Ribbels onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ribbels onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:02

Hoi,
Ik heb een zadel van iemand gekregen omdat haar paard is overleden voor mijn tinker, omdat mijn zadel niet meer past.
Maar.. het zadel is al ouder, zit ook een beetje schimmel op de zadelflappen.
Er zitten ribbels aan de onderkant van het zadel, onder de flappen zegmaar, de zweetbladen maar dan helemaal aan de voorkant. Zegmaar onder de kniewrongen, maar wel het deel dat op het paard ligt. Het voelt zacht aan, maar toch.
Is dit schadelijk voor mijn pony? Kan ik dit zadel houden, of kan ik beter een ander zadel zoeken? Zou een zadelmaker er iets aan kunnen doen?

De flapjes waar de beugelriemen zegmaar onder worden vastgemaakt, staan ook meer omhoog als normaal en dat snijd in mijn benen, inmiddels ziet het bont en blauw. Heeft iemand tips hoe ik dat beter kan krijgen?
Ik heb het zadel nu al 2x ingevet want het was enorm uitgedroogd.

Wie kan mij wijzer maken?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:04

Ik zou sowieso het zadel laten controleren door een zadelmaker ook om te kijken of het goed op je paard ligt en of het zadel verder oké is.

Anoniem

Re: Ribbels onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:06

Kan voor drukkingen zorgen, dus even na laten kijken.

Anoniem

Re: Ribbels onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:11

Oke dan ga ik dat even doen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ribbels onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:13

Kussens opnieuw vullen zal misschien nodig zijn. Kan je meteen laten kijken of het wel passend te krijgen is op de pony.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Ribbels onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:25

Idd na laten kijken, maar als het zadel pijnlijk is voor je, waarom zou je het dan nog willen gebruiken?

Anoniem

Re: Ribbels onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:13

Ik heb geen ander zadel meer hier, ik ben al in de ronte aan het kijken op bokt en marktplaats, tot nu toe weinig resultaat.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Ribbels onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:49

weet je de maten van het zadel wat je moet hebben well.. want dan heb ik eventueel misschien nog iets liggen. maar wel een zadelmaker laten komen kijken als je niet zeker weet of het 'past'

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:55

Maak die flapjes met een spons nat, boven en onderkant. Heel nat. Misschien even in laten trekken en dan opnieuw nat maken. En dan ga je rijden (draag een oude of donkere broek, het kan afgeven.
Je zult dit een aantal keer moeten doen en bij elke keer rijden gaan ze platter liggen, als je je zadel weglegt is het handig iets met wat gewicht op de flapjes te leggen die ze naar beneden houdt terwijl ze langzaam drogen. Misschien is je singel er over leggen al genoeg.

Ik snap niet helemaal wat je met een ribbel bedoelt, maar weet wel dat ik vruger een zadel had wat aan de buitenkant van het onderste zweetblad aan de rand een ribbel hadden, die zat daar expres, dat deden ze toen zo.

De schimmel kun je te lijf gaan met warm water met azijn. Afsponzen, beetje boenen en afdrogen. Als het droog is kun je nog beetje invetten. Schimmel groeit alleen op het vet wat er ooit opgesmeerd is. Het zadel is blijkbaar ooit onderhouden

Wees voorzichtig met het invetten, dat moet je niet te vaak doen want dat kan het stiksel aantasten. Als het echt droog is kun je er ook een kwast olie over halen en daarbij de stiksels overslaan.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:02

De meeste zadels die zo'n ribbel hebben zijn erg oud, en met zo'n 'hok' moet je niet gaan rijden. De kans dat zo een past is zo ontzettend klein. Het tussenkanaal is vaak erg smal.

Als het leer zo oud is, en erg stijf breekt het ook snel. Dat moet je niet willen in een galopje.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ribbels onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:14

Of het niet past weet je pas als het goed gepast is en niet eerder...