Singel met elastiek of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cherish

Berichten: 1550
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Australie

Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 11:41

is een singel met elastiek beter voor de drukverdeling?
ik rij boomloos.
ik heb de orginele barefoot singel alleen schuift me zadel nog steeds, singel is ook wat te groot.
ook met banaansingel is te koop blijft die schuiven.
in beide singels zit elastiek.
toen met een simpele neopreen singel gereden, zonder elastiek en hij blijft stukken beter liggen.

het lijkt wel ofdat t zadel met elastieke singels, na galop of een bok naar voren stuiterd.
kan dat?

gr. Cherish

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

Re: Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:51

bij een leren singel moet je haast wel elastiek erin hebben anders kan de singel tijdens het rijden niet ietsje uitzetten wat ongemakkelijk voor het paard kan zijn en niet handig met aansingelen... De elastieken zijn niet zo slap dat ze door bokken of galoperen het zadel naar voren doen schuivejn...

priekjuh
Berichten: 109
Geregistreerd: 11-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:42

Hee, wat toevallig!
Ik heb net van stal mn singel (Met elastiek) opgehaald en ga zo even om een nieuwe zonder elastiek.
Mijn zadel ging er inderdaad ook van schuiven, en als je een beetje te veel op 1 beugel leunde, ging het hele zadel al scheef..
En dan zat 'ie ook nog best wel strak, want als ik hem losser deed ging het helemaal niet..!

:+

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:50

Heb altijd met volle tevredenheid gereden met een westip singel. Zadel bleef altijd mooi liggen. Rij nu met een banaan singel en aangezien ik er maar eenmaal mee heb gereden kan ik daar weinig over zeggen. Ben overgstapt omdat de westip singel te groot is geworden :D Waarom ik geen kleinere westip heb genomen is omdat ik denk dat als mijn haflinger nog meer gaat afgevallen de singel het zadel mee naar voren wil gaan trekken, vandaar al de banaansingel in geval dat.

cherish

Berichten: 1550
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Australie

Re: Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:31

priekjuh ja inderdaad, heb ik ook.

vandaag met een simpele neopreen gereden, en geen 1 haartje verschoven

Loveable

Berichten: 1263
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:33

Ik heb juist precies het tegenovergestelde? Ik had eerst een neoprene singel, maar schoof veel te veel voor mijn gevoel. Toen ben ik over gegaan op een leren singel met elastiek en mijn zadel ligt als een huis!

coby88
Berichten: 1022
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: fryslan

Re: Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:01

ik heb er ook geen problemen mee, vind het ook ideaal met aansingelen.

malita04
Berichten: 330
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:04

helemaal met coby88 eens het is ideaal met aansingelen +:)+

cherish

Berichten: 1550
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Australie

Re: Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 19:21

dat t makkelijker aansingelt weet ik, maar dat maakt me niet zoveel uit, dan maar spierballen kweken haha.
het gaat vooral om het schuiven en wat beter is voor de drukverdeling van het hele zadel.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:26

Ik heb sinds een jaar ook een singel met elastiek bevalt super goed.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:38

Ik heb een poosje door omstandigheden met een neopreensingel gereden. Wat een onding, of ik moest strak aansingel of anders gingen de gespjes rammelen. Ding zweette als een gek en paard werd steeds chagerijniger. Ik heb nu sinds kort een FRA singel, dat is een singel die in z'n geheel elastisch is. Hij is echt IDEAAL! Hij sluit mooi aan zonder strak aan te singelen, geen rammelende gespjes en een blij paard!

xLittleAngel
Berichten: 183
Geregistreerd: 30-12-08

Re: Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:07

Mijn zadelmaker zegt dat dat niet verstandig is.
ik wilde dat eerst ook doen omdat mijn pony altijd opgepropt gaat staan met aansingele voor de stal(in de bak geen last van) en toen zei ze, nee is niet slim want met aansingele(maakt niet uit maar) weet je niet hoe strak de singel echt zit. dus je kan de singel heel strak doen, en je pony krijgt er dan pijn door.

in gewone singels zit altijd wel een beetje elastiek.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:13

cherish schreef:
is een singel met elastiek beter voor de drukverdeling?
ik rij boomloos.
ik heb de orginele barefoot singel alleen schuift me zadel nog steeds, singel is ook wat te groot.
ook met banaansingel is te koop blijft die schuiven.
in beide singels zit elastiek.
toen met een simpele neopreen singel gereden, zonder elastiek en hij blijft stukken beter liggen.

het lijkt wel ofdat t zadel met elastieke singels, na galop of een bok naar voren stuiterd.
kan dat?

gr. Cherish

Verbaast me niks dat 't schuift, je hebt een kruising fjord en als ik zo in je profiel kijk ziet ze er aardig rond uit, met niet al te veel schoft. Op zulke paarden schuift de boel eerder als je een singel met elastiek hebt. Als je dan ook nog een boomloos zadel hebt lijkt me dat het nóg meer schuift (ik heb geen ervaring met boomloze zadels maar het lijkt me dat je zo'n zadel makkelijker van links naar rechts schuift over je paard) Is het niet een idee om een passende Barefoot-singel te kopen? Of anders een andere singel zonder elastiek, ik weet niet wat voor stoten er aan zo'n zadel zitten maar je zou eens een touwsingel kunnen proberen, naar mijn ervaring werkt dat prima bij ronde paarden (haflinger, IJslanders)

Poney

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:22

Ik heb ook singels met elastiek, ideaal!! Heb gewoon vaste stand waarop ik hem zet, en daar zit ie goed, dus zit niet te strak.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:24

Poney schreef:
Ik heb ook singels met elastiek, ideaal!! Heb gewoon vaste stand waarop ik hem zet, en daar zit ie goed, dus zit niet te strak.

Hartstikke fijn voor je... maar je ziet toch zelf ook dat jouw paard heel anders is gebouwd dan dat van ts? Nog even afgezien van dat ik me afvraag of je nou echt denkt een bijdrage te leveren aan dit topic op deze manier... :Z

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:29

Rustig HJ , Rustig :D

Poney zet alleen maar haar ervaring neer :D

Overigens ligt een boomloosje vaak juist steviger op schuif-gevoelige paardjes , omdat ze er dichter omheen liggen , met meer contact aansluiten en dus meer grip hebben.

Maar een enkele keer werkt het voor geen meter , wel raar dan dat hij bij de TS met het neoprene singeltje ineens wel goed bleef liggen.

De ene keer wel en de andere keer niet schuiven , dat is maf.
Ik heb dat zelf als ik een beetje snel / slordig opzadel , dan ligt het net iets scheef of net iets tever naar voren , en dan schuift het alle kanten op.

Ga ik er dan weer af en neem WEL even dat minuutje de tijd om netjes op te zadelen dan ligt hij weer als een huis gelukkig :)

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:42

Volgens mij heeft de TS haar zadel al te koop staan dus de antwoorden zullen ook niet zo veel meer uitmaken. :+
( Voor haar dan tenminste..)

cherish

Berichten: 1550
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Australie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:46

hij bleef beter liggen toen met neopreen, waarom weet ik ook niet..
hij schoof wel, maar wel minder.
ik neem echt de tijd om op te zadelen en leg hem heel vaak onder t rijden weer goed.. maar ook dan blijft hij maar even liggen.

heb het boomloos rijden voorlopig even opgegeven.

hanneke84 ja klopt, dus het is niet meer nodig.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:19

Ja het blijft maf & jammer....maar het belangrijkste is dat je dan tenminste iets vindt dat beter bevalt :)

cherish

Berichten: 1550
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Australie

Re: Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 22:26

ja inderdaad het is ook wel maf, maar ik kan er ook niks aan doen, heb er echt giga veel aan gedaan en vooral erg doorgezet, maar het mocht niet baten.
ja inderdaad, ik vind het heerlijk zitten maar als t niet goed ligt bij me paardje gaat het over.
dat het goed ligt bij haar staat op 1.
mja misschien koop ik er ooit een nervada bij.. (die bleef wel liggen)

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Singel met elastiek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:59

Die heeft ook een grotere oppervlakte en daardoor meer grip :j