Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:39

Niet kwaad, hoor. ;) Ik las gewoon je posts en dacht 'he, wat gebeurt hier?'. Blijkbaar dus niet veel positiefs, sterkte met alle ongemakken. :(:)
Schouder uit de kom is ook niet ideaal tijdens een trektocht, :x hoe kom je dan weer thuis?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:33

Hieronder even een foto van mijn paard zijn hoofd waar trauma goed op te zien is. Het is een flinke deuk met littekenweefsel en iets dunner huidje. Weinig speling om een neusriem hoger of lager te hangen. De micklem sidepull vond hij vreselijk, zeer zacht inderlegde side pull was helemaal niet te doen, kaakgekruist heeft niet voldoende release en de FRA lami wekt tot nu toe nog het meest acceptabel omdat die nooit 'strak' om de neus blijft zitten.

Afbeelding

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:21

Och beestje :( mag ik vragen waardoor het komt, Daphne? Het is zo precies op de neus, jakkes.
Hoe gaat een touwhalster, zelfde probleem denk ik? En wat gaat prettiger voor hem, boven of onder de 'deuk'?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:48

Mariett schreef:
Och beestje :( mag ik vragen waardoor het komt, Daphne? Het is zo precies op de neus, jakkes.
Hoe gaat een touwhalster, zelfde probleem denk ik? En wat gaat prettiger voor hem, boven of onder de 'deuk'?

Ik vermoed door een seretta/kaptoom waar misbruik van is gemaakt. Hij komt uit portugal/spanje. Met touwhalster is het wel beter te doen dan een side pull. Maar met touwhalster heb ik er standaard de halsring bij. Onder de deuk zit je op het zwevende neusbotje en boven zou ik niet weten omdat daar al de wangen zitten.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:51

Daphneeeej schreef:
Hieronder even een foto van mijn paard zijn hoofd waar trauma goed op te zien is. Het is een flinke deuk met littekenweefsel en iets dunner huidje. Weinig speling om een neusriem hoger of lager te hangen. De micklem sidepull vond hij vreselijk, zeer zacht inderlegde side pull was helemaal niet te doen, kaakgekruist heeft niet voldoende release en de FRA lami wekt tot nu toe nog het meest acceptabel omdat die nooit 'strak' om de neus blijft zitten.

[ Afbeelding ]


Misschien is een nurtural iets?Deze hebben niet zo'n brede neusriem en hij kan los blijven zonder schuiven..Daarbij werkt hij in op het hele hoofd,de release is heel anders en beter dan kaakgekruisd en hij is erg duidelijk :j Voor de oudere paarden gebruik is een sidepull met losse neusriem maar de jongere paarden snappen de nurtural beter en uiteindelijk is deze toch stabieler zonder dat hij strak hoeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:49

Iew, dat is inderdaad een hele nare plek! :( :(:) Ik zou me ook heel goed voor kunnen stellen dat dit niet door een serreta komt tijdens het rijden maar gewoon een ongeluk (eventueel met serreta). Van serreta's ken ik namelijk vooral juist een opstapeling van littekenweefsels, geen kuilen.
Wat is precies pijnlijk; de deuk aan de bovenkant of de bult eronder, of gewoon alles?

Op zich heeft hij een vrij lange neus en zou je denk ik ook nog iets net onder bult kunnen leggen zonder dat je al teveel op het elastische uiteinde van het neusbeen ligt. Maar dat moet dan wel smal zijn en ook niet omlaag hangen, want dan krijg je daaronder wel weer problemen.
Als je toch liever een sidepull hebt dan zou je de Lami eens met sidepullteugels kunnen proberen, misschien geeft dat nog iets minder druk. Als je een smallere sidepull hebt dan zou je zelfs kunnen proberen om die erboven te hangen, alleen dan moet die wel weer heel goed in vorm blijven want als hij omlaag glijdt dan zit je weer precies in de pijnlijke zone. Ik kan me ook helemaal voorstellen dat hij helemaal gestoord wordt van (dik) gevoerde dingen en juist minimaal gevoerde dingen het prettigst vind, die zijn nog duidelijker in een los-vast contact. Jammer dat er zo weinig ruimte op de neus is, want anders zou je bijna aan een bosal denken die ook helemaal geen plaats inneemt, alleen kantelen die weer omlaag als je de teugels oppakt... :(

Eerlijk gezegd zou ik het het gewoon 100% begrijpen als je met zo'n neus helemaal van het bitloze afziet en met een goede bitfitter gewoon een prettig bitje uitzoekt. Dan bijvoorbeeld wel een D-trens of iets anders met 'zijvleugels' waardoor je het bit niet door de mond kunt trekken, want ook met bit zou ik dan zonder neusriem willen rijden en dan moet het bit zichzelf op de juiste plek kunnen houden.

Edit: ik heb even een plaatje opgezocht van de nurtural bitless bridle en het voordeel daarvan is wel dat die een heel smalle neusriem heeft die bovendien een vast hoek maakt met de bakstukken, en dus boven het hele probleemgebied gehangen kan worden zonder risico dat hij omlaag kantelt in het gebruik. Misschien inderdaad wel het overwegen waard voor jullie.
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:12

Daphneeeej schreef:
Hieronder even een foto van mijn paard zijn hoofd waar trauma goed op te zien is. Het is een flinke deuk met littekenweefsel en iets dunner huidje. Weinig speling om een neusriem hoger of lager te hangen. De micklem sidepull vond hij vreselijk, zeer zacht inderlegde side pull was helemaal niet te doen, kaakgekruist heeft niet voldoende release en de FRA lami wekt tot nu toe nog het meest acceptabel omdat die nooit 'strak' om de neus blijft zitten.

[ Afbeelding ]


Oef ik kan me in xytuzu's opmerkingen ook wel vinden. Ik ben sterk pro bitloos maar denk dat ik ook voor een bit zou gaan. Maar ipv geen neusriem een lage neusriem gebruiken.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:19

ach jeetje...de ziel...Ik zou me denk ik ook gaan oriënteren naar verschillende bitten. Het lijkt me erg lastig om hier een passende bitloze optie voor te vinden die de neus 'vrij' laat of zo min mogelijk druk geeft.
Ons dochtertje rijdt met een dik bontje van lamsvel onder haar neusriem, dat is dus ook geen optie? (zij kiest daar trouwens puur voor omdat ze het 'liever' vindt :) )

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:23

Leren bitje wellicht? Helemaal geen gedoe om het hoofd, alleen het bitje en een kinriem.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:23

xyzutu2 schreef:
Niet kwaad, hoor. ;) Ik las gewoon je posts en dacht 'he, wat gebeurt hier?'. Blijkbaar dus niet veel positiefs, sterkte met alle ongemakken. :(:)
Schouder uit de kom is ook niet ideaal tijdens een trektocht, :x hoe kom je dan weer thuis?

Ok thx ;-).
Eerst naar spoed om terug erin te steken en 's anderendaags mijn paarden weer 11 km uit manege naar huis gewandeld :-). Beetje mijn klopje nu, was ook heel warm :-).
Ow Daphne, wat erg....heeft hij er ook pijn in?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 04:33

Thanx voor alle reacties!
Het is idd een hele flinke deuk met verticale littekens er in. Het is niet zo zeer pijnlijk. Als ik er aan zit met mijn hand of gewoon de normale druk van een halster is geen probleem. Maar een neusriem of dus bitloos blijft lastig, geeft heel duidelijk ander gedrag met rijden dan met bit of op de halsring.
Ik heb als ik een neusriem gebruik mijn micklem hoofdstel of Silver crown speciale neusriem met bontjes er onder, ook bij de FRA Lami zelfs. Hebben ook 10 tallen bitjes geprobeerd (ook leren bitje) en hij loopt nu op een Beris kneveltrens met tongboog en flexibel mondstuk. Extreem vriendelijk/zacht bitje.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:28

Succes Daphne, ik kan helaas geen nuttig advies geven wb. bitloos.

Ik zie iets voorbij komen over bontjes op de neusriem. Wat vinden jullie daarvan icm. een sidepull?

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:34

Buitenzinnig schreef:
Succes Daphne, ik kan helaas geen nuttig advies geven wb. bitloos.

Ik zie iets voorbij komen over bontjes op de neusriem. Wat vinden jullie daarvan icm. een sidepull?

Ik heb dat wel gedaan, maar dan met zo'n dikker bontje. Mijn volgende hoofdstel ga ik gewoon onderleggen, want ik was toch een beetje bang dat haar zicht hierdoor minder werd. Was ook wel een hele dikke:
Afbeelding

Neusriem moest ook wel veel losser weer, omdat er veel spul tussen zit. Dat kon gelukkig wel, ik had hem vrij ruim verstelbaar gemaakt :Y) Maar het is een klein detail die je dan niet moet vergeten. Ik zie mensen ook wel eens extra strak aansnoeren zodra iets zacht/onderlegd is, of er niet over nadenken dat er met de komst van een onwijs dik bontje wellicht minder ruimte voor de neus over blijft.
Voordeel ervan was dat hij een hoop zweet op zoog maar toch nog vrij droog aanvoelde. Daarom heb ik nu nog wel een schapenvacht singel, anders krijg mevrouw jeuk aan de singel.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:38

Dank voor je reactie!

Lamsvel singel heb ik inderdaad ook, wegens melanomen op de singelplek (waarvan 1 weggehaald, dus littekenweefsel. Prettiger dan met bontje te rijden)
Het lijkt mij ook fijner op de neus, maar dan kom ook ik natuurlijk met het alom bekende; schuif gevoelig?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:53

Zelf vind ik een bontje misschien nog wel wat stabieler dan zonder..

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:57

Die van mij schoof helemaal niet, maar dat was ook net een iets ander ontwerp natuurlijk. Als het een beetje wollig is en goed ruw gehouden wordt (dus niet vervilt) denk ik dat het niet per sé gladder wordt/meer schuift hoor!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:59

Zal het eens proberen.. heb nog wel wat op voorraad dus toch maar eens proberen :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:23

Misschien een gekke vraag maar wat voor ketting zit er normaal in een academische kaptoom?
Ik heb er nu een en daar zit een soort fietsketting in.
Voor het longeren en grondwerk zal hij wel prima zijn maar ik vermoed dat het rijden er toch niet fijn mee gaat worden.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:26

Meeste academische hebben fietsketting volgens mij. Barefoot heeft een zacht omlegde staalkabel. Horka volgens mij ook. Er bestaan ook kaptomen zonder metaal in de neusriem. Ik heb met de academische ook wel gewoon gereden, maar niet met een constant contact. Daar vind ik ze minder geschikt voor.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:29

darkadia schreef:
Meeste academische hebben fietsketting volgens mij. Barefoot heeft een zacht omlegde staalkabel. Horka volgens mij ook. Er bestaan ook kaptomen zonder metaal in de neusriem. Ik heb met de academische ook wel gewoon gereden, maar niet met een constant contact. Daar vind ik ze minder geschikt voor.


Zonder ijzer heb ik er een paar gehad maar die schoven allemaal als ik ze los genoeg deed. Deze kan ik bij mijn ene paard vrij los doen voordat hij schuift en bij mijn andere (waarvoor ik hem dus wilde gebruiken) moet hij redelijk "aan". Dus het is een verbetering maar ik ben nog niet helemaal tevreden.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:32

De academische kaptoom die ik heb heeft als ketting zo een soort slipketting van een hond (hengstenketting paard) er in.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:45

Yay, mijn bitloze onderdelen zijn binnen!!!
Heb een simpel engels bithoofdstel omgepuzzeld naar bitloos en hopelijk past het :D


Afbeelding

Afbeelding

Rode pijl: sidepull touw neusriem van Lovelance
Groene pijl: Barefoot kinriem
Blauwe pijl: touwteugels van Equiplay

Had eerst een Barefoot Syringa die ik super mooi vond met ook zwart leer en zwart touw, maar bleef knoeien met de pasvorm. Heb hem lang aangehouden en af en toe toch gebruikt omdat 'ie zo leuk was... Dus die toch maar verkocht met oog op comfort en nu ga ik het zo proberen :)

edit: en de frontriem is een op maat gemaakte western futurity knot door Exclusive bitless and western oftewel eelkje hofstra

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 01:40

Afbeelding

ik ga deze proberen

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:19

Iemand ervaring met de Sidepull van Equiplay?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mijn 20 jarige ruin rij ik met een Micklem
Competition (met bit dus) omdat hij een sterrenkijker is en heel onrustig is met zijn hoofd tijdens het rijden.
Sinds de Micklem loopt hij beter in aanleuning, is rustiger met z'n hoofd en mond. Soms rij ik hem weer even met ons oude hoofdstel en merk dan duidelijk meer onrust. Voor ons dus een groot succes.

Omdat hij erg sensibel is wilde ik wel eens proberen om hem bitloos te rijden. Ook hoop ik dat dit nog meer rust geeft in zijn kop. Echter trainen wij wel met een bepaald doel en is het niet de bedoeling als hij bitloos wordt gereden er een plezierritje van te maken. Wil eigenlijk wel op dit niveau doortrainen alleen dan bitloos. Jaren geleden mijn vorige paard eens met een kingekruisd hoofdstel gereden, snapte ze niks van, Sidepull ging perfect.
Van iemand van onze vereniging heb ik de sidepull van Equiplay mogen lenen. Van de week voor het eerst mee gereden. Pasvorm kan denk ik beter. Neusriem sluit niet helemaal mooi aan. Wel een bakstuk en bit erbij aangezien wij alleen buiten rijden. In principe in een rustige omgeving maar er komt ook wel eens groot verkeer voorbij, dus puur voor de zekerheid. Hij was braaf en reageerde goed op het hoofdstel, zijgangen, schouderbinnenwaarts etc lukte allemaal. Links wel minder goed dan rechts, maar dat is met bit op dit moment ook ff dingetje. Draf ging prima, maar niet nageeflijk, geen ruggebruik, ging hangen op mijn hand en niet bergopwaarts. Bleef proberen van achter naar voren te rijden. Kont kwam er wel iets meer onder, maar het inknikken lukte niet. In tolt ging hij weer sterrenkijken. Verzameling was lastig, versnellen en terug ging prima, maar dit gaat op zit, bit is dan alleen ter ondersteuning. In snel tempo tolt, waar ik normaal echt moet ondersteunen, knalde hij nu door in draf/telgang. Aanspringen in galop ging goed, maar kreeg pal daarna een mooi stuk telgang (was niet de bedoeling :P ).
Op de terugweg toch maar even teugels van het bit erbij gepakt en zoals altijd met 2x spelen van m'n ringvinger knikte hij in. Alle gangen bergopwaarts, ruggebruik etc etc. Waarschijnlijk had ik veel te hoge verwachtingen :o maar ik miste dus net even het stukje fine tunen. Zou het kunnen dat hij het of nog niet begrijpt of dit hoofdstel misschien niet zo fijn gevoelig is of we gewoon een heel ander type bitloos moeten uitproberen? Mag ook nog een fra pardoes uitproberen dus ben erg benieuwd of dat verschil geeft. En ja, de Micklem multi zou misschien perfect voor ons zijn, maar lees daar ook wat mindere verhalen over, maar zoek al lang 2e hands ernaar. Nieuw kopen om even uit te proberen doe ik nog even niet.

Wat zouden jullie doen?

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:41

Afbeelding


Ik heb deze vandaag binnengekregen voor ons minipaardje (1m08).
Ben oprecht blij verrast over de kwaliteit voor de prijs (en de goede service van de ruitersportzaak)