Bitloos beginnen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 20:01

En ik zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn lieve paard heeft een onrustige aanleuning bij diverse bitten en schud best veel met zijn hoofd door zijn mond.
Tandarts etc is allemaal gebeurd dus mond is in orde.
Ik dacht het misschien eens over een andere boeg te gooien en bitloos te gaan rijden, althans wat dingen testen :y

Maar... er zijn zoveel benamingen en termen dat ik het zelf niet meer weet.
Die is zus gekruist en die zo.
Die heeft weer die en die heeft weer dat.
Ik wil graag weten waar ik naar moet kijken op de volgende punten.

*bijna 5 jarig paard, deze zomer 1 jaar onder het zadel
*best wel wat kracht en soms heftig dus moet genoeg hebben te zeggen en goed en makkelijk kunnen sturen
Over het algemeen kun je dat nu ook gewoon maar Hij is heel sterk :)
*beginnen in de bak maar het moet ook voor buiten rijden te gebruiken zijn.

Hij vind het bit gewoon niet fijn wat ik ook probeer. Dus ga het zo maar proberen

Wie o wie

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:12

De meeste paarden zijn goed te rijden op een sidepull.

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:26

Mijn merrie werd eerst ook met bit gereden, onwijs sterk en onder je uit willen lopen en eigenlijk niet te houden wanneer ze enthousiast/heet werd. Alles uitgesloten, overgestapt op bitloos en nu loopt ze super relaxed, niet meer dat vluchtgedrag en luistert perfect naar de ruiter.

Wij rijden met een sidepull; de F.R.A Pardoes. Ben er heel tevreden over! :)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 22:41

Super bedankt allebei :)
Ik zie diverse types sidepull voorbij komen.
Is er 1 echt een betere?

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 01:52

Ik heb niet veel verschillende sidepulls gehad, alleen een touwhalster met sidepull ringen eraan en een Rambo Micklem. Ik merkte wel dat bij de Micklem er beter op gereageerd werd dus ik zou wel voor een 'echt' hoofdstel gaan.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 01:54

Ik zou sowieso kijken naar een sidepull met kaakriem (dus geen keelriem) die liggen stabieler. Fra heeft een paar hele mooie.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 01:58

Ik heb al een tijdje een Micklem multi, met bit mee gestart en de afgelopen maanden heeft ze stil gestaan wegens verhuizing.

Haar paspoortje is eigenlijk hetzelfde als van jou paard.
Dit jaar word ze 6 en ze was onrustig in haar mond met een bit in.

Nu heb ik haar sinds vorige week opgepakt met de Micklem aan de longe, zonder bit, aan het voorste (kaptoom) ringetje, hier reageerde ze super op, verder los zonder extra bijzetjes.
Gister ben ik begonnen met de lange lijnen, en ipv het bit er weer in te hangen heb ik het eens geprobeerd zonder bit. Gespen door de sidepull ringetjes gehaald...
En ik ben zo trots! Ze doet het daar echt enorm goed op, ik ben nog wel een beetje bang om het onder het zadel uit te proberen.. (? niet echt bang, maar wel voor veranderingen, hoe zal ze reageren enzo?)

Wat ik fijn vind aan de micklem multi is dat je hem met bit kan gebruiken, en op drie verschillende manieren bitloos: als sidepull, kaakgekruisd en 'kingekruisd'.

Ik had laatst ook nog deze site gevonden, misschien heb je hier ook nog wat aan! :)
http://www.bitloosrijden.nl/

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 02:26

Ik ben mijn merrie begonnen gewoon met sidepull, een Barefoot Contour Physio. Heeft ze het heel fijn op gedaan totdat we het met bit op zijn gaan pakken.

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 06:15

Je hebt van die bedrijfjes waar je bitloos hoofdstellen kan testen dacht ik.

Want het is paard specifiek wat ze zelf fijn vinden.

Flint houdt niet van veel druk, dus met hem doe ik gewoon een sidepull.
Maar sommige paarden reageren het best op kin of kaak gekruist.

Wel fijn dat je andere dingen wilt testen :)
Alles voor het paardenmonster ;)

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 06:49

Het zadel en de rug zijn ook nagekeken? Dat kan ook een oorzaak van een onrustige aanleuning zijn en bitloos is dan geen oplossing.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 07:39

Ik rij zelf perioden met bit en dan weer een tijd zonder. Momenteel weer zonder en mijn paard loopt fijn op een kaakgekruist hoofdstel. Zij heeft dan vaak een betere aanleuning dan met een bit.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 11:19

Het ligt echt bij zijn mond ja :j

Bedankt voor de duidelijke uitleg allemaal.
De micklem multi staat me als uitleg wel aan, zeker omdat je hem op zoveel manieren kan gebruiken.
Ik zal zo de prijs eens opzoeken ... :')

Alles voor het paard ja :j hij heeft zoveel plezier overal in en is zo braaf dat ik dat graag zo wil houden ook. Stalling is een stuk goedkoper nu dus er kan wel ergens een hoofdstel af :Y)
Wie weet kan ik inderdaad ergens iets vinden waar je eerst kan testen :)

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:25

Ze zeggen dat een sidepull het duidelijkst is als je de over stap maakt op bitloos, je kan eventueel in het begin het bitloos hoofdstel over je bithoofdstel doen. (Info bij 2lazy7 ranch vandaan)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:33

Ik heb de fra pardoes voor mijn 3-jarige. Erg zeikerig paard, heeft een maand last van een tand dus met bit schoot gewoon niet op. Sidepull leek mij dus ook het beste ivm de druk op het hoofd bij de gekruiste hoofdstellen. Paard reageert er eigenlijk nog scherper op dan op een bit dus heb genoeg te vertellen. Het hoofdstel heeft geen kaakriem, maar die mis ik ook niet. Denk dat dat ook een questie is van op je zit sturen ipv alleen met je teugels en mocht het wel nodig zijn zet je er zo een riempje aan, heb dat al bij verschillende mensen gezien.

De micklem is een mooi hoofdstel, maar ik hoor hele wisselde verhalen over de kwaliteit dus let daar wel op.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:28

Ik begin met een academisch kaptoom en op het moment dat ze daar zacht in de hand op worden stap ik over naar een sidepull.

Catoohh

Berichten: 266
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Achterhoek

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:49


PrutjeTootie

Berichten: 37
Geregistreerd: 01-05-16
Woonplaats: Naast mijn buuren

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:04

ik zou mis gewoon een keertje bitloos proberen

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:13

xDaim schreef:
Mijn merrie werd eerst ook met bit gereden, onwijs sterk en onder je uit willen lopen en eigenlijk niet te houden wanneer ze enthousiast/heet werd. Alles uitgesloten, overgestapt op bitloos en nu loopt ze super relaxed, niet meer dat vluchtgedrag en luistert perfect naar de ruiter.

Wij rijden met een sidepull; de F.R.A Pardoes. Ben er heel tevreden over! :)


+1. Ik heb precies dezelfde ervaringen ermee en heb ook een pardoes. Kan eindelijk relax rijden.

xlindaa
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-12

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:49

Ik heb een paard gehad die waarschijnlijk ooit ergens een trauma aan het bit opgelopen en daardoor super hard was in de mond. Dus ook bitloos geprobeerd, bij mij werd het een totaal ander paard. Ik rij reed zelf normaal altijd met een hackamore en op concour dan een flexibel rubber bitje.
Ik kreeg later een tip dat als ik het zo normaal mogelijk wilde houden om een lage neusriem te nemen en aan de ringetjes de teugels vast te maken. Heb dit trouwens niet geprobeerd. Maar misschien ook nog het proberen waard.

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:57

xlindaa schreef:
Ik heb een paard gehad die waarschijnlijk ooit ergens een trauma aan het bit opgelopen en daardoor super hard was in de mond. Dus ook bitloos geprobeerd, bij mij werd het een totaal ander paard. Ik rij reed zelf normaal altijd met een hackamore en op concour dan een flexibel rubber bitje.
Ik kreeg later een tip dat als ik het zo normaal mogelijk wilde houden om een lage neusriem te nemen en aan de ringetjes de teugels vast te maken. Heb dit trouwens niet geprobeerd. Maar misschien ook nog het proberen waard.


Maar een lage neusriem, zit toch veel meer op het 'dunnere deel' van het neusbot. En daar is het ook echt gevoeliger.

Dus zou dat niet als test nemen.

De pardoes is mooi, vandaag nog bij fra in m'n handen gehad.
En zelf vandaag de mistral gepast bij mijn paardje. Zat goed en heeft mooie padding :)

xlindaa
Berichten: 60
Geregistreerd: 28-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:08

Silly_Woman schreef:
xlindaa schreef:
Ik heb een paard gehad die waarschijnlijk ooit ergens een trauma aan het bit opgelopen en daardoor super hard was in de mond. Dus ook bitloos geprobeerd, bij mij werd het een totaal ander paard. Ik rij reed zelf normaal altijd met een hackamore en op concour dan een flexibel rubber bitje.
Ik kreeg later een tip dat als ik het zo normaal mogelijk wilde houden om een lage neusriem te nemen en aan de ringetjes de teugels vast te maken. Heb dit trouwens niet geprobeerd. Maar misschien ook nog het proberen waard.


Maar een lage neusriem, zit toch veel meer op het 'dunnere deel' van het neusbot. En daar is het ook echt gevoeliger.

Dus zou dat niet als test nemen.

De pardoes is mooi, vandaag nog bij fra in m'n handen gehad.
En zelf vandaag de mistral gepast bij mijn paardje. Zat goed en heeft mooie padding :)


Pardoes is zeker mooi, maar ik ben iemand die al zo'n 5 hoofdstellen in de kast heeft hangen en dan liever ergens een neusriem vandaan haal dan weer een heel hoofdstel. :P

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:11

Dat snap ik wel, maar een lage neusriem is dan niet aan te raden.
Het moet wel eerlijk blijven naar het paard toe natuurlijk.

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:14

Ik heb ook ervaring met een jong paard, 1-2 jaar onder het zadel. Ik heb alleen vanaf het begin al bitloos gereden. Ik begon met een touwhalster met knoopjes op bepaalde plekken ik deed de neusband neit te hoog zodat hij het zeg maaar beter voelt (ik was totaal niet sterk mijn paard wel). Dit heeft mij geholpen en ze kon ik verder, nu rijd ik gewoon met neckrope en zelfs daar ging ik mee op buitenrit!

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:18

Met een lage neusriem kan het prima, je moet hem alleen wat hoger vastmaken dan dat hij gemiddeld gesproken wordt vastgemaakt. Gewoon op dezelfde hoogte van een sidepull.

stoerebanaan

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Bitloos beginnen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:20

Alleen moet je wel oppassem met een lage neusriem en je dan niet te hard trekt. Ik heb is gehoord dat het neusbot dan kan breken, of het waar is weet ik niet precies :).