Zadel te groot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:35

Zaldi of Massimo worden nogal vaak gebruikt voor Anda's dacht ik. Maar hopelijk kan de zadelmaker je helpen, zou het niet eerlijk vinden mochten ze je laten zitten met een niet passend zadel.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:46

hwn schreef:
Zaldi of Massimo worden nogal vaak gebruikt voor Anda's dacht ik. Maar hopelijk kan de zadelmaker je helpen, zou het niet eerlijk vinden mochten ze je laten zitten met een niet passend zadel.


Zaldi heeft dacht ik best vaak problemen met de bomen.

Darkadia noemde het al, Sella! Ik zweer erbij. Zadel past echt heel goed, zit fijn voor mij en Ali (ontwerper en passer van de zadels) is pas tevreden als het fantastisch ligt. Een perfectionist.

TS: je eigen zadel ligt als een krant. Sorry dat ik het zeg! Het is wel een erg mooi zadel en lijkt me fijn als die goed ligt. Je kopijzer is te smal en de kussens te lang.

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:40

TS heeft een nieuw (duur) zadel gekocht. En het ligt niet goed. Me dunkt dat de zadelmaker het netjes moet oplossen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:41

Babootje schreef:
TS heeft een nieuw (duur) zadel gekocht. En het ligt niet goed. Me dunkt dat de zadelmaker het netjes moet oplossen.


Ligt het aan mij of zie ik nergens hoe lang geleden dat zadel is aangemeten?
Weet niet hoe lang er "garantie" op zoiets moet zitten maar na een half jaar of een jaar lijkt me dat zadels vaker niet goed meer liggen.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:45

Azmay schreef:
Babootje schreef:
TS heeft een nieuw (duur) zadel gekocht. En het ligt niet goed. Me dunkt dat de zadelmaker het netjes moet oplossen.


Ligt het aan mij of zie ik nergens hoe lang geleden dat zadel is aangemeten?
Weet niet hoe lang er "garantie" op zoiets moet zitten maar na een half jaar of een jaar lijkt me dat zadels vaker niet goed meer liggen.


Eens, maar te lang is te lang...

Toevoeging: overigens heb je daar ook wel 'stromingen' in geloof ik. Volgens mij vinden MSFC zadelmakers zadels sneller te lang dan anderen.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 05-04-17 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:47

maar nu leg je er dus twee andere zadels op, terwijl je niet veel kennis hebt kwa wat past of niet? pas je wel op ts.. ook al is het maar een paar keer

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:07

29-06-16 is me zadel aangemeten!
En in oktober heb ik hem ontvangen daarna is hij nog is november langs geweest omdat het niet goed lag en in december januari februari maart heb ik niet kunnen rijden vanwege een ontsteking in Mn heup dus heb na de 2de aanpassing niet meer kunnen rijden helaas en toen was Mn heup ook al niet in orde dus dacht dat het eerst aan mij lag maar nu ik weer rij merk ik dat het zadel niet goed is!
Heel vervelend nu want het zadel is misschien maar 1 maand gebruikt maar wel al paar maandjes verder.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:09

zou toch even bellen met de maker, en eerlijk je verhaal doen dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:13

Annalies03 schreef:
zou toch even bellen met de maker, en eerlijk je verhaal doen dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent


Ik heb hem vandaag gebeld helaas kon hij niet eerder komen als 1 mei :(
Heb het tegen de assisente verteld wat er aan de hand is en dat ik er echt niet meer mee wil rijden maar hij zit in Friesland en Groningen nu dus hij is zo ie zo niet in de buurt.
Dus ze kunnen nog niks doen moet wachten tot 1 mei

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:15

Annalies03 schreef:
maar nu leg je er dus twee andere zadels op, terwijl je niet veel kennis hebt kwa wat past of niet? pas je wel op ts.. ook al is het maar een paar keer


Zeker ik zal voorzichtig doen! Mijn oude zadel ga ik morgen even passen en als die ook niet goed ligt wacht ik tot 1 mei en dan rij ik maar even zonder zadel of longeren

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:21

Ik denk dat ik weet over welke zadelmaker je het hebt! Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. :-)

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:28

en de osteopaat is vandaag geweest voor fenix
Ze heeft er naar gekeken en fenix behandeld ze kon niet echt iets vinden aan hem dat die last had van zn rug maar ze zei indd dat het zadel echt niet goed is voor hem
Hij is inderdaad te lang en te smal aan de voorkant en hij zweeft! En heeft te veel druk aan de achterkant
Gelukkig heb ik er bijna niet mee gereden
Anders was de schade bij hem misschien veel groter geweest
Hij laat ook niet zo makkelijk wat zien als die ergens last van heeft namelijk het is echt een taaie!
Heb vanwege me heup alleen maar grondwerk gedaan met hem

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:30

Harvey1 schreef:
Ik denk dat ik weet over welke zadelmaker je het hebt! Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. :-)


Jaa zeker heb er ook vertrouwen in dat het goed komt hoor en anders horen jullie dat wel van mij :)

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:43

Azmay schreef:
Babootje schreef:
TS heeft een nieuw (duur) zadel gekocht. En het ligt niet goed. Me dunkt dat de zadelmaker het netjes moet oplossen.


Ligt het aan mij of zie ik nergens hoe lang geleden dat zadel is aangemeten?
Weet niet hoe lang er "garantie" op zoiets moet zitten maar na een half jaar of een jaar lijkt me dat zadels vaker niet goed meer liggen.


Lijkt me sterk dat dit zadel ooit goed heeft gelegen..
Mag ook hopen dat dit goed wordt opgelost met degene die dit zadel heeft aangemeten..

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:44

FenixJL schreef:
en de osteopaat is vandaag geweest voor fenix
Ze heeft er naar gekeken en fenix behandeld ze kon niet echt iets vinden aan hem dat die last had van zn rug maar ze zei indd dat het zadel echt niet goed is voor hem
Hij is inderdaad te lang en te smal aan de voorkant en hij zweeft! En heeft te veel druk aan de achterkant
Gelukkig heb ik er bijna niet mee gereden
Anders was de schade bij hem misschien veel groter geweest
Hij laat ook niet zo makkelijk wat zien als die ergens last van heeft namelijk het is echt een taaie!
Heb vanwege me heup alleen maar grondwerk gedaan met hem


Dat bedoelde ik met bruggen (wat jjj zweven noemt)

Fijn dat hij nog geen rug klachten heeft ontwikkeld!

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:57

Harvey1 schreef:
Ik denk dat ik weet over welke zadelmaker je het hebt! Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. :-)


Ik niet :D :D

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:28

Jesus wat een badkuip model .
Ik snap niet dat je er überhaupt wat mee kan ...

Ik hoop dat je een passend zadel krijgt voor je paard
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 12-04-17 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zadelmerk uit bericht gehaald

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 23:50

Zinzi_jewel schreef:
Jesus wat een badkuip model .
Ik snap niet dat je er überhaupt wat mee kan ...

Ik hoop dat je een passend zadel krijgt voor je paard



Jaa dat hoop ik ook! :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 05:09

Op een passende boom op de rug van jouw paard kan geen zit gemaakt worden zoals het zadel heeft wat je nu hebt. Is het zadel vanaf de kale boom aangemeten? Ik zou in ieder geval alvast schriftelijk kenbaar maken bij de zadelmaker, dat het zadel niet bevalt en je hem de kans geeft het op te lossen. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit zadel in de basis passend is op jouw paard ivm boven genoemde reden, dus aanpassingen zullen weinig uithalen.

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 17:08

Tessebes schreef:
Op een passende boom op de rug van jouw paard kan geen zit gemaakt worden zoals het zadel heeft wat je nu hebt. Is het zadel vanaf de kale boom aangemeten? Ik zou in ieder geval alvast schriftelijk kenbaar maken bij de zadelmaker, dat het zadel niet bevalt en je hem de kans geeft het op te lossen. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit zadel in de basis passend is op jouw paard ivm boven genoemde reden, dus aanpassingen zullen weinig uithalen.


Hee tes wat bedoel je met kan geen zit worden gemaakt zoals het zadel nu heeft?
De zadel maker heeft mijn paard opgemeten en ik heb een zadel uitgezocht die ik fijn vond zitten en rijden?!
De zit en kniewrongen enzovoorts.
Het is wel een type zadel die hij standaard verkoopt maar waar aanpassingen aan kunnen gemaakt worden.
Ik heb het al met de zadel maker besproken en ze weten er van ik krijg nu donderdag een ander zadel!
Wat hij mij met zadel gaat doen nog geen idee zullen we donderdag wel bespreken neem ik aan.
Oja en mijn oude zadel past ook niet meer wat ik al verwacht had helaas.
En gelukkig kon hij donderdag toch komen om in ieder geval een ander zadel te lenen voor zolang anders kan ik niet rijden.
Ja zonder zadel maar zn held ben ik niet

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 17:12

Kenmerken van het zadel zijn een diepe zit en de smalle taille in het zadel, hierdoor krijgt de ruiter een mooie rechte positie in het zadel. Zadel wordt door veel ruiters ervaren als een zadel

met een close contact gevoel en een fijne diepe zit, die niet te ‘opgesloten’ is. Het zadel zorgt voor een verminderde druk op het lage ruggedeelte van het paard. Het zadel is dus uitermate geschikt voor paarden met een korte of ‘verzonken’ rug.

Dit staat er bij de beschrijving van mijn zadel
Staat wel bij voor paarden met een korte rug maar is toch niet zoals het moet zijn

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:37

Maar een super diep zadel heeft meer ruimte van plek nodig dan een vlakke zit.

Daarnaast zijn badkuipzadels ook niet altijd geschikt voor rechte ruggen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:40

Afbeelding
Kijk, hier een kale boom op een redelijk brede rug. Als je een zadel met een smalle zit hebt, kan het middelste deel van het zadel niet breed zijn. Dit wordt dus smaller, waardoor je onvoldoende draagvlak midden onder het zadel krijgt.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Zadel te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:52

Tessebes, als ik het goed begrijp is, doordat die basis dan smaller is, dat de reden van het bruggen / zweven van het zadel?

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:22

laraxXxemma schreef:
Tessebes, als ik het goed begrijp is, doordat die basis dan smaller is, dat de reden van het bruggen / zweven van het zadel?


Of bijv een rechte rug, met een erg rechte boom kan nooit zo'n diepe zit gemaakt worden als ts haar zadel.