Ijslanderzadel op niet ijslander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Ijslanderzadel op niet ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:21

Hoi allen,

Ik ben bezig met een nieuwe zadelzoektocht (alweer helaas...), omdat mijn vorige zadel niet goed blijkt te passen.
Nu zoek ik een zo kort mogelijk zadel, met boommaat 36 en dacht aan massimo.
Nou begreep ik dat ijslanderzadels ook vaak erg kort zijn. Hebben jullie ervaring met het rijden op een ijslander zadel op een niet ijslander?
Heb weleens op een ijslander gezeten en vond dat toen een prima zadeltje. Rijdt vooral recreatief in het bos en af en toe dressuur in de bak, wil er ook een klein sprongetje mee kunnen maken.

groetjes

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:25

ik weet dat ik vroeger op een manege wel eens op een pony heb gereden met een ijslander achtig zadel iniedergeval het had zo zit. hoe het lag geen idee ik was 9. maar ik weet wel dat het een geen ijslander was.

Zinzi_jewel

Re: Ijslanderzadel op niet ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:27

Denk dat dat niet uitmaakt hoor . Een zgn ijslander zadel op een niet IJslandse paard .
Gewoon een keer test rijden en dan kom je erachter

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:42

ken een manege waar ook niet ijslanders met een een ijslander zadel lopen. kan dus prima

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:46

Misschien even om advies vragen bij een zadelmaker? :-)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:47

Dat kan prima, de Tolt van massimo is er in verschillende uitvoeringen, en de boom past op meer paarden dan alleen IJslanders. Wel is het een rechte boom, dus als je paard een holle rug heeft zal het niet passen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:47

Ik heb voorheen wel een Pagony Ijsland op een draver gehad. Prima te doen :j

Bokker Flew heeft een Massimo Tölt op haar Draver liggen. Bij Massimo kan je ook kiezen voor kortere kussens trouwens. http://www.greendistance.nl/index.php?id=54

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:47

Bokker Flew meldt zich. :+ Hier een Massimo Tölt 2 op mijn Draver met korte rug. Ik heb er de extra korte kussens onder en dat past prima. Vind het een heerlijk zadel en doe er alles mee: dressuur, buitenrijden, sprongetje maken, het kan allemaal. Ben er ontzettend blij mee en mijn paard loopt er super onder.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:58

Zou in principe kunnen. Je kan ook rond kijken voor een cob versie(hebben verschillende merken een model van) die ook vaak op de paarden passen met een wat kortere rug..

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:00

Kan goed hoor! Mijn zadelmaker bracht er ook een mee voor m'n warmbloed!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:01

je kan ook kijken naar een zadel met franse kussens :j

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:48

Er komt steeds meer keuze in IJslandezadels. Voorheen waren het altijd redelijk platte zadels met weinig steun. Nu komt er steeds meer op de markt :j Als dat zadel voldoet aan jouw eisen.. waarom niet :D

Als je vragen hebt over IJslanderzadels, stuur je maar een PB'tje. Ik heb al heel wat zadeltjes op mijn IJslander gehad.. :P

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 20:16

Dankjulliewel!

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:43

Je zadelmaker informeren, die weet vast of zo'n zadel geschikt is voor jou paard :)

ashleytweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:11

Als het past, hoezo niet ?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:36

Ik heb me ook al eens in ijslanderzadels verdiept, omdat er niets anders leek te passen. Ze is ook erg breed en kort, en dan kunnen ijslanderzadels perfect zijn. Ik heb er eens een getest en dat reed prima, er zijn tegenwoordig inderdaad ook minder vlakke modellen. Ik vond het zelf dus wel een oplossing! (overigens geen ijslanderzadel gekocht, maar een andere die heel breed kan, verwisselbare boom heeft, franse kussens en dressuurmodel)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 02:20

melrovers schreef:
Dat kan prima, de Tolt van massimo is er in verschillende uitvoeringen, en de boom past op meer paarden dan alleen IJslanders. Wel is het een rechte boom, dus als je paard een holle rug heeft zal het niet passen.

Halloooooooo ongeïnformeerd vooroordeel. De Tölt II is speciaal ontwikkeld voor overbouwde paarden met meer welving in de rug.

TS: wat maakt het uit wat je erop legt, als het maar past. Toch? Zo'n zadel weet niet of een paard een IJslander is of niet.

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:48

Ik heb een IJslander zadel van Arno Brandt op mijn pony liggen. Pony is kort en breed en er paste ongeveer niets op zonder dat het ging schuiven.

BenteAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:15

Ik reageer nog even, omdat ik ook een Massimo Tölt II voor mijn arabiertje heb. Ik ben er enorm tevreden mee! De reden dat ik voor dit zadel terecht ben gekomen, is ook de lengte geweest. Het is inderdaad een kort zadel en ook nog best veel teruggesneden bij de schouders, wat nog meer ruimte geeft aan de spieren. Het bevalt heel goed, ik heb nu zelfs al mijn tweede Tölt II (nu 1 boommaat kleiner). Alles wat jij ermee wil, doe ik er ook mee en dat gaat prima! Ik rij er lange buitenritten mee, ga ermee naar les en maak er af en toe een (laag) sprongetje mee. Dat laatste kan prima, maar is natuurlijk bij de knieën niet zo comfortabel als een veelzijdigheidszadel. Door de vlakke zit heb je wel goed de ruimte.
Ik had het zadel op eigen houtje gekocht en daarna een goede zadelmaker laten kijken, die vond het een goede keuze :)
Succes nog met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:07

Ik heb een Prydi zadel op een van mijn pony's.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:57

Kijk maar eens op de site van Westeind zadelmakerij. Ze verkopen daar ook IJslander zadels met kniewrong en diepere zit. mijn paard (korte rug kwpn) loopt ook goed met een IJslander zadel.