Zadelovertrek lamsvel wassen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaviera

Berichten: 2
Geregistreerd: 30-03-14

Zadelovertrek lamsvel wassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 21:40

Hoi!

Ik heb een tijdje terug een bont zadelovertrek van lamsvel gekocht. Doordat ik nu een tijdje niet kan rijden, en het wol plat begint te worden. Zou ik hem graag een keer willen wassen. Zodat die weer lekker wollig en fluffy word.

Kan dit in de wasmachine? Zo ja, op koud? En ook in de droger? Of kan ik dit beter met de hand wassen?

Het gaat over dit zadelovertrek:
https://www.agradi.nl/harrys-horse-zade ... -zwart.htm

Alvast bedankt :)

Nikeyy
Berichten: 760
Geregistreerd: 12-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:47

Ik had er eerder meerdere van het merk christ.
Die deed ik op lagere temperatuur (30 graden) in de wasmachine in een wasnet.
Ook waste ik paardenspullen altijd met neutral zodat ik in ieder geval geen allergische reacties van de paarden kreeg van het wasmiddel.
Ik liet de bontdekjes aan de lucht drogen en wanneer ie droog was borstelde ik em helemaal uit met een schone simpele plastic borstel (bijv. van de action) zodat ie weer fluffy werd.
Niet schrikken als je em uit de wasmachine haalt! Wachten tot ie goed droog is en dan uitborstelen :-).

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Zadelovertrek lamsvel wassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:56

Zoals hierboven. Kan gewoon in de wasmachine. Dan niet op 1400 toeren centrifugeren, dat deed ik dan niet. kies een lager toerental.
Ik gooide ze wel in de droger, maar bv een half uurtje ofzo, en dan de rest aan de lucht laten drogen. Als hij helemaal droog is lekker uitborstelen, dan is hij weer helemaal zacht en fluffy :-) Succes ermee!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Zadelovertrek lamsvel wassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:05

Of gewoon, als er sneeuw ligt, hem daar een paar uur in laten liggen. Daarna laten drogen en voorzichtig uitborstelen (hier gebruik ik een honden-borstel).

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:11

Ailill schreef:
Of gewoon, als er sneeuw ligt, hem daar een paar uur in laten liggen. Daarna laten drogen en voorzichtig uitborstelen (hier gebruik ik een honden-borstel).


Maar dan wel op de kop, met de sneeuw aan de wollige kant :D

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Zadelovertrek lamsvel wassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:12

wolwasmiddel gebruiken en wolwasprogramma

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:45

tennan schreef:
Ailill schreef:
Of gewoon, als er sneeuw ligt, hem daar een paar uur in laten liggen. Daarna laten drogen en voorzichtig uitborstelen (hier gebruik ik een honden-borstel).


Maar dan wel op de kop, met de sneeuw aan de wollige kant :D
Dat lijkt me wel zo handig :j