Rijden met een lamsvel of schapenvel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkielvis

Rijden met een lamsvel of schapenvel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:29

Hallo,

Ik heb is rondgekeken maar mijn antwoord echt niet kunnen vinden.
Zijn er mensen die met een echt lamsvelletje of schapenvelletje rijden.
Zoja wat zijn jullie bevindingen?
Ik zit er aan te twijfelen om voor mijn western zadel een echt lamsvel te kopen.
Maar wil graag eerst even weten wat de ervaringen van andere zijn.

Mocht je geen idee hebben wat ik met een echt lamsvelletje bedoel. :D
http://www.schapenvel.nl

Ice_baby

Re: Rijden met een lamsvel of schapenvel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:53

ik heb het gehad op mijn barefoot..kreeg er met lange ritten in warm weer schuurplekken van op me kont..
swinters is het heerlijk.. lekker comfi..

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:57

:D oke.
Dan is het maar goed dat ik hem onder mijn zadel wil...

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:33

ow hahahaha... dat heb ik niet begrepen uit je verhaal.... dan heb ik geen ervaring

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:35

Met een western zadel heb ik geen ervaring met bontjes. Maar als een zadel goed past is een bontje niet nodig integendeel het richt alleen maar schade aan ( je maakt de kamer nauwer) . Maar zoals ik al zei ik weet niet hoe dit bij een western zadel is..

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:36

Nee geen schaap hier.
Ik heb rendier dat is uit een zwitserse test als enige met echt werking bij problemen met de rug gekomen. Ik had hem al voor die test overigens :)
Rendiervellen kan je helaas niet meer als zadelonderlegger kopen maar wel via een belgische soort van marktplaats en ik weet dat je ze in Dld kan krijgen

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:55

schotkamp schreef:
Met een western zadel heb ik geen ervaring met bontjes. Maar als een zadel goed past is een bontje niet nodig integendeel het richt alleen maar schade aan ( je maakt de kamer nauwer) . Maar zoals ik al zei ik weet niet hoe dit bij een western zadel is..

Dat is bij westernzadel niet het geval. Integendeel; je hebt een goede pad nodig, anders maak je meer kapot dan je lief is.
Een westernzadel heeft bijvoorbeeld geen kussens, zoals een Engels zadel dat wel heeft.

TS: ik denk niet dat een schapenvel een goede onderlegger is voor een westernzadel, maar dat zal sterk aan de kwaliteit en de dikte liggen.
Stel je vraag anders een op het westerndeel van het forum, onder Tack. Er zijn daar westernbokkers die je hiermee graag verder kunnen helpen :)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:24

Super bedankt alvaste voor de reactie's.

Shotkamp ikl weet dat dat bij deen dressuur zadel zo is maar zoals Rumpleteaser al zegt geldt dat niet voor een westernzadel.
Maar wel bedankt voor het meedenken. :)

RM94 over rendier heb ik ook al heel wat gehoord...
Maar inderdaad erg lastig te vinden... :j

Rumpleteaser bednakt voor je tip.
Ga inderdaad ook maar even rondvragen.. :)
Heb erg mooie velletjes gezien.
Maar wil er zo wie zo twee op elkaar doen als ik het ga doen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:18

Ik ken iemand die een echt schaapsvel gebruikt onder een engels zadel omdat het paard op alle zadeldoeken allergisch reageert. Hier loopt die super op. Het schaapsvel heeft ze van iemand gekregen en gewoon in de goede vorm geknipt.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:21

Ik had een schapenvel, maar ik glee heel snel van de rug af door het vachtje. Vond ik niet zo'n succes..

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:20

Ik denk dat er van Christ bontdekjes zijn voor onder het (western)zadel (zij hebben ze ook voor erop)

Het is waar dat een bontonderlegger zorgt voor minder ruimte onder het zadel, maar dit komt omdat veel mensen het verkeerd gebruiken. Wanneer je een bontsjabrak direct op de rug legt zorgt het niet voor vernauwing, maar aangezien veel mensen een onderlegger tussen sjabrak en zadel leggen heeft het geen enkel effect omdat het sjabrak nog steeds strak op de rug ligt en bont dus niets doet.
Wanneer je echt bont hebt en dit op de juiste manier wast, neemt het ook geen vuil op.

Dit terzijde, naast bontonderlegger heb je tegenwoordig mooie pads voor westernzadels van Cavallo, deze werken als een tempurmatras. http://www.paardeluxe.nl/a-12720121/bon ... ll-purpose
Ze zijn er in diverse soorten werken liftend of dempend, of wat je dan ook nodig hebt.....

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:24

RM94 schreef:
Nee geen schaap hier.
Ik heb rendier dat is uit een zwitserse test als enige met echt werking bij problemen met de rug gekomen. Ik had hem al voor die test overigens :)
Rendiervellen kan je helaas niet meer als zadelonderlegger kopen maar wel via een belgische soort van marktplaats en ik weet dat je ze in Dld kan krijgen

Ik heb ook rendier, supertevreden over. En werkt als airbag, paard is er blij mee.
Van mp een hele rendierhuid gekocht en gesneden naar maatje onderlegger (kan dus meer uit 1 vacht halen) en daar doe ik al een behoorlijke tijd mee en nog geen slijtage te zien :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:05

Een rendierhuid vind je vrij makkelijk op marktplaats, ze zijn namelijk niet echt geschikt als vloerkleed. Gewoon even marktplaats in de gaten houden en zelf op maat knippen.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:11

Ik had er altijd een bontje van schaap onder liggen toen ik mijn pony nog had. Dit was onder een veelzijdigheidszadel maar heb geen ervaringen hiermee bij een western zadel. Inderdaad wat schotkamp al zegt moet je het alleen doen als het noodzakelijk is omdat het anders inderdaad alleen maar erg tegen werkt.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:20

Ik rij zelf met een Mattes pad met daarin vilt, het pad is hol dus als je 1 naadje los maakt kan je er iets in stoppen.
Omdat mijn merrie altijd last heeft van schuurplekken van alle andere pads rij ik met onder elk zadel een schaap :j

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 08:29

Ik heb zelf voor mijn roundskirt zadel een mattes.
Maar ik heb nog een western zadel en vind die pads van Mattes behoorlijk duur.
Vandaar dat ik me bedacht of ik misschien zelf wat met een lamsvel of schapenvel kon doen.
Scheelt erg veel in de kosten... :j

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:47

Ik ken een endurance ruiter met echt veel ervaring (en ik bedoel in jaren en km's!). Zij gebruikt altijd een lamsvacht onder haar zadel, ook voor een 160km wedstrijd. Gewoon een lamsvel, dus geen echte dekje or sjabrak, geen lus voor de singel enz. Blijft altijd zitten.
Ik wil dit ook gaan proberen. Momenteel gebruik ik sjabrakken van Christ of Mattes, direct op mijn paard (dus niet met een dekje tussen), maar ga ook een keer een lamsvel kopen en proberen. Voordeel is dat ze passen onder alle zadels, en je kan zelf de vel kleiner maken.
Een ander alternatief is een rendiervel. Deze zijn wat duurder maar blijken ook goed te zijn.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:06

SaraB schreef:
Ik ken een endurance ruiter met echt veel ervaring (en ik bedoel in jaren en km's!). Zij gebruikt altijd een lamsvacht onder haar zadel, ook voor een 160km wedstrijd. Gewoon een lamsvel, dus geen echte dekje or sjabrak, geen lus voor de singel enz. Blijft altijd zitten.
Ik wil dit ook gaan proberen. Momenteel gebruik ik sjabrakken van Christ of Mattes, direct op mijn paard (dus niet met een dekje tussen), maar ga ook een keer een lamsvel kopen en proberen. Voordeel is dat ze passen onder alle zadels, en je kan zelf de vel kleiner maken.
Een ander alternatief is een rendiervel. Deze zijn wat duurder maar blijken ook goed te zijn.

Maar met wat voor zadel rijdt ze? Bij een westernzadel zou ik het toch niet doen, daar zit maar 5mm leer tussen jou paard en de boom van het zadel en is een pad dus ech noodzakelijk.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:22

Shyla25 schreef:
SaraB schreef:

Maar met wat voor zadel rijdt ze? Bij een westernzadel zou ik het toch niet doen, daar zit maar 5mm leer tussen jou paard en de boom van het zadel en is een pad dus ech noodzakelijk.

Ze rijdt in een dressuur zadel. Als een schapenvel te dun is (sorry ik heb geen verstand van western zadels) dan zijn er wel dikkere pads van wol, bijvoorbeeld "woolback" pads. Helaas ik weet niet als ze in NL te kopen zijn voor wester zadels. Maar hier is een link naar een site waar je ze kan zien. Deze worden goed gebruikt onder western / endurance zadels voor wedstrijden, dus ik ga van uit dat ze van een goed kwaliteit zijn. Het is gewoon altijd balen dat ze zo moeilijk te vinden zijn in NL!

http://www.longridersgear.com/catalog/i ... =79_27_205

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:54

hoi meiden,

hierbij ook even mijn eigen bevindingen,

na alle moderne snufjes gaat er ook voor ons niks boven puur natuur,

ik rijd met WESTERN zadel,
gebruik een wolvilt pad, (geen hele dikke) maar een 1,5/1,7 cm dikke of 1/2 inch met daar bovenop een goede compacte lamsvacht,
0 wrijf-drukplekken meer !!!! *\o/* welke ik met neoprene-gel en andere high tech pads wel na de nodige km's had..
zeéér goede zweet afdrijving/vocht opname
demping/drukverdeling en schokabsorptie is maximaal

wolvilt pad doe ik eronder omdat alleen een lamsvel echt veelste dun is voor onder een westernzadel, daarbij is het huidje (leer) ook best delicaat, wat op deze manier beschermd wordt,

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:04

Ik ben helemaal met je eens Menicees, ben ook een puur natuur fan. Gebruik alleen goed kwaliteits wollen dekjes!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:01

monicees, wat voor pad gebruik jij dan ook nog eens op of onder je lamsvel?
Mijn lamsvel heb ik hier bij de looier gekocht en die is echt heel dik.
Ik vind dat je zo n bepakking krijgt als je dan ook nog eens een pad erbij gebruikt?
Verder heb ik bij mijn westernzadel dat ik op de schoft altijd 2 droge plekken houdt, de rest is nat.
Gebruik ik mijn schapenvel dan blijft ie overal even droog cq nat...

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:16

@ connie

je gebruikt alleen een schapenvacht onder je westernzadel en hebt dan droge plekken bij de schoft?
droge plekken duiden juist op te hoge druk (te weinig druk verdeling)

Met de bepakking valt het wel mee, ik gebruik een 1,5 cm dikke viltpad.. dat is de helft dunner dan de gemiddelde kwaliteits western pads zijn. en ik gebruik geschoren lamsvachten (lijkt een beetje op kroeshaar) deze zijn heel compact en er staan meer haren op per cm2 dan bijv. langharige schaapsvachten,
waardoor de drukverdeling en schokdemping nog optimaler is, deze zijn moeilijk te vinden, maar een goede leerlooier heeft ze wel

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:38

Ik ree ook met zoon bontje op een iemand paard. Maar voel geen verschil. Wel vind ik het iritant met lichtijrden, doorzitten en galoperen omdat het voor mij idee je blijft ''plakken'' in het zadel. Ik heb liever gewoon een glad zadel zonder suede of bontjes

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:50

monicees, ik heb t denk ik verkeerd geschreven...
ik rijd nu met een dubbelgevouwen paardendeken verder niks en dan heb ik dus 2 droge plekken.
Met schapenvel onder de deken dan geen droge plekken, dus beter.
Maar eigenlijk zoek ik dus ipv mn deken een goede pad.Heb er al een paar gehad (verschillende) maar nog geen geschikte.
Ik zoek dus eigenlijk een pad die zeker niet dik is maar wel goed drukverdelend en schokdempend.