Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:34

Wie o wie kan mij vertellen wat het verschil in werking is tussen de utrechtse en de liverpool stang?

Voor de kar heeft mijn haf een liverpool in, maar er rijd nu een meisje op hem die hem niet zo goed kan houden, en ik vind onder het zadel een liverpool met de scharen een beetje raar staat dus kan ik dan een utrechtse stang (ook wel bokkenbit genoemd) gebruiken?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:36

verschil is dat de scharen van een utrechtse stang vast zitten en die van een liverpool doorgaans niet. Verder maakt het qua inwerking niet veel uit, tis maar net waar ze lekkerder op lopen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:37

Waarom zou je een menbit onder het zadel gebruiken? Een menbit is gemaakt voor compleet andere hulpen dan een rijbit (lange leidsels geven andere signalen dan korte teugels).
Een meisje die m niet zo goed kan houden zou ik oplossen met goede begeleiding, niet met een scherp(er) bit.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:40

stef schreef:
Waarom zou je een menbit onder het zadel gebruiken? Een menbit is gemaakt voor compleet andere hulpen dan een rijbit (lange leidsels geven andere signalen dan korte teugels).
Een meisje die m niet zo goed kan houden zou ik oplossen met goede begeleiding, niet met een scherp(er) bit.


Wat versta je onder een goede begeleiding?

Het meisje dat op hem rijd rijd buiten in het bos/duin/polder, dus geen les..

Het is een brave haf, maar hij is jong en wil graag. Ook toen ik op hem reed kon ik hem soms erg moeilijk in draf houden of terug halen uit de galop omdat hij gewoon erg pittig is..

Dus ik ben erg benieuwd wat jij me aanraad of wat voor tips je hebt..
Laatst bijgewerkt door wereld op 26-04-11 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:41

Dus dan is les een eerste begin naar een betere verstandhouding, kun je zelf ook wel bedenken denk ik ;)

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:42

Ze heeft 1x in de week les, pony club (dat is niet vaker helaas) dus voor de rest moet ze wel buiten rijden, geen andere optie, anders zou ze maar 1x in de week kunnen rijden

En een trens stang zeg maar, weet even de preciese benaming niet, maar een stangetje maar dan gewoon met ringen, is dat dan beter voor onder het zadel?
Laatst bijgewerkt door wereld op 26-04-11 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:44

Wat voor bit rijdt ze nu? Pony wil graag, prima, maar hij heeft wel naar de ruiter te luisteren.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:45

Ik heb een Sprenger k&k dubbelgebroken met een dynamisch mondstuk, een zacht bit als ik me niet vergis?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:47

wereld schreef:
Wie o wie kan mij vertellen wat het verschil in werking is tussen de utrechtse en de liverpool stang?

Voor de kar heeft mijn haf een liverpool in, maar er rijd nu een meisje op hem die hem niet zo goed kan houden, en ik vind onder het zadel een liverpool met de scharen een beetje raar staat dus kan ik dan een utrechtse stang (ook wel bokkenbit genoemd) gebruiken?



Ik rij mijn haflinger ook buiten met een liverpoolstang, gewoonweg omdat hij niet te houden is. Heb de teugel in het bovenste gaatje en rijdt vrijwel altijd met een los teugeltje. Bit fungeert alleen als rem, als ik hem op m'n zit niet meer kan houden. Dit is voor alle partijen het veiligste en het prettigste. Voor mij, mijn haf en de omgeving in geval van nood.

Ik zie niet in waarom je niet hetzelfde bit zou gebruiken, ruiter moet er overigens wel mee om kunnen gaan, want het is en blijft een bit met een hefboomwerking en naar wat stef zegt een wit welke normaal gebruikt wordt voor een veel langere teugel

Ik rijd in de bak met een dubbel gebroken argentaan sprenger bitje, loopt hij perfect op................... :D , maar wil zo nu en dan ook naar buiten

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:51

stef schreef:
Waarom zou je een menbit onder het zadel gebruiken? Een menbit is gemaakt voor compleet andere hulpen dan een rijbit (lange leidsels geven andere signalen dan korte teugels).
Een meisje die m niet zo goed kan houden zou ik oplossen met goede begeleiding, niet met een scherp(er) bit.


Helemaal, maar dan ook helemaal mee eens!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:56

aerdenhout1 schreef:
stef schreef:
Waarom zou je een menbit onder het zadel gebruiken? Een menbit is gemaakt voor compleet andere hulpen dan een rijbit (lange leidsels geven andere signalen dan korte teugels).
Een meisje die m niet zo goed kan houden zou ik oplossen met goede begeleiding, niet met een scherp(er) bit.


Helemaal, maar dan ook helemaal mee eens!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_


Oke, maar wil je me dan vertellen wat jij denk dat ik het beste kan doen.

Het meisje gaat naar les, daar moet je heen rijden omdat dat een paar kilometer weg is. Ze moet alleen met Sander onder het zadel door de polder, en dan kan ze hem niet houden op weg, en op de terug weg.
Dus hoe kan ze leren hem beter te kunnen houden met zijn "gewone bit" als ze hem op weg naar de les al niet kan houden af en toe?

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:59

linda_arnold schreef:
wereld schreef:
Wie o wie kan mij vertellen wat het verschil in werking is tussen de utrechtse en de liverpool stang?

Voor de kar heeft mijn haf een liverpool in, maar er rijd nu een meisje op hem die hem niet zo goed kan houden, en ik vind onder het zadel een liverpool met de scharen een beetje raar staat dus kan ik dan een utrechtse stang (ook wel bokkenbit genoemd) gebruiken?



Ik rij mijn haflinger ook buiten met een liverpoolstang, gewoonweg omdat hij niet te houden is. Heb de teugel in het bovenste gaatje en rijdt vrijwel altijd met een los teugeltje. Bit fungeert alleen als rem, als ik hem op m'n zit niet meer kan houden. Dit is voor alle partijen het veiligste en het prettigste. Voor mij, mijn haf en de omgeving in geval van nood.

Ik zie niet in waarom je niet hetzelfde bit zou gebruiken, ruiter moet er overigens wel mee om kunnen gaan, want het is en blijft een bit met een hefboomwerking en naar wat stef zegt een wit welke normaal gebruikt wordt voor een veel langere teugel

Ik rijd in de bak met een dubbel gebroken argentaan sprenger bitje, loopt hij perfect op................... :D , maar wil zo nu en dan ook naar buiten


Oke, maar het is dus geen hefboomwerking bij jou, omdat je de teugel gewoon in het grote oog doen begrijp ik, dus dan werkt hij toch net als een stang met enkele ringen, wat geen menbit maar een rijbit is toch? Of zie ik dat verkeerd?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:08

wereld schreef:
Oke, maar het is dus geen hefboomwerking bij jou, omdat je de teugel gewoon in het grote oog doen begrijp ik, dus dan werkt hij toch net als een stang met enkele ringen, wat geen menbit maar een rijbit is toch? Of zie ik dat verkeerd?


Ik heb een stang met 3 gaatjes zeg maar, hij zit in de bovenste............komt idd neer op een stang, alleen dan met vaste ringen en een minimale hefboomwerking

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:09

En gebruik je dat bit onder het zadel of voor de kar?

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:10

Ik vind het overigens heel fijn dat mensen hun mening geven, daar vraag ik tenslotte om, maar om alleen maar te zeggen "je gebruikt een menbit toch niet voor onder het zadel"en me vervolgens dan geen raad te geven wat ik beter kan doen heb ik niet zo veel aan...

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:10

Is een pessoa bit met een dubbele teugel voor haar niets?

Dan kan ze terugvallen op de tweede teugel, indien nodig.

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:12

Hmm ik weet niet. Het meisje is 14. Ik weet niet of een dubbele teugel een succes is..

Hoe werkt dat? Je laat de teugel die op het lagere gat zit los hangen, en die kan je er dan bij pakken als extra rem bedoel je?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:13

wereld schreef:
En gebruik je dat bit onder het zadel of voor de kar?


Mijn haf staat helaas niet voor de kar. Heb hem ooit willen laten beleren voor de wagen, waarop de beste man aangaf dat een paard zoals mijn haf levensgevaarlijk zou kunnen zijn voor de wagen. Hij brengt namelijk zijn nek in en pakt het bit vast...........

Het kan 99 keer goed gaan, maar één keer fout en dat is eigenlijk altijd in mijn achterhoofd blijven hangen.

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:15

@wereld: volgens mij wordt er zeker wel advies gegeven maar lees je er gewoon overheen
er wordt al een paar keer gezegt dat het meisje dan misschien wat meer begeleiding moet krijgen(misschien in de vorm van iemand die aan huis les geeft??)
want een scherper bit lost het probleem niet op dan kun je er op langere termijn steeds scherpere bitten in gaan hangen tot je pony overal doorheen loopt ;)

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:15

hmmm ja dan is het lastig.. Mijn haf loopt sinds kort wel voor de kar en dat gaat prima. Dan is hij ook makkelijk terug te halen op zijn liverpool, waarbij de leidsels gewoon op het bovenste gaatje zitten.
Vandaar dat ik dat onder het zadel ook wou proberen of dat beter gaat..

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:16

NiNa_14 schreef:
@wereld: volgens mij wordt er zeker wel advies gegeven maar lees je er gewoon overheen
er wordt al een paar keer gezegt dat het meisje dan misschien wat meer begeleiding moet krijgen(misschien in de vorm van iemand die aan huis les geeft??)
want een scherper bit lost het probleem niet op dan kun je er op langere termijn steeds scherpere bitten in gaan hangen tot je pony overal doorheen loopt ;)


Maar ik denk dat jij er dan overheen leest dat dat geen optie is, dat het meisje naar de rijbak toe moet rijden een half uur, en dat dat soms lastig is omdat hij erg graag wil.
Aan huis les geven is geen optie omdat hij bij ons achter huis staat, en er geen rijbak hier is..
Laatst bijgewerkt door wereld op 26-04-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:16

wereld schreef:
Hmm ik weet niet. Het meisje is 14. Ik weet niet of een dubbele teugel een succes is..

Hoe werkt dat? Je laat de teugel die op het lagere gat zit los hangen, en die kan je er dan bij pakken als extra rem bedoel je?


Je hebt teugels in die aan het einde splitsen in twee sluitingen, maar kan zo gauw even geen plaatje vinden :+

wereld

Berichten: 2857
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 18:18

Oke en die zijn voor een pessoa|? Nog nooit gezien..
Maar als het dan alsnog 1 teugel is die splitst trek je toch altijd ook de onderste ringen aan? Dan is het toch niet als een extra rem?

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Help: verschil in werking utrechtse stang en liverpoot stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:23

Hoi ik rij dan wel geen hafje maar een tuiger. In de bak heb ik hem gewoon op een trensje, maar voor buiten heb ik er een liverpool stang in.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:24

Ik vind niet dat je dit meisje moet laten rijden met de haflinger als hij zo graag wil. ;) Een zwaarder bit erin hangen is gewoon geen optie in mijn ogen, daar wordt ie tenslotte ook zwaar van in de mond. Waarom ik dit weet? Ik ken mensen die hun haflinger hiermee hebben INgereden (hoe dom kun je zijn...) deze haflinger is gereden door een vriendin van mij. Echter als ik op haar reed vertikte ik te rijden met die stang... dus reed haar op een enkel gebroken trens. Dit ging wel, en waarom? omdat ik op de zit reed. :) af en toe ging 't gewoon niet, eerlijk is eerlijk.

Ik raad je aan als je beslist een zwaarder bit erin te hangen zoals hier boven genoemd een pessoabit met dubbele teugel, in geval van nood pakt ze teugel twee. Maar als ik jou was zou ik kijken of je niet iemand anders kunt laten rijden, van een dubbelgebroken bit naar een liverpoolstang onder 't zadel is veel, daar zit een groot gat tussen.