Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 11:23

Mijn paard kwijlt nogal Clown Nouja, nog niet eens dat hij zoveel kwijlt, maar hij komt altijd net uit het land als ik ga rijden dus hij maakt er nogal een groene smeerboel van.. Met als gevolg dat ik iedere dag die sperriem vol met stukjes gras en vezels heb zitten, wat je er dus erg moeilijk af krijgt.. Ik heb een redelijk nieuw hoofdstel en vind het een beetje zonde dat die sperriem er steeds niet uit ziet, met wat voor spul krijgen/houden jullie dat schoon Vork

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:27

Geen sperriem gebruiken. Ik gebruik er geen, heb gewoon een mooie hoge neusriem.

Maar goed, wat ik vroeger wel deed: riempje met een sponsje en glycerinezeep schoonmaken. Hierna vet erop en na het rijden direct even een doekje erover. Zo bleven ze wel mooi.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:28

ik spoelde m af onder de kraam samen met mn bit en daarna een doek er over heen op het droog te maken. en dan elke 2/3 dagen even met zadelzeep..

BibiSmurf
Berichten: 466
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:29

Na het rijden met een spons en zadelzeep schoonmaken, en een keer in de week een dun laagje vet erop!!
Meer kun je er niet aan doen!

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:33

Dat vraag ik mezelf ook weleens af.
Na het rijden is mijn sperriempje keihard. Na het rijden maak ik het direct schoon/soepel door in te oliƫn of even in te vetten. Toch krijgt ze telkens plekken van het sperriempje op de plaatsen waar het 'nat' wordt door schuim of vocht.
Ik denk dat ik maar een hoofdstel ga halen met hoge neusriem, dus waar het lusje ook niet aanzit.

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:45

Ik doe 1 keer in de week mijn sperriempje eerst poetsen met zadelzeep en daarna leg ik hem een dag in zadelolie. Zo raakt dat riempje verzadigd van de olie en kun je hem in de week na het rijden gewoon afspoelen met water. Iedere week herhalen en je riempje blijft lekker soepel Lachen.

Ik doe het overigens om de paar weken ook met mijn gehele hoofdstel, poetsen met zadelzeep, daarna een hele nacht in de olie laten liggen. Uitpoetsen en klaar is klara Lachen

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:46

Iedere keer na het rijden met een baby/olie doekje schoonmaken. Is het mooi schoon en blijft het leer soepel

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:53

Precies zoals xx_Irisje zegt Lachen

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:40

Ik reinig mijn sperriempje vaker dan de rest, gewoon op dezelfde manier, hij is super soepel..

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:19

Ik denk dat het ook met de mate van kwaliteit te maken heeft...
Mijn sperriem is nooit hard oid, terwijl paard graag wat snoept onder het rijden.. Maar gewoon lekker schoonmaken met water, en desnoods een nagelborsteltje erover heen.

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 22:52

Het is een stuebben.. ik heb het hoofstel nog geen maand dus zal nog wat vaker moeten poetsen Vork

hafgirl15

Berichten: 1157
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Hoe houden jullie je sperriempje mooi :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:54

gewoon goed het kwijl eraf halen, meteen naar het rijden. Maar ik moet zeggen dat ik vrij regelmatig een nieuwe koop.