Bitloze hoofdstellen en werkingen

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje199

Bitloze hoofdstellen en werkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 17:31

Hallo!

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid had ik wat informatie opgezocht over bitloze hoofdstellen.
Toen kwam ik erachter dat er veel verschillende waren maar de werkingen werden me niet echt duidelijk.
Nu de vraag, welke soorten bitloze hoofdstellen zijn er en wat en hoe werkt deze?
Zou je ook bijvoorbeeld een normaal hoofdstel met bit en gecombineerde neusriem het bit eruit kunnen halen?
Hoe zit het dan met de bakstukken?

Alvast bedankt!

beestenfreak

Re: Bitloze hoofdstellen en werkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:37

http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
hier staat een hoop informatie :)
als je het bit uit een normaal hoofdstel haalt kun je de teugels niet echt ergens aan vastmaken inderdaad.
is het voor puur recreatief, dressuur, western?
Ik heb zelf een sidepull, maar het verschild per paard en ruiter wat het prettigst werkt.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 17:41

Zelf doe ik wat dressuren, af en toe een sprongetje.
Heel soms een buitenritje...
Ik zal eens even gaan lezen, dankjewel!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:11

Nog iemand?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 07:41

als je echt wilt blijven dressuren
werkt de kruislinks kaak bij veel paarden in de regel vrij goed ,
en de glucksrad (soort hackemore) heb ik zelf erg goede ervaringen mee
ook nog nooit ontevreden klant gehad die deze heeft aangeschaft
meestal krijgen we hele tevreden reacties

in principe moet je kunnen dressuren op iedere optoming maar bv touwhalster , sidepull ed
zijn niet geschikt om met enige constante druk te rijden , nu moet je dat eigenlijk ook met bit niet
willen (continu veel druk erop)

bij ons op de site vind je bij bitloos erg sumiere uitleg over de werking en bij site's
zoals vereniging voor bitloos rijden etc meer info , niet alles word even uhh ongekleurd
weergegeven

succes

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:41

Ik maak zelf bitloze hoofdstellen voor m'n paarden, het zijn nieuwe systemen die ik aan het testen ben en die ik voortdurend aanpas, om fijner te kunnen inwerken.
Ik heb al vanalles geprobeerd, touwhalster vond ik beste bij het zadelmak maken, maar gezien de sturing onderaan zit en deze dus in feite vooral geschikt is om met 1 hand te rijden zonder aanleuning (systeem bosal), ben ik het wat gaan aanpassen. Een brede neusriem is helemaal niet geschikt en zelfs nadelig bij het rijden ben ik tot de conclusie gekomen (als je meer wil doen dan alleen met losse teugel te gaan stappen).
Die glucksrad zou ik ook wel eens willen proberen.
Na het lezen van dit artikel ben ik van plan om bij het rechtrichten ook een lederen bitje te gebruiken.
Ik zou dan vooral werken met de neusriem, maar bij bepaalde oefeningen waar iets meer verzameling gevraagd worden, zou ik ook werken met het lederen bitje, met een zachte hand natuurlijk, dus paard heeft beide dan om.
Vind dit artikel een eye opener ivm bitloos rijden, dat men ook daar erg voorzichtig en subtiel moet mee omspringen. Om je paard op een deskundige manier te berijden volstaat het helaas niet alleen om bitloos te rijden.
http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/thesis-ICREO-Aike-Kraaijenvanger.pdf

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:45

heb laast zitten kijken op bol.com , daar zag ik het boek : '' feiten en fabels over bitloos rijden ''
van Lisanne thomasen. ze beschrijft het erg goed en geeft ook de werking er van weer.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:48

Ow, wat interessant! Kende deze dame niet!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:34

nickyu schreef:
in principe moet je kunnen dressuren op iedere optoming maar bv touwhalster , sidepull ed
zijn niet geschikt om met enige constante druk te rijden , nu moet je dat eigenlijk ook met bit niet
willen (continu veel druk erop)

succes

Kun je me meer uitleg geven waarom druk op een sidepull niet handig is? Waarom is een kaakgekruist beter?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:39

Kaakgekruist snapt mijn paard niet. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd met een hoop stress als gevolg.

Glucksrad heb ik ook gehad, ik heb nu een S Hack.
Sidepull gaat hier ook goed, lederen bitje heb ik ook nog hangen, alleen nog niet uitgeprobeerd.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:49

Ik overweeg om een kaakgekruist hoofdstel te kopen maar wordt niet veel wijzer uit alle sites. Hoe stuur je met een kaakgekruist systeem? Ik ben nu met bit gewend om stelling te vragen met binnenteugel en te ondersteunen met buitenteugel, maar snap niet precies hoe dit met een kaakgekruist hoofdstel zou gaan...
Iemand die dat duidelijk uit zou kunnen leggen?(:

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:00

Steling leren vragen door je schouders iets met de richting mee te draaien, dat kan met bit en zonder bit. Zelfs lopend of op neckrope werkt dit bij mijn pony's mits ze een soort van basis balans hebben.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:55

lailapri schreef:
Steling leren vragen door je schouders iets met de richting mee te draaien, dat kan met bit en zonder bit. Zelfs lopend of op neckrope werkt dit bij mijn pony's mits ze een soort van basis balans hebben.

Je bedoelt dat ik zelf mijn schouders mee moet draaien in de richting waar ik heen wil gaan? Zou je iets verder kunnen uitwerken hoe dit dan in zijn werking gaat (of snap ik verkeerd wat je bedoelt?).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:45

Ik heb ooit een demo gezien van een zekere Nicole die in de states woont. Af en toe komt ze naar Nederland. Echt een ongelofelijke begeleiding, je zag aan de lichaamshouding van het meisje zo het paard veranderen. Zo speelt houding van de ruiter een ongelofelijke rol bij het rijden. Schouders, hoofd (houding/kijkrichting), bekken, zelfs de energie die je uitstraalt!

Ik heb het gevonden!
Heet integrated horsemanshiphttp://www.integratedhorsemanship.info/
Nicole Zoet-Oostermeyer http://www.integratedhorsemanship.info/ihf%20familie%20uitgebreide%20teksten/nicole%20zoet%20oostermeyer.html
Ik heb ze een demo zien geven aan een meisje die met neckrope reed. Ze vroeg aan dat meisje om bepaalde houdingen aan te nemen en wat het effect ervan was op haar paard. Er stonden niet veel mensen te kijken omdat het wellicht niet spectaculair genoeg was, maar ik stond met open mond te kijken.
Ik zou zelf ook heel graag les volgen van deze dame!!
Weet dat ze naar het Kuipershof komt enkele keren op een jaar.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:42

Nog bedankt voor alle reacties!
Nu had ik nog een vraagje.

Zaterdag wanneer ik les heb wil ik zeggen tegen mijn instructieve dat ik graag een keer biloos wil gaan uitproberen.
Kan ik dan gewoon mijn halster omdoen en de teugels van mijn bithoofdstel eraan maken en gaan rijden?
Of hoe moet je dat anders aanpakken?
Ik weet totaal niet of mijn instructriece wel daar wat vanaf weet, vandaar deze vraag!

Hopelijk kunnen jullie mij hier ook bij helpen!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 22:27

Kan een normaal stalhalster als side pull gebruikt worden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:45

ik gebruikte een aansnoer neusriem in het begin en dan teugels aan de zijringen. Tevens had ik bit en teugels er ook bij, voor de zekerheid (uiteindelijk zat dat natuurlijk in mijn hoofd).

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:51

Ik heb alleen geen aansnoerneusriem maar een gecombineerde...

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:00

Je kunt wel met een stalhalster rijden. Alleen dat ziet er vaak wat minder sjeik uit als een echt bitloos hoofdstel ;)

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 08:16

Het is ook maar om te kijken of net iets is ;)
Kaakgekruist trekt meer mijn aandacht, maar als hij zoiezo goed gerageerd kan ik het daar over hebben en een 2e hands kopen, dankjewel voor het antwoord!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:35

Met een stalhalster rijden zal je niet echt een duidelijk beeld geven van wat er mogelijk is met een bitloos hoofdstel. Een stalhalste is niet gemaakt om mee te rijden, blijft niet zitten op de plaats waar het moet inwerken en waarschijnlijk zal je paard er niet veel van begrijpen. Het resultaat daarvan is dat je hem maar moeilijk verzameld of ontspannen krijgt en is de kans op frustratie bij beide partijen groot (met als gevolg "Mijn paard kan je niet bitloos rijden").

Ik ben met mijn vorige paard gaan experimenteren met bitloos. Uit de test van PaardNatuurlijk kwam het touwhalster als beste uit de test naar voren. Touwhalster gekocht, paard touwhalster aan gedaan, en er vervolgens helemaal niets mee kunnen. Ik heb het geleidelijk aangepakt en van alles geprobeerd, maar mijn paard werd alleen maar pissig met dat geknoopte gevalletje om. Ik heb toen inderdaad even gedacht dat bitloos gewoon niets voor ons was. Daarna ben ik gaan rijden met een kingekruisd hoofdstel. Dit ging al een stuk beter. We hebben er wel een paar maanden over gedaan om nieuwe afspraken te maken met het rijden, want als ik bijvoorbeeld naar links stuurde, ging het paard rechtsaf. De inwerking van dit hoodstel is niet te vergelijken met een hoofdstel waar een bit aan zit, vind ik. Uiteindelijk kon ik heel fijn rondsturen met dit hoofdstel en merkte ik dat ik steeds meer op mijn zit begon te rijden.

Met mijn andere paard ben ik ook overgestapt op bitloos en heb ik heel bewust gekozen voor kaakgekruisd om mee te beginnen. De inwerking van een kaakgekruisd hoofdstel lijkt voor zowel ruiter als paard heel erg op de inwerking van een bithoofdstel, alleen werkt het hoofdstel niet in op de lagen (door gebrek aan bit). Ik kon er met mijn paard direct mee wegrijden en het enige waar ik tegen aan liep was dat ze na een paar weken begon te hangen in mijn handen. Dat zie ik bij meer paarden die overstappen op bitloos en dit is gewoon rijtechnisch op te lossen.

Ik rij inmiddels op een anatomisch gevormde sidepull (micklem multi bridle) en ben hier supertevreden over. We rijden gewoon net als met bit, dus met continu een lichte druk op de teugels (en als paard dwars is, even wat meer) en ook hier is er qua werking voor de ruiter niet veel anders dan rijden met een bit.

Ik zou dus aanraden om te kijken of je ergens misschien een hoofdstel kan lenen om te kijken wat jij fijn vindt en wat je paard fijn vindt. Zelano vond kingekruisd bijvoorbeeld prima, Alanda vindt kingekruisd helemaal niet prima, maar liep wel weer heel goed op kaakgekruisd en nog beter op sidepull. Het is dus even proberen. Schaf dus ook niet direct een heel duur bitloos hoofdstel aan, maar durf het even een tijdje aan te proberen. Met de Micklem kan je alle kanten op (sidepull, kingekruisd, kaakgekruisd, kan ook een bit aan) maar is in de aanschaf nogal duur vergeleken met een simpel hoofdstelletje van bijvoorbeeld FRA (waar je ook prima mee kan rijden, alleen op een gegeven moment liet bij mij de kwaliteit te wensen over).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en vragen staat vrij! In mijn profiel staan nog rijfoto's van mijn drie verschillende optomingen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:01

Vind jij kaakgekruist beter dan bvb sidepull? Is het met de micklem dat je rijdt met de kaakgekruiste functie?

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:10

meganx schreef:
heb laast zitten kijken op bol.com , daar zag ik het boek : '' feiten en fabels over bitloos rijden ''
van Lisanne thomasen. ze beschrijft het erg goed en geeft ook de werking er van weer.

Heb dit boek voor kerst gekregen! Echt een super boek!
Heel leerzaam, en leuk om te lezen!
Zeker een aanrader!

Ik wil mijn Tinker ook bitloos in gaan rijden, maar ben er nog niet helemaal uit met wat
voor bitloos hoofdstel.
Het zal meer recreatief zijn met de basis van dressuur, en later richting de westernkant denk ik.
Ik zit te denken aan een kaakgekruisd hoofdstel, of een Rambo Micklem Bridle, of een kaptoom.

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:13

no--a schreef:
Ik overweeg om een kaakgekruist hoofdstel te kopen maar wordt niet veel wijzer uit alle sites. Hoe stuur je met een kaakgekruist systeem? Ik ben nu met bit gewend om stelling te vragen met binnenteugel en te ondersteunen met buitenteugel, maar snap niet precies hoe dit met een kaakgekruist hoofdstel zou gaan...
Iemand die dat duidelijk uit zou kunnen leggen?(:

Je vraagt toch geen stelling met alleen de teugels? ( hoop ik :o )
Er komt veel meer bij kijken, zoals al gezegd is, inderdaad ook de schouders, je binnenschouder
moet je nl. iets laten zakken waardoor je bekken meebewegen.
Ook dit staat in het boek ''Fabels en feiten over bitloos rijden''.

Succes!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:08

Haha no worries, ik stuur zoveel mogelijk met zit/benen! Maar ik ondersteun haar wel dmv mijn teugelvoering. De ene keer reageert ze beter op zit dan de andere keer en zeker als er aan de andere kant iets interessants te zien is, dan is enige ondersteuning met de teugel wel nodig:')
Het is niet dat ik mijn paard dus puur op de teugels de hele bak of het bos rond wil trekken, maar het is toch wel handig als ik weet hoe ik met mijn teugels het sturen op de juiste manier ondersteun.