Rijden met touwhalster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nietes

Rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:04

Was een beetje aan het rondneusen op het internet en zag dat sommige mensen met touwhalsters rijden,
wat zijn de voordelen en nadelen van z'n halster?
Heeft iemand hier slechte en/of goede ervaringen mee?
alvast bedankt *D

Horsesfriend

Re: Rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:10

Voordeel:

Bitloos

Nadeel:

Kan soms snijden als je hard trekt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:14

ik rijd soms met touwhalster, in het begin moets mij paardje best wennen en ging uit verzet met zijn kop op zolder lopen.
na een paar keer ging hij steeds meer zakken en nu zou ik er zo een L proef mee kunnen rijden :P

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:17

zou je ook met een touwhalster om een paard zadelmak kunnen maken of komt er dan zoveel druk op het halster te staan dat het paard allemaal wondjes krijgt?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:18

Hm, hier een pony die snel wondjes krijgt, maar die heeft ze nog nooit gehad van een touw halster (nou heb je meestal ook niet veel contact met touwhalster) dus denk dat het wel mee valt. Natuurlijk moet je niet constant trekken, maar dat lijkt me sowieso niet de bedoeling
Laatst bijgewerkt door Liin op 13-06-12 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:22

Voor: Bitloos, en dus zoals velen zeggen "paardvriendelijk"
Je kan er respect van je paard mee krijgen, en dus fijn samen rijden.

Nadeel: Je kan er niet naar de wedstrijden, dan moet je het met een bitloos HOOFDSTEL doen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:25

kan me niet voorstellen dat je wondjes zou kunnen veroorzaken met een touwhalster, dan moet je wel heel ruw in je handen zijn.
het lijk me alleen niet erg veilig om met een touwhalster een paard in te rijden, en dan bedoel ik je eigen veiligheid.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:27

Een touwhalster rij je niet op contact, zoals de meeste mensen met bit rijden.
Het 'snijden' is eigenlijk niet te wijten aan het halster, maar aan de manier van rijden:
Je hoort ermee op houding en zit (en focus) te rijden.
En dat vind ik precies het voordeel: Het biedt minder smokkelruimte voor de ruiter.

Qua veiligheid hoor je eerst je paard sowieso imho eerst op de grond helemaal onder controle te hebben.
Het is een kwestie van training en vertrouwen. Daarin ligt de verantwoordelijkheid helemaal bij de ruiter.

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:33

Oke,
was sowiezo niet van plan om met welk hoofstel in de mond of aan het hoofd te trekken, bitloos leek me veel fijner voor het paard vandaar dat ik het even na vroeg wat jullie hebben ervaren met z'n halster

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:37

Ik vind het zeker nuttig om met touwhalster te rijden; Ik heb geen principiële redenen tegen een bit omdat ik van mening ben dat het zo scherp is als de hand van de ruiter. Om af te leren dat je eerst bij het hoofd begint met 'remmen', sturen of rondwerken, is een touwhalster supergeschikt. Ook kan het helpen vertrouwen en ontspanning te geven aan het paard (en ruiter). Maar dan helpt het wel als je - als dit de eerste keer is dat je het gebruikt - een kalm paard rijdt dat niet snel onder de indruk is. Het is namelijk wel omschakelen, denk ik.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:21

nou ik zou niet met een touwhalster een paard zadelmak maken!
kan flink gaan schuren en neus open maken

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:43

hackny schreef:
nou ik zou niet met een touwhalster een paard zadelmak maken!
kan flink gaan schuren en neus open maken

Wat een onzin :')
Mijn pony besluit ook wel eens een andere kant op te gaan dan ik en ja, dan kan ik 'm soms vrij hard weer omtrekken, maar wondjes heb ik nog nooit een paard van een touwhalster zien krijgen, of je moet het natuurlijk heen en weer over de neus trekken.. (?)

Als ik ooit nog weer een jong paard krijg, wordt die zeker ingereden met een touwhalster. Werkt lekker subtiel in (wat swartbeessie zegt; bit/halster is zo scherp als de hand van de ruiter!), is mooi, is licht, zweet niet zoveel (geen polonaise aan m'n lijf! :D) en is bitloos!

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:53

Ik zal niet gaan rijden met een touwhalster.
Want de knopen van een touwhalster die drukken op de zenuwpunten.
Dus als je daar te hard opdrukt kan het een pony pijn doen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:14

LotteToos schreef:
Ik zal niet gaan rijden met een touwhalster.
Want de knopen van een touwhalster die drukken op de zenuwpunten.
Dus als je daar te hard opdrukt kan het een pony pijn doen.

Wat denk je dat een bit doet? Denk dat dat een pony VEEL meer pijn doet hoor :))

Ik denk dat je je beter even kunt verdiepen in de materie voor je dit soort uitspraken doet..

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:18

mijn paard ingereden met touwhalster gaat prima en ze is heel gevoelig en heeft nog nooit wondje of iets gehad ervan, wel dat de vacht plat ligt eronder door het zweten en in de winter als ze erg stout is en ik een keer hard moet trekken durven er wat haren rechtstaan :Y), rij nu met neusbontje omdat ik dat fijner voor haar vind maar echt nodig was het niet

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:58

Rijden met touwhalster vind ik heel fijn. Soms heb ik wel het gevoel dat ik iets minder controle heb dan met een hoofdstel (ik ben op sommige punten nogal bang :oo ). Maar uiteindelijk blijft dit bij een gevoel want zelfs als mijn pony er vandoor gaat heb ik hem zo weer terug, alleen is dat bij mij dan meer op zit. Als je echt gaat trekken en sleuren en continu gaat 'zagen' denk ik wel dat het bij paarden met een gevoelig velletje wondjes kan veroorzaken.
Inrijden met een touwhalster zou ik persoonlijk zelf niet doen (net om dat GEVOEL van controle) maar ik denk op zich dat het zeker wel kan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:03

Een touwhalster kan heel handig zijn, alleen raad ik je wel zo eentje aan met twee losse lussen. Is duidelijker voor je paard (ben even kwijt hoe het heet, iemand?)

Verder is het erg licht, dus (mogelijk) prettiger voor je paard. Als je een beetje creatief bent kun je het ook zelf knopen :) Maar dat is misschien een minder goed plan als je het voor het eerst doet.

Als je bang bent voor schuurplekjes kan je bontjes gebruiken :) of iets anders zodat het touw niet (per ongeluk) kan schuren.
Het is misschien een idee om in voorbereiding op touwhalsterrijden al te zorgen dat je nauwelijks teugelhulpen nodig hebt, dat je paard niet echt vraag om contact. Want contactrijden is wel echt iets wat je niet wil doen met een touwhalster.

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:06

Zorg wel dat je echt een 'onafhankelijke' zit hebt als je met touwhalster gaat rijden! Dat je echt niet op je teugels hoeft te rijden.

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:28

Magrathea schreef:
Een touwhalster kan heel handig zijn, alleen raad ik je wel zo eentje aan met twee losse lussen. Is duidelijker voor je paard (ben even kwijt hoe het heet, iemand?)

Cross rope bridle (CRB) :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:32

Ja die :D dankje

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:42

Misschien een leuke (budget)tip:
De eigenaresse van mijn verzorgpaard was ook van mening dat een touwhalster te scherp was, dit vanwege ervaringen met Voest-stijl grondwerken - in de periode dat het paard veel onrustiger in het hoofd was. Ik vermoed dat ze toen veel heeft getrokken, dat daar de 'krasjes' op haar neus van kwamen. Nu, poos later, heeft het paardje wél respect voor druk - ze gaat er niet meer tegenin, zoals eerder (één van de dingen die je dus mooi kan leren met een touwhalster, denk ik). Dus nu dacht ik, ik ga het nog eens proberen, maar dan met rijden.

Om de eigenaresse tegemoet te treden- het is tenslotte haar paard - heb ik nu stroken fleece stof gewoven tussen het neus-deel en de touwen die achter de oren langs gaan. Die delen zijn nu dikker en zacht, zonder dat het zo breed en zwaar is (zoals een normaal halster), dat de hulpen onduidelijk worden.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:27

Ik heb het halster op onderstaande link besteld. Er zitten 2 ringen aan de zijkanten zodat het halster als sidepull kan worden gebruikt. Ik heb Dakota al eens gereden met een sidepull hoofdstel en een kaakgekruist hoofdstel. Op de sidepull reageerde ze beter.
http://www.horseshopinternational.nl/in ... ingen.html

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:55

Ik rijd alles met mijn vzpaard met touwhalster. Springen, dressuur en buitenrijden. Met dresuue kan je best aanleuning vragen, zolang je maar niet konstant en hard contact hebt. Als je stil met je handen bent kan je best met aanleuning rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:34

Persoonlijk als je er echt serieus en met regelmaat mee wil rijden zou ik wel eentje nemen waar ofwel een lapje leer over de neusriem zit of een bontje eraan doen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:44

Het voordeel is dat ze niet knappen en niet afschuiven. Bij jonge paarden die er een handje van hebben zich los te rukken tijdens het vastzetten, werkt het prima. Even een hoop gedoe maar daarna snappen ze precies wat de bedoeling is.