Ligt mijn zadel wel goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bamsie

Ligt mijn zadel wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:18

ik rijd nu al een jaar op mijn wintec dressuur 500, en het zadel is goedgekeurd op mijn pony, maar laatst begon ik tog te twijfelen. iemand maakte de opmerking dat mijn zadel heel erg om hoog ligt op de schoft. je zou denken dat de boom te smal is maar dat is het geloof ik niet. ik heb de zwarte = medium boom.

wat vinden jullie?
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3KXXCDII.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TFCUDS4Q.jpg
haar schoft is wel vrij hoog namelijk
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DPBIACUB.jpg
het zadel ligt ook wat achterover
Afbeelding

wat is jullie menig er over, bredere/smallere boom? misschien zelfs ander zadel?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 28-07-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo in titel verbeterd en te veel aan foto's omgezet in link.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:19

Nee.

Zadelmaker laten komen.
Je boom is te smal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:19

Enigste wat ik zo lijk te zien is dat het naar achter ligt gekanteld, maar heb er weinig verstand van :)
En idd de boom lijkt ietsjes krap.

De zadelmaker is de enige die je uitsluitsel kan geven :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-10 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:20

ehm laat een zadelmaker komen? Die heeft er verstand van wij kunnen niet van fotos beoordelen of het goed ligt ;)

youngster

Re: zigt mijn zadel wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:22

Wat ik zo zie is dat die idd te krap lijkt te zijn, maar ook teveel op de lendenpartij drukt. En ik vraag me af of je dat op kunt lossen met een andere boom. Vind het zadel erg groot voor je pony.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:22

Het enigste wat ik op jouw foto's vast kan stellen is dat je zadel achterover kiept.
Dat is dus niet goed, aangezien jij dan ook naar achteren valt.
Kan diverse redenen hebben, ergo, zadelmaker laten kijken.

Verder vind ik het een heel groot zadel lijken op een klein paard,
lengte zweetbladen en het hele zadel op zich.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:24

Hallo,

Altijd lastig te beoordelen vanaf foto's, dus ik zou inderdaad een keer de zadelmaker laten komen.
Maar als ik zo de laatste foto zie, dan kiepert te zadel echt achterover, en niet een beetje... Dus zou er zeker wat aan laten doen.

Succes ermee!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:29

laat een goede zadelmaker komen... zo ligt het iig niet goed. Ik vind het zadel ook te ver naar voren liggen. Mag naar mijn mening nog wel een cm of 5 naar achter zodat je zweetblad achter zijn schouderblad ligt. Dan ligt je zadel waarschijnlijk ook een stuk rechter ipv aan de voorkant omhoog.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:32

Ik vind het zadel ook niet fijn liggen en zou er een zadelmaker bij halen zodat je het zeker weet dat het straks wel goed ligt.

Ik ben zelf eerlijk gezegt niet zo goed in of het zadel goed ligt maar op deze foto's vind ik dat het zadel te ver naar voren ligt maar als je het verder naar achter legt denk ik dat het te ver naar achter ligt dus zeg maar te groot voor je pony. Maar dat kan ook zo lijken omdat het dus achterover kiept. Verder lijkt het me wat krap.

Maar ik zou persoonlijk eerst nalaten kijken voordat je verder gaat rijden met dit zadel.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:37

ik denk dat je inchmaat te groot is voor de pony.
( nu niet met ze alle komen dat inch maat voor je billen is, dat klopt namelijk maar het hoeft niet te zeggen dat jou billen en dus inchmaat op de rug van de pony passen.
uiteraard kan het zadel ook te groot zijn voor eigen billen partij in dat geval is een andere inch maat aan te raden, en anders een ander model zadel die minder op de lendenen terecht komt. )

verder lijkt je boom inderdaad te smal, een zadel passer kan je hier in adviseren.
ik denk zo vanaf de foto dan je met een blauwe boom wel in de richting komt, maar dat betekend niet dat je zadel goed ligt.
want het fabeltje dat wintec op ieder paard past, is dus niet waar !!

overigens laat een zadel PASSER komen, en niet een zadel MAKER, er zit hierin veel verschil :)

excuus als er wat D's missen, de knop is stuk en moet er behoorlijk hard op duwen wil hij werken :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:53

Tat_jana schreef:
overigens laat een zadel PASSER komen, en niet een zadel MAKER, er zit hierin veel verschil :)

Maar een zadelpasser kan dus hoogstwaarschijnlijk het zadel niet aanpassen een zadelmaker daar in tegen wel.
Zou zeggen zoek een combinatie van beide.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:53

Sjolvir schreef:
Het enigste wat ik op jouw foto's vast kan stellen is dat je zadel achterover kiept.

ik kiep voor mijn gevoel idd achterover, mijn knie ligt namelijk niet tegen de vrong aan maar er achter en je ziet een heleboel zwart aan de voorkant van mijn knie als je m snapt ;)

zadel passer is goed idee, aleen wat kan hij er dan aan doen?
nieuw zadel is geen optie, of hij moet heel goed koop zijn... ik ben echt mega blut, en moet alles zelf betalen |(
mijn ouders zijn echt niet in staat om het mij voor te schieten, aangezien het zadel nog geen jaar oud is, zij vinden alles wat ik wil onnodig,,, :(

boom kan ik wel wisselen...
is het zadel echt zo groot? ik vond het op de foto ook wel maar had hiervoor nog nooid zo de indruk gehad...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:57

Zadelmaker laten komen, meestal kunnen ze je een goeie tijdelijke oplossing bieden,.... In ieder geval kunnen ze je een goed advies geven, wat te doen nu.
http://www.happyhorseadvies.nl is zeker een fijn adres!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:59

Tigra_ schreef:
Tat_jana schreef:

Maar een zadelpasser kan dus hoogstwaarschijnlijk het zadel niet aanpassen een zadelmaker daar in tegen wel.
Zou zeggen zoek een combinatie van beide.

dat is zeker waar, maar meeste makers,, hebben niet echt verstand hoe het zou moeten liggen.
je hebt ze wel die samen werken :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:59

Hoi,

Balen voor je. Misschien een heel slecht voorstel, maar is het een idee om dit zadel dan in te ruilen tegen een goed zittende tweedehands.

Ik heb pasgeleden een nieuw (nou ja, tweedehands) zadel gekocht, omdat ik precies het zelfde had met mijn zadel. Het kieperde ook achterover (niet zo erg als bij jou, maar wel voelbaar tijdens het rijden). Er was bij mijn zadel niets meer aan te doen. Helaas....

Op Bokt staan wel verschillende zadelmakers genoemd waar mensen goede ervaringen mee hebben. Misschien kan je zo'n zadelmaker/passer whatever eens bellen en je probleem uitleggen, ook van je financieen. Eens kijken wat die persoon voor je kan doen.

Succes ermee!!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:00

Dit zadel ligt te ver naar voren, er is zo geen schoudervrijheid. De boom is te smal zoals hij nu ligt, maar dat is bij een Wintec geen probleem. Er zou zo een andere boom in kunnen. En als hij op de juiste plek zou liggen zou het zadel waarschijnlijk al minder achterover kiepen.
Alleen zoals ook al gezegd is, dit zadel is echt veel te groot. Dat kan je niet bijstellen. Dit zadel ligt niet goed en kan ook nooit goed gelegen hebben. Een paard kan qua bespiering best veel in de breedte groeien, maar een paard wordt niet korter. Een zadel moet het lendegebied met de zwevende ribben vrij laten.
Laatst bijgewerkt door Myca op 25-07-10 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:00

salome_maybe schreef:
Sjolvir schreef:

ik kiep voor mijn gevoel idd achterover, mijn knie ligt namelijk niet tegen de vrong aan maar er achter en je ziet een heleboel zwart aan de voorkant van mijn knie als je m snapt ;)

zadel passer is goed idee, aleen wat kan hij er dan aan doen?
nieuw zadel is geen optie, of hij moet heel goed koop zijn... ik ben echt mega blut, en moet alles zelf betalen |(
mijn ouders zijn echt niet in staat om het mij voor te schieten, aangezien het zadel nog geen jaar oud is, zij vinden alles wat ik wil onnodig,,, :(

boom kan ik wel wisselen...
is het zadel echt zo groot? ik vond het op de foto ook wel maar had hiervoor nog nooid zo de indruk gehad...

je zou jou zadel kunnen aanbieden op bokt..
ik gok zomaar dat het een 18 inch is ?

dan zou je of kunnen zeggen ruilen tegen een 17 ( of 17,5 )
of jouwe verkopen en voor dat geld een zelfde zadel terug kopen :j
ik ben ook gronisch blut, maar zo los ik dat altijd op :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:02

Gooya schreef:
Hoi,

Balen voor je. Misschien een heel slecht voorstel, maar is het een idee om dit zadel dan in te ruilen tegen een goed zittende tweedehands.

Ik heb pasgeleden een nieuw (nou ja, tweedehands) zadel gekocht, omdat ik precies het zelfde had met mijn zadel. Het kieperde ook achterover (niet zo erg als bij jou, maar wel voelbaar tijdens het rijden). Er was bij mijn zadel niets meer aan te doen. Helaas....

Succes ermee!!

ja ik vind dit zeker wel oke hoor, als het zadel er goed uit ziet en zo... iemand? :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:05

tat_jana schreef:
je zou jou zadel kunnen aanbieden op bokt..
ik gok zomaar dat het een 18 inch is ?

dan zou je of kunnen zeggen ruilen tegen een 17 ( of 17,5 )
of jouwe verkopen en voor dat geld een zelfde zadel terug kopen :j
ik ben ook gronisch blut, maar zo los ik dat altijd op :)

haha nee joh mijn zadel is 17"!
ik vind het ook raar maar zie nu pas idd dat het zadel groot is/lijkt.
ik wil m wel verkopen maar dan zit ik miss 2/3 weken zonder zadel en ik val er dan zo gou af :P

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:11

jeetje is het al een 17 inch,, ik weet niet hoe groot jou kont is natuurlijk,, maar 17 inch zou toch goed moeten zijn :X

ik zou toch even iemand laten kijken die er verstan van heeft, e boom is zoiezo te smal maar kan vanaf de foto niet zeggen hoeveel te smal. een goede boom kan misschien al veel doen aan hoe je zadel zijn druk verdeelt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:12

Het zadel is te smal vrees ik. Laat er eens een bredere boom in steken.
Ik zou niet meteen zeggen dat het zadel te ver naar voor ligt. De zweetbladen liggen nu wel over de schouder, maar dit is eerder omdat het zadel gekanteld ligt. Als je de plaats van de zitting bekijkt en de zweetbladen denkbeeldig recht naar beneden laat lopen, ligt de schouder vrij denk ik.

De zitting hoeft niet noodzakelijk kleiner. Het is net op het randje, maar je moet er zeker geen groter zadel op willen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:15

Meid wat erg!
Slecht van je zadelpasser en wat zonde van je centjes ;(

Kan je niet een goede zadelpasser bellen/ mailen. Zodat je het zadel kan inruilen voor een passend zadel?
Desnoods een tweedehandszadel wat op je pony wordt aangepast.
Stuur de zadelmaker de foto's van jou zadel en speel openkaart. Dat is mijn advies...

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:16

een nieuwe boom is geen probleem, is wintec zadel dus kan ik zelf aanpassen. ik denk idd ook dat bij een bredere boom het zadel wat minder gaat kiepen. wel apart omdat maybe=pony een hoge schoft heefd zou je juist denken dat je niet naar de wijde kant moer gaan... darom vond ik het normaal, maar zag laatst bij iemand anders die recent nieuw zadel op maat had laten maken dat het niet zo hoort...

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:28

Ik dacht eerst dat je een grapje maakte. Je boom is te smal en je zadel is groot voor je pony. Heb je die 17 inch echt nodig? Ik heb ook een 17 inch wintec dressuur en ben 1.74m (maat 38 broeken). Misschien kun je nog kleiner? Een bredere boom zal in elk geval al iets verbetering geven.
Toch is het goed als je een zadelpasser laat kijken. Ik ben van wintec pro dressuur overgestapt naar isabell werth, omdat de vorm van de kussens toch anders is.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:37

a_mieke:

ik kan miss 16,5 nemen, ben idd niet echt groot met m'n 1.69 en 44 kilo :)

miss moet ik maar een heel nieuw zadel nemen, vond het al een rot zadel...

als je iets hebt of weet, pb maar even ;)