Verschil tussen wollen en fleece zweetdeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Verschil tussen wollen en fleece zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:53

Hallo Bokkers,

Misschien een hele stomme vraag, maarja ik gebruik nooit dekens ;)

Voor mijn Fjordje wilde ik nog een fleecedeken aanschaffen voor na lange ritten op de trailer.
Maar nu kwam ik een deken tegen in de kast die Silence niet paste en hem dus wel.
Maar dat is dus een wollen zweetdeken. (nooit zelf gekocht, maar is een sponsordeken dus heb die ooit gekregen)

Dus nu vroeg ik me af wat precies het verschil is in werking tussen fleece en wol. :o

Alvast bedankt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:59

Even een lijst geplukt van internet:

Het weegt veel minder dan wol, maar isoleert beter.
Nat fleece blijft goed isoleren en voelt nog altijd prettig aan op de huid.
Het is sterk en slijtvast.
Het is gemakkelijk te wassen en droogt snel.
Het rekt en krimpt nauwelijks.

Silence

Re: Verschil tussen wollen en fleece zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 22:00

Dat bedoel je allemaal voor fleece?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:02

Ik persoonlijk vind een wollen deken veel fijner als een fleece. Bij een wollen deken gaat het vocht (van het zweet) boven op de deken liggen. Dat kun je zien als een waas van druppels. Bij een fleece trekt het er meer in volgens mij. Met een wollen deken drogen ze beter op. Zijn ze ook sneller droog. Een fleece deken blijft zelf vochtiger. Volgens mij zit dat zo. Correct me if I'm wrong. Heb voor mijn paard ooit een fleece deken gekocht. Maar later toch overgestapt op een wollen deken. Als het heel koud is in de winter heb ik voor na het rijden nog een gewone wollen deken (1-persoons gekocht op een rommelmarkt voor 1 euro) en die leg ik over haar hals en half onder de deken zodat tie blijft liggen. Is lekker warm. Zo laat ik haar een uurtje staan. Die 1 persoons deken is een heel schattige met ruitjes, staat haar zeer schattig. :o De fleece houd ik voor reserve, maar doe mij maar een goeie wollen deken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 22:03

Klinkt wel als voordelen inderdaad.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:05

Wol is inderdaad beter als fleece om te gebruiken. Wat sheela aangeeft klopt helemaal. Alleen de wollen dekens zijn meestal niet in van die hippe kleurtjes te krijgen :).

Ik heb zelf een equitheme blizzard fleece deken, hier komt het vocht ook op de deken te liggen. Is wel een duurdere maar zeker beter van kwaliteit

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 22:06

Achja, hij is maar gewoon zwart met een logo, maar prima om mee te beginnen ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:07

Ik heb zelf een fleece zweetdeken. Nou zweet mijn paard niet zoveel, dus veel gebruik ik hem niet. Maar de fleece legt binnen no-time al het vocht bovenop de deken(ligt dus een hele waas water bovenop) en de vacht is dus ook heel snel droog. Persoonlijk vind ik fleece een fijne isolerend materiaal(dat merk je ook wel als je zelf een fleecedekentje om doet) en het is niet zwaar.
Ik heb overigens een premiere fleece zweetdeken, maar weet niet hoeveel het merk er nog mee te maken heeft. IMO blijft fleece fleece en wol wol ongeacht het merk.

Ik heb geen wollen dekens, maar wel een aantal keer in handen gehad. Die dekens vind ik gewoon erg zwaar, dik en oncomfortabel. Kan me niet voorstellen dat het echt fijn is. Verder zal wol ook prima vocht afvoeren hoor, maar daar heb ik dus geen ervaring mee verder.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:07

Fleece deelt vele eigenschappen met wol en katoen, maar overtreft deze traditionele natuurlijke stoffen ook op talrijke vlakken. Net zoals wol houdt fleece je heerlijk warm en is het een sterk materiaal, toch weegt hij veel minder. Bovendien absorbeert fleece nauwelijks water, slechts één procent van het eigen gewicht wanneer je de stof volledig onderdompelt, en toch is de stof ademend. Deze kenmerken maken de stof ideaal voor buitensport. Het zweet kan perfect naar buiten zodat je lichaam niet afkoelt. Door amper water op te slorpen, droogt de stof heel snel. Zelfs als de fleece natgeregend is, behoudt hij zijn isolerend vermogen. Wol kan je op dat vlak vergelijken, maar katoen scoort hier veel slechter. Zelden wekt fleece allergische reacties op, een vaak vergeten voordeel in vergelijking met het voor velen hinderlijk prikkelende wol.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:13

ik heb dus een wollen deken voor mijn paard die niet heel dik en zwaar is. Maar hij is wel fijn in gebruik. Ook bij fleece heb je veel verschil. Je hebt ook van die synthetische fleece die zo statisch wordt. Dat is niet fijn voor een paard. Je moet in de winkel voelen aan de fleece dekens welke fijn zijn en welke niet. Ik hoef ook geen hippe kleurtjes voor mijn deken, ik kijk eerder naar het nut en gebruiksgemak voor ik naar de kleurtjes kijk. ik heb een gewone blauwe wollen deken. Erg saai, maar fijn in gebruik.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 22:13

Dit is in ieder geval geen super zware deken. Dat zeker niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:34

1000 keer liever wol dan fleece! Onder fleece wordt mijn paard gewoon NIET droog, en da's lastig met zo'n lange vacht in de winter. Sinds een week of 2 heb ik een wollen deken voor hem (overgekocht van een bokker) die hem niet alleen veel beter staat maar die ook gewoon doet wat een zweetdeken moet doen. De vezeltjes van de wol vervoeren het vocht naar de buitenkant van het dek, er komen dus kleine druppeltjes óp de deken te liggen. Waardoor mijn paard goed opdroogt. Echt een wereld van verschil. Het is nonsens om te zeggen dat wol niet isoleert, dit doet het juist wel, minstens zo goed als fleece.

De wollen deken is wel iets zwaarder maar kom op, het is een paard dat hem draagt, geen chihuahua :Y)

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:40

Ik vind persoonlijk een wollen deken veel beter werken dan een fleece.
Mijn paard zweet redelijk snel en veel en zweet ook nog eens na.
Met een fleecedeken kan ik de deken na 1/2 uur vervangen door een nieuwe, want anders krijgt ze het koud, omdat ze nog niet droog is, maar de fleece dus wel nat.
Met m'n wollendeken (met hals overigens en is lekker lang, net een pyama ;) ) is ze binnen no time droog en deze hoef ik ook absoluut niet te wisselen. Hij blijft droog, omdat het vocht bovenop de deken gaat liggen.

Fleece gebruik ik alleen als ze niet zo heel erg zweet, anders gebruik ik altijd m'n wollen. Wollen deken gaat ook altijd mee op de trailer, met een fleece zou ik er 2 over elkaar doen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:41

Wol is inderdaad beter dan fleece. Ze drogen er sneller onder en de warmte van het paard wordt beter vast gehouden.

Maar dan heb je natuurlijk ook nog wol en wol :o . Veel wollen dekens zijn een wol mix (dus met synthetische vezels). Deze zijn heel wat minder fijn dan een zuiver scheerwollen deken. Zuiver scheerwol is alleen enorm duur, daarom zie je veel wollen dekens die van een "wol mix" zijn gemaakt.

Mijn ervaring leert dat een goede fleece deken en een wol mix deken wat beteft werking een beetje gelijk zijn. De zuiver scheerwollen dekens steken hier met kop en schouders bovenuit.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:04

Ben het helemaal met de personen eens die wol beter vinden dan fleece.

Zelf vind ik ook vaak dat de fleecedekens achteruit glijden bij een paard, dit heb je met wol niet, blijft veel beter liggen.
Daarnaast heb je diverse soorten kwa dikte ideaal.

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:07

ik ga ook mee dat wol beter is dan fleece..
de kwaliteit van wol vind ik ook beter.
Fleece wil bij mij nog weleens stuk gaan, en met wollen dekens heb ik hier nog geen problemen mee gehad.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 18:50

Wol klinkt zo overduidelijk als de stof met de meeste voordelen.
Bedankt allemaal +:)+