Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:47

Mijn antwoord was natuurlijk op dat extra kinriempje

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:21

Captain schreef:
Zonder extra kinriem was hij prima hoor. Fijn hoofdstel! Gewoon een sidepull werking met goede release.

Ik begrijp het niet goed. Rij je dan alleen met dat kinstukje? Ik neem aan dat je gewoon met de neusriem rijdt. Je spreekt van release, dat duidt op iets wat lost. Je kan niet spreken van een goeie release bij een gewone aangesnoerde neusriem...in dat geval heet het discriminatie van de hulpen omdat een gewone bitloze neusriem altijd aansluit op de neus kan er niet gesproken worden van release

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:39

Dat ik dat van release type sloeg nergens op want er is geen sprake van release. Ik was nog niet helemaal wakker geloof ik. :+

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:13

In principe is er natuurlijk altijd sprake van release (hopelijk) :)
Alleen we spreken er niet echt over bij een sidepull, want we weten toch wel dat de release heel vlot gaat, omdat er niks gekruist in zit, of aansnoerends.
Maar je kan wel de release vertragen, zelfs met een sidepull. Als ik bijvoorbeeld mijn teugels zou vervangen door een groot elastiek, dan zou mijn aanleuning heel constant zijn, maar als ik los zou laten zou mijn pony dat wat later merken: een verlate release dus. Zelfs sommige manieren van onderleggen kunnen in theorie de release van een sidepull een klein beetje verlaten.

Over een hackamore: de neus kán breken met een hackamore. Dit gebeurt heel zelden, bijvoorbeeld als mensen altijd met bit gereden hebben en een hack aan het kopstuk hangen, zonder het kopstuk hoger te doen. De hack kan dan griezelig laag op de neus komen. Niet alleen gevaarlijk, maar ook heel onprettig voor het paard, dat deel van de neus is onwijs gevoelig en de hack kan zelfs het ademen een beetje in de weg zetten.
Hang je een hackamore echter op de correcte hoogte, dan zou je de hele paardenschedel doormidden moeten kunnen splijten. Daarvoor adviseer ik een bijl, geen stukje leer met een beetje hefboomwerking.

De vergelijking met stang en trens raakte me wel een beetje :P Ik kijk nooit dressuur op tv, ze hebben die stangteugel bijna nooit los hangen, en dat vind ik vervelend. Een hackamore bestaat in Nederland bijna altijd uit een leren (onderlegd vaak) neusstuk en een lederen kinriem. Een stang heeft vaak een kinketting en is compleet van metaal.
Maar ook een hack blijft hefboomwerking hebben, dus dan komt je druk toch altijd harder aan. Daarom die ik liever contante druk bij bijvoorbeeld een cavemore met dubbele teugels: de teugels die aan de cavesson zitten hebben druk, maar de hackamoreteugels hangen los en zijn voor de verfijning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:29

Cambiar schreef:
Xyzutu, de ontvanger bepaalt. Ik impliceer niets. Jij maakt ervan dat er spraakverwarring is. Ik formuleerde gewoon dat ik een onderzoek deed met dierenfaculteit Merelbeke. Meer niet. Nergens staat dat ik wetenschapper ben, wel dat ik ontwerper ben.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik mijn hoofdstel getoond heb aan de professor. Ik ging enkel om zijn kennis te weten over bestaande ontwerpen en zijn praktijkervaringen. Ik heb de kennis van vervaardigen en het materiaal, ook de werking van een systeem door het vele testen, maar waar ik persoonlijk meer over wou weten is hoe al die hoofdstellen op een paard overkomen en het gevoel dat hij krijgt door zenuwen, klieren, spiertjes, bot enz...en waar een systeem precies op inwerkt. Daarover gaat dit onderzoek.


Ik bedoelde vooral dat Runa dit heel goed 'verkeerd' (of te letterlijk?) gelezen zou kunnen hebben omdat 'ik heb onderzoek gedaan met' gebruikt wordt als je als onderzoeker werkt. Maar even voor de duidelijkheid; als je schrijft 'daarover gaat dit onderzoek' , bedoel je dan jouw eigen, persoonlijke onderzoek waar je mensen voor interviewt, of een wetenschappelijk onderzoek dat is opgezet door de universiteit? Want dat is wat ik bedoel met spraakverwarring

Dat van het hoofdstel heb ik inderdaad verkeerd begrepen. Ik herinnerde me dat je als ontwerper ervan overtuigd was dat jouw gedeelde kopstukken beter waren voor paarden en de professor zei dat dit juist slecht was. Ik was even vergeten dat je dat hoofdstel niet bij je had.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:40

xyzutu2 schreef:
Cambiar schreef:
Xyzutu, de ontvanger bepaalt. Ik impliceer niets. Jij maakt ervan dat er spraakverwarring is. Ik formuleerde gewoon dat ik een onderzoek deed met dierenfaculteit Merelbeke. Meer niet. Nergens staat dat ik wetenschapper ben, wel dat ik ontwerper ben.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik mijn hoofdstel getoond heb aan de professor. Ik ging enkel om zijn kennis te weten over bestaande ontwerpen en zijn praktijkervaringen. Ik heb de kennis van vervaardigen en het materiaal, ook de werking van een systeem door het vele testen, maar waar ik persoonlijk meer over wou weten is hoe al die hoofdstellen op een paard overkomen en het gevoel dat hij krijgt door zenuwen, klieren, spiertjes, bot enz...en waar een systeem precies op inwerkt. Daarover gaat dit onderzoek.


Ik bedoelde vooral dat Runa dit heel goed 'verkeerd' (of te letterlijk?) gelezen zou kunnen hebben omdat 'ik heb onderzoek gedaan met' gebruikt wordt als je als onderzoeker werkt. Maar even voor de duidelijkheid; als je schrijft 'daarover gaat dit onderzoek' , bedoel je dan jouw eigen, persoonlijke onderzoek waar je mensen voor interviewt, of een wetenschappelijk onderzoek dat is opgezet door de universiteit? Want dat is wat ik bedoel met spraakverwarring

Dat van het hoofdstel heb ik inderdaad verkeerd begrepen. Ik herinnerde me dat je als ontwerper ervan overtuigd was dat jouw gedeelde kopstukken beter waren voor paarden en de professor zei dat dit juist slecht was. Ik was even vergeten dat je dat hoofdstel niet bij je had.

Ik heb gewoon een foto getoond....
Kwam gewoon ter sprake omdat hij het over gevoelige structuren had net achter de oren. Ik vroeg hem gewoon: wat vind je nu beste, ivm riem over hals, het micklem kopstukje dat verbreed is of een kopstukje in twee delen. Hij zei resoluut: kopstukje in twee delen absoluut niet, de rest heb ik geschreven in het andere topic....
Spraakverwarring is hier echt niet aan de orde. Een onderzoek is,een onderzoek, door wie het ook gebeurt. . En ja, ik moet mezelf niet zo opzij schuiven, ik volgde humane fysio en osteopathie voor paarden bij Willy Hostens, doe niet alsof ik een of ander penny meisje ben. Ik begrijp absoluut niet waarom je er zo gruwelijk moeilijk blijft over doen...ik heb nergens beweerd dat ik aan een onderzoek meewerkte georganiseerd door Merelbeke, maar wel een onderzoek met Merelbeke. Waarom daar nu zo over muggeziften, god mag het weten.
Ik zou zelf blij zijn als een ontwerper de moeite doet om deze onderzoeken te doen, ipv zomaar te copieren en er een leuk accentje aan te geven...ik doe tenminste nog al die moeite. Daarom wou ik al mijn vragen als ontwerper bespreken met universitair geschoolde mensen, zodat ik tenminste precies weet waar ik moet op letten!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:36

....en niet zoals andere firma's een hoop wetenschappelijke info copieren van teksten die ze op internet vinden en dan klakkeloos op hun site plaatsen, waardoor ze blijkbaar zelf deze materie niet beheersen. Ik wil die info concreet en correct met duidelijke voorbeelden uit de praktijk in een duidelijke synthese gieten waarbij ik zelf de moeite gedaan heb om de juiste mensen te contacteren, zowel universitair geschoolde mensen aan de kliniek verbonden, als trainers en lesgevers. iedereen kan klakkeloos copieren, dat wil ik niet. Ik vind dat dit het minste is wat je kan doen als je iets ontwerpt dat voor zulke gevoelige dieren bestemd is...een paardehoofd is hyper gevoelig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:10

Cambiar schreef:
ik heb nergens beweerd dat ik aan een onderzoek meewerkte georganiseerd door Merelbeke, maar wel een onderzoek met Merelbeke. (...) Daarom wou ik al mijn vragen als ontwerper bespreken met universitair geschoolde mensen, zodat ik tenminste precies weet waar ik moet op letten!


Maar dat is toch ook super?
Ik vind het ook top dat je de moeite neemt om te verduidelijken dat er inderdaad geen sprake is van een wetenschappelijk onderzoek. Jij weet natuurlijk dat je dat niet doet, maar je eerste zin kon op beide manieren gelezen worden en dat zorgde in dit topic bij anderen voor onduidelijkheid, vandaar dat die verduidelijking erg handig is. En verder is het in mijn ogen alleen maar goed dat je gewoon mensen vraagt om tips en informatie. Dat zouden meer ontwerpers moeten doen.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 07:47

xyzutu2 schreef:
Cambiar schreef:
ik heb nergens beweerd dat ik aan een onderzoek meewerkte georganiseerd door Merelbeke, maar wel een onderzoek met Merelbeke. (...) Daarom wou ik al mijn vragen als ontwerper bespreken met universitair geschoolde mensen, zodat ik tenminste precies weet waar ik moet op letten!


Maar dat is toch ook super?
Ik vind het ook top dat je de moeite neemt om te verduidelijken dat er inderdaad geen sprake is van een wetenschappelijk onderzoek. Jij weet natuurlijk dat je dat niet doet, maar je eerste zin kon op beide manieren gelezen worden en dat zorgde in dit topic bij anderen voor onduidelijkheid, vandaar dat die verduidelijking erg handig is. En verder is het in mijn ogen alleen maar goed dat je gewoon mensen vraagt om tips en informatie. Dat zouden meer ontwerpers moeten doen.

Bedankt xyzutu. Dat doet goed. Het is me in geen geval om het geld te doen en de omstandigheden dat ik nu zit is commercie niet mogelijk. Het is gewoon omdat het me goed doet hiermee bezig te zijn en ook dat ik eventueel kan helpen met paarden die om een of andere reden enkel nog bitloos te rijden zijn na letsels of trauma's. Ik heb het ontwerpen nu even stop gezet en zie deze periode om me bij te scholen, veel te lezen en info te verzamelen over alles wat met bitloos trainen te maken heeft.

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:13


darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 01:46

Annikoe schreef:
Heeft iemand ervaring met deze sidepull?

https://www.equiplay.eu/equiplay2013/bi ... stijl.html

Ik wil m graag bestellen, maar ik vraag mij af hoe de maat valt. :)


Geen ervaring mee zelf, maar dit staat er op de site al bij:
Pony: maat shet/pony
Cob: voor C-pony tot grote Cob maat (of volbloed).
Full, maat Cob tot grote Full. Past ook op GROTE Tinkers en warmbloeden met een lang hoofd. Enkel voor trekpaarden is hij helaas te klein. Het hoofdstel is ruim verstelbaar, voor een kleinere maat (bijvoorbeeld bij paarden met een kort hoofd) zul je wat gaatjes moeten bijmaken.

Dus ze zijn blijkbaar vrij ruim verstelbaar.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:37

Mijn staleigenaar heeft dat hoofdstel in maar cob voor haar new forest, mijn fjord past hem net op het laatste gaatje, maar daar zou ik zelf een full voor kopen. Vind het een erg mooi hoofdstel en zou hem zelf ook graag willen :j

Afbeelding
Afbeelding

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 09:22

Ah, bedankt voor de reacties! Dan ga ik het in maat full bestellen, maar dan in het zwart! :) Ik ben benieuwd, want ik heb tot nu toe alleen mensen met de bruine gezien :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:37

Iemand ervaring met de amber?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:12

Ik heb de Amber als testhoofdstel gehad toen ik met paardje wat ik toen reed overstapte naar bitloos. Wat wil je weten? :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:38

Hoe beviel het?
Zat het stabiel

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:38

Materiaal van de neusriem vond ik erg fijn en soepel, waardoor ie goed om de neus ligt. Wel wat lastig schoon te houden ivm stof. Verdere schoof bij hem de neusriem wel wat bij het sturen, maar niet heel veel. En kwam ook omdat het betreffende paard nog redelijk veel druk nodig had toen.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:57

Ik heb een bitloos hoofdstel gekocht, maar als ik aan de rechterteugel trek gaat links het bakstuk (?) over haar oog, hoe kan dit? Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:00

M_nouska schreef:
Ik heb een bitloos hoofdstel gekocht, maar als ik aan de rechterteugel trek gaat links het bakstuk (?) over haar oog, hoe kan dit? [ [url=m/kI54Jq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q7NaIX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zit de kaakriem strak genoeg?

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:01

Ik zou de kaakriem (riem boven de kinriem) strakker doen, dan kan het als het goed is niet meer. :)

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:01

Ooh oké dat dacht ik al. Moet ik er even gaatjes in maken. Was al helemaal in paniek want kan hem niet meer terug brengen. Bedankt.


Edit: zit de neusriem hoog genoeg?

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:04

De kaakriem lijkt inderdaad wat los te hangen :)
Ik vind het een tof hoofdstel! Wel jammer dat het bij de neusriem wat 'veel' wordt. Hij staat jouw paard wel erg mooi :)

Trouwens, nu dit topic toch weer actief wordt, ik zag dit ineens:
Afbeelding

Ik heb zo'n hoofdstel nog nooit eerder gezien en ik kan me ook echt niet bedenken waarom dit nuttig zou zijn/prettig zou rijden. Iemand van hier een idee?

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:14

Lijkt me voor paarden die geen druk op de neus accepteren.. Of het prettig is voor het paard vraag ik me af..

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:15

M_nouska schreef:
Ooh oké dat dacht ik al. Moet ik er even gaatjes in maken. Was al helemaal in paniek want kan hem niet meer terug brengen. Bedankt.


Edit: zit de neusriem hoog genoeg?


Op de 2e foto lijkt hij nog iets op het zachte deel van de neus te liggen. Je kunt dit makkelijk zelf checken door neusvleugels naar boven te volgen tot waar t niet meer zacht is. Daar net boven hoort de neusriem te liggen.

En idd kaakriempje mag aangesloten liggen zodat die de bakstukken stabiliseert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:50

Mariett schreef:
De kaakriem lijkt inderdaad wat los te hangen :)
Ik vind het een tof hoofdstel! Wel jammer dat het bij de neusriem wat 'veel' wordt. Hij staat jouw paard wel erg mooi :)

Trouwens, nu dit topic toch weer actief wordt, ik zag dit ineens:
[ Afbeelding ]

Ik heb zo'n hoofdstel nog nooit eerder gezien en ik kan me ook echt niet bedenken waarom dit nuttig zou zijn/prettig zou rijden. Iemand van hier een idee?


Creeerd meer druk achter de oren...
Vind het wel een stuk minter vriendelijk, want volgens mij doet dat meer zeer dan druk op de neus?
Nu kan je letterlijk z'n kop naar beneden trekken, soort bitloze rolkur...

...Buiten dat, zie ik ook niet hoe de neusriem op z'n plek moet blijven? Die trek je zo toch omhoog?