Wat is dit voor bit + touwtje over de neus ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Wat is dit voor bit + touwtje over de neus ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 18:06

Hoi,

ik kwam op internet een plaatje van deze optoming tegen (foto kan schokkend zijn) : http://hauteecole.10gb.ru/horrors_of_sp ... 610/g2.jpg

Waar we het allemaal waarschijnlijk wel over eens zullen zijn, is dat het absoluut om een zéér dieronvriendelijke optoming gaat, of iig hoe het dáár gebruikt wordt. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik sowieso geen voorstander ben van het gebruik van superscherpe bitten en stangen, omdat ik denk dat je beter kunt voorkomen dan ''genezen'' oftewel het probleem voorkomen ipv dat je nog meer problemen veroorzaakt door het op deze manier te bestrijden. Overigens voor de western ruiters en andere mensen die wél met stang o.i.d. rijden, ik heb er absoluut niks op tegen wanneer het normaal gebruikt wordt. Want met een simpel trensje kun je dezelfde schade aanrichten als je maar hard genoeg trekt en ragt. Verder wil ik hier geen discussies over oplaaien, dit alleen maar om even uit te leggen wat ik met het topic bij dit plaatje bedoelde.

Waar het om gaat : Ik kwam dit plaatje tegen op internet, en ik vroeg me af of iemand dit wel eens eerder gezien heeft of er meer over kan vertellen. Ik heb deze optoming nl. eens op een stage (ik noem geen namen) gebruikt zien worden met springpaarden en daar zag ik ook al meteen dat het om een erg onvriendelijk bit ging. Kapotte mondhoeken en bloed aan het bit was daar helaas ook geen ongewone zaak... Hoewel dat ook gebeurde als er met een gewone trens werd gereden. Ik heb 13 jaar ervaring in de paarden en ik heb dit bit nog nooit eerder ergens gezien behalve op die stage, dus ik ging er vanuit dat ze zelf iets in elkaar geknutseld hadden ofzo, maar dat is dus blijkbaar niet zo. Vanwege de ervaring die ik helaas heb moeten aan zien met dit bit, wil ik graag weten of er mensen zijn die er wat meer over kunnen vertellen, zoals hoe het precies inwerkt en wat de naam is.

Groetjes Anne-Sophie

mistid

Re: Wat is dit voor bit + touwtje over de neus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:30

Ben ook erg benieuwd. Zit er nu bloed onder aan de mond van dat paard?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:32

Dat bit is een Mikmar. Vrij vriendelijk bit, als ik de verhalen moet geloven. Bit is plat, met een rolletje in het midden, touwtje loopt over de neus en eindigt aan een tweede paar teugels. Enige nadeel vind ik wel dat het gedeelte in de mondhoeken ook plat is, dus een klein oppervlak.

http://www.mikmar.com/
Laatst bijgewerkt door LizMD op 15-01-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:33

Ja dat is idd bloed... ik heb ook geen idee hoe dit bit heet, het plaatje ken ik wel |(

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:36

Zo vriendelijk vind ik het bit er niet uitzien...
Als het bit vriendelijk was geweest had er ook geen bloed aan en onder de mond van het paard gezeten.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:38

ieder bit is zo vriendelijk als de gebruiker....

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:39

dat vind ik dan weer onzin
dat ligt er maar net aan hoe de ruiter is met de handen
soms zie je bij sommige van een enkel gebroken bit ook bloed ;)
of het paard heeft op zn tong gebeten
het ziet er meestal heftiger uit dan dat het is

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:45

Krissie0 schreef:
Als het bit vriendelijk was geweest had er ook geen bloed aan en onder de mond van het paard gezeten.

Is nogal een voorbarige conclusie. Hoeft nl. niet door het bit te komen, paard kan zich idd ook op de tong gebeten hebben of binnenkant wang.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:03

aslo schreef:
Krissie0 schreef:

Is nogal een voorbarige conclusie. Hoeft nl. niet door het bit te komen, paard kan zich idd ook op de tong gebeten hebben of binnenkant wang.

Ik heb op die stage zo vaak paarden met bloed aan hun mond gezien als ze met dat bit gereden waren, en ik wist hoe hard ze daar trokken en altijd die teugels superstrak en slofteugels e.d. eraan.... Dan kan ik me niet voorstellen dat dat élke keer ligt aan op wang of de tong bijten. En ik kan me er ook weinig bij voorstellen dat een vriendelijke ruiter met zo'n onvriendelijk bit gaat rijden, dan zou je het vast wel meer zien. Denk dat dit bit vooral erg scherp is, en als het verkeerd gebruikt wordt dus dit veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:04

Het bit kan kantelen, vols mij is het een plat bit. Dus als het parad sterk wordt, wordt het bit ook extreem sterk... En het paard kan dan zijn mond niet open doen..

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:23

het bit heeft geen scharen die kunnen kantelen, het zit gewoon vast. ik heb het bit wel eens uitgeprobeerd, maar het bit zelf is heel licht en in mijn geval von ik het vriendelijk.

daarentegen wil het touwtje over de neus wel kunnen gaan snijden! dit bit mag je in het Z/ZZ mee rijden, maar is sinds kort door de FEI afgekeurd voor de internationale wedstrijden!! dus internationaal gezien mag je hier NIET mee rijden!!(waarschijnlijk door de onvriendelijke manier van het touwtje)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:25

As the rider applies pressure to the reins, this unique design disperses pressure to the nose, mouth, chin, and poll areas.

vind dit toch niet erg vriendelijk overkomen hoor. Het is idd een mikmar bit en word vaker gebruikt bij springpaarden. Elk bit kan vriendelijk zijn is maar net wie er aan de teugels zit!! Maar bij deze twijfel ik erg als ik de beschrijving lees . Maar goed misschien is er iemand op bokt die dit bit gebruikt en ons meer erover kan vertellen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:26

Joolien schreef:
Het bit kan kantelen, vols mij is het een plat bit. Dus als het parad sterk wordt, wordt het bit ook extreem sterk... En het paard kan dan zijn mond niet open doen..

Ja dat dacht ik ook al, omdat het door die touwtjes omhoog getrokken kan worden en ook gewoon via de teugels... Als het bit ''normaal'' in de mond ligt, ligt het volgens mij plat met in het midden dat rolletje. Een normaal bit (en vooral een stang met scharen) kantelt ook als je aan de teugel trekt, maar dan trek je het alleen maar naar beneden en draait het niet omdat een normaal mondstuk van een bit rond is. Maar als een bit een tongboog heeft en je trekt aan de teugel, dan kantelt het bit ook en prikt die tongboog in het gehemelte. Dat doet een enkelgebroken of dubbelgebroken trens trouwens ook bedenk ik me net, maar die knijpt dubbel en kantelt omhoog, waardoor het bit in een punt komt te staan en in het gehemelte prikt... Dus dit bit zal dan nog veel scherper inwerken doordat het met de touwtjes ook nog eens strak om de neus getrokken kan worden, zoals een soort ophaaltrens... Dat is dit : http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... ltrens.jpg Die zit volgens mij met de gespjes aan de bakstukken vast. Ook lekker paardvriendelijk, je jast zo dat bit omhoog dwars door zijn wang heen als er een debiel mee rijdt.... 8)7 Kan toch zó kwaad worden om dit soort achterlijke dingen !!!! -:(-

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:28

Om even een duidelijker beeld te geven, het bit in de beginpost ziet er in z'n geheel zó uit : http://fesweb.org.nz/images/MCombBit.gif
Met dat touwtje dus over de neus, door het bit aan de teugels vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:28

En toen dit bit net op de markt was, was het hondspopulair.
Maar het werd snel afgestrafd door het publiek...

Ik heb ik meen Jos Lansink nog eens tegen zijn groom horen zeggen: Doe maar niet dat martelding in wat ruiter X(reed op dat moment in, met dit bit) in heeft hangen, doe maar hackamore.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:30

Lijkt wel een martelwerktuig, :r
Wat voor plezier hebben paard en ruiter nog als je hier mee rijdt?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:31

Biertabje schreef:
het bit heeft geen scharen die kunnen kantelen, het zit gewoon vast. ik heb het bit wel eens uitgeprobeerd, maar het bit zelf is heel licht en in mijn geval von ik het vriendelijk.

daarentegen wil het touwtje over de neus wel kunnen gaan snijden! dit bit mag je in het Z/ZZ mee rijden, maar is sinds kort door de FEI afgekeurd voor de internationale wedstrijden!! dus internationaal gezien mag je hier NIET mee rijden!!(waarschijnlijk door de onvriendelijke manier van het touwtje)

Dat kan goed kloppen, want de wedstrijdruiter van de stal waar ik stage liep startte ook in het Z, maar niet internationaal. Het bit kan volgens mij wel meer kantelen via de scharen dan een bit wat alleen ringen heeft. Want dat kan nl. elk bit wat langer is dan een trens (dus ook een pessoa). Ik kan me best voorstellen dat dit bit evt. vriendelijk is in goede handen, maar toch ben ik blij dat je dit bit zo weinig ziet...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:31

Imo als dat touwtje 'vriendelijk' zou moeten zijn hadden ze hem wel dikker gedaan. Het biet ziet er vanaf het plaatje niet vriendelijk uit, ook lijkt me doordat het plat is niet lekker inwerken bij druk. Maar alsnog geld, het bit is zo sterk als de ruiter hand hem maakt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:32

Joolien schreef:
En toen dit bit net op de markt was, was het hondspopulair.
Maar het werd snel afgestrafd door het publiek...

Ik heb ik meen Jos Lansink nog eens tegen zijn groom horen zeggen: Doe maar niet dat martelding in wat ruiter X(reed op dat moment in, met dit bit) in heeft hangen, doe maar hackamore.

Gelukkig maar, de échte profs weten wél wat paardvriendelijk is, althans in dit geval.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:34

Noah2006 schreef:
Lijkt wel een martelwerktuig, :r
Wat voor plezier hebben paard en ruiter nog als je hier mee rijdt?

Tja, kun je het nog rijden noemen ? Wordt eerder een paard dwingen tot lopen, rijden werkt toch écht anders als je het mij vraagt...

ZusJacobs schreef:
Imo als dat touwtje 'vriendelijk' zou moeten zijn hadden ze hem wel dikker gedaan. Het biet ziet er vanaf het plaatje niet vriendelijk uit, ook lijkt me doordat het plat is niet lekker inwerken bij druk. Maar alsnog geld, het bit is zo sterk als de ruiter hand hem maakt.

Tja, dat dacht ik dus ook. Een hackamore is ook als vriendelijk bedoeld en heeft daarom ook geen dun touwtje als neusriem. Die kan ook scherp inwerken, maar niet zo erg als dat mikmar bit doet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:34

Het Grappige is dan weer de site van MIKMAR heeft dan alleen western style gereden paarden er staan , en die rijden met een ander soort druk , meer los, vast !!
Normaal gezien iig niet met continu teugeldruk !!

Vindt het geen leuk bit om te zien ..

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:35

maxielover: ik bedoel ook in de zin van dat de scharen niet onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. de scharen zitten gewoon aan het bit vast zeg maar :j. uiteraard kantelt het bit mee bij druk op de teugel :j

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:37

En wat denken jullie hiervan, de waterfordtrens : http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... erford.jpg Ik weet niet hoe ie inwerkt, maar ik krijg toch ernstig het gevoel dat ik net zo goed een fietsketting in de mond van m'n paard kan hangen als ik zó wil rijden....

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:38

Biertabje schreef:
maxielover: ik bedoel ook in de zin van dat de scharen niet onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. de scharen zitten gewoon aan het bit vast zeg maar :j. uiteraard kantelt het bit mee bij druk op de teugel :j

Ja dat snap ik. Maar bij een normaal bit met scharen kunnen de scharen toch ook niet onafhankelijk van elkaar of van het mondstuk bewegen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:38

Kan ook scherp zijn, maar aan de andere kant zijn de balletejs ook vriendelijk. Ze liggen fijn in de mond.