Van bitloos naar bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

Van bitloos naar bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:46

Hallo allemaal,

Mijn 6 jarige mérens rij ik al ruim 2 jaar met een bitloos hoofdstel (kruislings onder de kin). Hij weet niet anders heb enkel als twenter een keer een bitje in gedaan tijdens het borstelen. Ik heb regelmatig les met hem en sinds enkele maanden een nieuwe instructrice in voornamelijk centered riding.

Nu is het zo dat we eigenlijk een beetje vast lopen met de aanleuning, hij hangt eigenlijk teveel in zijn bitloze hoofdstel en loopt met de achterhand hoger dan met de voorhand (overdreven gezien). Uiteraard moet dit anders en moet hij zijn bekken eronder gaan zetten. Hier zijn wij bitloos al lang mee bezig geweest maar we hebben nu toch wel bedacht dat een bitje (evt. tijdelijk) goed zal kunnen helpen om de juiste aanleuning te krijgen zodat hij ook beter en dragend loopt.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ditzelfde hebben gedaan. Met wat voor bit ze zijn begonnen en hoe hun paard daarop reageerde.

We zijn nu overigens ook aan het longeren met de pessoa om m'n paard te helpen ;-).

Bedankt alvast :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:51

Ik herken dit heel goed.
Ik heb mijn paardje ingereden met een Glucksrad.
Hij kon daar ook heel erg op gaan hangen.. en liep daardoor heel erg
op de voorhand..
Nu heb ik er een dubbelgebroken bustrens van Kaugan in hangen.. Maar heb verschillende bitten geprobeerd.

Gewoon geintroduceerd zoals je dat anders zou doen.. Af en toe eens een poosje het bit indoen, en daarna onder het zadel.

Dressuurmatig gaan we wel weer vooruit nu.. Maar voor een buitenritje pak ik toch mijn bitloze hoofdstel. :D

quinoa

Re: Van bitloos naar bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:53

Oké fijn om te horen, wat voor paardje heb je?

Denk dat ik buiten inderdaad wel gewoon bitloos blijf rijden, waarom niet.....

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:00

Ik heb een Bonte haflinger.. Ik denk Haf x tinker, maar dat weet ik niet zeker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:04

Mijn paard is van bit naar bitloos en weer terug gegaan, om andere redenen dan jullie aangeven dus, maar wat een goede manier is om de overgang soepel te laten verlopen (dit doen ze ook op rij-academies) is het rijden van met hoofdstel over een kaptoom (of op zijn simpel:halster) met teugels daaraan, of een speciaal daarvoor ontworpen kaptoom met bitbevestigingen gebruiken. Het paard heeft dan dus een bit in, maar ook teugels aan de kaptoom (of halster) en zo kun je zelf de druk op de neus verminderen of vermeerderen en is het sturen makkelijke omdat ze dat ook aan de neus voelen. Zodra je voelt dat de teugels naar de neusriem overbodig worden, kun je dat hulpmiddel weglaten en gewoon met hoofdstel rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:10

Soortgelijk aan bovenstaande post kun je ook een extra set teugels aan de ringetjes van een lage neusriem doen. Op die manier het je ook de keus bit/neusriem en is een simpele en goedkope oplossing.
Ik vind sowieso een lage neusriem de prettigste om mee te beginnen bij een paard dat het bit niet kent. Ieder paard zal in eerste instantie proberen de mond te openen op de werking van het bit, een lage neusriem (niet te strak!) geeft dan een accute plaatstelijke correctie zodat het paard snel leert dat dit niet de bedoeling is. Bij een gecombineerde neusriem zit de druk over een groter gebied en hoger. Mijn ervaring is dat dit verwarrender is, maar ik ga er van uit dat er ook andere meningen zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:24

Goed punt.
Ik zie zelf geen enkel nut van een gecombineerde neusriem behalve dan dat een lange neus er optisch korter door wordt, wat mooi kan zijn (als je om dat soort dingen geeft).
Ik gebruik geen neusriem zodra dat mogelijk is en bij jonge paarden of eerste bitervaringen idd liefst de lage om bovengenoemde reden. Ze heten ook africhtings neusriem. De hoge is engels en was zuiver om de staande martingaal bij jachtpaarden aan te bevestigen. Geen idee wie de gecombineerde heeft uitgevonden en met welk idee, maar een sperriem voegt verder niks toe, de kaken worden op elkaar gehouden door de neusriem die daar (kaak) omheen zit.
Helaas kun je tegenwoordig haast geen hoge kopen die geen sperriem heeft en dus zet de mode voort.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:42

Mijn paard ging er ook op hangen, en ik ging van bit naar bitloos. Zou het kunnen dat ze juist meer de druk op zoeken? Ik heb helaas niet lang kunnen trainen met bitloos aangezien ik hem heb moeten laten inslapen.
Verder komt een volledige aanleuning toch vanuit het lijf en als het paard zichzelf draagt, zou hij dus niet de steun op handen nodig hebben (bit of bitloos).
Rij vooral overgangen en juist attente overgangen dus van stap naar DRAF, dat ie als het ware schrikt, dan maakt ie gebruik van z'n achterbeen.
Ben wel benieuwd naar verdere reacties, omdat terug grijpen naar het bit mij het ontwijken van een probleem lijkt:
Waarom ben je dan ooit bitloos gaan rijden..... (dit is geen persoonlijke, maar een algemene vraag)

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:17

Nou ik ga niet terug naar bit, ik heb nog nooit met bit gereden met mijn paard. Ik rij erg veel overgangen en dat doet hij ook prima maar vind het toch moeilijk om zijn achterhand erachter te zetten. (hij heeft zijn bouw ook niet mee, erg gedrongen en iets overbouwt dus het is ook moeilijk voor hem).
Het is juist het probleem dat hij zichzelf niet draagt en teveel op mij hangt, hierdoor loopt hij dus veelste veel op de voorhand en trekt mij regelmatig uit het zadel.

Ik heb les van een zeer ervaren instructrice waar ik het volste vertrouwen in heb, uiteindelijk gaat zo verder rijden ten koste van het lichaam van mijn paard, vandaar dat we deze stap nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:24

Heb je ook al eens een ander bitloos hoofdstel geprobeerd? Iets dat niet om het hoofd vastsnoert, maar dat alleen druk op de neus geeft, zoals een gewone neusriem of een side-pull? Vaak hebben paarden dan toch minder de neiging om er tegenin te gaan hangen.
Ik denk niet dat je persé een bit nodig hebt tegen het hangen. Op een bit kunnen ze immers net zo goed gaan hangen als het rijtechnisch niet helemaal goed zit.
Ik denk dat je, net als wanneer je met bit zou rijden, minder met je handen moet werken en meer loslaten en de achterhand erbij rijden. Veel overgangen en figuren.. En daarna pas de voorkant gaan oppakken. Ik denk dat het dan ook zonder bit helemaal goed gaat komen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:32

Juist als je met bit voorzichtiger gaat rijden met de handen is dat toch ook een pluspunt dat je wilt bereiken? Dan kun je het ook beter met bitloos.

Hoewel het zeker waar is dat een basisprobleem kan worden ontweken en alles vanuit het lijf moet komen, kan ik wel zien waarom iemand met bit wil proberen om te kijken of het veranderingen/verbeteringen geeft. Het kán nl ook heel goed (tevens)aan een middel liggen hoe een paard zich (ge)draagt. En een ruiter kan ook veranderen met een ander middel.
Het is nooit goed om het gewicht van een paardenhoofd in je handen te nemen, dan is er idd rijkunstig wat fout, maar overgangen op zich zijn niet op zich een oplossing, het is een heel pakket.
Ik wil ook even benadrukken dat elk jong paard in zijn opleiding begint met "een hogere kont" dat is nl de natuurlijke houding van jonge paarden. Taak van de ruiter is dat langzaam, systematisch, via gymnastisering zodat alle spieren kunnen aanpassen, over een bepaalde tijd (voor elk paard anders, maar denk eerder in een jaar dan weken) te veranderen naar horizontaal en nog later in "lagere kont".

Daarom (omdat het geleidelijk moet gaan) ben ik zelf sterke tegenstander van een pessoalongeerset.
Je kunt naar mijn mening met longeren dingen beter oplossen/verbeteren als je zelf de middelen in handen hebt en dus kunt geven en nemen tijdens het longeren, zoals met dubbele longe.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:39

Toevallig hadden we het er laatst nog over, over het hangen met bit/bitloos.(met de hoefsmid en bitloos-lesgeefmens)
Bij "trekpaarden" zoals friezen, tuigers, fjorden en ijslanders(en ik weet zo niet of merens daar onder valt, maar denk het haast wel)werkt bitloos soms heel moeilijk.
Omdat ze dus vaak gaan hangen.
Dit komt doordat ze gemaakt zijn om tegen druk in te gaan, andersom dan een arabier bijvoorbeeld.
Onmogelijk om het eruit te trainen is het niet, maar wel een flinke klus.
Je moet je paard leren dat ze ook zonder die druk kunnen lopen.
Eventueel zou een bit daar wel bij kunnen helpen, als ze dan iig niet hangt.
Dan kan je zo weer heel voorzichtig afbouwen naar bitloos.
Al kan ik me ook voorstellen dat je paard het gewoon prettig vind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:46

Meegeven met druk kun je inderdaad gewoon aanleren :j
Game 2 van Parelli :) Porcupine game/wijken voor druk.

Maar voordat een paard gaat wijken voor druk (zowel op de neus als op de lagen in de mond) moet hij eerst ontspannen zijn en op de achterhand lopen. Zonder ontspanning krijg je sowieso geen aanleuning.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:50

@ Siskeh, het is inderdaad een paard wat probleemloos tegen de druk in kan gaan. Dus het klopt helemaal wat je zegt. Het is ook de bedoeling dat hij leert om zichzelf te dragen en dat een bit daar een hulpmiddel bij is. Waarschijnlijk gaan we later weer terug naar bitloos.

@ Lusitana, dubbele lange lijnen is weer moeilijker i.v.m. het voorwaarts zijn. Met loswerken loopt hij lekker vlot en makkelijk, daarom doen we pessoa tijdens het loswerken. Anders mist hij weer zijn voorwaartsheid (is dat een goed woord?). Uiteraard een "losse" pessoa, hij word zeker niet de krul in getrokken ;-).

@ 8nnemiek, heb veel andere bitloze optomingen geprobeerd en heb het beste resultaat met de kruislingse onder de kin door. We zijn al tijden bezig met overgangen, figuren, gymnastische oefeninge etc. Het is niet zo dat het nu niet wil dat ik direct naar een bit grijp, we zijn al 2 jaar bezig. En het bit is puur als hulpmiddel zodat mijn paard beter gaat lopen.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:53

8nnemiek schreef:
Meegeven met druk kun je inderdaad gewoon aanleren :j
Game 2 van Parelli :) Porcupine game/wijken voor druk.

Maar voordat een paard gaat wijken voor druk (zowel op de neus als op de lagen in de mond) moet hij eerst ontspannen zijn en op de achterhand lopen. Zonder ontspanning krijg je sowieso geen aanleuning.

Het wijken voor druk kent hij prima (anders kan je ook niet bitloos rijden), ontspannen loopt hij wel maar hij vind het gewoon erg moeilijk om zijn bekken te kantelen en op de achterhand te lopen.

Maar het was niet de bedoeling om een discussie te starten, wilde eigenlijk ervaringen weten ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:17

Een paard kan zijn bekken kantelen wanneer zijn lange rugspier ontspannen is en zijn buikspieren goed gebruikt (aanspant), zodat hij met een 'bolle rug' de ruiter kan dragen.
De lange rugspier kan pas ontspannen wanneer het paard verticaal in balans is. Wanneer het paard verticaal in balans is, ontspant de lange rugspier, worden de buikspieren aangespannen en is het paard in staat zijn bekken te kantelen en zijn achterbenen dieper onder te brengen.

Waar je dus mee moet beginnen, is de verticale balans van je paard. Dan kun je werken aan rechtgerichtheid van je paard (aan beide kanten even sterk en even soepel). Als gevolg daarvan kan je paard dus zijn bekken kantelen en ondertreden en zal het hangen aan de voorkant ook vanzelf overgaan omdat het paard zich automatisch gaat oprichten.

Je hebt dus geen bit nodig.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:23

Nogmaals ik wil geen discussie over het rijtechnische gedeelte.

Zo in theorie klinkt het allemaal heel mooi een aannemelijk, maar je kent mij en mijn paard niet en je ziet ons ook niet rijden. Ik heb een kundige instructrice en die heeft in dit geval de beste optiek denk ik ;-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:59

aan het bit laten wennen zoals je met "jong/nieuw" paard zou doen en daarna een gewoon hoofdstel over je bitloze optoming. dus met dubbele teugels en langzaamaan de "druk" en het contact gaan verdelen en verschuiven totdat je zuiver op bit kan rijden zonder dat je paard zich afvraagt "wat krijgen we nu?"

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:21

petitparis schreef:
aan het bit laten wennen zoals je met "jong/nieuw" paard zou doen en daarna een gewoon hoofdstel over je bitloze optoming. dus met dubbele teugels en langzaamaan de "druk" en het contact gaan verdelen en verschuiven totdat je zuiver op bit kan rijden zonder dat je paard zich afvraagt "wat krijgen we nu?"

goed plan, gaan we doen :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:51

heb je al eens gedacht aan een kaptoom? kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl Hier kun je een bit aan bevestigen of alleen op de kaptoom rijden.