Paard loopt veel minder fijn onder wow zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Paard loopt veel minder fijn onder wow zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:11

Hallo bokkers,

Na veel zadelproblemen (zie topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1267606 besloten om een wow zadel te proberen. Hier was ik erg enthousiast over, mijn paard liep fijn (ze was echter net in opbouw na een spierprobleem, dus kon toen niet vergelijken met hoe ze normaal loopt) en over gegaan tot aanschaf. In de tussentijd een leenzadel gehad. Dit zadel beviel totaal niet, mijn paard liep er erg slecht onder. Na anderhalve maand klooien met allerlei pads en bontjes, besloot ik om mijn KN Allegro zadel er toch weer eens op te leggen. Meteen liep mijn paard weer heel erg fijn. Het gebok en gedoe stopte en ze liep fijn door haar lijf, ondanks dat dit zadel niet perfect ligt. Nu is gister mijn wow zadel na drie maanden wachten gekomen. Helaas verliep dit ook niet goed, ze liep alsof ze een ei tussen haar billen vast had. Bij aangaloperen staakte ze. Zadelmaker begreep het niet, want het zadel ligt echt perfect en ik zit er ook heel netjes in. Nu dacht ik dat dit misschien zou komen omdat we het zadel zonder dekje op haar rug hadden gelegd om te kijken hoe het lag. Met dekje leek het probleem veel minder.
Echter vandaag weer gereden met het wow zadel en het was een drama. Ze wilde niet voorwaarts, heeft me er weer afgebokt en galopeerde met totaal weggedrukte rug en ze wilde overall niet nageven in draf en galop. Nu weet ik dat een nieuw zadel wennen is voor paard en ruiter en een luchtzadel helemaal. Maar ik hoor eigenlijk van alle kanten ervaringen dat het paard meteen veel fijner ging lopen met een wow. Bij mij is dat dus helemaal niet het geval. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik doorzetten (ik heb er nog maar twee keer mee gereden) of toch terug naar mijn KN? Zijn er mensen met soortegelijke ervaringen en zo ja, hoe lang duurde het bij jullie voordat het paard weer fijn ging lopen met een wow?

Bubsj

Re: Paard loopt veel minder fijn onder wow zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:06

Heb je met de zadelmaker ook de foamkussen eronder gehad/is die mogelijkheid er nog?

Dan kan je zoeken of dit een reactie op het flair is. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:35

Er schijnen inderdaad wel paarden te zijn die er niet onder willen lopen of niet goed onder kunnen ontspannen...

Je weet zeker dat het zadel goed past en helemaal goed gepompt is (niet te hard)?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:42

Misschien is het een idee om het paard een paar keer met het zadel en een touwtje te longeren zodat ze leert dat ze ook onder dit zadel kan ontspannen en als dat lukt kijken naar haar reactie als je er weer op gaat?
Dan weet je iig of het aan het zadel ligt of dat het een niet prettig gevoel geeft als jij in dat zadel zit.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:54

ik heb zelf een WOW ( eigenlijk twee, voor beide paarden) en dit probleem niet gehad. Ik heb echter wel vanmeer bokkers gehoord dat het paard de eerste keren juist niet goed liep omdat het zo vreemd was. ik zou even de zoekfunctie gebruiken, misschien kun je ze dan terugvinden.
vind de tip van het longeren ook een goede!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:02

Mijn paard (net ingereden destijds) kon in eerste instantie ook niet fijn ontspannen met luchtkussens.
In overleg met mijn zadelmaker tijdelijk foamkussens eronder gehad wat vele malen beter ging.
Na een maand of 2 toch weer de luchtkussens er onder laten zetten, en nooit geen last meer mee gehad..

De foamkussens geven veel meer stabiliteit als lucht.
Zie het als een 'tussenoplossing' tussen wol en lucht.
Sommige paarden reageren daar idd heftig op..

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 00:43

femmefatale1: ik had vanmiddag gereden met een bontschabrak. Dus eigenlijk nog een dikke laag tussen het lucht en de rug. Dit had ik al expres gedaan omdat ik dacht dat ze dan de lucht nog niet zo goed zou voelen. Zadel ligt met dit schabrak ook heel erg goed. Toen reageerde ze dus ook zo... zou een foam kussen dan zo nog zo veel verschil maken?

Ik ben zo in dubio... mijn paard loopt na al die spierellende en opbouwen eindelijk weer heel fijn (maar dus onder een zadel wat ook eigenlijk niet optimaal ligt) en nu moet ik weer al die ellende door. Wat ik zo gek vind, is dat ik het zadel voor ik het besloot aan te schaffen drie dagen mocht uitproberen en ze toen niet zo heftig reageerde. Dit was echter een 18inch zitting en ik heb nu een 17 inch zitting omdat dat beter voor mij was. Verder alles hetzelfde... Ik heb zo'n slecht gevoel gekregen door de afgelopen twee dagen, dat ik ernstig twijfel of dit zadel uiteindelijk wel de juiste keuze is geweest. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een beetje spijt heb...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:35

Ik zou het in ieder geval proberen ;)

Bij mijn paard had het wel effect (hij bouwde alleen maar spanning op), en na een maand of 2 liep hij ook heel fijn onder lucht.
Maar ik ken het.. ik heb mijn zadel destijds ook vervloekt :o
Nu niet meer.. ik zit er heerlijk op :D

Overigens.. een paard van een kennis van mij had precies hetzelfde.. de eerste dagen/weken niet lekker lopen..
Ook zei had grote twijfels en het zadel vervloekt.. net als ik destijds :o
Maar nu ze allebei eraan gewend zijn, loopt hij super.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:02

Misschien dan toch eerst rustig laten wennen door ermee te longeren en evt erop alleen even te stappen ofzo?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:49

En wat gebeurd er als je eerst met het wol zadel rijd en dan de wow erop ipv eerst de wow en dan het wolzadel? :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:07

Overigens is 2 dagen wel erg kort om spijt te hebben. Van wat ik uit je verhaal opmaak komen jij en je paard ook uit een periode van rugproblemen. Dat zal even voor beiden wennen zijn ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:15

Ik heb dan zelf geen ervaring met Wow , maar wel met boomloze zadels , en daarbij komt het ook regelmatig voor dat paarden de eerste keren helemaal niet fijn lopen omdat ze erg moeten wennen aan het "andere" gevoel. Er zijn mensen die dan al afhaken en meteen "boomloos" vervloeken , maar de meesten die gewoon even doorzetten zijn daar erg blij om na een tijdje omdat ze dan gaan merken dat het echt een hele verbetering is vergeleken met wat ze eerst hadden.

Datzelfde effect lees ik hier ook in veel reacties , dus voor Wow zal hetzelfde wel een beetje spelen , dat het beestje gewoon moet wennen aan het andere gevoel.

Wel vind ik het dan raar dat het met je leenzadel wel goed ging , en dat die zitting een maat groter was vind ik wel frappant.

Ik zal wel volop tegenwind krijgen door deze opmerking hoor :P Maar het zou de eerste Wow niet zijn die ik zie met een te kleine zitting voor de ruiter , dus het zou me ook niet verbazen als het inderdaad door een te kleine zitting komt , waardoor je drukverdeling raar wordt.

Maar op zich is de kans heel groot dat het gewoon een kwestie van wennen is.

En er zijn natuurlijk altijd paarden / ruiters die aan een bepaald type zadel niet kunnen wennen.

Je zit zelf verder wel goed in evenwicht en kunt je hulpen goed geven ? Dat je paard niet raar gaat doen omdat je er zelf heel wiebelig op zit o.i.d. , en dat hij dat zo "eng" en onduidelijk vindt dat 'ie even niet weet wat 'ie ermee aan moet , en raar gaat doen ? :)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:31

Ik denk dat je niet mag onderschatten welke grote verandering een luchtzadel is. En ik denk dat sommige paarden daar nu eenmaal heftiger op reageren.
Toen mijn paard voor het eerst met een WoW gereden werd, waggelde hij door de baan alsof hij zat was. Hij moest zijn balans weer helemaal opnieuw vinden (en ik trouwens ook!). Dit heeft even geduurd en toen waren we ermee vertrokken. :)

In jouw geval zou ik je paard eerst laten wennen aan het zadel aan de longe. En van daaruit werken naar ontspanning onder het zadel.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:28

zoek anders eens op de berichten van Malou of Malou_ ik weet het niet precies, haar paard (pino) ging de eerste keer met WOW bokkend door de bak

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:31

Maar lonnie, je vergeet te vertellen dat Pino dat altijd al deed :Y)

Ik moet zeggen dat ik er wel van gehoord heb, maar nog niet zelf meegemaakt. Die paarden liepen er zo mee weg. Mijn merrie vond het even spannend en heeft het zadel wel getest door haar rug te spannen en bollen. Maar toen ze die ruimte van mij kreeg en doorhad dat er niets raars gebeurde liep ze als een zonnetje verder :)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 17:57

pmarena: de 18inch zitting was het enige wat de zadelmaker toen bij zich had met 17 inch kussens. Zij kwam toen bij mijn KN om te kijken hoe het lag en had toevallig een 18 inch bij zich en ik was nieuwsgierig hoe het zou zitten. Het was meteen duidelijk dat deze zitting te groot voor mij was. We hebben na die drie dagen proberen een echte pasafspraak gemaakt en toen heb ik een 17 inch uitgeprobeerd en deze zat veel beter. Mijn paard had geen rugproblemen, maar verhoogde spierspanning, mede omdat mijn KN te lang voor haar was en dus iets te ver doorliep op haar rug, maar hoofdzadelijk door stofwisselingsgerelateerde problemen.

Natuurlijk weet ik dat het voor kan komen dat een paard erg moet wennen aan lucht en blijkbaar heb ik dit ook onderschat, maar omdat mijn paardje juist weer zo fijn aan het lopen was na alle opbouwellende, kwam het als een zeer onaangename verrassing dat ik er ongenadig afgebokt was.
Ik heb met de zadelmaker overlegd en deze zegt ook dat ik even moet doorzetten en ik wil dit ook graag doen. Ik ga de komende dagen alleen stappen op de wow en gewoon rijden met de KN. Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk huiverig ben om echt te gaan rijden met de wow nu ze nog zo reageert, het was echt een heftige paniekbok. Ik ga haar zeker longeren met het zadel op.
Ik moet wel zeggen dat het voor mij ook erg wennen is, mijn paard loopt niet fijn en totaal uit balans waardoor ik ook zit te zoeken en we elkaar waarschijnlijk zo ook in de weg zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:02

Kijk , dat laatste dat is dus vaak ook een probleem met een "ander" zadel , dat je allebei onzeker wordt door het andere gevoel en elkaar even niet meer goed kunt volgen.

Ik zou het zelf echt afraden om nog met je KN te rijden , want dan wen je "nooit" aan het nieuwe zadel.

Elke keer dat je dan weer op je KN gaat is het voor jullie dan allebei een opluchting , en dan blijft de Wow raar en anders aanvoelen , daar moet je nu juist vanaf , de Wow moet normaal worden :)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 23:40

Pmarena: dat is ook waar... dan misschien alleen nog even longeren met het wow en dan erop alleen nog wat stappen. Daar had ze de minste problemen mee.

Bubsj: eerst het wol en dan de wow heb ik nog niet geprobeerd. Een vriendin van mij (ook wow berijder) dacht ook dat dit misschien een goed idee was. Nou ja, ik verzin wel wat en ga alles proberen. Ik wil idd niet opgeven, maar moet eerlijk zeggen dat ik het best een beetje eng vind dat ze zo heftig reageert.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:48

Ik heb dan geen WOW zadel,maar wel een zadel met ingebouwd Flair systeem.
Heb er ook wel eens 1tje die daar niet fijn onder loopt.
Ik gooi er dan wat anders op,maar die keuze heb jij niet.
Toch inderdaad ff doorzetten.Rijd hem gewoon met wol om hem te trainen zodat je zeker weet dat het daar niet in zit en rij nog een kwartier of wat na met de WOW.
Zo langzaam uitbouwen.Het bokken is misschien minder als hij al lekker gereden is.

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:58

Sorry maar als je paard zo heftig regeert zou ik het zadel terugbrengen :n of vragen of ze nog eens langskomen om het beter af te stellen, het is toch echt de bedoeling dat je paard er fijner door gaat lopen en niet minder..

Hoor ook wel een van de Fysio dat het voor sommige paarden gewoon niet geschikt is ,
by the way ik heb zelf een wow en ben er wel erg blij mee, veel succes !

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 10:33

Angeliquer: ik wil ook niet na twee dagen al opgeven, als het inderdaad een kwestie van wennen is. We hebben nauwkeurig gekeken naar de afstelling van het zadel en het kan niet beter liggen dan dit. Nou heb ik wel een rillerig paard, wat snel reageert als haar iets dwars zit, dus wat dat betreft past het wel bij haar dat ze hier niet zo gemakkelijk mee omgaat. Ik geef het nog tijdje en als het dan echt niet beter wordt, dan ga ik verder kijken naar een oplossing. Ik denk dat longeren met het wow zadel een goede is om haar in ieder geval aan de beweging(svrijheid) van het zadel te laten wennen.

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:55

ik heb ook een WOW zadel, bij mij loopt het paard gewoon goed.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:12

Om te kijken of het zadel overal even veel druk geeft op de rug kun je ook een keertje rijden met een witte handoek of wit laken eronder, na het rijden kun je goed zien (vooral als je paard niet te schoon is) of de druk overal evenredig is.

Mijn ervaring (helaas) is dat wanneer een paard niet goed wil lopen onder een zadel, het zadel niet goed zit.
Weet uit ervaring dat een aangemeten zadel niet betekent dat je je paard het een prettig zadel vindt!
Ooit een ainsley op maat laten aanmeten (paard liep onder een ainsley fit 3 18" perfect, maar volgens de zadelmaker paste dit zadel mijn paard niet en mij ook niet, het moest een fit 2 en 17,5" zijn.
Paard liep onder dat zadel helemaal niet, na heel veel gedonder en na bijbetaling van mijn kant het zadel geruild voor een fit 3 18", probleem opgelost, paard liep weer de sterren van de hemel.

Wij lopen toch ook niet allemaal heerlijk op dezelfde soort schoenen?
Een schoen kan nog zo goed passen, maar zit lang niet altijd lekker als we beginnen te lopen.

Luister naar je paard!

Succes, kan me voorstellen dat je verschrikkelijk baalt :(:)

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:21

ook wij hebben eerst aanloopproblemen gehad met Wow. Tijdens het eerste aanpassen was het wel oke, hij reageerde wel een beetje afwachtend, zocht zijn (en mijn) balans en liep daarna wel ruim.
Zadel besteld, gekregen en echt mee gaan rijden. Dat vond hij toch wel raar. Zijn zadeldwang kwam weer opzetten, het veroorzaakte toch spanning, de flair.
Eerste week gewoon elke dag gaan stappen buiten (longeren vond ik trouwens ook een goede tip), daarna het rijden rustig opbouwen. Laat hem het eerst maar even uitzoeken, niet gelijk hard aan het werk.
Ik moest ook mijn balans terugvinden (heb de enduro) dus dat was voor mij ook fijn.
Inmiddels willen we allebei niets anders meer. :D

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:26

Ulfeino schreef:
Mijn ervaring (helaas) is dat wanneer een paard niet goed wil lopen onder een zadel, het zadel niet goed zit.

Maar jou ervaring gaat niet op hier Ulfeino. Flair werkt heel anders dan wol. Het voelt heel anders en daar reageerd een paard op.