De nieuwe hackemore van Barefoot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haukieboy

De nieuwe hackemore van Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 00:10

Zag een tijdje geleden op de site van barefoot het nieuwe modelletje hackemore staan en vind 'm leuk. Zijn er al mensen die er mee rijden?? En zo ja, hoe bevalt ie??

Lara

Re: De nieuwe hackemore van Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:29

Bedoel je deze : http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... haren.html ?

Ik heb ze niet, ben zelf ook niet zo'n fan van dit type bitloos, maar smaken verschillen. Past niet echt bij mijn stijl van rijden. Wat zou je willen dat het doet voor jullie? Wat voor type/dicipline wil je ermee beoefenen? Wil je buitenrijden of springen oid, en heb je een rustig of dominant paard?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:33

Ik ben benieuwd hoe ze eruit zien op het hoofdstel bij een paard.

Ik heb zelf de bloemhack zonder extra ringetje, maar met buitenrijden houd ik hem daar soms niet mee..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:16

Ik heb hem ook gezien, maar ik heb geen idee hoe hij rijdt of hoe hij eruit ziet op een hoofdstel. Ze verkopen er ook nog geen neus,- en kin riemen bij, dus ik betwijfel of veel mensen je hierbij kunnen helpen.
Je kunt natuurlijk ook voor een bloem hackamore of een LG zaum gaan als je geen scharen wil.

Weet wel wat je in je handen hebt als je aan wat voor soort hackamore dan ook begint. Ik rijd er zelf ook mee, ik ben dus ook zeker niet anti, maar dit is iets waar je echt op moet letten! Je moet er zeker niet mee willen rijden als je veel contact hebt/wil tussen jouw hand en neus van je paard.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:56

Ik heb vandaag die bloem hackamore van Barefoot besteld bij EquiXantos.
Wat ik echt stom vind van barefoot is dat ze die dingen op de markt neerzetten zonder dat de neus- en kinriempjes klaar zijn. Maar ja...

Goedhard Endurance heeft er vast goeie klanten van, want alleen zij verkopen de neusgedeeltes los.
Dus daar heb ik een neusstuk besteld voor eraan.

Ik rijd recreatief western, kortom: door het bos op een westernzadel ;) met western heeft het verder nog niks te maken, dat moet nog komen haha, hij is nog jong. Eerst wilde ik eens een poosje rechtuit rijden met hem en zijn balans ontwikkelen.

Ik rijd mijn paardje met lange teugel, ik pak alleen druk op op het moment dat er heftig gestuurd moet worden of dat we op de rem moeten.
Laat dat laatste nou net het probleem zijn...als hij enthousiast is duwt hij gewoon overal doorheen.
Dan trekt hij me bijna uit mijn zadel.
Wat ik niet snap...want ik heb hem zelf ingereden en ik ben erg zacht in mijn hand en reed altijd al met losse teugel (wellicht is het dat geweest...dat kan ook nog hoor)
Nou is het een fjord-haflinger kruising, wellicht is het gewoon een karakter-trek, kan allemaal, ik zal het nooit weten.

Maar als er buiten geremd moet worden moet er geremd worden, en niet over 50 meter, maar gewoon NU. Dus na veel dingen geprobeerd te hebben wilde ik op zoek naar iets anders.
En kwam ik hierop uit.

Ik ben benieuwd hoe hij reageert, ik verwacht geen problemen. Hij wijkt goed voor druk.
Alleen niet voor zijn bit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:46

@AnneBelleVD,
Een bloem hack vind ik dan een mooie oplossing!
Het is maar een lichte hefboom. Hopelijk helpt het voor jou!
Ik rijd de mijne altijd buiten op een bloemhack omdat hij sterk is buiten. Een paak enkele keren ging hij er gewoon doorheen. Wilde naar huis denk ik :D
Met mijn andere paard reed ik ook buiten op een bloem hack en met haar had ik echt véél meer controle op de bloem dan op het bit.

Vraagje, is het paard wel constante teugeldruk gewend? Aangezien je met losse teugels rijdt. Misschien is het soms wat onzekerheid, ineens zo'n teugeldruk terwijl hij het niet echt gewend is. Ik heb niet veel verstand van western, maar daar rijden ze de paarden toch ook eerst met contact?
Misschien eens proberen een paar keer te rijden met constante teugeldruk?

Dat er buiten meteen geremd moet kunnen worden ben ik met je eens. Sommige paarden zijn buiten nou eenmaal wat enthousiaster. Zo ook de mijne! :D En dat gaat niet verbeteren door aan controle te werken, want die heb ik genoeg als hij niet zo enthousiast is. En dan vind ik zo'n lichte hefboomwerking ideaal!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:08

AnnebelleVD schreef:
Ik heb vandaag die bloem hackamore van Barefoot besteld bij EquiXantos.
Wat ik echt stom vind van barefoot is dat ze die dingen op de markt neerzetten zonder dat de neus- en kinriempjes klaar zijn. Maar ja...

Goedhard Endurance heeft er vast goeie klanten van, want alleen zij verkopen de neusgedeeltes los.
Dus daar heb ik een neusstuk besteld voor eraan.

Ik rijd recreatief western, kortom: door het bos op een westernzadel ;) met western heeft het verder nog niks te maken, dat moet nog komen haha, hij is nog jong. Eerst wilde ik eens een poosje rechtuit rijden met hem en zijn balans ontwikkelen.

Ik rijd mijn paardje met lange teugel, ik pak alleen druk op op het moment dat er heftig gestuurd moet worden of dat we op de rem moeten.
Laat dat laatste nou net het probleem zijn...als hij enthousiast is duwt hij gewoon overal doorheen.
Dan trekt hij me bijna uit mijn zadel.
Wat ik niet snap...want ik heb hem zelf ingereden en ik ben erg zacht in mijn hand en reed altijd al met losse teugel (wellicht is het dat geweest...dat kan ook nog hoor)
Nou is het een fjord-haflinger kruising, wellicht is het gewoon een karakter-trek, kan allemaal, ik zal het nooit weten.

Maar als er buiten geremd moet worden moet er geremd worden, en niet over 50 meter, maar gewoon NU. Dus na veel dingen geprobeerd te hebben wilde ik op zoek naar iets anders.
En kwam ik hierop uit.

Ik ben benieuwd hoe hij reageert, ik verwacht geen problemen. Hij wijkt goed voor druk.
Alleen niet voor zijn bit.

eerlijk gezegd zou ik bij een dergelijk type niet kiezen voor een zachte hack, maar direct voor, Of een hack met redelijke scharen, of een scharenbitje.
je geeft aan dat je met heel zacht contact rijdt (en het bit/hack is even streng als je hand, dus jij hebt ze vast)
MAAR met een dergelijke combinatie kun je hem wel eens flink op de rem "trekken" (want HO = HO, veel kans in dat na een of twee fikse correcties, hij er niet meer doordouwt)...

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:51

-O- Nou de bloemhack is niet echt de oplossing gebleken.
Bij een zijwaartse teugelhulp klapt het ding inderdaad om.
Had ik weleens gelezen maar ik dacht: ach...dan zittie vast niet goed!
Nou, het maakt niet uit hoe je het vast doet, heb het allemaal geprobeerd en het bleef gebeuren.
Ook duwde hij er evengoed op door.

Ik heb het ding nu geruild tegen de S-Hack die nog binnen moet komen, ook die van barefoot trouwens.
Hopelijk werkt dat wel wat lekkerder.
Want de hefboomwerking is matig heb ik het idee.

Dus nu hopen dat de s-hack werkt, zo niet, dan een gewone hack, zo niet...dan eh....moet ik weer even denken ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:31

had dat ook al eens gehoord ja
maar wat moeite om het te geloven
je neus en kinriem zitten ook gewoon zoals het hoort en niet veelste los?

reed m'n vorig paard met een standaard korte hackemore
de huidige met een billy allan met shanks ( en dubbele teugel )
of de geluksrad ( met dubbele teugel)
bij beide 1 teugel in het midden (stangetje of sidepull) en 1 onderop
bij de een voor het geval dat en bij de geluksrad voor de extra teugel hulpjes en voor het geval dat
op beide is die heel goed te rijden
wil ik eens dressuurmatig wat doen op de GR anders losse teugel met de hack

andere bitloze optomingen werkt op rustige dagen maar heb buiten nihil te vertellen als het spannender word
zelfde geld voor een vriendelijker bit , dat werkt uberhaubt niet bij m
denk dat die weet wat er in ligt , bv op een D trens billy allen neemt die een loopje met me
met de shanks probeert die dat niet eens ..

de barefoot hack tot nu toe alleen verkocht voor de kleinere (C) pony's
mooi maatje en niet te scherp , alleen nog maar tevreden reacties gehad ..

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:37

Bedoel je dan die kleine BF hack of de S-hack van BF?

Ja nou wat betreft dat omklappen dat is dus echt wel gewoon zo, geloof mij maar. Ik ben ook niet echt makkelijk te overtuigen maar in no time keerde dat ding opzij. Logisch ook wel als je ernaar kijkt, want het heeft weinig draagvlak op het hoofd en hangt aan een riempje, dus hupsa, het ding draait gewoon tegen de wang en opzij, want je moet het draagvlak even rekenen als het stukje dat aan het bakstuk vast zit, want verder heeft het niks en daar klapt'tie dus om.

Heb er geen vertrouwen meer in, buiten moet je weleens een zijwaartse sprong terug corrigeren en dat gaat niet met een gewoon hulpje en kneepje in de teugel ofzo.
Dus ik wil het niet doorzetten.

Nu dan maar de s-hack, en als dat niet werkt dan ga ik gewoon zo'n normale hackamore proberen, die hebben echt een scharnier die draagvlak heeft en het ding recht aan je paard houdt. Maar ik vind ze zo groot... :\

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:41

met de GR iig nog nooit meegemaakt :o
nou heb ik ook niks met die bloem hoor , geen van beide types

had het over de kleine hack

de s hack is inprincipe het zelfde als de gewone , echter met de s kan je paard door dat bochtje makkelijker eten onderweg

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:46

Boffen, voor die dikke van mij!

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:01

Dat omklappen is vrij makkelijk op te lossen door een hackamore haak, koop je voor 2,50 bij Just Western, haakje links en rechts door hetzelfde gat als je teugel en klaar...of gewoon een touwtje helpt ook al.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:12

Ik heb ook niks met de bloem. De S-hack is echter gewoon een prima ding :j

Werkt gewoon als een normale hack maar dan met het voordeel dat hij wat subtieler gevormd is en niet tegen de mondhoeken van het paard bengelt de hele tijd, door die "S" er in :)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:44

Die haak gaat niet lukken want dan zou de haak door mijn mond moeten ;) o.i.d.

Ja ik zet mijn hoop op de S pmarena!

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:52

ik rij zelf ook met een shackamore en vind die prima! Ook wat subtieler dan de gemiddelde hackamore zoals pmarena al zegt ;)