Controle bittensite

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Controle bittensite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:26

Sinds kort staat mijn bittenverzameling eindelijk online. Dit betreft een verzameling van zowel de normale standaard Engelse bitjes als de mooiste Western showbitten. Over de Engelse bitten weet ik ondertussen al redelijk wat te vertellen, maar fouten zullen er vast nog steeds tussen staan. Vandaar dus dat ik dit topic open. :)

Mijn vraag is namelijk of jullie voor mij kritisch de Engelse rubrieken willen doorlezen om zo fouten eruit te filteren en/of toevoegingen te geven. Ondertussen heb ik in een doos nog veel meer bitten liggen, dus de pagina's zullen steeds meer aangevuld worden.
Het gaat om deze rubrieken:
- Trensbitten: http://www.paardenbitten.nl/Trensbitten.html
- Pelhams: http://www.paardenbitten.nl/Pelhams.html
- Ophaaltrenzen: http://www.paardenbitten.nl/Ophaaltrenzen.html
- Ongebruikelijke bitten: http://www.paardenbitten.nl/Ongebit.html

Ik wil jullie alvast ontzettend bedanken voor de hulp!

Let op: Het gaat hier alleen om de Engelse rubrieken, voor de andere rubrieken moeten jullie hier zijn:
Western rubriek: [WN-TR] Controle bittensite
Menrubriek: [AR] Controle bittensite
Ren- drafsport rubriek: [DRS] Controle bittensite
En voor algemene opmerkingen/vragen: [WZ] Het bittentopic

M0105

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:59

Ik heb de site gezien en vond hem heel mooi. Ik heb ook een toevoeging voor je (hoewel je het misschien al wist) over rubberen bitten: als een paard weinig speeksel produceerd, kunnen ze te ruw zijn in de mond. Dit geldt met name voor muilezels enzo. (Dus niet zoals mijn pony, die kwijlt over alles wat los en vast zit!)

magda_90

Re: Controle bittensite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:08

Klopt, ik ben erop geattendeerd dat er meerde dingen niet kloppen wat de mondstukken betreft. Bedankt. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 19:54

Deze site is onder andere dus ook bedoeld voor mensen die geen/weinig verstand van paarden hebben. Als jullie nu de vernieuwde introductiepagina herlezen van de trensbitten (http://www.paardenbitten.nl/Trensbitten.html) hebben jullie dan inderdaad het idee dat een leek dit ook begrijpt? Dat is best wel moeilijk om het soms even in Jip en Janneke taal uit te leggen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 10:47

Wellicht dat iemand mij kan helpen. Al een tijdje ben ik op zoek naar het antwoord op mijn vraag, of je bij een Yankee Pessoa en schenkeltrens nu ook een kinriem moet gebruiken? Want bij de Franse schenkeltrens is dit namelijk wel het geval, en de Yankee Pessoa werkt met hetzelfde principe, dus daar zal het eigenlijk ook bij moeten of niet omdat...?

[edit] M.a.w. ik lees wel dat de Pessoa zonder kinriem gebruikt wordt, maar waarom? Want hij schaart ook en bij de Franse schenkeltrens gebruik je daarom ook een kinriem erbij.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:30

Tsja, waarom wordt er geen kinriem bij de pessoa gebruikt. Goede vraag. Bedoel je echt een kinriem(/slobberriem) of een kinket?

Je hebt een ontzettend mooie site met een makkelijk te onthouden naam. Hier zat ik op te wachten! Topwerk! Alles mooi overzichtelijk en ruimschootse informatie!
Wellicht kan je er nog een zoekfunctie inbouwen (sorry als hij er wel opstaat, dan heb ik hem nog niet gevonden)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:36

Omdat het dan een bit met hefboomwerking wordt in plaats van een ophaalbit. De schenkeltrens is een raar geval.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:39

Ik bedoel (denk ik) een westernkinriem omdat deze makkelijker te bevestigen is bij een pessoa dan een kinketting (lijkt mij zal het eens uitproberen als dat lukt). Nu had ik contact met een bokker die inderdaad een westerkinriem bij een pessoa gebruikt en dat fijner vindt dan niets, dus het wordt wel gedaan.

Ik hoor van veel mensen inderdaad dat ze zo'n site misten, ben erg blij om te horen dat hij zo goed van pas komt, want daar was ik bang voor dat hij niet 'gewenst' zou zijn.

Ik wil in de toekomst inderdaad een zoekfunctie inbouwen, de vraag is alleen hoe we dat gaan aanpakken. }:0 Dus dat is een huiswerkopdracht voor later. :)

Mizora schreef:
Omdat het dan een bit met hefboomwerking wordt in plaats van een ophaalbit. De schenkeltrens is een raar geval.

Maar de pessoa heeft een hefboomwerking? Het werkt ook in achter de oren doordat de teugels aangenomen wordt (gaat zich nog even extra verdiepen in de kinketting/kinriem).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:44

Nee, je hebt gelijk, ik zeg het verkeerd. Een kinketting zorgt voor begrenzing van het ophaalgedeelte, daardoor kunnen de mondhoeken niet tot de oren ongeveer optrekken, of tot de kiezen eigenlijk. Maar daardoor wordt de druk die normaal over de mondhoeken wordt gehaald voor een deel verdeeld over de kinketting en het kopstuk. Dus de hefboomwerking achter de oren wordt sterker.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 13:46

Op die manier dus, bedankt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:24

Mischien ook ene idee om te vermelden op je site welke bitten in de sport gebruikt mogen worden en bij welke disciplines...
welke bitten meer rastypisch gebruikt worden.

vwb je gedeelte ophaaltrensen haal je het een en ander door elkaar. Bij ophaaltrensen gaat een gedeelte van het bakstuk door de ringen waardoor bij het aannemen van de teugels het bit omhoog getrokken wordt in de mond.
Bij een pessoa bit, die met de ringen heb je het over een geheel andere werking, nl een hefboomwerking. Door het aannemen van de teugels wordt de bovenste ring naar voren bewogen waardoor er druk achter de oren ontstaat, het modnstuk komt hierbij niet omhoog.

Bij ene ophaal bit gebruik je geen kinketting/riempje.
Bij ene bit met hefboomwerking wel zodat de 'stang' niet te ver door kan slaan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:31

Alane schreef:
Mischien ook ene idee om te vermelden op je site welke bitten in de sport gebruikt mogen worden en bij welke disciplines...
welke bitten meer rastypisch gebruikt worden.

Dat is zeker de bedoeling, die staat inderdaad op mijn lijstje. :)

Alane schreef:
vwb je gedeelte ophaaltrensen haal je het een en ander door elkaar. Bij ophaaltrensen gaat een gedeelte van het bakstuk door de ringen waardoor bij het aannemen van de teugels het bit omhoog getrokken wordt in de mond.

Zo staat het er toch ook? Of bedoel je wat anders?

Citaat:
http://www.paardenbitten.nl/Ophaaltrenzensub.html; Ophaaltrenzen zijn trensbitten (water-, bus- of D-trens) met een opening in de bitringen. Hierdoorheen worden de ophaalriempjes gehaald, de ene uiteinde wordt aan de bakstukken bevestigd en de andere uiteinde aan de tweede paar teugels. Deze bitten behoren dus ook met twee paar teugels gebruikt te worden, waarbij de eerste paar teugels aan het bit zelf worden vastgemaakt. Wanneer de ruiter van het ophaalsysteem gebruik wilt maken, wordt de onderste teugel aangehaald en zo glijdt het bit langs het bakstuk omhoog in de paardenmond.

Alane schreef:
Bij een pessoa bit, die met de ringen heb je het over een geheel andere werking, nl een hefboomwerking. Door het aannemen van de teugels wordt de bovenste ring naar voren bewogen waardoor er druk achter de oren ontstaat, het modnstuk komt hierbij niet omhoog.

Het mondstuk zelf schuift ook omhoog bij de pessoa's, maar ook bij de andere bitten uit die groep, vandaar de banaming ophaaltrenzen. Daarbij hebben ze ook een hefboomwerking, maar een iets andere soort dan een stang als er geen kinriem/kinketting gebruikt wordt.

[edit]

Alane schreef:
Bij ene ophaal bit gebruik je geen kinketting/riempje.
Bij ene bit met hefboomwerking wel zodat de 'stang' niet te ver door kan slaan.

Nu, men zegt inderdaad dat ze niet gebruikt worden, maar ze worden wel degelijk gebruikt hoor ik vandaag. Dit is de reden waarom:
Citaat:
Daarnaast kan er gebruikt worden gemaakt van een kinriem/kinketting. Een kinketting/kinriem zorgt voor begrenzing van het ophaalgedeelte, daardoor kunnen de mondhoeken niet tot de oren opgetrokken worden, of tot de kiezen eigenlijk. Maar de druk, die normaal over de mondhoeken wordt gehaald, wordt voor een deel verdeeld over de kinketting en het kopstuk. Dus de hefboomwerking achter de oren wordt sterker.

Zoals oa. Mizora in dit topic ook vermeld heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:38

nope, je hebt ophaaltrensen en je hebt bitten met een hefboomwerking, het mondstuk schuift niet omhoog omdat het bovenste oog naar voren kantelt... het zal zelfs wanneer je te hard aan de teugels zou trekken juist het mondstuk naar beneden drukken waardoor er nog meer druk achter de oren komt.

Daarnaast schuift bij een ophaaltrens niet het mondstuk omhoog over de ringen maar omhoog via de ophaalbakstukken/riempjes

de yankee trens of 3 in 1 trens heeft meerdere mogelijkheden ter bevestiging.
bakstuk aan het ringetje, teugel aan de grote ring is werking als bij een combiantie watertrens/D/bustrens.
bakstuk aan het ringetje, teugel aan het onderste ringetje is werking alswerking hierboven + lichte druk achter de oren.
bakstuk tussen mondstuk en ringetje is werking als bij 1 + lichte druk op tong en onderkaak
ophaalbastuk door de ringetjes gehaald is werking intensief inwerken op onderkaak en achter de oren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 15:08

Alane schreef:
nope, je hebt ophaaltrensen en je hebt bitten met een hefboomwerking, het mondstuk schuift niet omhoog omdat het bovenste oog naar voren kantelt... het zal zelfs wanneer je te hard aan de teugels zou trekken juist het mondstuk naar beneden drukken waardoor er nog meer druk achter de oren komt.

Ik weet niet beter dan dat het mondstuk wél omhoog schuift, dit heb ik namelijk gezien toen het uitgelegd werd terwijl het paard dit bit in de mond had. Daarbij ging het mondstuk wel degelijk omhoog als er druk op de teugels gelegd werd. Het is niet dat ik je aanval, maar zo heb ik het gezien namelijk, vandaar.

Overigens volgens onder andere de wiki:
Citaat:
Een pessoa-bit is een trens met een hefboomwerking, maar zonder kinketting. Bovenop de grote bitring zit een klein ringetje waar het bakstuk aan vast gemaakt wordt en onderop de bitringen zitten ook nog 1 of meer ringen waaraan de teugels bevestigd worden. Hoe lager, hoe sterker de inwerking. De precieze inwerking is weer afhankelijk van de vorm van het mondstuk, maar dit bit werkt sterker in op de mondhoeken en geeft ook druk achter de oren.

Alane schreef:
Daarnaast schuift bij een ophaaltrens niet het mondstuk omhoog over de ringen maar omhoog via de ophaalbakstukken/riempjes.

Zoals ik het zeg ja:
Citaat:
http://www.paardenbitten.nl/Ophaaltrenzensub.html; Ophaaltrenzen zijn trensbitten (water-, bus- of D-trens) met een opening in de bitringen. Hierdoorheen worden de ophaalriempjes gehaald, de ene uiteinde wordt aan de bakstukken bevestigd en de andere uiteinde aan de tweede paar teugels. Deze bitten behoren dus ook met twee paar teugels gebruikt te worden, waarbij de eerste paar teugels aan het bit zelf worden vastgemaakt. Wanneer de ruiter van het ophaalsysteem gebruik wilt maken, wordt de onderste teugel aangehaald en zo glijdt het bit langs het bakstuk omhoog in de paardenmond.

Alane schreef:
de yankee trens of 3 in 1 trens heeft meerdere mogelijkheden ter bevestiging.
bakstuk aan het ringetje, teugel aan de grote ring is werking als bij een combiantie watertrens/D/bustrens.
bakstuk aan het ringetje, teugel aan het onderste ringetje is werking alswerking hierboven + lichte druk achter de oren.
bakstuk tussen mondstuk en ringetje is werking als bij 1 + lichte druk op tong en onderkaak
ophaalbastuk door de ringetjes gehaald is werking intensief inwerken op onderkaak en achter de oren.

En dat wordt binnenkort nog door middel van een foto toegevoegd aan de pagina, dat klopt inderdaad.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 16:09

Afbeelding

Wanneer bij de ophaalwatertrens de teugel aangenomen wordt gebeuren de volgende twee dingen:
- Bitring glijdt omhoog langs de bakstukken
- Bitring kantelt waardoor het mondstuk omhoog schuift

Het principe van de pessoa is hetzelfde.

[edit] Nog een voorbeeldje:
Afbeelding

[edit] Om terug te komen op het wedstrijdregelement. Ik neem aan dat ik dit allemaal via de site van KNHS kan vinden ook als niet lid? En is er ook een verschil met bitten tussen het KNHS en FNRS en andere federaties (als die er zijn)? Ben namelijk een complete leek op wedstrijdgebied. :Y)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:55

nu heb je net een foto aangehaalt van de meest betrouwbare site ter wereld maar niet heus.. :D
Op deze manier is ieder bit een ophaaltrens :j Als je je handen omhoog brengt

Ophaalbustrens:
Afbeelding
vast mondstuk maar nog steeds een ophaaltrens. Snap je wat ik bedoel?
Het bit is niet bedoelt om je paard te laten glimlachen maar om extra druk te krijgen op de tong.

http://www.knhs.nl
via bijv. dressuur vind je dan links in hte menu de reglementen en kun je ze doorlezen en de verschillende bitten zien die wel zijn toegestaan, en welke zijn toegestaan als je aan voorwaarden voldoet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:03

Inderdaad kan je elk bit als een ophaalbit gebruiken als je je handen omhoog brengt, maar bij een ophaalbit haal je de mondhoeken altijd omhoog, want al is de site regelmatig behoorlijk subjectief, de foto's spreken wel voor zich.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:09

Mizora schreef:
Inderdaad kan je elk bit als een ophaalbit gebruiken als je je handen omhoog brengt, maar bij een ophaalbit haal je de mondhoeken altijd omhoog, want al is de site regelmatig behoorlijk subjectief, de foto's spreken wel voor zich.

de onderste foto laat al zien dat de handen omhoog worden gebracht... zo laat je een paard zelfs 'glimlachen' met een simpele watertrens..

Daarnaast als je je paard zo hebt lopen, met de neus zo ver eruit, kun je je afvragen of je dan je geld niet beter kunt steken in les ipv de ijzerwinkel....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:15

Alane schreef:
nu heb je net een foto aangehaalt van de meest betrouwbare site ter wereld maar niet heus.. :D
Op deze manier is ieder bit een ophaaltrens :j Als je je handen omhoog brengt

Ophaalbustrens:
http://englishridingsupply.com/photos/p ... 028155.jpg
vast mondstuk maar nog steeds een ophaaltrens. Snap je wat ik bedoel?
Het bit is niet bedoelt om je paard te laten glimlachen maar om extra druk te krijgen op de tong.

http://www.knhs.nl
via bijv. dressuur vind je dan links in hte menu de reglementen en kun je ze doorlezen en de verschillende bitten zien die wel zijn toegestaan, en welke zijn toegestaan als je aan voorwaarden voldoet.

Het gaat om de foto van de site, niet om de tekst. Wat daar gebeurt met de pessoa, gebeurt ook daadwerkelijk, daar kan je niet omheen.

Jij hebt het nu over een ophaalbustrens, ik over een ophaalwatertrens. Bij de bustrens blijft het mondstuk inderdaad vast zitten en die drukt dan op de tong. Bij de watertrens schuift het mondstuk mee naar boven, zoals eerder uitgelegd.

Ik had het ondertussen gevonden van de KNHS ja.

Mizora schreef:

De Yankees, schenkeltrenzen en ophaalwaterten hebben allemaal de bouw van een watertrens, daar wordt dus ook het mondstuk zelf mee omhoog gehaald tijdens het aannemen van de teugels. Bij de ophaalbustrens is dat inderdaad niet zo.

Volgens mijn lopen we langs elkaar heen of snappen we elkaar niet.

Alane schreef:
Mizora schreef:

de onderste foto laat al zien dat de handen omhoog worden gebracht... zo laat je een paard zelfs 'glimlachen' met een simpele watertrens..

Daarnaast als je je paard zo hebt lopen, met de neus zo ver eruit, kun je je afvragen of je dan je geld niet beter kunt steken in les ipv de ijzerwinkel....

Om de ophaalwerking te verkrijgen moeten je handen ook omhoog worden gebracht. ;) Dus wat je daarmee bedoelt snap ik niet helemaal.

En de laatste uitspraak geldt voor erg veel bitten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:33

niet alleen de tskt op die site is suggestief maar alles.... ook de plaatjes.

magda_90 schreef:
Om de ophaalwerking te verkrijgen moeten je handen ook omhoog worden gebracht. ;) Dus wat je daarmee bedoelt snap ik niet helemaal.

.

Nope, dat is dus niet de bedoeling dat je je handen omhoog brengt, maar het papard zijn hoofd omhoog gaat brengen...
Als ruiter ben je al verkeerd bezig als je meent het hoofd van ene paard te kunnen dragen....

een 2 of 4 rings trens, ook bekend als pessoa bit is geen ophaaltrens, nooit geweest en zal het niet worden.
itt tot die foto van die site zal eerder het mondstuk naar beneden worden geduwd, dan omhoog worden gehaalt. Tenzij je dus je handen omhoog brengt en zo het bit omhoog trekt.

je hebt dus bitten met hefboomwerking, en de zgn ophaaltrensen, die je weer hun eigen verschilende types kennen onder die groep.
Het ophaal gedeelte van de naam zit hem in de bitringen variatie en niet de mondstukken alleen.
net zoals je watertrensen hebt, enkel gebroken, ongebroken, dubbelgebroken, robart, etc...

Yankee bit is 3 in 1 bit... net hoe je hem wilt gebruiken/ je het nodig acht voor je paard.

Zal even plaatjes zoeken.
gevonden:
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:06

Volgens mij voel ik al waar een deel van deze miscommunicatie ligt. Je hebt diverse soorten bittengroepen, waar onder de ophaaltrenzen. Deze groep heeft subgroepen; Yankees, ophaaltrenzen (dus met dat aparte bakstuk) en de schenkeltrenzen. Een Pessoa valt dus wél onder de groep ophaaltrenzen maar is dus geen ophaaltrens in de zin dat het geen aparte bakstukken nodig heeft. Snap je? Ter verduidelijking: http://www.paardenbitten.nl/Ophaaltrenzen.html

Daarnaast valt de pessoa dus onder de groep Yankees, net als de yankee watertrens (http://www.paardenbitten.nl/Bittenfotos/14.jpg), dat is het kleine zusje van de Pessoa.

De indeling van de bitten die ik hanteer is wellicht een verouderde indeling, maar van oorsprong is dit wel de indeling die jaren gebruikt is/wordt. Ik vermoed dus dat de fout daar van oosprong vandaan komt?

Verder bedankt voor je uitleg. ;)

Ander onderwerp: Voldoet deze pagina nu aan alle omschrijvingen of ben ik nog wat vergeten? http://www.paardenbitten.nl/Watertrenzen.html. En nog een reglement vraag, wanneer een bit niet in het reglement staat, mag ik er dan vast van uit gaan dat dat bit ook niet toegestaan is? Zoals het (ouderwetse) blokkade bit (bedoel dus geen dangerbit)?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 20:35

Overigens heb ik de pessoa net aan mijn hoofdstel gehangen, maar je hoeft je handen niet hoog te dragen wil je dat het bit scharniert, de teugels naar je toe halen zorgt voor hetzelfde effect (wel in mindere mate). Dus dat GIF plaatje zit niet zo ver van de waarheid verwijderd. Binnenkort staat er een paard model voor mijn site, dan ga ik het nog een keer uitproberen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:41

kleine opm: nr 46 bij d watertrenzen, dat is volgens mij een robart bit wat ooknog eens inhoudt dat het platte tussenstukje kan ronddraaien tov de buitenste delen van het monddstuk

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 20:52

Wel een robart dus? Ik twijfelde daarover en had het eerst zo wel staan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:21

't ziet er mij een robart uit, aan de afwerking van de "overgang" naar het tussenstuk te zien toch. Maar je kan dit toch heel makkelijk checken toch. je houdt de bitringen vast en draait het tussenstuk om z'n as.

robart of pinchlessbitten hebben dacht ik allemaal "vrij" draaiende verbindingen. het is vnl een vrij beweegelijk bit en de onafhankelijke inwerking op links en recht komt vooral naar voren bij de pessoa uitvoering