Stübben Steeltec Easy Control

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Stübben Steeltec Easy Control

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 12:37

Hoi bokkers,

Stubben heeft al een tijdje een nieuw bit op de markt de Easy control.

http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen ... broken.htm

Heeft hier iemand ervaring mee?

Ik rijd mijn paard op een ongebroken bustrens. Nou begrijp ik van de easy control bitten dat deze dezelfde werking heeft als een ongebroken bustrens ("stang-effect"), maar alleen als je de teugels sluit, wanneer je je hand ontspant, zou dit bit vriendelijker in de mond liggen?
Beide bitten zijn natuurlijk geen stang, want het heeft geen hefboomwerking, maar bedoel met "stang-effect" het rechte ongebroken mondstuk.

Kan iemand mij wat meer vertellen over dit bit of hebben jullie ervaringen? Het lijkt alsof dit bit net iets vriendelijk is dan een ongebroken bustrens.
Sowieso vind ik ongebroken vriendelijk, het werkt gewoon anders dat een enkel-of dubbelgebroken trens.

gr chantal

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:11

Niemand ervaringen met dit bit?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:15

Ik heb zulke bitten wel eens zelf in me handen gehad echter snap ik het systeem er niet achter als je het bij het dubbel gebroken stukje vast houd is het inderdaad een ongebroken trens :j
Voor de rest geen ervaringen mee

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:16

lovey_ou schreef:
Ik heb zulke bitten wel eens zelf in me handen gehad echter snap ik het systeem er niet achter als je het bij het dubbel gebroken stukje vast houd is het inderdaad een ongebroken trens :j
Voor de rest geen ervaringen mee

Zou het dan niet kunnen, dat wanneer je je hand ontspant dat het dubbelgebroken is en wanneer je een ophouding maakt, dat het tussensstukje draaid en het een ongebroken trens wordt?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:22

Als ik het zo lees, is het dus hetzelfde principe als de Billy Allen D-bit: http://www.german-riding.de/shop/bilder ... 1412_1.jpg

Voordeel is, dat beide kanten onafhankelijk van elkaar kunnen blijven bewegen.
Wanneer er druk op komt, wordt het idd een ongebroken bit, ontspan je, dan dubbelgebroken.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:13

Ik heb jaren geleden deze bitten al in het assortiment gehad van PESSOA.

Sommige paarden reageren hier erg goed op voor anderen was niets. Ik heb ze vooral verkocht aan mensen van wie hun paard bij het springen of buiten rijden opeens heel heet konden worden. Dan hadden ze net iets meer controle, maar dan alleen op het moment dat het echt nodig was. Een soort "noodrem" zeg maar.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:38

Ik heb zo'n bit van Pessoa. Had hem gekocht omdat mijn paard regelmatig het bit vastpakte en er tussenuit ging (advies van ruitersportzaak). Ik heb hem 1x 5 minuten gebruikt met rijden, mijn paard werd er met losstappen al "bang" van. Daarna nooit meer gebruikt.. Het bit hangt al jaren werkeloos in de kast.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:13

Jaan81 schreef:
Als ik het zo lees, is het dus hetzelfde principe als de Billy Allen D-bit: http://www.german-riding.de/shop/bilder ... 1412_1.jpg

Voordeel is, dat beide kanten onafhankelijk van elkaar kunnen blijven bewegen.
Wanneer er druk op komt, wordt het idd een ongebroken bit, ontspan je, dan dubbelgebroken.

Maar dit bit is niet dubbel gebroken toch?

Is zo'n bitje nou vriendelijker dan een ongebroken bustrens?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:14

flitzz schreef:
Ik heb zo'n bit van Pessoa. Had hem gekocht omdat mijn paard regelmatig het bit vastpakte en er tussenuit ging (advies van ruitersportzaak). Ik heb hem 1x 5 minuten gebruikt met rijden, mijn paard werd er met losstappen al "bang" van. Daarna nooit meer gebruikt.. Het bit hangt al jaren werkeloos in de kast.

Waarom koos je toen voor dat bit en niet een ongebroken bustrens?

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:37

Ik heb van een bokker onlangs een Sprenger KK Ultra overgenomen met D-ringen die lijkt hier verdacht veel op. Alleen is het mondgedeelte dan van argentaan en daardoor veel duurder in aanschaf nieuw (107,00 euro). Mij bevalt dit bit super. Het ligt stiller in de mond dan het vorige bit dat ik gebruikte en daardoor lijkt mijn paard zich ook rustiger houden in de mond. Vastpakken doet hij bijvoorbeeld nu niet meer. Deed hij eerst wel (ik reed hem toen met een Myler level 1 - die is veel links en rechts onafhankelijk beweegbaar).

Het is denk ik gewoon een kwestie van proberen. Je merkt als je je paard kent, snel genoeg of het wat is of niet. En controleer jezelf tijdens het rijden.

Succes.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:42

@tarja ik heb toendertijd het bit gekocht op advies van de ruitersportzaak. Maar zoals eerder al gezegd, ik heb het 1x 5 minuten gebruikt met rijden en ik vond het geen succes (voor mijn paard).