Rijden met een schapenvacht (geen zadel dus en ook geen BBP)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Rijden met een schapenvacht (geen zadel dus en ook geen BBP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:45

Mijn dochter rijdt ontzettend graag zadelloos op haar pony. En liefst knoerthart in galop :+ Mama houdt haar hart dan een beetje vast want ze heeft niet zo heel veel grip op de blote pony-rug. Nu klaagt ze ook na zo'n sessie over een schrale euhm... doos :o Pony heeft toch wel wat schoft en daar schuiift ze natuurlijk tegenaan.

Zelf heb ik een christ schapenvacht zadel, maar hoe ik ook zoek, ik vind eigenlijk geen schapenvacht barebackpads in maatje welshxarabier van 135 en al helemaal niet met zitvlakte 7-jarige amazone met weinig vlees op de botten :Y) En mijn christ is veel te groot voor haar en met die prijzen koop ik er niet snel eentje bij.

Nu dacht ik dat het misschien een optie was om er een gewone schapenvacht op te leggen, met een dekensingel of longeersingel eromheen. Wie heeft hier ervaring mee en waar moet ik op letten? Moet ik dan een grote vacht nemen en die dubbel vouwen met de dekensingel ertussen (en dan op elkaar vastnaaien uiteraard)? (want mij lijkt het voor pony fijn als de vachtkant op de rug zit en qua grip en je eigen billen is die schapenvacht ook lekker aan de ruiter kant)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:01

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:01

Ik heb ermee gereden in combinatie met een voorsingel met beugel..Rijdt erg lekker :j Op mp is er iemand uit rotterdam die hele mooie vachten verkoopt voor niet zoveel geld..Ik heb toen gevraagd om een met een volle dikke vacht met een wat dikkere huid :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:03

De voorsingel is trouwens van kalvakade

pien_2010

Re: Rijden met een schapenvacht (geen zadel dus en ook geen BBP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:04

Wij hebben ooit met succes van een hele schapenvacht op de markt gekocht een eigen maatje geknipt. Was erg fijn in het gebruik. Ik maakte alleen de fout hem ooit te wassen en toen was hij zo hard dat het niets meer was. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:10

Ik heb een rendiervel liggen,kan je er ook voor gebruiken...
(niks voor mij,haha)

schaap is wel lekker zacht.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:11

Ik rij tegenwoordig ook bijna altijd met alleen een schapenvacht (of als ik luxe billen wil, twee vachten op elkaar) met een dekensingel er om heen. Rijd heerlijk!
Is een stuk minder glibberig als op een bloot paard (zonder singel blijft het hier bij gewoon rijden ook prima liggen, maar heb dan ook pony's met een rug zo breed en plat als een bureau).

Als je een flink grote vacht hebt kan je inderdaad makkelijk een kont kwijt als je hem dubbel vouwt, als je kleinere vachtjes hebt zou je twee vachten op elkaar kunnen leggen zodat zowel ruiter als paard wol op de kont/rug hebben.

Overigens rijd het ook prima als je zelf op de huidkant zit.

Zorg er wel voor dat je meer gaat voor een dichte vacht en stevig leer dan voor mooie kleurtjes, daar heb je meer aan. :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:45

Is een gewone bare back pad niets voor haar? Minder duur dan echt schaap, en zacht voor de billen ( en de poes ;) )

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:07

Ik rij geregeld met een schapenvacht in combinatie met een dekensingel. Schapenvacht bij de Ikea vandaan. Ik heb de vacht op mijn paard liggen en zit zelf op het leer, zeg maar. Als je met dekensingel rijdt even opletten waar de metalen sluiting zit. Dat hij niet in de oksel van je paard zit en ook dat je er zelf, of je dochter, er geen druk op uitoefent wanneer ze erop zit! (Bij interesse kan ik wel een keer een foto voor je maken...)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:08

kan prima, ik heb net schapenvachten besteld via schapenvel.nl en ze zijn echt prachtig en niet eens heel duur (moet je even bij uitverkoop kijken op hun site).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 10:26

rensiepensie schreef:
Is een gewone bare back pad niets voor haar? Minder duur dan echt schaap, en zacht voor de billen ( en de poes ;) )

Als ik aanschaf vacht vergelijk met een bbp is de laatste echt veel duurder...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:58

Je hebt een bbp al voor minder dan 100 euro... Dan zit de singel erbij. Dan weet je zeker dat het goed blijft zitten. Een bbp van schaap is meestal flink duurder. En een los schapenvel erop leggen... Ik zou een kind liever op een bbp zetten met iets van anti slip. Zit wat steviger lijkt me.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:02

Een schapenvacht met singel werkt prima ;) en schuift eigenlijk nagenoeg niet..Je zit er ook nog eens erg stevig op met name op de leren kant..

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:03

rensiepensie schreef:
Je hebt een bbp al voor minder dan 100 euro... Dan zit de singel erbij. Dan weet je zeker dat het goed blijft zitten. Een bbp van schaap is meestal flink duurder. En een los schapenvel erop leggen... Ik zou een kind liever op een bbp zetten met iets van anti slip. Zit wat steviger lijkt me.

Ze zoekt geen bbp. Ze zoekt een simpel schapenvel. Dat kost véél minder als 100 euro :)

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:24

Mag ik vragen welke maten jullie dan ongeveer hebben?
En van de ikea, heb je dan die witte? Wordt die niet enorm snel vies?

En hebben jullie wasbare vachten gekocht? Of hoe houden jullie die ander schoon?

Rais, ik zou graag wat foto's willen zien, als dat kan. Haha, TS ik spring even bij in je topic hoor, ook veel interesse en er al lang over na aan het denken. :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 04-11-12 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:02

Schapenvachten houden zichzelf aardig goed schoon. Als het een keer lekker gesneeuwd heeft kan je de vacht met de haarkant in de (poeder)sneeuw leggen. :)

De oudste waar ik mee rijd ligt nu drie jaar op het paard, ook flink zweterig, maar is alleen wat grauwer geworden. Geen echt vieze pletten, al mag hij nu wel eens een borstelbeurtje hebben.

Het ene rijschaap is vrij groot, gok zo'n 1.20m lang en ook redelijk breed, de andere bestaat uit twee kleinere lamsvachten die op de korte kant aan elkaar genaaid zijn.

Zal even kijken of ik nog foto's on-line heb staan, computer is net overleden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:06

Dat rijd echt super lekker kan ik je vertellen. Ik heb ooit een speciale singel laten maken waar je net als bij een zadel stijgbeugel riemen aan kon doen. Een schapenvacht eronder en rijden maar.
Je zit heerlijk zacht en eigenlijk heel stevig omdat de vacht naar je billen gaat staan............een echte aanrader!Wel een ECHTE vacht nemen, dus met de huid er onder!
Persoonlijk zou ik er wel een dekentje onder doen, zweet trekt snel in de huid van de vacht en word daardoor stug.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:00

ik gebruik een goedkope barebackpad met een schapenwollen onderlegger eronder. werkt als een trein. dus ik denk dat alleen een schapenvacht ook goed moet werken:). maar misschien is het fijner als je een zadelmaker er singelstoten aan laat maken, mijn ervaring met elastische dekensingels is dat ze snel verschuiven. en dan heb je nog die goedkope longeersingels, maar die zitten net in de weg voor je benen.