Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 13:11

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Ik heb nu een Kentaur Electra dressuurzadel waar ik echt helemaal blij mee ben.
Omdat ik dit jaar ook wil gaan springen en misschien nog 1 of 2 crosslesjes mee wil pikken ben ik opzoek naar een springzadel.

Ik wil nog geen extreem duur zadel omdat mijn paard pas 5 is en ik wil kijken of we het samen wel leuk vinden.
Als we het niet leuk vinden zit ik gelijk met zo'n duur zadel. Daar heb ik niet zoveel trek in.

Nu zit ik te kijken naar 2dehands zadels. Maar nu gaat mijn voorkeur heel erg uit naar een leren zadel dus geen wintec etc.
Ik heb een paar mooie kentaurs gezien maar zullen deze dezelfde maten hebben als mijn dressuurzadel?
Mijn dressuurzadel is door een aparte zadelmaker en door de kliniek helemaal door gemeten en past 100%.
Dus ik dacht, als ik een springzadel koop met precies dezelfde maten moet dat ook passen toch?
Of is dit een hele rare gedachten?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen & ervaringen
Bedankt :)

Voorkeur heeft dit zadel: Kentaur Olympic
Afbeelding

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:05

Wij hadden een Rossner dressuurzadel, 17 inch, M boom. Paste prima. Dus op de gok een Rossner springzadel er bij, 17 inch, M boom. Paste totaal, maar dan ook echt totaal niet. Zelfde merk, ander type zadel kan dus ontzettend verschillend uitvallen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:07

Die logica gaat inderdaad niet op helaas.
Ook willen de meeste ruiters voor springen een halve maat langer omdat je met springen meer beweegruimte nodig hebt om niet op de lepel te landen met je stuitje.

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 14:30

hmm dat is balen :P

@ sizzle: Ik heb nu een 17,5 diepe zit. een 17,5 van een springzadel is dan toch al groter? Aangezien die vlakker zijn zeg maar

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:59

Dat ligt heel erg aan het merk, is ontzettend verschillend.
Je moet hoe dan ook altijd passen, want een zadel is handwerk.
Soms heb je 2 dezelfde modellen in dezelfde maat en past toch 1 beter dan de ander.

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:12

mhm gepast en na gekeken word hij sowieso maar dan weet ik dat ik iets anders moet zoeken! Tnx

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:15

Kun je geen Kentaur handelaar laten komen met meerdere modellen?

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:17

dat zou wel kunnen denk ik alleen zou ik even op moeten zoeken of dat hier in de buurt zit.
Springzadel hoeft niet perse kentaur te zijn maar ik dacht als die hetzelfde vallen als mijn dressuurzadel maakt dat het zoeken absoluut makkelijker.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:18

_Jessie schreef:
hmm dat is balen :P

@ sizzle: Ik heb nu een 17,5 diepe zit. een 17,5 van een springzadel is dan toch al groter? Aangezien die vlakker zijn zeg maar

Dit gaat niet op. Je zadel is van voor naar achter 17,5''.

Maar waarom zoek je geen zadelmaker die ook 2e hands zadels verkoopt?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:22

Het is inderdaad wel vaak zo dat als je een goedpassend model hebt dat je dan bij hetzelfde merk snel ook wat anders vind, tenzij het een verzamel merk is zoals eutoriding waar zo ongeveer in elk model een andere boom zit.

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:24

Smurffie: dat ga ik ook wel met de tijd doen hoor alleen vroeg ik me dit heel erg af.

sizzle: ik wist niet dat euroriding een verzamel merk is, weer wat geleerd. Heb ook geen idee of dat met kentaur ook zo is hoor. Maar mijn dressuurzadel zit zo lekker haha dus ik ga wel even kijken naar een echte kentaur dealer of gewoon zadelmakers bellen of die 2de hands kentaurs hebben liggen

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:34

Ik weet ook niet waar Kentaur gemaakt wordt.
Merken als Euroriding en Anky geven je veel variatie omdat de verschillende modellen op verschillende plekken in de wereld gemaakt worden en dus meer keus.
Merken als kieffer, prestige, stübben zijn veel eenzijdiger in het ontwerp.
In zo'n geval kun je er doorgaans wel vanuitgaan dat je dan binnen hetzelfde merk kunt blijven.

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:36

aaaa zo :)* weer wat geleerd! :D

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:36

Met euroriding heb ik overgens wel dat de modelen kwa pasvorm veel op elkaar lijken?
Mijn pony heb ik 2 keer een zadelmaker voor laten komen op nieuwe zadels aan te passen, op zo'n 10 zadels gereden en had euroriding de beste pasvorm. Meerdere modelen ook van euroriding?

Zekf zou ik kijken naar een zadelmaker met 2e hands zadels en dan aangeven wat je max buget is en je voorkeur bij kentaur ligt! Fugers in soest heeft veel kentaur en komt hier in de omgeving? (alleen zijn zijn zadelvul kunsten afhankelijk van zijn bui dus die moet je zelf wel even flink controleren op bobbels :z )

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:41

oke dank je die ga ik eens googlen. Ik laat mijn zadels maar door 1 iemand doen eigenlijk dus als ik een nieuwe zadel zou hebben kijkt ook zij heb weer na :j

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:05

Kentaur olympic heb ik ook gehad, flutzadel. :n
Dressuurzadels van kentaur zijn oke in prijs-kwaliteit vergelijking. Springzadels (ook van meerdere gehoord trouwens) zijn gewoon niets.
Ik had een bruine, de verf ed ging er vanaf heel snel, knievulling was veel te dik om maar enigszins wat van de wrong te voelen met je been. Plus de zit was ook niet alles.
Niet voor herhaling vatbaar, heb dus maar weer verkocht..

Enige kentaur die me aangeraden werd was dan de Fenix.
Maar dan nog zou ik er niet meer aan beginnen. Ook ruim halfjaar gewacht op m'n zadel, slechte levertijden.

Fixeer je niet teveel op 1 merk dus, laat een zadelmaker komen met 2ehands zadels en passen maar.

Ik ben erg blij met daaleman, maar die zijn ook weer wat duurder, maar mijn zadel gaat echt niet meer weg. :n heerlijk heerlijk zadel. (eventing zadel die speciaal word gemaakt)

Ik had ook een JC Quantum, kan ze niet meer vinden hier in NL qua springen, maar dat was ook een erg fijn zadeltje :j

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:16

Sizzle schreef:
Die logica gaat inderdaad niet op helaas.
Ook willen de meeste ruiters voor springen een halve maat langer omdat je met springen meer beweegruimte nodig hebt om niet op de lepel te landen met je stuitje.


Om maar aan te geven dat je op papier inderdaad niet van de maten uit kan gaan... Ik heb als dressuurzadel een 17,5 en van springzadel een 17. (Springzadel wel met verlengde zweetbladen) Mijn dressuurzadel is heel diep en mijn springzadel vrij plat. :)

Succes met zoeken!

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: Maat springzadel zelfde als dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:20

Bedankt voor de reacties! dan ga ik inderdaad gewoon lekker opzoek naar iets wat me aanstaat :)

Dat is inderdaad heel vervelend, als de verf snel los laat.
Ik heb inderdaad nog meer merken waar ik fijne zadels van gezien heb (stübben <3, rossner, hulsebos)
Kieffer vind ik niks maar er zijn zat andere springzadels die vast wel lekker zitten.

Vind het ook niet erg om een wat duurder zadel te hebben maar niet als eerste zadel. Straks vinden we er geen bal aan en zit ik ermee :Y) aangezien het niet heel erg verkoopt.
Maar ik ga lekker verder zoeken en laat mijn zadelmaker gewoon weer eens komen als ze nieuwe zadels heeft liggen!

nathalieD100

Berichten: 97
Geregistreerd: 21-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:33

hoi, ik heb geen ervaring met kentaur zadels. zelf heb ik een passier springzadel, deze liggen op veel paarden makkelijk daarom zou ik geen ander willen hebben, dit komt ook door de teruggesneden kamers in de meeste passier zadels. maar dit is ieders eigen mening natuurlijk. verder laat ik mijn zadels ook maar door 1 zadelmaker doen, gewoon omdat diegene erg goed bevalt. heel veel succes met je zoektocht naar een geschikt springzadel