Beenbeschermer voor steun

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Beenbeschermer voor steun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:04

Mijn paard heeft een bloeduitstorting bij zijn pees. Hij is niet kreupel of onregelmatig en belast het been volledig.
De DA is geweest en zijn advies was, rustig regelmatig rijden, half uurtje en dan op vlakke ondergrond en de benen bandageren voor steun. Alleen daar zit het probleem.

Mijn paard :+ is dan wel al 19 maar even rustig zijn benen bandageren is sommige dagen een verzoeking. Daarnaast ben ik er helemaal niet zo handig in, dus er ook lang mee bezig voordat het netjes zit. Dat geduld kan mijn paard vaak niet opbrengen en hij blijft dan heen en weer drentelen en met zijn benen zwaaien/stampen etc. Wat mij ook allemaal niet bevorderlijk lijkt... ook niet voor mijn eigen gemoedsrust en veiligheid. Hem streng toespreken, iemand anders zijn been laten optillen etc. leidt alleen tot meer stress... en meer heen en weer gestamp.

Ik zoek dus een beenbeschermer die ik erom kan doen in een paar minuten en die wel steun geeft aan de pees. Ik zie verschillende 3-in-1 beschermers en ook trainingsbandages ( http://www.paardendrogist.nl/product/156/170/stretch_en_flex_training/119810/ )
Wie heeft hier ervaring mee? Wat zouden jullie kiezen?

x_Elise

Re: Beenbeschermer voor steun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:43

Geen enkele beenbescherming zal ondersteuning geven aan de pees.
Dus ik denk dat je dan lang kunt zoeken :)
Bij alles wat je om de benen doet zal het warm worden en enkel beschermen.
Snap het advies van de VA dan ook niet helemaal.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:23

Redenatie van DA was dat het een beetje zou helpen om te ondersteunen, net als bij mensen dingen worden ingetapet.
Bij jouw theorie zou de aangeraden bandage ook overbodig zijn en dan zou ik dus tegen het advies van mijn DA in moeten gaan die en ervaren en mijn paard gezien heeft. Dat ga ik liever ook niet.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:03

Prima, jouw keuze. Maar niets wat je eromheen gaat doen gaat ondersteunen dus veel succes :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:22

Nou ik heb trainingsbandages van de Paardendrogist gekocht. Tijdens het rijden merk ik dat mijn paard al minder struikelt. Daarnaast is zijn been al minder dik. Ik ben er blij mee :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:24

x_Elise schreef:

1 vraagje dan...
Waarom heeft jouw paard bandages om op elke foto in je profiel ? :+

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:40

misschien voor de mode? kan ook een andere reden hebben natuurlijk. maar ik ben het er niet mee eens dat er geen enkele bescherming steun geeft.

ik ben persoonlijk echt anti onnodig gebruik van beenbescherming, bij jonge paarden met sterke benen vind ik het zonde om ze al vroeg ik de beschermers te zetten, maar sinds korte tijd moet de mijne er ook aan geloven. ze krijgt wat ouderdomskwaaltjes (bv ook gallen) en om erger te voorkomen gebruik ik nu beenbescherming puur om haar te ondersteunen en te beschermen. ik rij met 3 in 1 beschermers voor de dressuur en uiteraard met hardere bescherming bij het springen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:45

@jameyskatje volgens mij bedoelde kim345 hoe het kan dat TS zegt dat het nooit lukt maar dat haar paard wel op elke foto bandages om heeft, dan lukt het dus best wel vaak is mijn idee dan.
Niet aanvallend bedoeld TS!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:47

whaha sorry maar volgens mij bedoelt kim dat niet tegen eefje maar tegen x_elise ;)

ze bedoelt volgens mij omdat elise zegt dat bandages geen steun geven waarom ze ze zelf dan gebruikt.

(ook aangezien eefje maar 1 foto op haar profiel heeft waar kafka bandages om heeft..)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:55

excuse me :D haha ik ben lekker scherp vandaag :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:58

kim345 schreef:
x_Elise schreef:

1 vraagje dan...
Waarom heeft jouw paard bandages om op elke foto in je profiel ? :+

Misschien voorde bescherming?? :Y) Ze zegt niet dat ze ze omheeft voor de steun.

TS, 3 in 1 kunnen wat steun geven (door het gedeelte wat onder de kogel doorgaat en omhoog gaat, lastig uit te leggen, maar iig de onderste bevestiging :Y) ). :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:02

bandages bieden geen steun in de zin van "verrekking" van de pees tegen gaan tenzij je strak onder de kogel door bandageert met alle risico's van peesblessures door drukking erbij indien slecht gebandageerd. Maar bandages geven wel "steun" in de zin van tegendruk om te voorkomen dat vocht in de onderbenen stagneert met opgezette benen tot gevolg. Maar dit is iets anders dan ondersteuning tijdens arbeid...

peeskappen gaan kans geven op raamoedeem, dus niet geschikt voor dit soort toepassingen en 3-in-1beschermers geven denk ik onvoldoende druk... Tegen zwelling, stalbenen etc zijn rustbandages de beste tijdelijke oplossing.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:10

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:57

Ik heb indd bandages om omdat ik het mooi vind.
Alleen als er foto's worden gemaakt.
Tegenwoordig loopt hij enkel met peesbeschermers voor om tegen het aantikken.
Wel een beetje zielig dat ik mij moet gaan 'verdedigen' terwijl ik ze voor een heel ander doeleinde gebruikt.
Ik blijf dat ook bij mijn punt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:01