xTweetyx schreef:ik vind het niet nodig om met van die hulpteugels te rijden.
ik vind dat je dan niet normaal met je paard kunt rijden, dus je kunt hem niet aan,daarom pakken mensen naar de hulpteugels.
Dit is niet waar, op mijn oude werk kregen we op gegeven moment een paardje binnen. Die was 13 en had Z gelopen. (kon zelfs een leuke piaffe!) Helaas was hij de afgelopen 3 jaar alleen maar door jonge kinderen gereden met zijn neus omhoog en weggetrokken rug. We hadden echt alles geprobeert om hem zijn rug te laten ontspannen. (fysio is er ook bijgeweest) Het enige wat hielp was hem letterlijk met een slof uit die houding te trekken. Dan hoorde je een keiharde kreun en vervolgens alleen maar briesjes van ontspanning. Maar het heeft heel lang geduurt voordat hij vanuit zichzelf weer in die ontspannen houding kon komen.
Wat ik wil zeggen, hulpteugels hebben soms echt een functie en kunnen daadwerkelijke ondersteuning bieden. Dit heeft niks te maken met of je het paard wel of niet aan kunt, of met je technische rijvaardigheden. Bovendien durfen onervarenen veelal niet een scherpere hulpteugel dan een martingaal te pakken. Uitzonderingen daargelaten.