[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pien_2010

Berichten: 43110
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-16 10:45

Informatie over (semi)boomloze zadels
Dit topic is bedoeld voor het stellen van vragen over (semi) boomloze zadels. Dit topic is het vervolg op [HAR] [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!
Voor foto’s van je boomloze uitrusting kun je hier terecht [HAR] [FOTO] boomloos uitrusting

Websites met informatie
Heb je interesse in boomloos rijden, lees dan eerst de volgende sites eens door, daar vind je informatie over de verschillende soorten boomloze zadels.

- Informatie over de Barefoot zadels http://www.barefoot-saddle.nl
- Informatie over Freeform, Trekker, Torsion, Flexible saddle e.a. http://www.skyriding.be
- Informatie over Freeform, Trekker, Evolution, Hidalgo e.a.: http://www.permicavallo.nl
- Informatie over Ghost, Libra en Christ: http://www.buitenzinnig.nl
- Informatie over Barefoot en Ghost: http://www.mzm-geestig.nl
- Informatie over Sensation: http://www.boomloos-zadel.nl
- Informatie over Startrekk, Deuber e.a: http://www.equimaro.nl

Uiteraard zijn er nog veel meer winkels die boomloze zadels verkopen, maar met dit rijtje zijn de meeste grote merken genoemd De genoemde sites zijn het meest uitgebreid in het geven van informatie.

Veelgestelde vragen

Is boomloos geschikt voor mijn grote/kleine/korte/lange/dunne/dikke/whatever paard?
Boomloze zadels zijn allemaal heel verschillend. Je vraag is dus te algemeen. Ga eerst eens wat lezen op bovenstaande sites, en als je wat meer weet over de verschillende types zadels en specifiekere vragen hebt kun je natuurlijk altijd hier alsnog je vraag stellen.

De nicht van de zus van de buurman zijn neefje zegt dat boomloze zadels slecht zijn, waarom is dat?
Er zijn helaas heel veel mensen die één soort boomloos zadel proberen, daar niet tevreden over zijn en dan alle boomloze zadels als ‘slecht’ bestempelen. Zonde eigenlijk, want na één niet passend boomzadel worden die zadels ook niet meteen afgeschreven. Vaak gaat het dan ook om iemand die een heel goedkoop zadeltje aanschaft, zonder de pad die er bij hoort, en ja, dat krijg je al snel problemen.

Past boomloos op elk paard?
Nee, sommige combinaties van ruiter/paard/zadel zullen niet werken. Ook bij boomloos moet je dus goed opletten of je zadel passend is. Wel is er een grotere kans dat het past dan bij een boomzadel, omdat de zadels flexibeler zijn.

Boomloze zadels zitten toch heel breed/anders?
Ook hier is geen eenduidig antwoord op. Er zijn heel veel soorten boomloze zadels, sommigen zitten net zoals een boomzadel, anderen zitten breder.

Op Marktplaats/Ebay zie ik hele goedkope gekleurde boomloze zadels. Zijn die goed?
Nee, ook hier gaat het gezegde op “if it seems to good to be true, it usually is”. Helaas zijn dit vaak slechte kwaliteit zadels, waarbij wordt gezegd dat er geen pad nodig is, maar die van zichzelf de druk nauwelijks verdelen en ook geen ruggengraatvrijheid bieden. Ook zijn veel van zulke zadels scheef en soms onveilig in elkaar gezet.
Er zijn ongetwijfeld combinaties die het geluk hebben er wel fijn mee te kunnen rijden, maar heel vaak gaat het helaas mis. Wil je graag een goedkoop boomloos zadel, dan kan je beter kijken naar een tweedehands zadel van een erkend/bekend merk.

Moderatoropmerking:
Let op: het topic is puur bedoeld voor informatieve doeleinden. Het is niet toegestaan om hier te adverteren, zowel aangeboden als gezocht.

Let op op pagina 505 is een moderator opmerking geplaatst : A_nouk @ [HAR] [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 25-06-18 18:16, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Tag aangepast


pien_2010

Berichten: 43110
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-16 10:45

Veel plezier met dit nieuwe topic!

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:52

Bedankt Pien!

Ik had net een reactie getypt op Jokari, over het proto-type softlederen zitting voor de Lazy Mountain zadels, of ze die zittingen niet los zouden willen gaan leveren. Maar kon die niet meer plaatsen in het oude topic :P

Hier dan maar:

Ik hoop in de toekomst sowieso de schapen los te kunnen aanbieden :j

En ben wel benieuwd naar een zadel in geheel dat nieuwe Softleder, nu heb ik van een normale LM het schaap afgehaald en vervangen door dat proto-type zitting, vandaar het verschil in leder tussen zadel en zitting...ziet er nu een beetje suf uit :P

Maar het is echt niet leuk om die zitting te vervangen hoor, dat doe je niet voor je lol eens per week ofzo :o

Volgens mij hebben ze bij Barefoot de Hulk in dienst ofzo, die die vetersluiting vast trekt van de concho's waarmee de zitting van alle western-achtige modellen op zijn plaats gehouden wordt :=


Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:53

De website van MZM Geestig kan er uit, die doet niets meer met zadels.... :)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:01

Leuk een nieuw topic! *\o/*

@Pmarena,
Stiekem wil ik je zadel wel testen. :o
Ik ga eind mei een weekje op "ponykamp" met mijn ponylief, waar wat boomloos liefhebbers tussen zitten die hem vast en zeker ook wel willen testen inclusief foto's ;-)

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:15

Ha Kitty, heb je een beetje tijd om te rijden komende tijd? Dan kan ik hem toch gewoon naar je toe sturen? Ik vind zelf de dijwrongen van dit eerste protoype wat te stevig (stuk vormvaster dan van het schaap) maar ben benieuwd of anderen dat ook zo ervaren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:20

Ik hoop dat ik hier nog wat mag vragen.

ik zoek een barebackpad met inlages.
heb nu een fra, en doe er dan wel een massimo met inlages onder(memoryfoam).
toch wil mijn pony duidelijk meer demping.

zit dan te denken een christ oid met inlages en dan nog de massimo pad er bv onder..
of zou dat too much worden aan inlages op elkaar?

wil t voor in de bak en rustige buitenritten.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:27

Het lijkt mij dat het een te grote toren wordt? Of heeft de FRA helemaal geen stevigheid van zichzelf? (maar dan nòg)

En waarom wil je pony meer demping? Wat irriteert er dan? Kan je dan niet beter alles weg doen en een betere BBP zoeken? Want met al die pads er onder wordt het nog steeds een duur geval. En wanneer je pony er überhaupt niet van houdt om zo veel van jou te voelen, is een BBP duidelijk geen prettige oplossing.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:28

Een Massimo met inlages....? Wat voor pad is dat dan? :)

Ik heb zelf verschillende Christ Fellsättel gehad en er vanalles aan aangepast. Vond ze erg hard (weinig schokdemping) origineel, terwijl de inlages op zich als je ze bekijkt toch helemaal niet hard zijn...maar zowel Rena als ik vonden het gewoon niet comfortabel :o

Wat uiteindelijk het beste beviel was een Christ pad met Heavy Duty inlages nog onder het Fellsättel, dat voelde echt super comfortabel aan voor ons allebei +:)+

Nu is het wel zo dat Rena door erg weinig rijden de laatste jaren + dagje ouder best een wat dieper ruggetje had gekregen, niet meer zo rond bespierd als voorheen, dus dan heb je sowieso wat meer padding nodig natuurlijk :)

(Alleen wilde het Fellsattel maar niet lekker stabiel blijven liggen dus heb ik uiteindelijk de zitting vastgemaakt op een Arizona Barefoot, dat combineerde de stabiliteit + super anatomische pasvorm + drukverdeling van de Barefoot, met de heerlijke schaap zitting van een Fellsattel *\o/* En daar kwamen dus de Lazy Mountain en Happy Valley uit voort :) )

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:54

Yes, kunnen weer verder babbelen :)

Passervice voor boomloze zadels; Ghost, Barefoot, Trekker

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:18

Een massimo pad, die ik gebruik onder mijn zadel.
Pmarena kijk maar even op Google dan zie je m wel.
De fra heeft geen demping oid nee..

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:29

Merci voor de reactie pmarena. :)

Darkchrystal, ik heb een christ iberica met daarin de originele inlages, en daaronder een grandeurpad met schapenvel aan de onderkant. In de grandeurpad steken heavy duty inlages van barefoot. Minder dan dat, en ik mocht van mijn ijslander niet meer opstappen de volgende keer. :D

Mijn huidige merrie lijkt het niet uit te maken, daar gooi ik al zo makkelijk enkel de christ op.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:34

Een barebackpad met een super goede demping kan ik toch echt de Grandeur fellsattle voor adviseren. Hier zitten 3 vakken met inlages in (op elkaar) waardoor er echt een soort kussens ontstaan netzoals bij een zadel.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:49

Wie weet kom ik binnenkort ook weer met allerlei dilemma's :Y)

Mijn paardje is helaas een aantal maande terug overleden, net toen we lekker aan het rijden waren in de rwc dressage. Inmiddels is het wel weer tijd voor een nieuwe merrie. Ik hoop dat de rwc dressage goed past op haar maar je weet het natuurlijk maar nooit..

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:36

jokari schreef:
Merci voor de reactie pmarena. :)

Darkchrystal, ik heb een christ iberica met daarin de originele inlages, en daaronder een grandeurpad met schapenvel aan de onderkant. In de grandeurpad steken heavy duty inlages van barefoot. Minder dan dat, en ik mocht van mijn ijslander niet meer opstappen de volgende keer. :D

Mijn huidige merrie lijkt het niet uit te maken, daar gooi ik al zo makkelijk enkel de christ op.


Grappig, dan heb je zo'n beetje een soortgelijk setje van Fellsattel & pad als waar ik op uit kwam :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:37

Ach, wat erg Sarah_Elise :(:)

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:38

Ah Sarah Ilse :(:) Kan me wel voorstellen dat het nu met het lekkere weer toch weer gaat kriebelen :j

Ik had ook allang met Rena wat rondjes willen wandelen met onze uk van nu 13 maanden er op, gezellig zo samen :+: Maarja ze is nog steeds zó kreupel....

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:43

Bah, Bianca - dat duurt nu ook al een hele poos? -O-

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:19

Ja joh, vanaf begin november... denk niet dat het nog echt beter wordt, poot ziet er zo slecht uit op RX foto's, van perfect mooi voetje naar een enorme artrosepoot rondom kogel / koot gewricht in een paar maanden tijd... we kijken de zomer nog aan... -O-

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:31

Lees ook weer mee

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:15

pmarena schreef:
Ja joh, vanaf begin november... denk niet dat het nog echt beter wordt, poot ziet er zo slecht uit op RX foto's, van perfect mooi voetje naar een enorme artrosepoot rondom kogel / koot gewricht in een paar maanden tijd... we kijken de zomer nog aan... -O-

;( :(:)
Vreselijk - sterkte er mee...

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:31

Ik ben nog altijd stille meelezer. Nog altijd blij met m'n Ghost en ik vind het leuk om mee te lezen over nieuwe ontwikkelingen, vragen en om foto's van anderen met hun Ghost te zien.

Gister deed ik mee met een TREC les, dus ik heb een paar foto's met m'n Ghost Quevis :D

Afbeelding

Opsprong (gewoon vanuit stap overigens, het ziet er indrukwekkender uit dan het was :P)
Afbeelding

Af'sprong', makkelijk om te blijven zitten met dank aan de wrongen.
Afbeelding

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:41

Leuk Rianna <3 (alleen de 3e foto is een vraagteken bij mij?
Mogen we er 1 plaatsen? _/-\o_

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:01

Hoi wat leuk een nieuw topic.
Ik had een vraagje, ik hrb net gezwommen met me boomlozen zadels maar kan je doe gewoon invetten met gewone vet waar je ook je hoofdstel enzo meedoet?

Edit: ik zal weer stille meelezer zijn met af en toe vragen :')

Edit2: gaat om barefoot Cheyenne en Cherokee
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 08-05-16 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:01

Oh vreemd van die 3e foto. Ik zie 'm inderdaad ook niet. Kan nu alleen niet opnieuw uploaden want ik zit nu niet meer achter de pc, waar de foto's op staan.

Ja, je mag ze gebruiken hoor :) Vind ik alleen maar leuk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ruzore en 53 bezoekers