Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:13

Nog niet getest, alleen even gepast.
Maat is prima iig.

Het is de FRA pariba. Komt nog andere frontriem op, een kopstuk onderlegger erbij en indien nodig een kaakriempje eraan.

Afbeelding

Hiervoor de lovelance lado gehad die mooi stabiel lag ondanks te losse kaakriem dus goede hoop dat deze ook fijn ligt. En doordat ie wat dunner is net wat scherper, wat mijn draakje soms nodig heeft. Fijn soepel leer iig :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:21

dit is mijn nieuwe
Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:08

Staat leuk! Ik zou hem alleen wel wat hoger hangen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:38

Hoi!

Ik heb een vraagje!
Ik zoek een anatomisch gevormd hoofdstel waarbij ik de neusriem kan verwijderen, zodat ik alleen de bakstukken overhoud. Ik keek bij Kramer, maar alle anatomische hoofdstellen hebben vaste neusriemen, die vastzitten een de bakstukken. Zie foto's

Afbeelding
Afbeelding

De reden: als ik de neusriem eraf haal, kan ik een losse bitloze neusriem aan de bakstukken hangen. En dan heb ik een anatomische side pull :D

Mijn huidige hoofdstel maat full is te groot om bitloos te gebruiken. Dus wil nu nieuw engels hoofdstel kopen in maat cob.

Zie hieronder: bakstukken kunnen niet meer hoger terwijl dat wel zou mogen. Dus maat cob nodig. Liefts anatomisch mét verwijderbare neusriem :D
Iemand tips? Marktplaats, Agradi en EJ zijn geen optie want ik woon niet in Nederland...

Afbeelding

Vast bedankt!

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:57

woepsie90 schreef:
Hoi!

Ik heb een vraagje!
Ik zoek een anatomisch gevormd hoofdstel waarbij ik de neusriem kan verwijderen, zodat ik alleen de bakstukken overhoud. Ik keek bij Kramer, maar alle anatomische hoofdstellen hebben vaste neusriemen, die vastzitten een de bakstukken. Zie foto's

[ [url=m/PPD3aH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3LxdYB.jpg]Afbeelding[/url] ]

De reden: als ik de neusriem eraf haal, kan ik een losse bitloze neusriem aan de bakstukken hangen. En dan heb ik een anatomische side pull :D

Mijn huidige hoofdstel maat full is te groot om bitloos te gebruiken. Dus wil nu nieuw engels hoofdstel kopen in maat cob.

Zie hieronder: bakstukken kunnen niet meer hoger terwijl dat wel zou mogen. Dus maat cob nodig. Liefts anatomisch mét verwijderbare neusriem :D
Iemand tips? Marktplaats, Agradi en EJ zijn geen optie want ik woon niet in Nederland...

[ [url=m/De73Ik.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vast bedankt!


Is de Mix&Match geen optie voor je?
https://www.kramer.nl/websale8/?Ctx=%25 ... 2fmd5%257d

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:09

Je kan misschien ook losse bakstukken kopen in maat cob :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:12

O wist niet eens dat dat kon :+ ga ik dat eerst eens bekijken!

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:43

Moet de neusriem echt hoger? Hij heeft een vrij lange neus, en volgens mij zit hij nu netjes in het midden. Hoger kan natuurlijk altijd, maar bij deze hoogte zit hij ook al niet meer op het dunne, vrijhangende deel van het neusbotje. Maar nieuwe hoofdstellen kopen is natuurlijk altijd leuk. :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 00:00

Klopt, ik twijfel ook. Maar de neusriem zakt soms wat af, omdat hij niet strak zit natuurlijk. Neusriem is van touw wat slap is, dus dat gaat in bochtje hangen. Had ik van te voren helemaal niet over nagedacht! Daarnaast is zijn keelriem ook heel royaal...

Ik ga op zoek naar losse bakstukken :)!
Als dat niet lukt kijk ik even naar de mixmatch van kramer (alhoewel daar een opening in zit die ik nu ga opvullen, vraag me af of dat dan niet onveilig wordt).

Afbeelding

Bedankt voor jullie hulp!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 20:24

*Schopt topic weer omhoog*
In mijn zoektocht naar de ultieme basic botloze optoming (naast mijn touwhalster)
kwam ik dit tegen.
Wat vinden jullie hiervan? (behalve dat het touw erg druk is)
Afbeelding

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:46

Combi van een touwhalster en hackamore, ik vind 'm te scherp..

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:42

Behalve dat ie van touw gemaakt heeft dit weinig overeenkomsten met een touwhalster imo. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de werking in de praktijk. Het lijkt de druk iets meer te verleggen naar achter de oren doordat het touw zeg maar los door de scharen en over het hoofd loopt. Verder denk ik dat je minder snel last zal hebben van omklappende scharen mocht je toch zijwaarts sturen, omdat het touw alleen door de schaar loopt en er niet aangeklikt zit. Ook liggen de scharen iets verder van het hoofd af door het touw wat er achterlangs loopt, dat kan een voordeel zijn, hoewel het 'bakstukoog', degene waarbij je goed moet opletten dat hij niet tegen de jukbeenderen prikt, wel nog steeds aan de huid kant zit. Touw op de neus ben ik niet zo'n fan van, ik zie liever een breed plat stuk leer. Aan de andere kant, als je ermee rijdt zoals je er mee zou moeten rijden zou het weinig uit moeten maken. En ik vind hem persoonlijk niet zo mooi, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:44

De werking van een hackamore icm touw op de neus vind ik veel te scherp, een hackamore heeft normaal niet voor niets een platte neusriem :)
Ik zou er iig niet mee willen rijden.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:55

Nou ja, normaal... Google maar eens op 'hackamore', dan zie je van alles als neusriem voorbij komen. Zelfs nog veel scherper dun touw, met veel langere scharen, die ook gewoon overal verkrijgbaar zijn.

Maar in Europa is een platte neusriem vrij gebruikelijk idd, for obvious reasons. Ik ben ook niet weg van touw. Maar als je je hack als 'signaalbit' gebruikt zoals bij een kandarre of shanks (dwz, doorhangende teugel en enkel je hand iets optillen op laten zakken bij wijze van signaal, en verder rij je op je zit) zie ik er geen probleem mee. Dan komt er maar erg weinig druk op de neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:01

Oh ze zullen er zeker zijn ja! Maar zonder platte neusriem zou ik geen hackamore gebruiken :)

En wat je zegt over weinig druk op de neus bij goed gebruik, lijkt mij bij elk bitloos hoofdstel de bedoeling :D
Vind sowieso dat soms mensen heel snel met een hackamore gaan rijden, zonder precies te weten hoe snel je veel te veel druk je daarmee kan geven...

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:12

Ja klopt, vind ik ook. Of zonder te weten dat je eigenlijk al goed op je zit moet kunnen rijden. Meestal is het grijpen naar een 'scherper' middel (net als bij veel hefboombitten trouwens, al dan niet gecombineerd met dubbele neusriemen of mexicanen, brrr), ipv rijtechnisch verbeteren. Maar das een hele andere discussie haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:16

Ja inderdaad hahaha :')

Wij springen ook met een mexicaanse, maar puur omdat ik het superstoer vind staan :D Dat ding zit zo los tijdens het springen dat ik net zo goed geen neusriem om kan doen _O- (buitenrit zit 'ie iets strakker, maar uiteraard verdiept in de werking ervan)

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:41

Vergelijking met touwhalster zie ik ook niet. Touwhalster is van 6 mm touw en dit is 20 mm touw.
Ik zag dit type voorbij komen bij een westernruiter die dit model heeft nagemaakt met effen donkerbruin touw. Met engels (dressuur)rijden vind ik de standaard bitloze optomingen zoals bijv. de Fra Pariba al snel heel scherp worden :)

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:04

Ik zou vooral erg bang zijn dat het touw gaat schuren bij afwisselende druk links/rechts.

Ik vraag me ook af hoeveel tijd er zit tussen de verschillende 'drukmomenten' van achter de oren tot naar de neus (neem aan dat het feitelijk 1 lang stuk touw is?)

Voordeel van een hack vind ik instant release als je los laat. Heb je dat met deze constructie nog steeds?

Vind het altijd leuk/interessant om te zien hoe het bitloze ook 'in ontwikkeling' blijft.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:18

Dat vroeg ik mij dus ook af, touw moet ook ergens kruisen.
Internet zegt dat het een vriendelijk hoofdstel is, maar ik zie nog beren op de weg :')

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:55


Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:53

Zijn inderdaad mooie producten. Ik verkoop ze ook. Het merk is echter niet ArtOfRiding ;)

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:47

Buitenzinnig schreef:
Zijn inderdaad mooie producten. Ik verkoop ze ook. Het merk is echter niet ArtOfRiding ;)

Ok ok. Maar goed, ik kwam daar dus die neusriem tegen. Vond de duurdere eigenlijk mooier, maar om te proberen zijn ze wel wat duur (ik ben erg bang dat ze te klein zijn, ik heb van een gecombineerde neusriem namelijk 73 cm omtrek nodig op de neus onder het jukbeen).

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:54

Had het zo even na kunnen meten voor je :)

germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:26

Buitenzinnig schreef:
Had het zo even na kunnen meten voor je :)

Dat bitloze barokke hoofdstel, die is mooi. Maar helaas, niet leverbaar zo te zien.