[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:31

DubbelDun schreef:
@azmay: misschien voel je je op een zadel met een suede zit stabieler.
ik heb ook niks met glad leer.
Qua rug zou je voor het onderste paard idd best naar een swayback zoeken.

De arizona voelt links-rechts instabiel ondanks goed singelen, nog niet zo zeer in de zitting zelf.
Swayback en boomloos is nog wel lastig om betaalbaar te vinden heb ik al gemerkt.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:38

Zou je zelf niet een soort swayback pad kunnen maken met een soort inlagen? (Vilt oid) Heb onlangs ook shims geknutseld met een stuk vilt en velcro.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:52

Dat is wel mogelijk, maar je moet erg goed opletten dat de overgang geleidelijk is en geen scherp randen geeft.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:58

Ik heb op m'n oude ruin met weke rug een Barrydale, deze ligt superstabiel op hem zelfs na de nodige bokken.
Ik heb ook een Fairfax singel ivm singelplek naar voren ligt. Harry's Horse heeft nu een soortgelijke lederen singel voor € 70,00, die heb ik voor m'n jonge paard gekocht omdat die Fairfax van mn oude paard te lang is en m'n jonge nog uit moet zwaren.AfbeeldingHier de Barrydale op m'n oude ruin

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:18

Azmay schreef:
DubbelDun schreef:
@azmay: misschien voel je je op een zadel met een suede zit stabieler.
ik heb ook niks met glad leer.
Qua rug zou je voor het onderste paard idd best naar een swayback zoeken.

De arizona voelt links-rechts instabiel ondanks goed singelen, nog niet zo zeer in de zitting zelf.
Swayback en boomloos is nog wel lastig om betaalbaar te vinden heb ik al gemerkt.

Ik heb ook paard met holle rug (best wel flink door zijn overige bouw ook) en ik heb geen problemen met mijn boomloze zadels.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:21

Dat kan ook afhankelijk zijn van de flexibiliteit van het zadel.
Bijv. een BF zonder VPS zal zich beter aan een holle rug aanpassen als eentje mét VPS.
Hetzelfde geldt voor sommige BM's; de ene heeft een erg flexibele 'pad' en de ander is een stuk stugger.
Uiteindelijk zal een stuggere BM ook wel inzakken, maar dit is niet bevorderlijk voor de levensduur van het zadel.

bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:53

Bedankt voor jullie reactie pmarena en bopjebo!
Ik ben eigenlijk op zoek naar een tweedehands boomloos voor mijn bijrijder, mijn western is me wat de duur om het uit te lenen.
De opgesomde types van barefoot, zijn die te gebruiken voor zowel wat recreatie, als licht dressuur als comfortabel voor wandelingen?
Ik wil er niet tè veel geld aan uitgeven. Dacht eerst: och ik vind een tweedehands cheyenne voor 250 €, maar daar heb ik ooit zelf mee gereden en vond ik weinig steun aan bij mijn soms nogal enthousiast paard. Dus mag iets meer centjes kosten en als het me bevalt wil ik af en toe afwisselen met mijn zware westernzadel.

Ik kwam ook een tweedehands ghost roma tegen, maar enkel ervaring met boomloos van barefoot.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:10

bieke86 schreef:
Ik kwam ook een tweedehands ghost roma tegen, maar enkel ervaring met boomloos van barefoot.

Altijd goed om meer ervaringen op te doen toch??? :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:49

DubbelDun schreef:
Dat kan ook afhankelijk zijn van de flexibiliteit van het zadel.
Bijv. een BF zonder VPS zal zich beter aan een holle rug aanpassen als eentje mét VPS.
Hetzelfde geldt voor sommige BM's; de ene heeft een erg flexibele 'pad' en de ander is een stuk stugger.
Uiteindelijk zal een stuggere BM ook wel inzakken, maar dit is niet bevorderlijk voor de levensduur van het zadel.


De BM die ik heb vormt erg goed mee maar schuift naar achteren waardoor de singelplek veel te ver naar voren zit en lichtrijden is bijna onmogelijk door de kuil die je krijgt. Daarom zocht ik eigenlijk wat anders.
Heb met de arizona nog niet echt kunnen rijden want de kou was op haar rug geslagen dus madam had rugpijn.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:20

@azmay: ik kan me geen goed beeld krijgen van een zadel wat naar achteren schuift waardoor de singelplek veel te ver naar voren zit. Als een zadel naar achteren schuift zal de singel mee schuiven óf komt heel erg schuin naar voren te staan. En hoe dat met licht rijden te maken heeft is me ook niet duidelijk ?

bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:23

Kwetal schreef:
Altijd goed om meer ervaringen op te doen toch??? :D

Ja tuurlijk :p
Welke onder de ghost biedt het meeste stabiliteit voor de ruiter? Ik zit wel graag 'ingepakt' in mijn zadel :).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:35

DubbelDun schreef:
@azmay: ik kan me geen goed beeld krijgen van een zadel wat naar achteren schuift waardoor de singelplek veel te ver naar voren zit. Als een zadel naar achteren schuift zal de singel mee schuiven óf komt heel erg schuin naar voren te staan. En hoe dat met licht rijden te maken heeft is me ook niet duidelijk ?

Uitleggen is niet mijn sterkste kant :+

De singel komt inderdaad super schuin te liggen, hij begint al shuin maar dat word erger tijdens het rijden.
Door de holle rug krijg je een vorm van het zadel waarbij je je er echt uit moet hijsen als het ware, niet te doen. Met een opvulling (kussentje heb ik geprobeerd) gaat dat vele malen makkelijker.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:37

bieke86 schreef:
Kwetal schreef:
Altijd goed om meer ervaringen op te doen toch??? :D

Ja tuurlijk :p
Welke onder de ghost biedt het meeste stabiliteit voor de ruiter? Ik zit wel graag 'ingepakt' in mijn zadel :).


De Roma :) wrongen staan relatief "recht" naar beneden :) ik had geen ervaringen met dijwrongen maar sinds ik ze heb wil ook niet meer terug. Steun zonder te forceren :)

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:37

Ik kruip even onder de meeleessteen vandaan.

Mijn Grandeur halfpad is zaterdag binnen gekomen *\o/* Zondag voor het eerst ermee gereden, ben tot nu toe positief! Heb er nu Grandeur Vilt inlagen inzitten, zijn steviger dan de flubbertjes (is dat moosegummi?) van de Kifra pad. Als dit over een weekje nog bevalt dan gaat die Kifra Square a-la-minute de deur uit, dus als iemand nog zoekt...


bieke86 schreef:
Welke onder de ghost biedt het meeste stabiliteit voor de ruiter? Ik zit wel graag 'ingepakt' in mijn zadel :).

Geen :')

Als je ingepakt wilt zitten zou ik geen Ghost kiezen. Begrijp me niet verkeerd, heb er zelf een en ben er nog steeds weg van, maar het is geen dressurzadel met dikke wrongen en een diepe zit. Je hebt blokken die je voor lanceringen behoedden (ervaringsdeskundige :')) en verder heb je vrij weinig aan het zadel.

Ik zou je aan willen raden een week te testen. De eerste keer dat ik op een Ghost zat was niet echt (lees: echt niet) een succes. Pas aan het einde van mijn testweek werd ik verliefd.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:44

@fortitude Dan zou ik eens proberen.rijden met een zitversmaller want je kan echt wel mooi "in" je Ghost zitten hoor :) naar mijn ervaring dan. Nee een dressuurzadel met dikke wrongen is het niet maar als je de maat goed hebt, heb je er best wat steun aan :)

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:47

@azmay: als de singel vanaf het begin al té schuin ligt is de singelplaats van de BM voor jouw paard niet de juiste. Misschien kun je met een maansingel hier iets aan doen.
De holling van de rug 'uitvlakken' middels een swaybackpad geeft de ruiter meer ruimte in het zadel (voor- en achterkant komen niet naar elkaar toe en verkleinen de zit dus niet) en het zadel houdt beter zijn vorm.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:38

bieke86 schreef:
Kwetal schreef:
Altijd goed om meer ervaringen op te doen toch??? :D

Ja tuurlijk :p
Welke onder de ghost biedt het meeste stabiliteit voor de ruiter? Ik zit wel graag 'ingepakt' in mijn zadel :).

Het hangt een beetje van jouw eigen bouw af - en je kunt je heel ingepakt voelen in een Ghost met een bepaald type "buitenkant" Ieder model heeft dezelfde basis, maar met zittingen kan je variëren. En wanneer je een stroevere zitting kiest, zit je al steviger.
Het beste advies is al gegeven - laat de boomloos zadel passervice langs komen en probeer het een en ander uit - eventueel kan je dan het model wat je best bij je past, wat langer gebruiken om te kijken of het echt wat voor je is?

bieke86
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:44

Vind ik goed advies en zou ik op een ander moment ook meteen doen. Maar ben zwanger en mag niet meer rijden tot de bevalling van de gyn. Daarom de zoektocht naar dat veelzijdigheidszadel voor de bijrijder, met in het achterhoofd dat ik het nadien ook kan gebruiken ter afwisseling.
Niet de meest ideale situatie om een zadel erbij te nemen natuurlijk :)...
Nu ja, zowel ik als bijrijder zijn slank tot normaal gebouwd. Mocht dat helpen in jullie advies :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:52

Ik heb vandaag voor het eerst met de grandeur-halfpad en een gewoon dekje gereden.
Volgens mij viel het best wel mee, de inlages erin krijgen was een ramp maar verder ging het wel ok. Het gaf een ander gevoel qua rijden maar het leek op de 1 of andere manier steviger, had veel meer een gesloten gevoel, vond het wel fijn. Na een klein galopje had ik wel het idee dat zijn nek ineens korter was :+ Maar toen ik daarna in de ruiten van de huizen keek leek het wel mee te vallen? Ook bij het afzadelen geen rare dingen gezien.

Ik heb een foto voor en na genomen maar het is moeilijk vergelijken.. kon niet op dezelfde plaats staan dus niet dezelfde afstand voor de foto en ik zag ook dat de hoek niet hetzelfde is... Maar moest iemand toch willen analyseren .. ;)


Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:03

bieke86 schreef:
Vind ik goed advies en zou ik op een ander moment ook meteen doen. Maar ben zwanger en mag niet meer rijden tot de bevalling van de gyn. Daarom de zoektocht naar dat veelzijdigheidszadel voor de bijrijder, met in het achterhoofd dat ik het nadien ook kan gebruiken ter afwisseling.
Niet de meest ideale situatie om een zadel erbij te nemen natuurlijk :)...
Nu ja, zowel ik als bijrijder zijn slank tot normaal gebouwd. Mocht dat helpen in jullie advies :).


Ghost heeft meerdere modellen en er komt nog wat aan - als je ongeveer het zelfde postuur hebt als je bijrijder, dan zou zij kunnen kijken of het past en uiteindelijk went alles ;)

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:23

Caaatje schreef:
@fortitude Dan zou ik eens proberen.rijden met een zitversmaller want je kan echt wel mooi "in" je Ghost zitten hoor :) naar mijn ervaring dan. Nee een dressuurzadel met dikke wrongen is het niet maar als je de maat goed hebt, heb je er best wat steun aan :)

Heb een zitversmaller en een frontriser :j

Maar mij hoor je ook niet klagen hoor, ben zeer tevreden! Probeer alleen te zeggen dat het natuurlijk ook niet voor niks een Ghost heet :) daar moet je van houden.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:35

Vanaf wanneer is de hipsaver/zitversmaller van barefoot weer te bestellen?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:12

@sabine: ik zie geen verschil.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:03

Zo even reageren op wat dingen die ik langs zie komen hoor :)

Verschil London en Lexington: natuurlijk dat bij de Lexington verhoogde VPS aan de achterkant dat wel bij de bouw van je paard moet passen. Maar zoals gezegd kan de Lexington op bestelling ook met normaal VPS geleverd worden (en staat daarvan momenteel een maat 1 op de Opruimings-pagina ;) ) dus dat is ook een mogelijkheid want veel mensen vinden de Lexington wel een mooier zadel om te zien.

Dat is dan voornamelijk door de mooier / moderner gevormde kniewrongen op het zadel, die er echt een beetje meer uit komen. De London heeft meer kniestukken (een vlakke verdikking) en niet echt een gevormde kniewrong.

Maar bij zowel de London als Lexington krijg je nog 2 sets klittenband kniewrongen bijgeleverd die je onder de zweetbladflap kan plakken als je wat extra dikte wilt:

Afbeelding


En wat betreft een wat diepere rug: een VPS zadel kan dat prima volgen, maar moet natuurlijk wel even ingereden worden om echt naar die rugvorm te gaan staan wanneer er geen ruitergewicht in het zadel zit.

Rena van mij heeft ook een wat diepere rug en daar zal een nieuw VPS zadel ook niet direct heel stabiel op liggen omdat het geheel nog niet helemaal in dat rugmodel gezakt is en dus ook niet zo veel grip heeft als wanneer het er super dicht omheen is gaan liggen :)

Er ligt momenteel een aantal Hipsavers op voorraad maar ze zijn alweer uitverkocht bij Barefoot dus als mijn voorraad op is dan is het weer afwachten -O-

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:06

Kwetal mag/ kan je vertellen wat voor nieuwe modellen ghost eraan komen?
Ik mag helaas zeker deze week niet rijden, rug is enorm aan t kloten.
Dus de quevis testen staat nog even on hold helaas..