Bit voor sterk paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

frgheaven

Bit voor sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:23

Zoals de titel aan zegt: Ik ben op zoek naar een bit voor een zeer sterk paard.

Het paard rijd endurance. Heeft een zeer hoog winnaarsmentaliteit. In het eerste uur is hij zo fris dat hij alleen wil galloperen.

Hij gooit zijn hoofd omhoog en -->gaat! Op zich het ik genoeg kracht om hem terug te halen. Maar om dat een hele rit te doen is voor

het paard geen oplosssing. Nu ben ik op zoek naar een ander bit. Op dit moment gebruik ik een trens.

Nu begrijp ik heel goed dat sommige mensen zeggen: Grondwerk, gedragsprobleem ect ect. Maar het paard is niet anders gewent.

Het is niet meer af te leren. Hoeveel grondwerk of training je er ook mee doet. Hij is gewoon hard in de mond.

Hebben jullie een oplossing?

HRE

Re: Bit voor sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:25

Ik rijd nu met een pessoabitje en m'n paard reageerd er goed op. Heb nu helemaal niet veel in mn handen en ze blijft gewoon bij mij. Ipv keihard onder mij vandaan te rennen :j Martigaal kan ook wonderen doen he ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:27

rij je al lang endurance?
Wat vaak gebeurd is dat als het paard doorkrijgt dat hij altijd héél lang moet lopen dat hij uit zichzelf zuiniger met zijn energie om gaat.
Maw, hij krijgt door dat hij nog genoeg mag galoperen dus hij zal zich minder druk maken.
Zal overigens niet voor alle paarden gelden hoor.

Wat ik doe als mijn paard harder gaat dan dat ik wil is mijn rechter teugel oppakken en licht omhoog, naar mij toe trekken, zodra hij in mijn tempo loopt ontspan ik. Ik herhaal dit totdat hij rustig doet. In het begin moest ik dit een paar keer herhalen tijdens de rit maar nu neem ik de rechter teugel op en hij komt terug.
(ik rij overigens bitloos vandaar dat ik niet direct antwoord geef op je vraag) .

Succes ermee!

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:35

heel erg bedankt voor de reactie. Het is niet zo dat het mij gigantisch stoord. Maar ik kijk toch ook rond voor andere oplossingen. Ik wil het paard de energie en de plezier niet bederven. Zijn lol word ik gelukkig van. Maar zo is hij opgevoed (door een man met harde hand). Maar wil wel graag is wat anders proberen en kijken hoe hij reageert.

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:37

volgens mij ga je dat niet met een bit oplossen. misschien iets een tiedenman heb ik zelf fijne ervaring mee! als ze dat eenmaal door hebben!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:39

groot gelijk heb je hoor ts! :j
Wat heb je allemaal al geprobeerd om het op te lossen?

Ik ben zeker een fan van de thied mits tijdelijk en goed gebruikt al licht het denk ik wel aan op wat voor manier je paard ervandoor gaat.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:40

Ik heb niet zo'n verstand van endurance, dus weet niet zeker of ik je hier goed advies geef.

Je zou met een pelhalm kunnen gaan rijden. Ik rijd buiten met pelhalm omdat ik echt een noodstop nodig heb. Als mijn paard schrikt breekt ie enorm door de teugel heen, en soms is dat echt te gevaarlijk, hij is dan niet meer te houden. Met een pelhalm kan ik zelf beinvloeden of ik hem gebruik of niet (of te wel, de teugel die direct aan het bit zit gebruik, of in uitzondering de hefboomteugel gebruik). Aangezien ik de onderste teugel vrijwel nooit gebruik, komt ie wel door als ik hem een keer echt nodig heb. Verder mag mijn paard lekker met losse verbinding door het bos sjouwen.
Nou zijn pelhalmbitten best wel zwaar, en ik weet dus niet of dit voor de endurance geschikt is.

Succes ermee!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:40

Klinkt missch gek, maar doe eens geheel iets anders. Bijv bitloos.
De neus is ook gevoelig, waardoor een paard ook bitloos perfect reageert op hulpen. Er zijn geregeld endurance rijders die ook volbloeden of dravers met bitloos hoofdstel rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:45

Ik begrijp je argument maar ik ben het niet eens met je mening dat t niet meer af te leren valt, ook een paard met een harde mond is weer gevoelig en zacht in de mond te krijgen ;) mits je de goede begeleiding zoekt en er de tijd en energie in wil steken die daarvoor nodig is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:48

Ik zou het normaal gezien proberen op te lossen op een andere manier maar daar ga ik nu verder niet op in. Mij lijkt een bit met een gecombineerde werking het beste. Een pessoa zoals eerder aan te geven, of een pelham. In ieder geval een bit waarbij je één trensteugel in de hand hebt, die je kunt gebruiken als hij wel gewoon loopt, en één teugel die in verbinding staat met de hefboomwerking, om hem op zijn plaats te kunnen zetten.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:50

Nogmaals sta ik voor alles open! Maar ik wil niet gelijk alles uit de kast trekken om hem goed te laten lopen.

Ik wil wel graag iets paardvriendelijks. Ik heb verschillende bitten geprobeerd. Misschien dat het daaraan lag :S je weet het maar nooit.

Het klinkt heel raar. Hij heeft zo'n doorzettingsvermogen. Het is totaal geen gemenigheid. Alleen botsen we wel is dat ik rust wil nemen voor hem, maar hij daar anders over denkt.

Ik ben op zoek naar een bit wat niet super streng is. Maar waardoor ik hem niet onnodig steeds in de mond moet zitten om hem in te houden.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:52

knollentuin schreef:
Ik begrijp je argument maar ik ben het niet eens met je mening dat t niet meer af te leren valt, ook een paard met een harde mond is weer gevoelig en zacht in de mond te krijgen ;) mits je de goede begeleiding zoekt en er de tijd en energie in wil steken die daarvoor nodig is.

Als zelfs de dierenarts laat weten dat dit eigelijk " niet meer af te leren is, en "het paard" is) dan geloof ik dat ook.

Tevens ben ik altijd heel gemoedelijk en ben absoluut niet hard met de hand.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:53

vindt je het erg als ik je niet op je bittenvraag antwoord maar vraag wat er gebeurd als hij door wil en jij hem dan nóg verder, langer en of harder door laat lopen? De galop dus niet van hem maar van jou maken? werkt dat?

Pelham moet je wel echt een zachte hand voor hebben en moet je zelf een hele endurance wedstrijd lang met twee teugels willen knoeien?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:53

wat voor bit heb je er nu in ?

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:54

frgheaven schreef:
Zoals de titel aan zegt: Ik ben op zoek naar een bit voor een zeer sterk paard.

Het paard rijd endurance. Heeft een zeer hoog winnaarsmentaliteit. In het eerste uur is hij zo fris dat hij alleen wil galloperen.

Hij gooit zijn hoofd omhoog en -->gaat! Op zich het ik genoeg kracht om hem terug te halen. Maar om dat een hele rit te doen is voor

het paard geen oplosssing. Nu ben ik op zoek naar een ander bit. Op dit moment gebruik ik een trens.

Nu begrijp ik heel goed dat sommige mensen zeggen: Grondwerk, gedragsprobleem ect ect. Maar het paard is niet anders gewent.

Het is niet meer af te leren. Hoeveel grondwerk of training je er ook mee doet. Hij is gewoon hard in de mond.

Hebben jullie een oplossing?

even beter lezen ingevolg ;)

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:56

Een enkelgebroken trens. Geen dunne. Middelmatig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:57

ha ,heb m echt nog even doorgelezen,moet dus duidelijk naar bed. enkel of dubbelgebroken? en dun of dik? als je paard een hele fijne mond heeft -arabiertjes volbloed en je hebt er een dik bit in bestaat de kans dat het bit te dik is en daardoor teveel of verkeerde druk op de lagen geeft en hij zich daartegen vastzet,net even een iets dunner bit kan al heel veel verschil maken, enkelgebroken kan prikken in het verhemelte op het moment dat je de teugels aanneemt, je kan een dubbelgebroken proberen
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 11-10-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:57

Tiedeman is geen oplossing. Die mag bij de endurance niet gebruikt worden. :)

Daar zit dus het probleem. Ik heb verschillende diktes al uitgeprobeerd.
Laatst bijgewerkt door frgheaven op 11-10-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:58

Persoonlijk zou ik dit niet met een bit op proberen te lossen. Maar toch door training.

Weet je paard wanneer je een endurance gaat rijden? Want veel paarden weten van "oh nu moet ik lang lopen dus ik spaar mij zelf". Dat kan best een tijdje duren voor ze dat onder de knie hebben.

Verder kan het ook heel erg helpen om met een andere paard te gaan rijden. Die wel een rustig basis tempo heeft. En ook niet opgefokt raakt van die van jou.

Heb je al wel eens een martingaal geprobeerd? Dat is geloof ik de enige hulp teugel die toegestaan is bij endurance.

En heb je ook al eens op je eigen houding gelet? Zit jij ontspannen of juist gespannen door de wedstrijd/opgefokt heid van je paard. Zelf ontspannen kan heel veel schelen.

En wat je als laatste optie nog kunt doen. Is gewoon een keer laten lopen. Laat maar lekker galloperen op wedstrijd. Hij komt van zelf wel terug. En zal zo misschien leren zijn krachten te sparen. Welk niveau rijd je?

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:03

Hij heeft in het verleden klasse 2 gelopen.

Ik wil volgend seizoen klasse 1 starten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:07

Ja ik blijf erbij dat het af te leren is ,heb hier met meerdere paarden ervaring mee en het kan echt. gericht en consequent trainen op controle van tempo dmv houding en zit. en hoe gevoeliger jij met je hand bent hoe zachter je paard zal worden. ik ben ook eerder geneigd om naar een zachter bit te zoeken dan naar een scherper bit,daar wordt ie alleen maar harder van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:10

frgheaven schreef:
Hij heeft in het verleden klasse 2 gelopen.

Ik wil volgend seizoen klasse 1 starten.

Dan zou ik hem gewoon laten galoperen. En kijken hoe hij zich op de P/A houd. En dan beslissen om door te rijden of toch te stoppen. Maar misschien heeft hij zodra de wedstrijd begonnen is wel door hoe het werkt ;) aangezien hij ervaring heeft.

Zo is mijn paard altijd erg sterk, snel, bokkerig en zo gek als een deur als ik hem rijd(in het bos). Maar zodra mijn zus hem rijd (endurance training/wedstijd) is hij ineens rustiger en gelijkmatig van tempo. Weet ook precies wanneer hij moet gaan plassen (daalt de hartslag) en drinken enz. Hij snapt het gewoon precies.

Dus misschien heeft die van jou dat ook wel.

Edit: rijd je hem trouwens wel genoeg(en genoeg op wei/paddock)? Een klasse II paard heeft een goede conditie. Dus moet zijn energie wel kwijt kunnen. Ik weet niet hoelang het geleden is dat hij klasse II is geweest?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

rolicoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:14

Bij mijn draver heeft een bitloos hoofdstel erg geholpen. Een tijdlang hebben we alleen hierop gereden, ze kon zich steeds meer ontspannen en ik rijd nu weer af en toe met bit (dubbelgebroken aurigan trensje) waar ze ook helemaal op ontspant. Totaal geen gekletter meer buiten, zelfs op het strand met 1 handje te rijden. Misschien is dus bitloos een optie? Of een aurigan/koper bitje?

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:27

Pessoa is misschien wel een oplossing?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:31

een scherper bit is een lapmiddel en geen structurele oplossing, training en ermee om leren gaan is een structurele oplossing voor lange termijn.

Ik ga met Nini_roosje mee, vraag advies aan endurance ruiters/trainers, en vooral die die je paard ook zien en probeer het niet 'op te lossen' met de ijzerwinkel van de ruitersportzaak.
Een goede isntructeur kan je vertellen of je huidige bit past en geschikt is voor je paard.