Bitloos vs. Bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Bitloos vs. Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 00:22

Allereerst wil ik starten met te zeggen dat dit geen discussie topic is. Ik wil zelf graag weten wat voor- en tegenargumenten zijn voor het gebruik van beiden. Zelf weet ik weinig tot niets van bitloos rijden. Wel heb ik al wat topics voorbij zien komen en heb ik begrepen(dacht ik tenminste) dat bitloos op de neus van het paard werkt.

Even wat info:
Ik heb nu een 5 jarige ruin, net een half jaar zadelmak ofzo. Hij is erg fijn te rijden, vind buiging nog wat moeilijk, maar stuurt gemakkelijk. Ik rijd spring met hem en mijn doel is dan ook om hem op concoursen te gaan starten. Ik probeer zelf mijn handen stil te houden, gaat volgens mij vrij goed. Ik zie mezelf niet vaak rijden, maar krijg er weinig commentaar op. Ikm probeer er wel echt op te letten om hem zo min mogelijk dwars te zitten van voren en volg ook springles.

Vraag 1:
Mag je bitloos springen? ik weet wel van bitloos dressuur, maar springen kan ik niets over vinden

Vraag 2: Hoe werkt het bitloos rijden? Waar moet je opletten, hulpen, wat is anders als met het bit?(behalve geen ijzer in de mond)

Vraag 3: Voor- en tegenargumenten voor zowel bitloos als met bit rijden.

Ik ben dus eigenlijk benieuwd of het ook daadwerkelijk wat voor mij zou zijn en of het ook kan.

Brand los en overtuig me :+ grapje

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:47

Vraag 1:
Mag je bitloos springen? ik weet wel van bitloos dressuur, maar springen kan ik niets over vinden

Ja, je mag bitloos springen
Citaat:
a. Hoofdstellen;
In de klassen B t/m M is het gebruik van een trenshoofdstel verplicht. Er mag
gebruik gemaakt worden van een africhtings-, rechte-, Mexicaanse-, beugel-,
gecombineerde neusriem en gecombineerde keel/neusriem. Daarnaast mag
gereden worden met een trenshoofdstel zonder neusriem. Wijzigingen op bovenstaande
worden gecommuniceerd via de website van de KNHS. De teugel(s)
moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen
te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten,
linnen of rubberen teugel. Bij het gebruik van een beugelneusriem is het niet
toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel
wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.
De bakstukken van
het hoofdstel mogen van “bontjes” worden voorzien, mits de totale dikte van
bakstuk en bontje niet dikker is dan 3 cm. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan
met teugels voorzien van lussen te rijden.

Vraag 2: Hoe werkt het bitloos rijden? Waar moet je opletten, hulpen, wat is anders als met het bit?(behalve geen ijzer in de mond)

Aan 2 en 3 brand ik m'n vingers niet :Y) als je echt geïnteresseerd bent kun je een pb sturen dat leg ik je van A tot Z uit wat bitloos rijden in mijn ogen is ;)

Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:10

Vraag 1:
Mag je bitloos springen? Ja, dat mag volgens mij wel :)

Vraag 2: Hoe werkt het bitloos rijden? dat weet ik niet :+ volgens mij oefent het druk uit op de neus en achter de oren en niet op het bit ;)

voor: je paard kan onstpannender worden omdat er niet veel in zijn mond zit te 'hangen'

delerium

Re: Bitloos vs. Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:16

Of een topic al-dan-niet respectvol verloopt hebben we met z'n allen in de hand.

Zelf rijd ik ook bitloos (gebruik een sidepull) vanuit de insteek dat ik het helemaal niet nodig vind om een bit te gebruiken. Mijn paard is nog jong en onervaren. Hij maakt dus echt weleens fouten (en hij is niet de enige) en ik denk dat dat met deze optoming het minste kwaad kan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:25

Zelf rijd ik een paardje bitloos, en de rest met.
Nadeel ervan vind ik dat je een paard minder makkelijk corrigeert, maar dat geld meer voor paarden die eigenlijk al min of meer verreden zijn. Juist bij een jong paard als die van jou kan het daarom heel fijn zijn. :)
Met bv een sidepull (Ik gebruik een omgebouwd touwhalster) kan ik in de bak een hele fijne, rustige en eerlijke aanleuning hebben, maar hij is ook scherp genoeg om op buitenrit even mee in te grijpen.

Een voor vind ik dus dat het voor paarden vaak een rustige en natuurlijke manier van rijden is, tegen is dat je een paard minder makkelijk corrigeert. Je moet meer met je zit en benen gaan doen. (Wel goed dat je je daar van bewust word.)

Oja er zijn verchillende bitloze optomingen, sommig oefenen druk uit achter de oren, de meeste op de neus, en er zijn er ook die op de kaken inwerken. Zelf vind ik neus (sidepull dus) het fijnst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:26

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 15:30

Dat doet het dus niet, omdat ik het daar niet echt kan vergelijken met het wel rijden met een bit. Ik wil graag weten, wat het verschil is hiertussen, behalve dat het een geen ijzer in de mond heeft, maar op neus o.i.d. werkt. Maar, ik heb van Amillia al veel antwoordn gekregen op mijn vragen!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:07

JoviBan schreef:
Er is een website dat antwoord geeft op al je vragen:

http://www.bitloospaardrijden.info

Wat grappig dat ik nu net de site tegen kom waar ik het vanmiddag nog over heb gehad. Ik vind deze site ongeloofwaardig geworden doordat ik een, naar mijn mening, behoorlijke fout heb gevonden op de site. Inmiddels is het wel hersteld door de eigenaresse maar een opheldering heb ik helaas nooit gekregen.. Dit vond en vind ik erg jammer.. Ik wil de site niet afkraken dus meer laat ik niet los! Ze hebben zeker ook hele goede argumenten!! Maar voor mij dus helaas des te meer een rede om niet klakkeloos alles aan te nemen.

Ik ben dus ook erg benieuwd wat hier verder komt te staan met goed onderbouwde en onderzochte argumenten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:15

Amillia, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw antwoorden op 2 en 3. :) Waarom wil je die hier niet te posten? Misschien hebben anderen er nog wat aan.

Franciska15 schreef:
Ik wil graag weten, wat het verschil is hiertussen, behalve dat het een geen ijzer in de mond heeft, maar op neus o.i.d. werkt.

Er is geen verschil, tenminste: Dat zou er niet moeten zijn. Paardrijden doe je naar mijn mening vooral op zit; gewichts- en beenhulpen. Als je dat goed voor elkaar hebt maakt het nauwelijks uit wat voor optoming je gebruikt.
Ik geef de voorkeur aan bitloos, omdat ik het idee van iets in de kwetsbare paardenmond niet prettig vind. Ik wil een paard zo min mogelijk hinderen, en zelfs met losse teugels is een bit in de mond altijd voelbaar. Een neusriem natuurlijk ook, maar een goed bevestigde neusriem is minder 'aanwezig' dan een bit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:20

RedPassion schreef:
Amillia, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw antwoorden op 2 en 3. :) Waarom wil je die hier niet te posten? Misschien hebben anderen er nog wat aan.

Franciska15 schreef:
Ik wil graag weten, wat het verschil is hiertussen, behalve dat het een geen ijzer in de mond heeft, maar op neus o.i.d. werkt.

Er is geen verschil, tenminste: Dat zou er niet moeten zijn. Paardrijden doe je naar mijn mening vooral op zit; gewichts- en beenhulpen. Als je dat goed voor elkaar hebt maakt het nauwelijks uit wat voor optoming je gebruikt.
Ik geef de voorkeur aan bitloos, omdat ik het idee van iets in de kwetsbare paardenmond niet prettig vind. Ik wil een paard zo min mogelijk hinderen, en zelfs met losse teugels is een bit in de mond altijd voelbaar. Een neusriem natuurlijk ook, maar een goed bevestigde neusriem is minder 'aanwezig' dan een bit.

*\o/* mag ik mijn mening met jou delen :o

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:24

RedPassion schreef:

Franciska15 schreef:

Goede opmerking :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:24

RedPassion schreef:

Franciska15 schreef:

Dus de neus is niet kwetsbaar?

Wat zien jullie hier:

http://www.youtube.com/watch?v=hR-EiE2t ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=GL_KScJM ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=L03x-Kdl ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=QnDC1sbi ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=SJAl_pgq ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=_J7CDF0N ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=FfrecOZB ... re=related

en wat valt je op? kijk gerust ook naar de andere filmpjes van bitloze dressuur, daar zul je hetzelfde zien.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:31

Nee dat staat er niet, er staat dat een goedbevestigde neusriem minder aanwezig is ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:35

No_No schreef:

Nee dat staat er niet, er staat dat een goedbevestigde neusriem minder aanwezig is ;)

Beter lezen ;) :

RedPassion schreef:

Franciska15 schreef:

Daarop vraag ik of ze wel graag iets heeft op de even kwetsbare neus

de zenuwen: Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:06

Gevoel wordt bepaald door zenuwuiteinden, niet door de zenuwen zelf.
Er lopen wel zenuwen over het hoofd, maar de zenuwuiteinden lopen voornamelijk richting de lippen, de neusgaten en de binnenkant van de neus en de mond (dat zie je ook op die tekening).
De zenuwuiteinden in de mond liggen bovendien onder het zeer dunne mondslijmvlies, terwijl de zenuwbanen goed beschermd onderin de huid liggen. Slijmvlies is bovendien beter geïnnerveerd en doorbloed als huid en daarmee dus ook veel gevoeliger dan de huid.
Dit betekent dus dat een prikkel of druk op plekken waar zenuwuiteinden lopen, veel meer impact heeft dan eenzelfde prikkel of druk op plekken waar alleen zenuwbanen lopen.

De zenuwen die rond de neus lopen, liggen dus veel beter beschermd. De neus is omgeven door huid en vacht. Zenuwen die daar lopen, liggen onderin de huid en zijn omgeven door bindweefsel. Boven de zenuw heb je nog een laag bindweefsel, daarboven een laag onderhuid, daarboven een laag lederhuid, daarboven een laag opperhuid en daarboven nog eens een haarkleed en huidvet.
Dit maakt dat de mond van het paard vele malen gevoeliger is dan de neus of het hoofd.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:14

waarom zijn al die filmpjes in slowmotion, dat geeft zo'n vertekend beeld....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:22

amillia schreef:

Dit soort filmpjes kan je net zo goed met een bitoptoming maken. Of een optoming past hangt van de combinatie, de graad van africhting en wat/waar er gereden wordt af.

Bitloos geeft extra keuzemogelijkheden om een passende optoming bij de combinatie te vinden. Uitlsuiten van bitten of bitlozeoptomingen als groep is onverstandig en niet fair naar het paard toe.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:25

2: De werking van het bitloos rijden hangt af van het soort hoofdstel/halster wat je hiervoor gebruikt. Het werkt dus niet altijd dmv druk op de neus.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:49

Akhal_Teke schreef:
2: De werking van het bitloos rijden hangt af van het soort hoofdstel/halster wat je hiervoor gebruikt. Het werkt dus niet altijd dmv druk op de neus.

Naar mijn mening werkt een bitloos hoofdstel op drukpunten net als een knopenhalster. Druk maar eens met je vinger op je wang hoofd kin en weet ik waar nog meer een bitlooshoofdstel en knopenhalster zit bij een paard. Je zal dan voelen dat dit ook niet echt prettig is als je dat de hele tijd voelt. Ik ben van mening dat als het WEL prettig zou zijn het paard dan ook niet zou stoppen of sturen als de druk er is.
ALs je de optoming van een paard gebruikt zoals het hoort, dus met beleid, zal je je paard weinig tot last zijn. MET of ZONDER bit.
Paardrijden hoor je op je zit te doen en daar moet je hard voor werken!

willyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:58

Ik ben ook erg met dit onderwerp bezig, ik wil het beste voor een paard eruithalen. Maar die filmpjes, tuurlijk je hebt contact met het paard via de teugel aan het hoofd, dus tuurlijk zie je dit als je het langzaam laat zien. Dit zou ook zijn als je wel met bit reed. Verder moet je ook accepteren dat wij op het paard gaan rijden en dit erg onnatuurlijk is, wil je dat een paard niets merkt van het rijden, dan moet je er voor kiezen dat je er niet op gaat. Maar dit doen we niet, ik wil dus kiezen voor materiaal waar ze het beste mee luisteren en het minste last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:03

No_No schreef:
Naar mijn mening werkt een bitloos hoofdstel op drukpunten net als een knopenhalster. Druk maar eens met je vinger op je wang hoofd kin en weet ik waar nog meer een bitlooshoofdstel en knopenhalster zit bij een paard. Je zal dan voelen dat dit ook niet echt prettig is als je dat de hele tijd voelt.

Een bitloos hoofdstel werkt nièt op basis van drukpunten (zoals bij een touwhalster), aangezien deze drukpunten (knopen) niet op een bitloos hoofdstel zitten.
Een bitloos hoofdstel zorgt daarom juist voor drukverdeling, rondom het hoofd en/of rond de neus.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:38

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM (even iets om van te genieten, althands ik vind dit helemaal geweldig)

Bij een bitloos hoofdstel is de druk idd verdeeld. Maar de druk blijft vooral op bepaalde punten. Neem de kin, de neus, de kaak en achter de oren. In mijn ogen zijn dit nog steeds drukpunten omdat er altijd sprake is van druk op een bepaalde plek.
Naar mijn idee heb je dus met een bitloos hoofdstel dus nog behoorlijk wat druk rondom het hoofd van een paard. De een vindt dat drukpunten ten grote is van een speldenknop, de ander vindt drukpunten een bepaald gebied kan zijn. Zenuwpunten zijn ten grote van een speldenknop die kunnen liggen in het gebied van de drukpunten. (zie het als een spijkerbroek die te straks zit en dus op bepaalde plekken gaat irriteren, dit noem ik drukpunten) Dit is zoals ik het verhaal drukpunten en zenuwpunten zie.
Waar doet iemand over het algemeen het touw bij het begeleiden van een druk paard? Over de neus of onder de kin door. Het paard reageert hier heftiger op dan aan het halster alleen. Je hebt een groter gebied waar de druk wordt uitgebracht.

Gelukkig wil over het algemeen iedereen het beste voor zijn paard en wordt er steeds meer over na gedacht. Alleen denk ik dat het ook altijd een meningskwestie zal blijven. Nooit zal een mens weten wat een paard voelt omdat een mens geen paardenbouw heeft.
Wel kan je je paard goed opserveren en door de observatie kan je vast heel goed bepalen wat je paard het fijnste vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:22

Wanneer je het hebt over een drukpunt, dan gaat dat over één bepaald punt (heel klein oppervlak, zoals bijv. de splinterdunne lagen van het paard).
Gaat het nièt over een bepaald punt, dan heb je het over een gebied.
Bij bitloos zijn er géén drukpunten, omdat de druk verdeeld wordt over een groter gebied.

De drukverdeling bij bitloos is dus een grote pré ten opzichte van bit.
Hier staan rekensommen over de druk en drukverdeling bij bit en bitloos: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm (even naar beneden scrollen, onder het kopje 'Een stap verder - in de praktijk').

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 14:30

Kijk, zo krijg ik van meerdere kanten info, en dat was de bedoeling! Fijn dat jullie ook een beetje discusiëren, met goede argumenten zonder elkaar aan te vallen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:13

JoviBan schreef:
Wanneer je het hebt over een drukpunt, dan gaat dat over één bepaald punt (heel klein oppervlak, zoals bijv. de splinterdunne lagen van het paard).
Gaat het nièt over een bepaald punt, dan heb je het over een gebied.
Bij bitloos zijn er géén drukpunten, omdat de druk verdeeld wordt over een groter gebied.

De drukverdeling bij bitloos is dus een grote pré ten opzichte van bit.
Hier staan rekensommen over de druk en drukverdeling bij bit en bitloos: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm (even naar beneden scrollen, onder het kopje 'Een stap verder - in de praktijk').

Zoals eerder aangegeven is deze site voor mij niet meer geloofwaardig..
ALs je benieuwt bent waarom ik deze site niet meer geloofwaardig vindt ontvang ik graag een PB van je. Ik ga dat niet hier op bokt doen omdat het niet mijn bedoeling is deze site zwart te gaan maken ;)