Zweetafdruk, wat zegt dat nou?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zweetafdruk, wat zegt dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:20

Ik geef toe, ik ben best onzeker wat zadels aangaat.
Altijd een beetje "bang" voor niet passen, niet goed liggen, teveel druk en dergelijke.
:+

Nu zie ik soms na het rijden 2 kleine droge plekjes op weerszijden van de rug--->stijgbeugel ophanging.
Daar maak ik me dan best rap zorgen over.
Hoewel pony er niet op reageert, het wordt niet dik, is niet gevoelig en pony loopt goed onder het zadel.

Het is nieuw gekocht(december)en afgelopen mei wederom nagekeken en goed bevonden(en gevuld).

Zelf ben ik geneigd wat snel naar voren te zitten,daardoor druk ik misschien wat op de beugels.
Rijd ook vooral wat langere ritjes.

Wanneer maken jullie je zorgen?
Pas als je echt verdikkingen ziet, paard slecht loopt...of zijn droge plekjes al 'alarmerend'..

Mootje

Re: Zweetafdruk, wat zegt dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:25

Droge plekken zijn veelal een indicatie voor teveel zadeldruk.
Dit zou voor mij al een indicatie zijn dat er iets niet klopt en ik zou dan de zadelpasser laten komen :j
Waar ik naar kijk (of eigenlijk keek, want ik heb geen paard meer):
Symmetrie
Scheefliggen
Droge plekken
Evt verdikkingen of haren die verkeerd staan na het rijden (dit kan ook komen door het chabrak).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:20

Als je "windharen" bedoelt, dan zit het zadel (of het dekje) waarschijnlijk niet goed. Wanneer je daarmee te lang door rijdt, dan kunnen dit inderdaad hinderlijke drukplekken worden. Als het aan het zadel ligt, dan heeft het geen zin om andere dekjes te proberen daar die het probleem dan niet wegnemen (sterker nog: het is zelfs mogelijk dat het verergert). Je zou kunnen kijken of je paard er ook last van heeft als je zonder dekje rijdt. Een goed zadel moet zelfs te gebruiken zijn zonder dekje. Om te voorkomen dat je straks onnodig met een schuldgevoel rondloopt, is het wellicht handiger om een foto te plaatsen. Straks hebben we het idee dat je iets heel anders bedoelt dan dat er werkelijk aan de hand is. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:05

Ik weet niet wat windharen zijn.
Doel echt op droge plekjes, ongeveer zo groot als een kiwi(of kleiner)onder waar de beugelophanging zit.
Dus na het rijden zie je overal zweet, maar soms 2 plekjes droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:16

Wat voor zadel heb je? Eigenlijk zeggen droge plekken maar 1 ding; op die plaats is er meer druk dan op andere plaatsen onder het zadel. Dat kan 2 uitersten zijn; er is zoveel druk dat de huid verstikt en niet kan zweten of het drukverschil is verwaarloosbaar. Zweet is vocht en zoekt net als elke andere vloeistof de weg van de minste weerstand. Het verschil hoeft dus echt maar minimaal te zijn om het zweet zich te laten verplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:35

een boomzadel, massimo dressuur.
het is ook niet bij elke rit.
rijd wel bijna altijd met hetzelfde pad, een massimo pad(vergelijkbaar met een HAF pad)
Mocht ik denken dat het niet goed gaat bel ik uiteraard een zadelmaker.
Maar misschien maak ik me te snel zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:48

Zolang je paard geen pijn toont op die plek of er andere onregelmatigheden in de huid/vacht komen, zou ik me niet teveel zorgen maken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:52

Droge kleine puntplekken moet je je meer over zorgen maken dan over bijvoorbeeld grote droge plekken. Dan is de "drukplek" namelijk gewoon een plek waar net wat meer druk bij zit dan de rest vna het zadel.
Ik heb standaard onder mijn beugelophanging een drogere plek dan de rest van mijn zadel. Die droge plek is echter wel zo'n 20/25 bij 15 cm, wat hem onschuldig maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:54

Waarom zou een grote plek minder 'erg'zijn dan een kleintje, dat snap ik niet?
De plekken bij mij zijn niet zo groot,ongeveer kiwi maatje zeg maar.

uiteraard controleer ik altijd even de rug na het rijden, ook als hij helemaal is opgedroogd(of afgesponsd),door te voelen en te drukken.
Merk er verder niets aan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:56

Omdat het dan een puntdruk is, waar veel druk op kwam te staan tijdens het rijden, en een grote "drukplek" is dus eigenlijk geen echte drukplek omdat hij verdeeld is. Het zadel is immers in zijn geheel al een drukplek, alleen dan zonder last te geven want het gewicht is verdeeld en het zadel zit goed.

Een grote plek is daarin gewoon "droog" gebleven door net wat meer druk te hebben gekregen en waar geen lucht is bij geweest waardoor het is gaan zweten.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:57

@Nachtlampje, ik had laatst een topic geopend en daar was 'men' toch niet positief over de grotere droge plekken... ([HAR] zadel drukt of brugt?)

@TS, ik maak mezelf er ook helemaal gek over, nog steeds op zoek naar het 'ideale' zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:15

Wendy_Chewie schreef:
@TS, ik maak mezelf er ook helemaal gek over, nog steeds op zoek naar het 'ideale' zadel...

Ik heb die queste opgegeven en rij nu met een bbp }:0

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:18

Ik rijd met een Barefoot en elke keer na het rijden check ik de zadelplek. En wat mij opvalt is dat mijn pony zijn ruggegraad keurig netjes vrij ligt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:24

Ruggegraat ligt bij mij ook keurig vrij,die is droog.
en voor en achter zweet hij overal netjes.

ik heb ook al een flinke zadelzoektocht doorlopen met zowel boomzadels als boomloos en maak mezelf denk ik al snel te druk.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:34

Je maakt je niet snel te druk :) , zo te lezen zijn je zorgen namelijk wel terecht. De zweetafdruk van een zadel behoort gelijkmatig te zijn. Op bepaalde plekken meer of minder druk is namelijk niet alleen erg onprettig voor een paard maar kan op den duur ook schadelijk zijn en uiteindelijk wèl pijnlijk. Daar zou ik persoonlijk toch echt niet op willen wachten of gokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:42

Maar kan dit ook door mijzelf komen?
Dus mijn houding en zit?
Omdat het niet bij elke rit gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:44

Vilar schreef:
Je maakt je niet snel te druk :) , zo te lezen zijn je zorgen namelijk wel terecht. De zweetafdruk van een zadel behoort gelijkmatig te zijn. Op bepaalde plekken meer of minder druk is namelijk niet alleen erg onprettig voor een paard maar kan op den duur ook schadelijk zijn en uiteindelijk wèl pijnlijk. Daar zou ik persoonlijk toch echt niet op willen wachten of gokken.

Er is geen enkel zadel die 100% past onder de bewegingen van het paard en de ruiter. Je hebt altijd te maken met een bepaalde dynamiek ondanks een stijve boom. Een perfect passend zadel kan in een drukmeting finaal onderuit gaan met een waardeloze ruiter of een scheef lopend paard. De vraag blijft wel tot welke mate drukverschillen toelaatbaar zijn. Het gedrag van je paard is daarbij een belangrijke graadmeter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:40

Ik was daarom ook een fan van boomloos,omdat die meer vergevingsgezind zijn wat betreft meebewegen met de rug van het paard.
Alleen durf ik het niet goed aan met mijn langere ritten en veel lichtrijden,mis ook wat steun ermee.

Pony loopt verder wel goed,niet narrig oid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:28

Anoniem schreef:
Ik weet niet wat windharen zijn.
Doel echt op droge plekjes, ongeveer zo groot als een kiwi(of kleiner)onder waar de beugelophanging zit.
Dus na het rijden zie je overal zweet, maar soms 2 plekjes droog.

Windharen zijn de haren die de andere kant op gaan staan, na het rijden. Dus niet met de haargroei meegaan, maar er een beetje "wild" uitzien. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:36

Ah zo.
Nee, haren zijn niet rommelig of in de war.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:50

Er is geen sprake van gelijke drukverdeling en dus handig om een zadelmaker even langs te laten komen om het zadel op het paard te beoordelen en passend te maken, al dan niet voor een ander zadel te gaan als passend maken niet mogelijk is. ;)