Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lara_Silver schreef:Waarom overstappen op een ander hoofdstel ipv je paard verder africhten? Is hetzelfde als een scherper bit er in hangen als het rijden met bit niet goed gaat. Een te sterk paard is een paard dat te weinig geleerd heeft te wijken voor de druk, kortom een paard dat verdere africhting nodig heeft. En trekken komt overigens van twee kanten. Mijn tip, probeer eerst eens er aan te werken, aan het paard én aan jezelf en dan pas voor een andere optoming.
edit: Na het zien van de foto's in je profiel heb ik eerder het idee dat het aan jou ligt, dat jij het paard zo sterk hebt gemaakt. Ik weet niet of het paardje in het profiel van jou is maar doet er verder ook niet toe. Ik zie je met touwhalster en normaal halster rijden waarbij je de teugels zo strak hebt dat het helemaal naar achteren wordt getrokken. Dat is niet nodig en ook nog eens fout, want zo stomp je het paard helemaal af op het hoofd en krijg je daarna dus een 'te sterk' paard. Wellicht zorgen voor goede begeleiding? Ik heb namelijk het idee dat je net een beetje te weinig weet over de manier van rijden met een bitloze optoming.
ramboe schreef:Lara_Silver schreef:Waarom overstappen op een ander hoofdstel ipv je paard verder africhten? Is hetzelfde als een scherper bit er in hangen als het rijden met bit niet goed gaat. Een te sterk paard is een paard dat te weinig geleerd heeft te wijken voor de druk, kortom een paard dat verdere africhting nodig heeft. En trekken komt overigens van twee kanten. Mijn tip, probeer eerst eens er aan te werken, aan het paard én aan jezelf en dan pas voor een andere optoming.
edit: Na het zien van de foto's in je profiel heb ik eerder het idee dat het aan jou ligt, dat jij het paard zo sterk hebt gemaakt. Ik weet niet of het paardje in het profiel van jou is maar doet er verder ook niet toe. Ik zie je met touwhalster en normaal halster rijden waarbij je de teugels zo strak hebt dat het helemaal naar achteren wordt getrokken. Dat is niet nodig en ook nog eens fout, want zo stomp je het paard helemaal af op het hoofd en krijg je daarna dus een 'te sterk' paard. Wellicht zorgen voor goede begeleiding? Ik heb namelijk het idee dat je net een beetje te weinig weet over de manier van rijden met een bitloze optoming.
Ik vind je een beetje scherp overkomen. Misschien moet je maar mij even komen zien hoe ik rijd?
ten 1e: die foto is een jaar geleden
ten 2e: Het paard is altijd als sterk geweest
en ten 3e: wat moet je dan je paard laten rennen?
Hoe wil je hem africhten vertel dat dan inplaats van mij af te bekken!
Te weining weten? Hoezo ik zit uren achter achter het internet en ben naar de winkel geweest heel veel geleerd van een meneer die er veel van weet! Ik word het super zat van jij ben MAAR 13.
Paard is trouwens niet van mij.
Maroesjka schreef:Hoi,
ik heb het idee dat het roze bitloze hoofdstel echt te groot is (ook vanwege de knoop achter de oren/langs de kaak), wanneer je trekt lijkt het systeem tegen de kaak/hals van je pony te komen, bij het halster kan ik het niet goed zien maar krijg ik ook het idee dat het halster zelf tegen de onderkant vd hals komt waardoor de druk op de neus wegvalt en je dus geen zeggenschap hebt door de ruimte onder het hoofd.
Misschien is een kingekruist hoofdstel iets voor je, op mijn site div. bitloze hoofdstellen met verschillende systemen.
Daarnaast goed op stem en zithulpen rijden.
Succes!!
Stybba schreef:Maar het feit dat je blaren op je handen krijgt als je met een bitloos hoofdstel rijd laat zien dat je duidelijk verkeerd bezig bent (en dat geld voor elk hoofdstel).
salome_maybe schreef:Stybba schreef:Maar het feit dat je blaren op je handen krijgt als je met een bitloos hoofdstel rijd laat zien dat je duidelijk verkeerd bezig bent (en dat geld voor elk hoofdstel).
Hier ben ik het niet mee eens, ik krijg namelijk overal blaren van.
ramboe schreef:Hallo! Ik rijd mijn paard nu met het bitloze hoofdstel dr. cook. Maar omdat ik nu gewoon 3 blaren op mijn handen had gister en het gewoon niet lekker rijd is met met zo hard trekken. En ik gemerkt heb dat hij heel sterk is geworden wil ik overstappen op een ander bitloos hoofdstel. De dr. cook was een goede start maar nu wil ik wat anders!
Maroesjka schreef:Hoi,
ik heb het idee dat het roze bitloze hoofdstel echt te groot is (ook vanwege de knoop achter de oren/langs de kaak), wanneer je trekt lijkt het systeem tegen de kaak/hals van je pony te komen, bij het halster kan ik het niet goed zien maar krijg ik ook het idee dat het halster zelf tegen de onderkant vd hals komt waardoor de druk op de neus wegvalt en je dus geen zeggenschap hebt door de ruimte onder het hoofd.
Misschien is een kingekruist hoofdstel iets voor je, op mijn site div. bitloze hoofdstellen met verschillende systemen.
Succes!!
ramboe schreef:Maroesjka schreef:Hoi,
Succes!!
Het touwhalster gebruiken wij allang niet meer wij hebben nu het dr. cook. Het halster gebruiken we alleen nog voor het geleiden en vastzetten :)
ramboe schreef:Hallo! Ik rijd mijn paard nu met het bitloze hoofdstel dr. cook. Maar omdat ik nu gewoon 3 blaren op mijn handen had gister en het gewoon niet lekker rijd is met met zo hard trekken. En ik gemerkt heb dat hij heel sterk is geworden wil ik overstappen op een ander bitloos hoofdstel. De dr. cook was een goede start maar nu wil ik wat anders!
JoviBan schreef:ramboe schreef:Hallo! Ik rijd mijn paard nu met het bitloze hoofdstel dr. cook. Maar omdat ik nu gewoon 3 blaren op mijn handen had gister en het gewoon niet lekker rijd is met met zo hard trekken. En ik gemerkt heb dat hij heel sterk is geworden wil ik overstappen op een ander bitloos hoofdstel. De dr. cook was een goede start maar nu wil ik wat anders!
Je hebt je paard zelf hard, sterk en gevoelloos gemaakt. Dat gebeurt namelijk niet zomaar.
Wanneer je paardrijdt, dan behoor je heel subtiel te communiceren. Trekken valt daar niet onder.
Je zult weer bij de basis moeten beginnen. Wil je een zacht, meegaand en gevoelig paard dat zelfs al op je gedachten reageert, dan is dat een kwestie van zelf zacht, meegaand en gevoelig worden. Dat lukt je niet met een scherper hoofdstel, integendeel zelfs.
JoviBan schreef:ramboe schreef:Ik?
Ja jij.
Je schrijft zelf dat je hebt gemerkt dat hij heel sterk is geworden, dat je nu zelfs blaren op je handen hebt van het trekken (die blaren had je eerder blijkbaar niet) en dat de Cook een goede start was.
Voorheen ging het blijkbaar beter dan nu.
Hoe lang heb je dit paard?