Bitloos of niet, wat raden jullie aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Bitloos of niet, wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:08

Tivara gaat al een hele poos mee bitloos naar buiten. Dat gaat eigenlijk altijd goed, tot afgelopen weekend. Het is nog niet echt fout gegaan, maar ze had eigenlijk een beetje door dat ze wel door de sidepull heen kon. Het was niet zo dat ze helemaal niet meer te controleren was, maar de 'echte' controle was toch een beetje weg.
Ze wordt nu dus met een sidepull gereden, en dat is altijd goed gegaan. In de bak is er ook echt geen probleem, maar in het bos merk ik nu dus toch dat ze niet goed reageert op de sidepull. Over het algemeen rijd ik met een lekkere lange teugel, zodra ik ga draven of galopperen een lichte verbinding. Wat zouden jullie aanraden voor optoming? Over het algemeen is er dus niks aan de hand, en is ze heel braaf, maar ik wil gewoon niet dat ik een keer in een gevaarlijke situatie terecht kom en achteraf denk dat ik dat wel had kunnen voorspellen met de sidepull.
In de bak/aan de hand is er echt helemaal niks aan de hand en reageert ze echt heel goed op de sidepull, dus ik weet ook niet hoe ik dit nog zou kunnen verbeteren.

Zijn er bokkers die ervaring hebben met dit 'probleem'? Wat hebben jullie gedaan om dit op te lossen? Voor een andere optoming gekozen of toch nog iets van grondwerk gedaan?

Duhelo

Re: Bitloos of niet, wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:25

Hier net hetzelfde
paard is in de piste of weide netjes te rijden op een stalhalster, buiten in principe ook. Zolang er geen noodsituaties optreden, of ze het in haar koppie krijgt
(dat laatste meestal als we een nieuwe weg nemen, maar dat is nu al heel goed verbeterd, maar vooral als we in een (grotere) groep gaan rijden, dan maakt ze zich erg druk, en loopt er wat doorheen, met een bit is ze dan perfect te houden, op sidepull absoluut niet, is ook een trekpaard)
ik heb er dan gewoon een S-hack omhangen of een bitje (dubbelgebroken watertrens trouwens, of als we lang niet meer meegeweest zijn een Billy allen D-trens, dat is een dunner westernbitje)
als je bitloos wilt blijven raad ik absoluut de hack aan, neuzen breken etc is een broodje aap verhaal, en zeker als je meestal met een losse verbinding rijdt is het ideaal :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:31

Ze wordt ook regelmatig met bit gereden, dus totdat ik een goede/veilige oplossing heb zal ik dat ook zeker buiten even gaan doen. Het enige wat ze met bit heel erg doet is 'klapperen', wat niet echt rustgevend is bij een buitenritje. Ik heb echt al vanalles geprobeerd, maar ze blijft het doen, dus vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar bitloos. Welke S-hack heb jij?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:21

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:58

Bij die van Barefoot zit toch geen neusriem bij? Hoe gebruik jij hem dan?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:11

met een neusriem dat ik er bij besteld heb :)
ik had al eens een gewone hack besteld bij nickyu, met losse neusriem, en die heb ik nu gewoon over gezet :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:17

Nou ja, ik zal sowieso geen bit in doen; een bit doet namelijk pijn, en als een paard rent en dan ook nog pijn voelt is het: vluchten! Ik gebruik zelf een kingekruist hoofdstel, hoeft een paard niet aan te wennen en het werkt zeker niet te scherp in. Als het dan toch nog gebeurd dat hij weggaat, kan je hem de One-Rein-Stop leren.
Voor mijn hoofdstel:
Eerste 2

One-Rein-Stop:
Klik

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:26

Marietjeeh schreef:
Nou ja, ik zal sowieso geen bit in doen; een bit doet namelijk pijn, en als een paard rent en dan ook nog pijn voelt is het: vluchten!

En bitloos doet geen pijn ?

Je veroorzaakt dan wel geen pijn IN de mond, maar je werkt wel met drukplekken op het hoofd, dit doet ook pijn.
Als je het paard geen pijn wilt doen, kun je hem beter helemaal geen hoofdstel om doen.

Als jij je veiliger voelt met een bit zal dit voor het paard ook fijner zijn,
Waarom ?
Omdat jij zelf gespannen op het paard zit als er een noodsituatie zou kunnen gaan ontstaan, en jij denkt dat het paard gaat vluchten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:39

Side-pulls zijn hele leuke hoofdstellen voor paarden die er braaf mee te rijden zijn, maar de wat bewerkelijkere paarden daarop vind ik een side-pull levensgevaarlijk :=

Ze hoeven hun hoofd maar een beetje in de lucht te steken en je hebt niks meer te vertellen.

Wil je een goede noodrem hebben buiten voor vervelende situaties, dan werkt een trekkracht onder het hoofd het beste...dus waarmee je de neus naar beneden "trekt" als het ware.

Bij een side-pull trek je de neusriem dan alleen maar hoger het hoofd op :P

Met een hackamoortje of touwhalster (of CRB) bijvoorbeeld, trek je de neus naar beneden en dat is een veel duidelijkere rem voor het paard.

Ik wil dus altijd een teugelbevestiging die zo laag mogelijk zit: onder de kin :j

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:47

Je zou eventueel nog kunnen kiezen voor een ander bitloos hoofdstel als je graag bitloos blijft rijden. Wat minder scherp dan een hack, maar iets wat wel wat meer indruk maakt dan een sidepull (denk ik) is een kin- of kaak gebruisd hoofdstel. Maar als je echt bang bent dat ze gebruik gaat maken van de situatie (ze wil rennen en weet dat je geen volledige controle hebt) zou ik in di geval ook voor de hack gaan.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:41

Kin gekruisd heb ik al even mee gewerkt, maar vind ik ook niet ideaal. Heb een poosje met de Micklem gereden, dus dan had je veel keuzes. Maar het probleem bij de 'gekruisde' hoofdstellen is toch de release. Kaakgekruisd heb ik bewust niet voor gekozen omdat Tivara een botwoekering heeft op de atlas. Kaakgekruisd werkt juist meer achter de oren in, terwijl ik wil(de) proberen die plek te ontzien. Bij de ruiterzaak hier in het dorp kan je bitloze hoofdstellen huren, dus ik zal eens even gaan proberen wat er nog is.

Wat jij zegt pmarena is inderdaad waar. Tivara doet haar hoofd iets omhoog en je hebt helemaal niks meer te zeggen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:41

de release van een meroth is wel goed(vind ik),dat is dan wel kingekruisd...

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:16

Ik heb vele bitloze hoofdstellen eerst "geleend" en uitgeprobeerd. Voor mijn paardje is kingekruist ideaal. Voor andere paardjes dan weer niet. Mijn paardje is een Fjord, hij neemt zijn bit vast en dan heb je niets meer te vertellen. Bitloos kan ik ermee lezen en schrijven. Het loont de moeite om hoofdstellen uit te proberen!

3uitenbeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:07

Er zijn inderdaad meerdere systemen met verschillende inwerkingen, zo heeft FRA 5 systemen en oplopend in de drukpunten en verschillende teugelvoeringen. Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik voor een systeem 4 of 5 gaan: druk op nek, neus en wangen met kin gekruiste teugelvoering of kaak/kingekruiste teugelvoering.
Ik heb nog een hoofdstel liggen dat gebruikt is dat je kunt proberen om te kijken of systeem 4 werkt, dit is de Igor (te vinden op onderstaande site) en ideaal voor in het bos, snel en makkelijk om te doen, wasbaar en toch voldoende druk.

Wellicht tot ziens en PBen kan altijd!