Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe strak heb jij de neusriem

Ik rij zonder neusriem
141 (14%)
Meer dan 2 vingers ruimte bovenop de neus
252 (26%)
2 vingers bovenop de neus
325 (33%)
1 vinger bovenop de neus
136 (14%)
De neusriem aansluitend
91 (9%)
De neusriem aangesnoerd
16 (1%)

Totaal aantal stemmen: 961


EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:41

1 vinger. Heb m ook wel strakker gehad. Waarom? Omdat ik veel op mn hand reef en t bit hierdoor stil in zn mond lag.

Iedereen moet t leren. Nu 1 vinger ruimte omdat hij zo t fijnst loopt.neemt hey bit goed aan, maar kan prima kauwen en bladeren van de bomen plukken. Zelfs wortel kauwen lukt m

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:51

Ik heb meestal een ruime vinger ertussen, dan kan hij nog goed kouwen en de kaak ontspannen, sperriem hangt er voor jan l.l bij.. als ik hem een gaatje losser doe is hij heel onrustig met zijn hoofd en schuurt hij zijn hoofd aan zijn benen, ik had het idee dat als hij zo los zat dat hij wat jeuk kreeg of iets.. dus met een ruime vinger vind hij denk ik prettiger dan helemaal los zegmaar..

bij mijn merrie heb ik hem behoorlijk los wat er echt niet uitziet, hij hangt er gewoon voor de sier aan sperriem heb ik niet bij haar

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:55

Ik rij met een Engels hoofdstel, zonder neusriem.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:57

Ik heb in gevuld meer als 2 vingers. Dit telt dan voornamelijk wel met bit. Zonder bit en dus een sidepull zit die wel strakker. Maar gelukkig nooit zo strak als ik ze weleens voorbij zie komen vraag me soms wel af hoe mensen dat voor elkaar krijgen maar goed.
Sperriem gebruik ik niet meer die viel tijdens het rijden van de neus af omdat ik die altijd zo los deed. Als ik met bit rijd zit de neusriem bij mij altijd op het laatste gaatje.

Anoniem

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:14

Ik vind dit een erg leuk topic, maar de poll is niet helemaal duidelijk. Er bestaat namelijk nog steeds het misverstand dat twee vingers naast elkaar onder de neusriem genoeg ruimte is. Er zullen dus ook mensen zijn die de 2-vinger-optie aanvinken omdat er twee vingers naast elkaar onder de neusriem passen - en dat is dus al te weinig omdat het 2 vingers op elkaar moet zijn.

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 02:20

Met 2 vingers.
Heb het zo aangeleerd samen met de vuist bij de keelriem en ben het altijd zo blijven doen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 03:11

Ik vraag me oprecht af waarom zoveel mensen de neusriem "zo los mogelijk" wil hebben... Te strak is niet goed natuurlijk, maar te los ook niet. Dat gaat toch flapperen, schuren en heeft toch geen enkel nut meer? Haal m' er dan af :=

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 05:03

Ik had er 1 vinger tussen. Sinds alle info op bokt heb ik hem nu een gat losser. Sperriem zit eigenlijk iets te los, maar zit al op het laatste gaatje en ik ben te lui om er een gat bij te maken.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 06:06

aangesloten. mijn merrie wil de tong over het bit gooien als ze het moeilijker krijgt in de buiging.
1 gaatje maakt het verschil tussen meewerken en rommelen

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:31

Nirvana_ schreef:
Ik vraag me oprecht af waarom zoveel mensen de neusriem "zo los mogelijk" wil hebben... Te strak is niet goed natuurlijk, maar te los ook niet. Dat gaat toch flapperen, schuren en heeft toch geen enkel nut meer? Haal m' er dan af :=


Vooral omdat ik met neusriem mooier vindt dan zonder. Maar verder heeft hij inderdaad bij mij weinig nut als ik met bit rijdt. Maar schuren of flapperen doet hij niet. Neusriem is natuurlijk wel in de goede maat het is niet of er een pony met een full neusriem rond loopt natuurlijk.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:51

Femek2902 schreef:
Ik heb 1 vinger tussen mijn neusriem en het neusbot, mijn neusriem is simpelweg niet langer, hij zit nu namelijk op het loste gaatje. Gek genoeg zitten alle andere riempjes op het strakste.. Dus mijn pony zal wel een misvormd hoofd hebben :')

Idem met mijn br hoofdstel. Gebruikte eerst de sperriem als kinriem van aansnoerneusriem. Klacht ingediend maar nee ik had ongelijk. Toen maar grotere maat riempje erbij gekocht. Normaal op gaatje 1. Met wedstrijd gaatje drie zodat sperriem net blijft hangen

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:56

Voor mijn doen zit de neusriem behoorlijk strak, er kan nog ongeveer 1 vinger tussen, iig geen 2 op elkaar. Het is niet mijn paard en hij is altijd zo gereden. Doe ik de neusriem losser dan bijt hij op zijn tong (nee, ik trek niet, gebeurt al tijdens het instappen met lange teugel). M'n instructrice vindt de neusriem nog te los maar strakker dan dit vind ik verschrikkelijk rijden, nu kan hij nog lekker kauwen, strakker niet meer.

De sperriem hangt er voor de sier aan, daar past een hele hand tussen.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:00

Sperriem doe ik zo vast dat ie niet onder de kin door kan gaan zegmaar, kwam een keer achter dat ik hem iets te los had.. :')

Neusriem doe ik ook niet strak. Zou niet weten waarom ik dat zou doen.. Alhoewel.. Misschien lost het wel het ik-neem-snel-een-giga-hap probleem op betreft eten tijdens het rijden.. Maarja, die ene keer dat ze het doet hoeft ze geen aangesnoerde neus en sperriem te hebben.. :+

Sperriem zijn 2 vingers en Neusriem 2 vingers onder de kaak en 1 vinger erboven. (niet gelijkertijd overigens.) als het makkelijk past (mijn vinger) dan vind ik het goed. Als ik het erin had moeten wurmen zat ie voor mij te strak. :P

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:15

Maar als je zoveel ruimte over laat bij een shet dan kan je hem beter aflaten. :')
Bij een kwpn-er is het natuurlijk anders.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:22

Ik heb altijd geleerd dat er twee vingers tussen moeten passen, maar eerlijk gezegd zou ik niet eens weten wat het voordeel is van de neusriem strakker doen.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:45

Ik heb altijd geleerd twee vingers tussen de neusriem.
Zelf vind ik dat ook weer een discutabel punt. Want hoe wil je je vingers ertussen stoppen.
Wil je ze er royaal en gemakkelijk tussen kunnen steken of moeten proppen om het te laten passen.
Ik zeg zelf royaal er tussen moeten kunnen doen, zonder het paard daarbij mogelijkerwijs pijn te moeten doen.

Ben overigens maar een manege ruiter, maar vind het wel eerlijk tegenover het paard. Als ik zie hoe ik paarden wel eens over moeten nemen uit een les -O- Eerste wat er gebeurd is checken of het niet veel te strak zit!

Laatste keer een paard over moeten nemen die zat echt dicht gesnoerd. Neus begon al te zwellen zo strak. Kon de opluchting in zijn ogen zien toen ik de neus,- en sperriem losser maakte. Gelijk even kauwen en gapen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:48

kayaxtg schreef:
2 vingers, heb het zo aangeleerd en nooit anders gedaan :+ Kan het ook meteen merken aan de pony als de neusriem te strak zit :)


hetzelfde hier :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:53

Ik rijd ook paarden van anderen en rij dus op hun manier. Krap 1 vinger op de neus bij de meeste.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:54

Ik rijd bitloos en beloon tijdens het rijden dus ik heb behoorlijk veel ruimte zodat ze kan kauwen :j

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:57

Ik heb hem net iets strakker zitten omdat ik ze dan net wat mooier vind zitten. Ik heb weleens een sperriem gehad die op den duur aan de bovenlip hing, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Verder vind ik vingers een nietszeggende maat, er zit nogal een verschil in een vinger en een vinger.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:05

1 vinger. Bitloos kaakgekruisde hoofdstel en als ik 2 vingers doe scuift de neusriem bij teugeldruk (en bakstuk dus ook)

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:22

Ik kan aan beide kanten van de bovenkant van de neus. 2 vingers net ruimte kwijt en heb dan nog ruimte over om neusriem omhoog te doen.
Leg ze alleen naast elkaar en nooit op elkaar.

Ze kan er gras mee eten en snoepjes.
Sperriem gebruik ik niet.

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 00:36

little_birdy schreef:
aangesloten. mijn merrie wil de tong over het bit gooien als ze het moeilijker krijgt in de buiging.
1 gaatje maakt het verschil tussen meewerken en rommelen


Als mijn paard niet wil meewerken vraag ik mij af of ik het op de juiste manier vraag, of dat er lichamelijke ongemakken zijn.

Neusriem,Engelse hoge. Voor de sier,kunnen ongeveer 4 vingers tussen. Zou best zonder neusriem kunnen rijden,maar het staat zo mooi bij hem.. vandaar de neusriem op stand 'nutteloos'.

Als mijn paard zijn mond open doet,doe ik wat verkeerd,punt.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 00:47

Ik rij endurance met een halsterhoofdstel, dus de neusriem zit los, ze moet onderweg goed kunnen drinken en eten. Mijn engelse hoofdstel heeft een hoge neusriem zonder sperriem en ook die zit los/laatste gaatje.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 00:54

Minimaal 2 vingers er tussen, liever nog meer :j Had eerst een cob hoofdstel, die maat heeft mijn pony ook gewoon, maar de neusriem kon niet los genoeg. Op het laatste gaatje nogsteeds geen vinger tussen te krijgen, ook niet na een gaatje bijprikken. Nu dus een stang en trens full neusriem aan m'n hoofdstel, lekker los én zonder sperriem.