Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:10

Carl123 schreef:
Neen, ik wil specifiek de scharen van Jossy, geen andere, want die van Jossy liggen veel beter. Tenzij dit iemand nagemaakt heeft natuurlijk, want die scharen heeft Jossy zelf ontworpen. Zal eens kijken. Thx


Misschien is dit iets voor je:
https://www.artofriding.nl/nl/bent-bran ... haren.html

De scharen van Jossy zijn hierop gebaseerd, in de zin van dat je geen hefboom meer hebt als je paard met zijn neus op de loodlijn loopt (das imo het belangrijkste verschil met een conventionele hack). De ogen zijn wel net iets anders geplaatst, maar misschien is het een goed alternatief.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:14

Allegra schreef:
Carl123 schreef:
Neen, ik wil specifiek de scharen van Jossy, geen andere, want die van Jossy liggen veel beter. Tenzij dit iemand nagemaakt heeft natuurlijk, want die scharen heeft Jossy zelf ontworpen. Zal eens kijken. Thx


Misschien is dit iets voor je:
https://www.artofriding.nl/nl/bent-bran ... haren.html

De scharen van Jossy zijn hierop gebaseerd, in de zin van dat je geen hefboom meer hebt als je paard met zijn neus op de loodlijn loopt (das imo het belangrijkste verschil met een conventionele hack). De ogen zijn wel net iets anders geplaatst, maar misschien is het een goed alternatief.

Hartelijk dank, maar ik mis de verbinding, wat de hackamore tot een ultieme jaquima maakt.

Kaatastrof

Berichten: 6275
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:52

Met wat handigheid kan je de scharen toch verbinden, niet? Iemand zoeken die wat kan solderen/lassen et voilà. :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:52

Ahh nee, das wel een verschil idd. Je hebt voor menbitten wel van die verbindingsstukjes voor tussen de scharen, maar dat wordt icm de losse ogen aan de onderkant van de schaar van die uit mijn linkje nooit zo'n mooie stabiele verbinding als de Jossy scharen denk ik.

Edit; een schuimbeugel heet dat blijkbaar.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:09

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:11

Allegra schreef:
Ahh nee, das wel een verschil idd. Je hebt voor menbitten wel van die verbindingsstukjes voor tussen de scharen, maar dat wordt icm de losse ogen aan de onderkant van de schaar van die uit mijn linkje nooit zo'n mooie stabiele verbinding als de Jossy scharen denk ik.

Edit; een schuimbeugel heet dat blijkbaar.

Inderdaad. Ondanks dat ik nog niet niveau van hoge dressuur bereikt heb , in feite nog niet eens stelling en buiging helemaal onder de knie heb, heb ik dit in feite nog niet nodig. Even wachten, misschien worden ze binnen tijdje toch aangeboden zonder dat schuivende hoofdstel met veel te lage neusriem.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:19

galaxyfizzy schreef:
Carl123 schreef:
Thx Galaxy.
Is het dankzij dat anatomisch kopstuk dat je hoofdstel nu beter blijft zitten tijdens het longeren?
Ik wil echt niet dat de bakstukken verschuiven, micklem valt ook af dan. Klinkt goed jouw combinatie!

Nee, ik had het iets duidelijker moeten neerzetten :o Het kaptoom en het combihoofdstel had ik allebei gekocht toen ik mijn vorige paard nog had. Hij had een echte cobmaat en bij hem paste dit beiden perfect. Schoof niet zowel niet bij de neus als bij de bakstukken. Het lag bij hem beiden heel stabiel.

Op mijn huidige paard ligt het Kraemer kaptoom niet perfect, omdat de neusriem niet perfect kan aansluiten aangezien zij een ponymaat neus heeft. Het combihoofdstel ligt voor het longeren ook niet perfect, tevens vanwege het feit dat zij een ponymaat neusriem nodig heeft en geen cob/full maat. De bakstukken blijven bij haar wel gewoon mooi uit haar ogen ondanks dat de neusriem iets te ruim is. Ik moet voor haar dus nog een kleiner kaptoom kopen en/of de neusriem van het combihoofdstel vervangen voor een maatje kleiner.

Wat betreft de Micklem en verschuivende bakstukken. Dat was de ervaring van een paar oud stalgenoten van mij toen ze met het hoofdstel gingen longeren. Voor het werk aan de hand is het gewoon een heel fijn hoofdstel, aldus hun ervaringen. Volgens mij werkt een Greetje Hakvoort ook gewoon met een Micklem. Ik gaf het alleen aan zodat je er op kan letten mocht je ermee gaan longeren. Het is helaas altijd gewoon zelf uitproberen en testen hoe het verschillend harnachement werkt voor jou en je paard :)

Inderdaad, was ik vergeten dat zij ook de micklem gebruikte.
Zij brengt blijkbaar een kruis aan op het hoofd, misschien tegen het schuiven, maar dat vind ik persoonlijk niet zo ok. Heb hier wat zaken getest en riemen op onbespierde delen van het hoofd doe ik liever niet, is al genoeg met de neusriem die op de neus ligt. Hoe minder frullerij hoe beter.
Ik ga misschien toch de micklem kopen en laten aanpassen bij schoenmaker op een ander manier dat het hoofdstel minder schuift en ik de neusriem mooi los kan laten ipv aan te spannen, nu ik begrepen heb dat de neusriem in de training niet perse zo diep op de neus moét vallen zoals je ziet bij 90% van die academische kaptooms. Dat was dus mijn vraag. Bedankt voor de antwoorden!

linnie112

Berichten: 81
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:08

Vraagje.
Ik rij altijd met bit dressuurmatig, maar heb door gebitsproblemen bij mijn paard nu twee keer met een kaakgekruist bitloos hoofdstel gereden wat eigenlijk heel goed ging.

Het verbaasde me dat je bitloos zo fijn duidelijke hulpen kan geven.
Mijn paard wil alleen echt veelste diep duiken af en toe. Wat hij met een bit niet doet.
Kan dit komen door de druk die hij kruislings krijgt of is dit een kwestie dat hij moet wennen.

MarliesV

Berichten: 15256
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:44

linnie112 ik vermoed dat het meer een rijtechnisch verhaal is. Dat duiken is vaak een teken dat ze teveel op de voorhand lopen, wat gebeurd er als je op dat moment gas geeft? Gaat het hoofd dan omhoog?

Vermoedelijk is dit met het bit in altijd begrensd door het bit en merkt je paard nu dat er ruimte is om dit te doen. Mooi balans dingetje om aan te werken!

linnie112

Berichten: 81
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:06

Dan komt zijn hoofd omhoog. Ik denk dat je gelijk hebt en ik sneller moet zijn om dit voor te zijn en zn achterbenen ook aanslingeren.

LoveSenna

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-07-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:57


Captain

Berichten: 21425
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:32

Ja, deze heb ik ook gehad. Heb de extra kinriem eraf gehaald en de teugels aan die ringen aan de zijkant bevestigd. :)

LoveSenna

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-07-13

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 20:47

Oke bedankt! Dan ga ik deze proberen.

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:20

Ik ben weer een beetje aan het online shoppen, en ik zie best wel veel "bitloze hoofstellen" die er uit zien als een doodgewone neusriem met teugels eraan. En dan bedoel ik gewoon alleen een neusriem uit een normaal hoofstel, zonder front of kaak of keelriem, niks..

Mariett

Berichten: 4444
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:29

Laura_Zodine schreef:
Ik ben weer een beetje aan het online shoppen, en ik zie best wel veel "bitloze hoofstellen" die er uit zien als een doodgewone neusriem met teugels eraan. En dan bedoel ik gewoon alleen een neusriem uit een normaal hoofstel, zonder front of kaak of keelriem, niks..

Heerlijk zijn die, ik kon ze alleen juist niet vinden dus ik heb er één laten maken :D
(Niet mijn beste moment :+ )
Afbeelding


Afbeelding

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:46

Laura_Zodine schreef:
Ik ben weer een beetje aan het online shoppen, en ik zie best wel veel "bitloze hoofstellen" die er uit zien als een doodgewone neusriem met teugels eraan. En dan bedoel ik gewoon alleen een neusriem uit een normaal hoofstel, zonder front of kaak of keelriem, niks..


Ik rijd met alleen een neusriem, totaal niet bedoeld voor bitloos maar het werkt.

Heb nog altijd niet iets gevonden wat beter en betaalbaar is.

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:36

Azmay schreef:
Laura_Zodine schreef:
Ik ben weer een beetje aan het online shoppen, en ik zie best wel veel "bitloze hoofstellen" die er uit zien als een doodgewone neusriem met teugels eraan. En dan bedoel ik gewoon alleen een neusriem uit een normaal hoofstel, zonder front of kaak of keelriem, niks..


Ik rijd met alleen een neusriem, totaal niet bedoeld voor bitloos maar het werkt.

Heb nog altijd niet iets gevonden wat beter en betaalbaar is.


Ja ik zat dus ook te denken, ik kan net zo goed de neusriem van mijn andere hoofstel halen en daar met teugelclips teugels aan doen toch?

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:56


it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:05

Het valt mij op dat bij kruislingse bitloze hoofdstellen de ringen van de neusriem iets verder naar achteren zitten in vergelijking met de meeste sidepulls. Waarom is dat?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 09:46

it_is_me schreef:
Het valt mij op dat bij kruislingse bitloze hoofdstellen de ringen van de neusriem iets verder naar achteren zitten in vergelijking met de meeste sidepulls. Waarom is dat?

Voor de release is het beter als de ring iets verder naar achter zit. Kruiselings wat niet lost schiet zijn doel volledig voorbij en is dus eerder schadelijk dan goed als het niet snel genoeg released.
Naast feit dat de ringen iets meer naar achter zitten, zijn er nog tal van factoren die bijdragen tot een snellere release.
Hier mijn hoofdstel, is niet gekruisd, enkel strop effect, valt niet op, maar neusriem valt los bij niet gebruik en paard kan prima grazen tijdens trektocht.
https://myalbum.com/album/WqZ0ZUstlpLf

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:25

Bedankt voor je reactie! Alleen jammer dat je link het niet doet.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:26

Al enige tijd wil ik graag de overstap maken naar bitloos. Wat me tegenhoud is dat ik naar mijn idee geen hulpteugel kan gebruiken. In de bak wat 1 x per week doe zal het even wennen zijn. Rondje park (verharde weg) doe ik ook zonder zadel en zou ik zo aandurven. Echter op het strand en in het bos wil hij nog wel is afgaan. Dat wil zeggen op het moment dat ik in galop zit, hij zijn kop omhoog doet en soms wil gaan rennen. Ook met een martingaal is dit niet te voorkomen, maar met een thiedeman teugel is dit goed in de hand te houden. Echter is dit de reden wat me weerhoud. Mijn pony loopt sowieso vreselijk met een gecombineerde neusriem en ik rijd enkel met een lage neusriem en dubbelgebroken bitje. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en welke soort optoming jullie gekozen hebben? Mijn voorkeur neigt naar een hackamore

Captain

Berichten: 21425
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 08:09

Je kan toch voor die paar keer buiten een bitje in blijven doen? Veiligheid voorop! Anders zou ik inderdaad kijken voor een hackamore maar daar zou ik geen hulpteugels bij gebruiken omdat die van zichzelf al een hefboomwerking heeft.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 09:48

it_is_me schreef:
Bedankt voor je reactie! Alleen jammer dat je link het niet doet.

Oei...blijkbaar heb ik die verwijderd, wou gewoon 1 foto wissen.
Mijn excuses:
https://myalbum.com/album/3otOKse2mD4x

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:31

_ENGEL_ schreef:
Al enige tijd wil ik graag de overstap maken naar bitloos. Wat me tegenhoud is dat ik naar mijn idee geen hulpteugel kan gebruiken. In de bak wat 1 x per week doe zal het even wennen zijn. Rondje park (verharde weg) doe ik ook zonder zadel en zou ik zo aandurven. Echter op het strand en in het bos wil hij nog wel is afgaan. Dat wil zeggen op het moment dat ik in galop zit, hij zijn kop omhoog doet en soms wil gaan rennen. Ook met een martingaal is dit niet te voorkomen, maar met een thiedeman teugel is dit goed in de hand te houden. Echter is dit de reden wat me weerhoud. Mijn pony loopt sowieso vreselijk met een gecombineerde neusriem en ik rijd enkel met een lage neusriem en dubbelgebroken bitje. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en welke soort optoming jullie gekozen hebben? Mijn voorkeur neigt naar een hackamore

Sommige paarden worden in galop driftkopjes. Dan nemen ze het van je over als je leiderspositie nog niet 100% is.
Ik had dergelijk probleem met een hete, zotte, vrolijke PRE merrie. Van zodra we in galop gingen, stoof ze als een zot de alfa merrie (waar ik mee reed) voorbij en begon van vrolijkheid en pure overwinning als een zot te bokken.
Je kan het al raden, de persoon die ermee reed: bit erin. Eerste keer dat ze aan bit kwam, paard stopte zo bruusk dat ze er bijna over lag. Is het dat wat we willen? Rijden dmv pijn? Neen!
Ik ging aan het ontwerpen voor hoofdstellen die meer inpakt hebben, zoals stropeffecten...
Pas toen we naar Jossy Reynvoet gingen, leerde ik de ware oplossing kennen: eerlijk, duidelijk leiderschap en consequentie.
Na de intensieve training reed ik met loshangend teugeltje en gebruikte de controle die we via grondwerk leerden. En ja, het gebeurde nog in smalle, kronkelende bospaadjes dat ze nog heftig werd, dan steeg ik af, deed de focus oefeningen die we leerden, maakte duidelijk dat ik geen hufter gedrag tolereer en weer braaf was ze. Cues erin bakken, op eerlijke wijze via grondwerk werken aan leiderschap en ja dat neemt veel tijd en energie in.beslag.
Duidelijke communicatie is gewoon 1000x veiliger dan bit, want op een keertje gaat het ook fout met bit. Dat heb ik in de levende lijve ondervonden toen een wedstrijdpaard van me tientallen jaren geleden gewoon in volle vaart op hol sloeg en recht op een camion afdenderde. Ja, hij had nochtans een bitje in...