Deken af met kou

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ja of nee ?

Ja:
11 (40%)
Nee:
16 (59%)

Totaal aantal stemmen: 27

Origineel

Deken af met kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:31

:wave:

Het staat hier vast harstikke verkeerd maar kon niets anders vinden :=. Dus Mods mogen het natuurlijk wel verplaatsen. :)

Als het vriest. En je gaat buiten je paard poetsen en natuurlijk dan het deken af , is dat slecht omdat je paard dan koud word?
En als je met je paard dan stappen even gaat , zonder deken. En daarna als je klaar bent deken weer op , is dat slecht voor de spieren oid ? :)

Misschien een hele domme vraag, maar dat beweerde vandaag iemand en ik weet het niet :+ .

Ik hoop dat jullie het snappen :=
Graag met uitleg reageren.

:wave:

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:32

Is je paard geschoren?
In een dun vachtje?
Of heeft je paard een gewone vacht?

toen mijn haf geschoren was, deed ik als ik de deken afhad een zweetdeken op met poetsen of stappen.

Origineel

Re: Deken af met kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:33

Mijn paard is niet geschoren. En heeft wel wat dikkere vacht ja :j. En verhaart alleen een beetje lange haren.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:34

Oke. wel een goed idee met zweetdeken :j.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:35

Ik doe alles zonder deken [staat onder 200 gram + regendeken]. Ze heeft er geen moeite mee, ligt er ook wel aan dat ze niet zo'n heul dun vachtje heeft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:36

Ja dat deed ik, en dan waar je wilt poetsen even een stukje de deken opzij schuiven. Maar diegene heeft wel gelijk vind ik; je kunt natuurlijk niet ineens je paard zonder jas buiten hebben staan als hij aan die jas gewend is ;)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:37

Nee. Daarom vraag ik het ja :j.
Ik wil niet dat ze koud word ofzo.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:50

Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt wat voor deken je er op hebt liggen.
Mijn paard staat onder een 200 grams deken, ik poets en rij gewoon zonder deken.
Maar kan me voorstellen dat als je paard onder 400 gram of meer staat dat dan de overgang wel erg groot is.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:52

Die van mij staat onder 400/500 grams en die poets ik gewoon zonder hoor.. is welliswaar binnen maar is niet echt warm. Rijd ook gewoon zonder zweetdeken etc :+ Ze heeft er geen last van en heeft dun vachtje.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:54

als ik poets, doe ik eerst de deken alleen aan de voorkant los en de voorste buiksingel, dat klap ik achterover, over de achterkant. dan poets ik dat, als dat klaar is deken voor vast, achterste kruissingel los, en dan de achterkant poetsen

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:54

Oke. Mijntes ook onder 300 - 400 grams ongeveer. :)
Maar haar vacht is niet heel dun. En kan het niet aan haar merken dat ze koud is.

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:56

Mijn paard heeft erg gevoelige spieren. Bij koude of wind verstrakken zijn spieren erg snel, wordt hij chagerijnig en is hij minder los tijdens het rijden. Om ervoor te zorgen dat zijn spieren warm blijven poets ik dus inderdaad door de deken terug te slaan en stap ik in en uit met een zweetdeken. Als ik aan de hand ga stappen laat ik zijn winterdeken op. Mijn paard is niet geschoren.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:59

het is dus dat ik uit deze reacties opmaak niet slecht maar je kan voor de zekerheid zoveel mogelijk met deken doen ? :)

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:42

Gewoon poetsen enzovoorts kan toch geen kwaad zonder deken?! En inderdaad wanneer je een stukje gaat stappen zal ik er wel een dun dekentje op doen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:03

Ik ga niet buiten poetsen. Pony is geschoren, staat onder 500 grams, en mij lijkt dat veel te koud. Ik poets binnen met de deuren dicht, zodat ze ook geen tocht op haar lijft krijgt!

Als je paard een normale vacht heeft (niet geschoren) kan het best wel hoor! Je moet geen uren buiten gaan staan zonder beweging, maar zo even een kwartiertje kan echt geen kwaad. En idd even een zweetdeken op de kont ofzo.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:34

mijn paard staat nu onder een bucas all in one deken niet geschoren ..met deze koude dagen -5 overdag ..als ik ga poetsten haal ik hem natuurlijk gewoon er helemaal af ;) als ik ga longeren of rijden gooi ik over het zadel mijn lekkere teddyfleece deken van HH eroverheen en zo stap/draaf ik hem even warm en los daarna de deken eraf en echt rijden ........ na het rijden weer de teddydeken eroverheen en goed uitstappen ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:59

Dit hoort bij SV.
Daarom van HAR-->SV.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:06

Zolang hij niet geschoren is kan de deken best even af hoor. Zo snel krijgen ze het niet koud. Met een geschoren paard zou ik wel oppassen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:09

ik poets gewoon zonder deken, maar wel uit de wind. Van zodra de temperatuur onder 5°C duikt, dan plooi ik ook steeds een stuk van het deken om en poets eerst hals en benen, daarna voorhand en als laatst de achterhand. Ook altijd inrijden en uitstappen met een nierdeken.
Ik heb trouwens en ijzige angst voor een niercrisis uit te lokken. Het paard van een vriendin heeft dit eens gehad door de koude, dus neem het zekere voor het onzekere...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:12

Om te voelen of je paard het al dan niet koud heeft moet je aan de ooraanzet voelen. Is die lekker 'warm' (niet koud dus) dan zit hij op een -voor hem- aangename temperatuur.

Laatst was hier een gevoelstemperatuur van -15° en iedereen maar bibberen.. Toen dacht ik ook van OEI nu zal hij het wel koud hebben! Neen hoor, oortjes waren lekker 'lauw' :D

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:05

een paard even zonder deken poetsen en dan koud krijgen????tis geen chihuahua mijn god zeg!!!!!

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:07

Ik poets gewoon zonder deken, en als ze het koud zouden krijgen (wat ik betwijfel van dat ene kwartiertje) dan is dat maar pech.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:09

Als ik ga poetsen ofzo gaat de deken mooi af hoor! :) Maar als ik ga rijden ofzo doe ik tijdens in- en uitstappen wel even een zweetdekentje op :) That's all.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:11

ik zet die van mij af en toe lekker even zonder deken buiten hoor.
is goed voor de vacht,kunnen ze even luchten zeg maar :D

bij een geschoren paard is het nu denk ik wel even anders,maar als het niet al te lang is kan het best.
goed naar je paard kijken,dan zie je vanzelf of ie het koud krijgt

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:57

bedankt voor de leuke reacties :) .

Tja ,, hier kan het niet binnen wel uit de wind. Maar dan wordt het ongeveer een dik halfuur tot uur zonder deken :) .
Als je dus er een beetje oplet zal het wel wat meevallen :) .