Halsstuk, manen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTralala

Halsstuk, manen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:51

Aangezien mijn paard geschoren is, heb ik een hals gekocht voor aan de deken.
In het begin vielen er een paar 'maan haren' uit maar het worden er nu wel erg veel. :\
Nu vroeg ik me af of iemand een tip heeft om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Vlechten misschien?
Alvast bedankt! :)

moelly

Re: Halsstuk, manen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:53

hai, ik heb ook een hals gekocht voor mijn paard ook omdat hij is geschoren dit had ik eerst ook, maar heb het even aangezien, dit ging eigenlijk vanzelf wel over, maar als ik jou was zou ik het niet invlechten, heb je kans dat de hele vlecht er binnenkort af gaat.

maar heb je toevallig ook gezien dat hij schuurt? daar kan het ook van komen, dat hij gewoon jeuk heeft;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:56

De hals schuurt gewoon doordat het paard zijn hoofd naar beneden brengt.Ik had vorig jaar een heel kaal stuk aan het eind vd winter.
Dit jaar dus maar ff niet meer.Heeft tot dit najaar geduurd tot ze weer bij gegroeid waren.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:56

Ik weet niet waar de haren los schuren, mijn paard had dit alleen bij de aansluiting van de hals/deken. Een paarden bh hielp toen.
Je hebt ook sleezy's, maar af je daar je paard nog een paar maanden mee wil laten staan? Dan is heel de hals en het hoofd, muv mond, ogen en oren, bedekt.
Laatst bijgewerkt door Girlgamer op 11-01-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:57

onder mijn eczeemdeken doe ik inderdaad de manen in allemaal losse vlechtjes. dan schuurt de deken iig minder over de manen. de echte oplossing moet ik ook nog tegenkomen... had al verzonnen lint door de vlechtjes te vlechten... dan worden ze nog meer beschermd. maar weet nog niet of dat werkt. kan pas van t voorjaar weer uitproberen. nu staat ze lekker naakt :)

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:58

Nee, ze schuurt niet :n Ze verliest ook maar op 1 stukje haar manen, het stukje tussen het midden en haar schoft.
Ik vind het echt ontzettend zonde want ze heeft/had een hele volle bos :j

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:59

Woo, tot het najaar. Dat is wel erg lang! Ben nu al aan het piekeren hoe ik dit straks op wedstrijden moet gaan doen :=
Misschien heel veel cowboy magic erin smeren zodat het wat meer 'glijdt' en niet schuurt?

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:04

Mijn paard heeft ook een halsdeken maar hij heeft (gelukkig) nergens last van. Hier heb jij natuurlijk niks aan maar mijn instructrice waarschuwde mij al dat een halsdeken kon gaan broeien en dat daardoor de manen dus uitvallen. Je zou de hals overdag open kunnen klappen (of 's nachts als ze overdag buiten is en het daar dus kouder is dan in stal) of tenzij de hele dag binnen staat dan gewoon overdag :). Dan komt het er in ieder geval genoeg zuurstof bij en broeit het minder. Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:08

heb je een foto van paard met die deken op?
hoe groot is je paard en welke maat halsdeken heb je?
flink antiklit sprayen wil wel helpen.dan glijd het wat beter

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:09

Ik zal morgen wel even een foto maken, de hals heb ik erg ruim gekocht :j
1/2 maten groter dan haar normale maat.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:13

juist als hij groot is schuurt hij misschien meer?

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:17

Ik doe het ook zoals Whizzard zegt. Bij mijn vorige pony liet ik het halsdeken er altijd aan, daardoor stikten zijn manen en vielen ze uit. Nu doe ik de hals er enkel aan als mijn paard buiten staat en alle manen hangen er nog aan;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:17

Wat voor stof zit er aan de binnenzijde van de hals?

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:03

Mijn paardje moet overdag wel met hals staan, we hebben buiten stallen en ze zijn iets té goed geventileerd.
Het is er namelijk net zo koud als buiten, zonder hals heeft ze het echt koud.
De stof aan de binnenkant is niet van dat 'gladde', weet niet precies wat het wel is. :+
Gewoon een stofje, net als een shirt?, er komen nu langzaam wat 'bollentjes' op.

Heb nu 6 dikke vlechten gemaak (heeel losjes) met heel veel anti klit :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:06

xTralala schreef:
De stof aan de binnenkant is niet van dat 'gladde', weet niet precies wat het wel is. :+
Gewoon een stofje, net als een shirt?, er komen nu langzaam wat 'bollentjes' op. :)

Dat is dus het probleem, dan glijdt de hals niet over de manen maar schuurt deze. Mijn paarden hebben ook dekens met halzen, maar deze zijn helemaal glad aan de binnenzijde (Horseware dekens) en ik heb nog nooit last gehad van afgeschuurde of uitvallende manen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:01

Heeft echt niets te maken met broeien,ik heb het met een wollen deken ook.Die van mij was iid ook niet glad aan de binnenkant.
Als je hem open klapt dan schuurt hij nog steeds op dezelfde plaats,helaas.
Ik baal er zelf ook van,vind het zo'n heerlijk warm gezicht!

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:16

Tja het is ook heel moeilijk om de manen goed te houden,
mijn haflinger met pracht manen is nu een stuk kwijt. (dit is nog maar +/-10 cm.)
Ik heb juist gekozen voor een hals stuk. Hoopte dat dit de manen zou beschermen. Vooralsnog gaat het goed. Manen zitten wel heel plat en hebben geen volume meer, maar dat komt dadelijk in het voorjaar weer. Weet echter niet wat ik moet doen om de manen snel te laten groeien. Hebben jullie nog ideeen want het duurt zo ontzettend lang en het valt gewoon te erg op.

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:02

Ik heb een onderdeken met losse hals van Paardenboulevard. Deze is gemaakt van een soort gladde voeringsstof. Ben er heel erg blij mee, omdat deze deken een losse hals heeft. Scheelt ook vrij veel met de Horseware prijzen...
Mijn paard heeft geen last van uitvallende manen.

Ik verwacht ook dat het komt omdat je geen gladde voering hebt.

Wellicht dat je een 100 grams onderdeken met hals onder je winterdeken kunt doen.
Hierbij de link:
http://www.paardenboulevard.nl/shop/art ... ce64911015

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:11

Ik heb een rambo light turnout full neck met een fleece voering. Z'n manen valen met bossen tegelijk uit. Ik heb net bij de action een satijnen sjaatje gehaald voor 89 cent en dat wil ik er in gaan naaien kijken of dat werkt.

Soy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:42

Mijn verzorgpony was ook tussen het midden van de manen en de schoft toen in terug kwam van ZOMERVAKANTIE een hele grote pluk kwijt. Ik heb nog nooit een halsdeken bij haar gebruikt. Maar in jou geval zal het daar toch waarschijnlijk wel aanliggen. Ik heb toen alle manen op 1 lengte geknipt en nu is alles weer goed aan het aangroeien.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:51

zoals wizzard al zei ...ik zou overdags buiten als het erg koud is of snachts de hals erop doen en als ze gewoon in een binnenstal staat lekker de hals eraf halen of terug klappen ...

ik doe nu het zelfde bij mijn paard .heb een bucas deken met bucas hals met gladde voering van binnen..nu heb ik de hals terug geklapt en kunnen zijn manen ademen ..snachts doe ik hem weer op en sochtends weer af ... zo houd je wel de manen heel :D heb nog geen last van uitvallende manen
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 12-01-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:52

ik heb een halsdeken met gladde binnenvoering, eerst leek het mij "kouder" dan het deken van m'n vriendin met een soort fleecevoering, maar mijn paard haar manen zien er nog picobello uit, ik moet ze zelfs zelden borstelen om er netjes uit te zien en bij m'n vriendin haar paard zien de manen er altijd kapot geschuurd uit en als ze ze borsteld komen er hele plukken haar af...
Een andere hals misschien de oplossing

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:00

yvonnedv schreef:
Ik heb een rambo light turnout full neck met een fleece voering. Z'n manen valen met bossen tegelijk uit. Ik heb net bij de action een satijnen sjaatje gehaald voor 89 cent en dat wil ik er in gaan naaien kijken of dat werkt.

Rambo dekens hebben geen fleecevoering. Alle Horsewaredekens hebben een gladde binnenvoering.
Ben je niet in de war met Bucas?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:27

Horseware schreef:
yvonnedv schreef:

Rambo dekens hebben geen fleecevoering. Alle Horsewaredekens hebben een gladde binnenvoering.
Ben je niet in de war met Bucas?

O ja Solly ff in de war :o Komt omdat ik een Rambo SIH heb.

Maareh mijn Bucas heeft nu ook een gladde voering in de hals

Afbeelding

Het was een aardige klus om het er met de hand in te naaien maar zoals het er nu uitziet werkt het wel.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 13-01-10 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:36

Ik had al een fleece deken met hals, maar de manen van mijne worden opeens ook wel akelig dun := ..