Welke hulpteugel vind jij not done?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Welke hulpteugel vind jij not done?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 15:58

Welke hulpteugel vind je nou echt niks en zou jy nooit bij je paard omdoen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:00

Alle hulpteugels, het verdoezelt het probleem alleen maar.

Daarbij een paard wat correct gereden wordt en fijn aan de hulpen staat heeft geen hulpteugels nodig.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 02-04-10 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

miesie22

De enige 'hulpteugel' die ik ooit zou gebruiken is een martingaal, en die dan ook alleen met springen en buitenrijden. Derest van de hulpteugels zou ik nooit gebruiken!

MeFlower

Ik heb nog nooit een hulpteugel gebruikt. Geen idee welke er allemaal zijn, maar slof ofzo gebruik ik dus niet. Ben er ook geen voorstander van.

upendo

Re: Welke hulpteugel vind jij not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:02

Veel eigenlijk.

Thiedemann en martingaal gaan nog, omdat die in mindere mate inwerken door middel van de hand van de ruiter.

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:02

Als je het maar op de correcte manier gebruikt..

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:03

Ik vind alles behalve een martingaal not done, een hulpteugel lost niets op. Ik vind dat het het probleem alleen maar tijdelijk verstopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:04

Geen enkele hulpteugel is not done.

Wat ik not done vind is verkeerd gebruik.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:06

Helemaal met Asyaa eens. Alle hulpteugels hebben een verschillende werking, en sommige kunnen op bepaalde momenten een goede HULP zijn voor een juiste oplossing.
Dus, mits op de juiste manier gebruikt en met de juiste beredenering, zou ik open staan voor alle hulpteugels.

Anneee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:09

Zolang je ze goed gebruikt, heb ik geen problemen met hulpteugels.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:13

Ik moet zeggen dat ik er ondertussen al best veel in handen gehad heb en ze hebben allen zo hun voor en nadelen.

Sommige hulpteugels kunnen op bepaalde momenten heel zinnig zijn, neem bijvoorbeeld een paard wat voor de hindernis zijn hoofd te ver omhoog gooit of bij het buitenrijden met het koppie in de lucht er tussenuit peert. Als je dan kan begrensen door middel van een martingaal of een thiedemann dan zie ik geen probleem.

Ook ben ik geen tegenstander van de slof, zolang je het paard maar niet naar beneden dwingt met de slof. Op het moment dat de slof los hangt zou het paard dus eigenlijk nog redelijk voor de teugel moeten kunnen lopen. De slof gebruik je zodat hij zich er niet uit drukt. Maar wat je vaak ziet is dat mensen het paard achter de loodlijn hebben lopen met een losse slof.

Op de foto's wordt dan gereageerd van: wat een goed slofgebruik, hij hangt los. Terwijl het paard niets anders kan omdat die slof dus wel zo strak zit. Dan kruipen ze er vanzelf achter.

Hulpteugels zeker kunnen helpen, maar geen oplossing bieden want anders hadden ze wel oplossingsteugels geheten. ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:16

Een elastiek vind ik niks aan.

Een thiedeman enkel met buitenritten en dan echt lang genoeg.
Een slof enkel met dressuurmatige trainingen of bij paarden waarbij je nog niet eens zo ver kan komen omdat hij hem constant peert.

Een vaste martingaal bij een paard dat letterlijk de tanden uit de mond slaat.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:18

Elke hulpteugel heeft z'n eigen werking en zolang je ze op de goede manier gebruikt is het prima.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:42

Ik sluit me aan bij de mensen die vinden dat een hulpteugel prima kan zijn, mist correct gebruikt. Zelf pieker ik er niet over om ohz iets van hulpteugels aan mijn paard te hangen, hij is heel goed te rijden. Wel komt er wanneer hij betuigd wordt een opzetje aan, hij heeft de smerige gewoonte om zijn kop omlaag te gooien zodat je niks te zeggen meer hebt met je teugels. Ohz niet zo'n probleem maar voor de sulky moet ik zoiets echt niet hebben :n

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:47

Kan me hier bij aansluiten. Ik gebruik de slof wel eens tijdens het longeren, maar heel los aangezien ik western rij, dus constante inwerking van de slof heeft bij mij geen zin. Evenals alle andere hulpteugels.

Ik vind overigens wel dat een hulpteugel beter gebruikt kan worden onder juiste begeleiding omdat veelal jonge paardeneigenaren geen idee hebben wat de hulpteugel daadwerkelijk doet.

Overigens vind ik dat er op de stang en trens betere controle mag komen. Of tot het z2 er niet mee gereden mag worden op wedstrijden. Ik zie steeds en steeds meer incorrect gebruik van de stang. Veelal te strak waardoor het paard gedwongen wordt ipv verfijnd.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:14

ik vind het niet nodig om met van die hulpteugels te rijden.

ik vind dat je dan niet normaal met je paard kunt rijden, dus je kunt hem niet aan,daarom pakken mensen naar de hulpteugels.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:53

xTweetyx schreef:
ik vind het niet nodig om met van die hulpteugels te rijden.

ik vind dat je dan niet normaal met je paard kunt rijden, dus je kunt hem niet aan,daarom pakken mensen naar de hulpteugels.

Dit is niet waar, op mijn oude werk kregen we op gegeven moment een paardje binnen. Die was 13 en had Z gelopen. (kon zelfs een leuke piaffe!) Helaas was hij de afgelopen 3 jaar alleen maar door jonge kinderen gereden met zijn neus omhoog en weggetrokken rug. We hadden echt alles geprobeert om hem zijn rug te laten ontspannen. (fysio is er ook bijgeweest) Het enige wat hielp was hem letterlijk met een slof uit die houding te trekken. Dan hoorde je een keiharde kreun en vervolgens alleen maar briesjes van ontspanning. Maar het heeft heel lang geduurt voordat hij vanuit zichzelf weer in die ontspannen houding kon komen.

Wat ik wil zeggen, hulpteugels hebben soms echt een functie en kunnen daadwerkelijke ondersteuning bieden. Dit heeft niks te maken met of je het paard wel of niet aan kunt, of met je technische rijvaardigheden. Bovendien durfen onervarenen veelal niet een scherpere hulpteugel dan een martingaal te pakken. Uitzonderingen daargelaten.

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:59

Ik heb niks tegen hulpteugels, maar alleen als je ze op de juiste manier gebruikt en met de juiste beredenering.

Ik zelf gebruikte een elastiek, en martingaal. Deze hebben me heel goed geholpen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:52

ja natuurlijk lekker makkelijk gezegd: als je naar een hulpteugel grijpt,kan je niet rijden. beetje onzin!

ik heb tegen geen enkele hulpteugel bezwaar,zolang ze maar correct en met beleid toegepast worden.
om al bij voorbaat tegen een hulpteugel te zijn,is een beetje apart.

het zijn de mensen die om verkeerde redenen een hulpteugel gebruiken die je apart moet vinden ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:54

enigste waar ik mee rijd is een martegaal.

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:11

Ik gebruik alleen een hulpteugel(elastiek) bij het longeren. Ohz vind ik hulpteugels echt vreselijk. Behalve een martegaal bij het springen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:14

ligt aan de reden, waarvoor hij gebruikt wordt.
maar zonder goede reden, vindt ik ze allemaal slecht.

voor 1 van mijn pony's heb ik een borsttuig met martingaal gebruikt, verder geen hulpteugels.. :)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:16

als alles maar goed gebruikt word :)
en niet alleen omdat je je paard in de krul wilt hebben, omdat het mooier staat

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:19

Geen enkele hulpteugel is not done.
Verkeerd gebruik is wel not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:23

Ik gebruik zelf eigenlijk alleen hulpteugels met longeren. Een gogue vind ik daarbij heel prettig werken.
Van de slofteugel ben ik absoluut geen fan, ruiters die er goed mee kunnen rijden hebben hem meestal niet meer nodig.