Bitloos beginnen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:34

Je kunt ook bij bijvoorbeeld Dabo Design een hoofdstel op maat laten maken. Ik heb er nu ook eentje in bestelling staan die precies voldoet aan al mijn eisen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 21:27

Prijskaartje tennan? :')

Overigens mijn lage neusriem kan ik hoog genoeg doen, anders maak ik gewoon gaatjes _O-

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:31

Een neusriem die je aan je gewone bakstukken kunt hangen zo rond een tientje, een compleet hoofdstel rond de vijfentwintig euro.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:28

Nies_ schreef:
Hoe is de HH van kwaliteit? De pardoes zit bij een van mijn paarden echt voor geen meter. Vind de HH ook een stuk mooier. Vind sidepulls al snel van die bosritten hoofdstellen. Is ook niks mis mee, maar daar heb ik persoonlijk dan weer niks mee :+


HH is zoals je verwacht van HH, net als de bithoofdstellen. Betaalbaar, voldoet, geen topkwaliteit.
Ik vind de Pardoes eerlijk gezegd idd niet een superfijne pasvorm hebben. Hij is niet zo 'universeel'. Daarbij zie je vaak dat de frontriem te klein is, en dan past het hoofdstel niet meer lekker. (in het algemeen)

Ik kan prima dressuren met mijn sidepull, de link met bosritten zie ik dan weer niet zo.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:39

Mijn paard is ook bitloos. Met bit ging niet goed, hij werd erg boos en hij zorgde ervoor dat ik gelanceerd werd. Ik gebruik western sidepull met een vrij dun neusdeel, daar reageert hij fijn op. Ik heb nooit constant contact, daar is zo'n hoofdstel niet voor. Controle komt niet van bitten of neusriemen, maar van afspraken maken met je paard uit vertrouwen en door samenwerking. Afbeelding

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:20

Ik ben mij op het moment een beetje aan het oriënteren op bitloos vanwege een bijrijdpaard wat aardig heftig op druk in de mond kan reageren.

Zou dit een hoofdstel zijn om eens een beginnetje mee te maken?

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:22

Melisjee: zeker meeste paarden zijn prima te rijden op een sidepull

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 07:43

Nies_ schreef:
Hoe is de HH van kwaliteit? De pardoes zit bij een van mijn paarden echt voor geen meter. Vind de HH ook een stuk mooier. Vind sidepulls al snel van die bosritten hoofdstellen. Is ook niks mis mee, maar daar heb ik persoonlijk dan weer niks mee :+

Zoals hierboven al gezegd: degelijk. Hij wordt nu wel mooi soepel, dat is wel echt even een dingetje. Zeker de neusriem, die is best heel stijf in het begin. Verder vind ik de keelriem wat raar vallen. Wat ik dan weer super fijn vind is dat het kopstuk anatomisch uitgesneden is.

Al met al ben ik er wel tevreden over. Hoofd stel ligt stabiel en ziet er, vind ik, mooi uit. Ik heb voor deze ipv de pardoes gekozen omdat ik deze er wel steviger en mooier uit vond zien. De neusriem is zacht onderlegd en leek me net een fractie breder dan die van FRA. Ook lees en hoor ik veel verhalen over kapotte stiknaden bij de FRA, dat heb ik ook meegenomen in mijn keuze.

Als ik een nieuwe zou kopen, zou ik denk ik bij Per Mi Cavallo kopen. Ik 'vond' die hoofdstellen pas nadat ik mijn HH gekocht had, anders had ik een van de PMC hoofdstellen gekocht.

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:41

Hoi! Ik wil dit topic nog even omhoog gooien, omdat ik ook bezig ben met richting het bitloos rijden. :)

Hoe gaat het nu bij jou TS? Ben je al begonnen/heb je al wat geprobeerd?

Ik heb vandaag voor het eerst sinds tijden überhaupt weer op het paard gezeten, en maar meteen zonder bit! Heb zeker 45 minuten gereden, enkel nog wel alleen in stap. Ben net zolang doorgegaan tot ik redelijk tevreden was met haar stelling en buiging. Rechts laat ze namelijk moeilijk los waardoor ze snel over de schouder naar links loopt. Tijdens de stap heb ik daar nog het meeste controle over en ze liep een gegeven moment fijner dan met bit! Wilde het moment nog even niet verpesten door te gaan draven.. :')

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:46

Melisjeee schreef:
Ik ben mij op het moment een beetje aan het oriënteren op bitloos vanwege een bijrijdpaard wat aardig heftig op druk in de mond kan reageren.

Zou dit een hoofdstel zijn om eens een beginnetje mee te maken?


Zeker weten! Mooi hoofdstel trouwens.

Boeddha2017
Berichten: 5
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:08

Mijn paardje rijd sinds 3 weken bitloos kingekruist van merk.fra
Ze loopt zo rustig
En verzet.zit totaal niet meer

lorelientje

Berichten: 213
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: meterik

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:58

even een vraag van een bitloose leek
kun je een kingekruist hoofdstel ook sitepull rijden want er zitten ook ringen aan de zeikant van de neusriem

ik heb een moeilijk paard en ben er gister voor het eerst zonderzadel en met een halster met 2 touwen op gaan zitten en hij verbaasde me en liet zien dat hij heel rustig in zijn hoofd. dit opende mijn ogen om toch eens bitloos te gaan rijden.

vandaag weer met halster en 2 touwen gereden maar wel met zadel en ook nu was die heel rustig met zijn hoofd ik mag een bitloos hoofdstel lenen van een vriendin dus van af nu word er hier ook bitloos rond gereden

kan iemand mij antwoord geven op de vraag word hier enorm mee geholpen

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:19

Dat ligt denk ik aan het hoofdstel Lorelientje, weet je welk merk/type?

lorelientje

Berichten: 213
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: meterik

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:29

geen idee Joanieke ik ga het m morgen op halen ik vroeg het me al 2 dagen af vandaar dat ik jullie het vroeg

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:41

Ik zou het even bekijken als je hem hebt en of de hoogte waar je de teugels aan kan doen ook redelijk 'logisch' is en of hij nog stabiel is als je het kaak gekruiste niet bevestigd.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 23:08

Leuk dat nog meer mensen reageren :j
Ik ga er zaterdag eentje lenen! Ben benieuwd!!!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 23:48

Zit wel al te kijken op webshops en kaak gekruist lijkt me helemaal niets met die gekke touwtjes onder het hoofd.
Kin gekruist lijkt mij fijner, de fra pardoes vind ik niet zo mooi maar ik twijfel wel tussen de pardoes en de fra flandy

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:08

Flandy! Die heeft een kaakriem. Pardoes een keelriem. Maar dat zijn wel beidde sidepulls geen kingekruiste optomingen hea!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 00:29

Moest ook eigenlijk een punt achter die zin _O-
Typte te snel. Sidepull zou ik tussen die 2 types gaan al heeft de flandy mijn voorkeur.
Kin gekruist kan ik nog geen fra types van noemen :=

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:56

De pardoes is inderdaad geen sierraad, vond hem in het bruin voor een mooie prijs dus leek me wel wat om het uit te testen. Kan altijd nog op zoek naar iets moois.

lorelientje

Berichten: 213
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: meterik

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:05

ik heb een hoofdstel opgehaald het is een emiel voest van leer er zitten aan de zeikant ringetjes net als bij een aan snoerneusriem kun je die gebruiken voor sitepulle te rijden?

sorry ben echt een leek in deze voor mij nieuwe wereld

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:10

Mmm ik heb m'n twijfels. Durf het zo niet te zeggen. Ik denk dat je het hoofdstel snel scheef trekt gezien hij geen kaakriem en geen keelriem heeft. Je kan altijd kijken hoe t bevalt, maar zou dan wel iemand mee laten kijken of hij niet scheef gaat zitten of in de spiegel kijken mocht je die hebben op de plek waar je rijdt..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:56

Als je gewoon normaal op je zit rijdt dan valt dat schuiven echt heel erg mee. Een bit trek je ook niet door de mond normaal gesproken.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 10:31

Behalve ik gisteren even toen ik buiten ging rijden en meneer niet te houden was :')
Dan twijfel ik weer over bitloos :')

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:28

Vaak kun je die wel als sidepull gebruiken. Ideaal is het niet.

---

Had je hem met bit wel gehouden? ;)