Welk bitlooshoofdstel nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ramboe

Welk bitlooshoofdstel nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 13:37

Hallo! Ik rijd mijn paard nu met het bitloze hoofdstel dr. cook. Maar omdat ik nu gewoon 3 blaren op mijn handen had gister en het gewoon niet lekker rijd is met met zo hard trekken. En ik gemerkt heb dat hij heel sterk is geworden wil ik overstappen op een ander bitloos hoofdstel. De dr. cook was een goede start maar nu wil ik wat anders!

Maar wat? Sidepull, glückrad, hackamore?
Sidepull denk ik dat hij daar ook te sterk voor is. Had al sidepull van dr. cook gemaakt maar ging alleen maar slechter wat nu? Help!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:41

Waarom overstappen op een ander hoofdstel ipv je paard verder africhten? Is hetzelfde als een scherper bit er in hangen als het rijden met bit niet goed gaat. Een te sterk paard is een paard dat te weinig geleerd heeft te wijken voor de druk, kortom een paard dat verdere africhting nodig heeft. En trekken komt overigens van twee kanten. Mijn tip, probeer eerst eens er aan te werken, aan het paard én aan jezelf en dan pas voor een andere optoming.

edit: Na het zien van de foto's in je profiel heb ik eerder het idee dat het aan jou ligt, dat jij het paard zo sterk hebt gemaakt. Ik weet niet of het paardje in het profiel van jou is maar doet er verder ook niet toe. Ik zie je met touwhalster en normaal halster rijden waarbij je de teugels zo strak hebt dat het helemaal naar achteren wordt getrokken. Dat is niet nodig en ook nog eens fout, want zo stomp je het paard helemaal af op het hoofd en krijg je daarna dus een 'te sterk' paard. Wellicht zorgen voor goede begeleiding? Ik heb namelijk het idee dat je net een beetje te weinig weet over de manier van rijden met een bitloze optoming.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 10-10-10 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:41

Ik denk dat je beter kunt oefenen op het gevoeliger maken van je paard.
Deze problemen ga je met elk hoofdstel, met of zonder bit krijgen.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 13:57

Lara_Silver schreef:
Waarom overstappen op een ander hoofdstel ipv je paard verder africhten? Is hetzelfde als een scherper bit er in hangen als het rijden met bit niet goed gaat. Een te sterk paard is een paard dat te weinig geleerd heeft te wijken voor de druk, kortom een paard dat verdere africhting nodig heeft. En trekken komt overigens van twee kanten. Mijn tip, probeer eerst eens er aan te werken, aan het paard én aan jezelf en dan pas voor een andere optoming.

edit: Na het zien van de foto's in je profiel heb ik eerder het idee dat het aan jou ligt, dat jij het paard zo sterk hebt gemaakt. Ik weet niet of het paardje in het profiel van jou is maar doet er verder ook niet toe. Ik zie je met touwhalster en normaal halster rijden waarbij je de teugels zo strak hebt dat het helemaal naar achteren wordt getrokken. Dat is niet nodig en ook nog eens fout, want zo stomp je het paard helemaal af op het hoofd en krijg je daarna dus een 'te sterk' paard. Wellicht zorgen voor goede begeleiding? Ik heb namelijk het idee dat je net een beetje te weinig weet over de manier van rijden met een bitloze optoming.

Ik vind je een beetje scherp overkomen. Misschien moet je maar mij even komen zien hoe ik rijd?
ten 1e: die foto is een jaar geleden
ten 2e: Het paard is altijd als sterk geweest
en ten 3e: wat moet je dan je paard laten rennen?
Hoe wil je hem africhten vertel dat dan inplaats van mij af te bekken!

Te weining weten? Hoezo ik zit uren achter achter het internet en ben naar de winkel geweest heel veel geleerd van een meneer die er veel van weet! Ik word het super zat van jij ben MAAR 13. #)

Paard is trouwens niet van mij.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:05

Huh? Ze zegt toch nergens dat jij maar dertien bent?

Je leert een paard gevoeliger worden door hele simpele oefeningen die je vanaf de grond met een halster kan oefenen.

Stel jij loopt naar voren en het paard staat gras te eten en komt niet mee, dan doe je het volgende:
2 sec hele zachte druk, geen reactie = 2 sec. Iets meer druk, geen reactie = 2 sec. Nog meer druk, geen reactie = 2 sec. Zoveel druk je maar kunt zetten.
Gaat je paard mee, laat je direct los, het loslaten is een beloning, al is het maar 1 stap.
Let er op dat je echt die 2 sec. aanhoudt, en dat je altijd dezelfde 4 stappen gebruikt, zo is het makkelijk begrijpbaar voor je paard.

Dat moet je dus eerst oefenen op de grond, en na een paar dagen oefenen zul je merken dat je paard overal gevoeliger voor word.

Je paard word minder gevoelig als je trekt wanneer je wilt remmen, sturen, of wanneer je wilt dat hij luisterd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:15

ramboe schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik vind je een beetje scherp overkomen. Misschien moet je maar mij even komen zien hoe ik rijd?
ten 1e: die foto is een jaar geleden
ten 2e: Het paard is altijd als sterk geweest
en ten 3e: wat moet je dan je paard laten rennen?
Hoe wil je hem africhten vertel dat dan inplaats van mij af te bekken!

Te weining weten? Hoezo ik zit uren achter achter het internet en ben naar de winkel geweest heel veel geleerd van een meneer die er veel van weet! Ik word het super zat van jij ben MAAR 13. #)

Paard is trouwens niet van mij.

Waar lees jij eigenlijk dat ik zeg 'maar 13'? Geen woorden in de mond gaan leggen aub. Leeftijd interesseert mij niet, iedereen die op bokt kan posten kan ook de antwoorden van medebokkers begrijpen lijkt mij. Waar kom ik scherp over? En waar bek ik af? Gelieve in mijn post aan te duiden dan. Ik zeg enkel dat ik denk dat het probleem bij jou ligt. En ik kan ruiken dat die foto's van 6 jaar geleden zijn. Als het paard altijd sterk is geweest wil dit zeggen dat dit paard altijd al een gebrekkige africhting heeft gehad. Natuurlijk ga je je paard dan niet laten rennen, je gaat gewoon zover tot je voelt dat je de controle niet meer hebt, blijft het dan bij stap, dan blijft het bij stap. Hoe meer dit paard zijn zin gaat krijgen hoe groter het probleem gaat worden. Leren wijken voor de druk is in principe niet moeilijk maar het vraagt om geduld. Je begint aan de hand, zo heb je de meeste controle en bereik je het hele lichaam. Je drukt op een willekeurige plaats op het lichaam, en voert deze druk op tot het paard reageert. Dan haal je die druk meteen weg. Dit herhaal je op iedere willekeurige plaats op het lichaam. Na een tijdje merk je dat je paard veel sneller en op veel lichtere druk gaat reageren. Zoals ik al zei, het is niet moeilijk maar vraagt om geduld. Een tip: neem commentaar van medebokkers die je proberen te helpen niet zo persoonlijk op, zeker niet als het commentaar op een gewone normale manier geschreven is. Je zult dan veel meer leren en je veel minder aangevallen voelen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:06

Hoi,

ik heb het idee dat het roze bitloze hoofdstel echt te groot is (ook vanwege de knoop achter de oren/langs de kaak), wanneer je trekt lijkt het systeem tegen de kaak/hals van je pony te komen, bij het halster kan ik het niet goed zien maar krijg ik ook het idee dat het halster zelf tegen de onderkant vd hals komt waardoor de druk op de neus wegvalt en je dus geen zeggenschap hebt door de ruimte onder het hoofd.
Misschien is een kingekruist hoofdstel iets voor je, op mijn site div. bitloze hoofdstellen met verschillende systemen.
Daarnaast goed op stem en zithulpen rijden.

Succes!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:23

Maroesjka schreef:
Hoi,

ik heb het idee dat het roze bitloze hoofdstel echt te groot is (ook vanwege de knoop achter de oren/langs de kaak), wanneer je trekt lijkt het systeem tegen de kaak/hals van je pony te komen, bij het halster kan ik het niet goed zien maar krijg ik ook het idee dat het halster zelf tegen de onderkant vd hals komt waardoor de druk op de neus wegvalt en je dus geen zeggenschap hebt door de ruimte onder het hoofd.
Misschien is een kingekruist hoofdstel iets voor je, op mijn site div. bitloze hoofdstellen met verschillende systemen.

Succes!!

Dat 'bitloze' hoofdstel is een touwhalster, het is niet te groot, het hoort zo. Touwhalsters zijn zeer multifunctionele optomingen, eerder voor grondwerk bedoeld maar er kan ook mee gereden worden. Deze halsters worden dichtgeknoopt overigens. Het heeft ook verder geen speciaal systeem, het vereist een paard dat goed heeft leren wijken voor de druk. Hoe zou de druk op de neus weg kunnen vallen omdat de onderkant van het halster tegen de hals komt? Dit maakt de druk slechts groter, haalt hem niet weg.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:49

Ik rijd sinds kort met een bitloos hoofdstel van dr. cook en heb met dank aan een stalgenoot veel geleerd. Allereerst is het belangrijk dat je kan sturen en overgangen kan maken op je zit en met beenhulpen. Voor sturen kan je je teugel van de hals halen, eventueel met lichte druk, maar het echte stuurwerk komt uit je houding en beenhulpen. Een goede houding is echt van belang, hiermee komen de hulpen duidelijker door (het gaat makkelijker) dan wanneer je verkeerd zit. Ik ben ook begonnen in stap en pak nu langzaam de draf erbij. Wel wissel ik af met bit om het paard op conditie te houden omdat er meer mensen op rijden (2 dagen in de week zware training en de rest een beetje stappen vind ik oneerlijk) En zelfs met bit heb ik het idee dat ik zeker baat heb gehad van het rijden met een bitloos hoofdstel. Maar het feit dat je blaren op je handen krijgt als je met een bitloos hoofdstel rijd laat zien dat je duidelijk verkeerd bezig bent (en dat geld voor elk hoofdstel). Een ander hoofdstel geeft dan geen oplossing.
Begin in stap om te sturen zonder te veel druk op je teugels, maar met je houding en beenhulpe en werk aan de hand om het paard te leren wijken voor druk (kijk bijvoorbeeld eens op deze site, daar staat duidelijk uitgelegd hoe je dat het beste kan doen: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... wijken.htm)
Pas wanneer het in stap goed gaat, ga je verder in draf. Niet te ongeduldig worden of meteen te hoge verwachtingen hebben, hier worden jij en je paard alleen maar gefustreerd van: langzaam en goed is beter dan snel en slecht. Hen moet leuk blijven voor jullie allebei! Succes iig.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:10

Stybba schreef:
Maar het feit dat je blaren op je handen krijgt als je met een bitloos hoofdstel rijd laat zien dat je duidelijk verkeerd bezig bent (en dat geld voor elk hoofdstel).

Hier ben ik het niet mee eens, ik krijg namelijk overal blaren van.

TS, ik denk dat je er niet goed aan doet een ander 'scherper' hoofdstel te kopen, het doel van bitloos is namelijk een betere comunicatie tussen mens en paard, zodat jullie elkaar begrijpen zonder dwang.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:40

salome_maybe schreef:
Stybba schreef:
Maar het feit dat je blaren op je handen krijgt als je met een bitloos hoofdstel rijd laat zien dat je duidelijk verkeerd bezig bent (en dat geld voor elk hoofdstel).

Hier ben ik het niet mee eens, ik krijg namelijk overal blaren van.

Ik geef je gelijk, ik rijd zelf ook met handschoenen omdat ik gemakkelijk blaren krijg zonder dat ik op druk rijd. Maar in uit het verhaal van de TS, paard sterk en blaren, trek ik mijn eigen conclusies. Ik zou graag van de TS horen dat ze zonder druk op de teugels blaren heeft gekregen, maar dan zou de TS slechts op zoek moeten gaan naar andere teugels of handschoenen gaan dragen ipv op zoek te gaan naar een ander hoofdstel.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:28

ramboe schreef:
Hallo! Ik rijd mijn paard nu met het bitloze hoofdstel dr. cook. Maar omdat ik nu gewoon 3 blaren op mijn handen had gister en het gewoon niet lekker rijd is met met zo hard trekken. En ik gemerkt heb dat hij heel sterk is geworden wil ik overstappen op een ander bitloos hoofdstel. De dr. cook was een goede start maar nu wil ik wat anders!

Plus dat de TS dit in haar openings post heeft staan ;)

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:10

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Het is inderdaad niet goed om elke keer maar een sterker werkend hulpmiddel te gebruiken, daar los je het probleem niet meer op. Maar elk paard is verschillend. Het ene paard is gevoeliger, het andere kan weer wat harder zijn. Je kan er wel aan werken om meer gevoeliger te maken, maar echt niet van ongevoelig naar gevoelig. Het ligt ook aan het karakter van het paard.

Het kin en kaak gekruiste systeem vind ik ook waardeloos! De release (druk er weer af) is erg traag. Bij mijn pony's werkt het niet.

Misschien kan je de bloem (goedkopere namaak versie van glucksrad) proberen, die kan je als sidepull, maar ook als lichte hakemore gebruiken.

Je moet gewoon proberen wat voor jou en je paard fijn is. Succes!

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:24

Maroesjka schreef:
Hoi,

Succes!!

Het touwhalster gebruiken wij allang niet meer wij hebben nu het dr. cook. Het halster gebruiken we alleen nog voor het geleiden en vastzetten :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:27

ramboe schreef:
Maroesjka schreef:
Hoi,

Succes!!

Het touwhalster gebruiken wij allang niet meer wij hebben nu het dr. cook. Het halster gebruiken we alleen nog voor het geleiden en vastzetten :)

Ook niet geniaal. De breeksterkte van een touwhalster is zo hoog dat het niet zal breken als je paard gaat hangen. Met alle (hele nare) gevolgen van dien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Welk bitlooshoofdstel nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:40

Het hele idee van bitloos is imo je hulpen minimaliseren, dus eerst op de grond leren luisteren naar je stem, en dan pas erop. Zodra je paard luistert, druk eraf en belonen.
Je zult zien dat het werkt, ik ging in 1 jaar tijd met flame van bit waarmee ik af en toe flink moest inwerken, naar gewoon lekker met halster of zelfs neckrope buitenrijden. Kwestie van veel oefenen! Kijk maar in m'n onderschrift.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:57

Wow Miss Malfoy, respect zeg! Dan heb je echt vertrouwen in elkaaar!!!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:39

fout

ramboe

Re: Welk bitlooshoofdstel nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 17:59

Mensen alsjeblieft willen jullie geen conclusies gaan trekken terwijl je niks weet?

Oke ik kan op rosa in de bak prima rijden met neckrope en zonderzadel. Ik houd het zweepje erbij als ik het zweepje en de neckrope en been tegen links dan gaat ze naar rechts. Daar reageert ze best heel goed op.
Met het touwhalster hebben we niks anders gedaan als neckroping met zo'n kan je niet 'gewoon'sturen!

En over blaren.....
Maar je kan denk ik niet van een ongevoelig paard een gevoelig paard maken?

Bedankt.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:00

Brendaaaa schreef:
fout

Nee hier heb ik veel aan! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:08

ramboe schreef:

Je hebt je paard zelf hard, sterk en gevoelloos gemaakt. Dat gebeurt namelijk niet zomaar.
Wanneer je paardrijdt, dan behoor je heel subtiel te communiceren. Trekken valt daar niet onder.
Je zult weer bij de basis moeten beginnen. Wil je een zacht, meegaand en gevoelig paard dat zelfs al op je gedachten reageert, dan is dat een kwestie van zelf zacht, meegaand en gevoelig worden. Dat lukt je niet met een scherper hoofdstel, integendeel zelfs.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:11

JoviBan schreef:
ramboe schreef:

Je hebt je paard zelf hard, sterk en gevoelloos gemaakt. Dat gebeurt namelijk niet zomaar.
Wanneer je paardrijdt, dan behoor je heel subtiel te communiceren. Trekken valt daar niet onder.
Je zult weer bij de basis moeten beginnen. Wil je een zacht, meegaand en gevoelig paard dat zelfs al op je gedachten reageert, dan is dat een kwestie van zelf zacht, meegaand en gevoelig worden. Dat lukt je niet met een scherper hoofdstel, integendeel zelfs.

Ik? Toen ze kwam was 13 en luisterde ze helemaal niet! Dus wat we hhebben bereikt ben ik al heel trots. Maar doe maar slotje want aan honderd keer hetzelfde horen heb ik niks je kan dan beter zeggen wat en hoe ik dat moet doen en vragen hoe het zit dan mij maar de hele tijd af te katten }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:20

ramboe schreef:
Ik?

Ja jij. ;)
Je schrijft zelf dat je hebt gemerkt dat hij heel sterk is geworden, dat je nu zelfs blaren op je handen hebt van het trekken (die blaren had je eerder blijkbaar niet) en dat de Cook een goede start was.
Voorheen ging het blijkbaar beter dan nu.

Hoe lang heb je dit paard?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:29

JoviBan schreef:
ramboe schreef:
Ik?

Ja jij. ;)
Je schrijft zelf dat je hebt gemerkt dat hij heel sterk is geworden, dat je nu zelfs blaren op je handen hebt van het trekken (die blaren had je eerder blijkbaar niet) en dat de Cook een goede start was.
Voorheen ging het blijkbaar beter dan nu.

Hoe lang heb je dit paard?

Hij is niet van mijn hij is van mijn vriendin en ik rijd hem bij. hoelang? hmm 2/3 jaar?

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:33

En ik stop nu met discussiëren. Want ik weet het nu wel wat jullie er van vinden. Ik vind het jammer dat mensen zo snel hun conclusies trekken