Vandaag had een vriendin bedacht om een keer zonder zadel te rijden.
Leek ons super leuk, want wij hadden dit al 2 jaar niet gedaan!
Ik schets even de normale situatie bij het rijden:
Roxy moet altijd met bijzets gereden worden, echt baaalen dus, want ik heb het gevoel alsof ik dan neit zelf kan leren hoe ze gaat nageven. Maar sinds 2 weken heeft ze langere bijzets die ik dus ook altijd heel lang doe. Het gaat met sprongen vooruit maar toch heb ik altijd het gevoel dat ze heel erg aan me teugels hangt terwijl ze op der eigen benen moet lopen!
Dit is ze natuurlijk gewend omdat ze altijd in die bijzets kon hangen.
Voor de rest is ze echt een doordrammer en kan ze je ongelovelijk eeriteren als ze der zin niet krijgt.
Dit negeer ik altijd maar want als ze voelt dat ik er anders me om ga als normaal blijft ze het doen.
Ze is heel erg voorwaarts en sloom zal ze nooit zijn!
Wel is ze moeilijk terug te krijgen en daarom rijd ik altijd super veel overgangen.
Maar nu dus voor een keer zonder zadel:
Roxy is echt lastig om te rijden, zeker als je geen steun hebt aan je zadel.
Ook heeft ze een rugengraat die vrij hoog uitsteekt en een hoge schoft (nee ze is neit ondervoed!)
Daarom had ik er ook een hard hoofd in dat het echt serieus zou worden, want vroeger was het altijd lachen gieren brullen zonder zadel
Maar integendeel!
In het begin had ik neit echt controle over haar.
Ben ook overgangen blijven maken tot dat ze goed luisterde.
Rox wilt namelijk altijd hard!
Toen ze eenmaal luisterde ging ik aandraven.
Het zat voor geen meter maar rox liep ook niet nagevelijk dus wat wil je?
Na een paar rondjes begon ze echt lekker te ontspannen en na en kwartier zelfs mijn hand op te zoeken en nagevelijk te lopen!
Ik was natuurlijk zo trots als een pauw want met zadel is ze super moeilijk met ontspannnen en nageven!
Tijdens het galloperen ging het helemaal goed en liep ze echt mooi rond en ontspannen!
Nou zit gallop ook een stuk lekkerder xD
Daarna gingen we weer draven en op de rechterhand rijden.
Dit is haar moeilijke kant dus ze begon wat te klooijowen.
Jammer! maar toch was ik super tevreden!
Nu wil ik eigenlijk vaker zonder zadel rijden omdat ik dan niet met bijzets hoef te rijden, omdat ik het gevoel heb dat ze zich beter ontspant en omdat je zit er beter van word.
Maar is het wel goed om zonder zadel te rijden?
Ik bedoel, als je zonder zadel rijd denk ik dat je toch meer "bonkt" op haar rug.
Nu had ik het idee dat ze er geen last van had, dit omdat ze meer ontspant, maar ik wil het wel zeker weten!
Ik heb het hele verhaal over hoe het ging geschreven om jullie een beeld te geven van hoe het er aan toe gaat, en dat jullie nav dat verhaal kunnen inschatten of het een slim idee is om het vaker te doen.
hoop dat iemand mij dit kan vertellen

Groeeetjes!