Dit zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:00

Na een hele zoektocht leek het me hopeloos om een goed zadel te vinden voor mijn pony en had ik me er al bij neergelegd om maar gewoon met het boomloos verder te gaan (dit ligt om 1 of andere rare reden nog altijd het beste, misschien niet meteen qua zadel maar wel de combinatie zadel/singel, indien echt de hele uitleg nodig is mag hier gerust achter gevraagd worden ;) ) ookal is dit voor mij niet meteen het ideale zadel. Het grootste probleem met mijn pony is dat hij hééééééél kort is, rond, maar toch een schoft heeft, verder is hij übergevoelig aan de singel (hiervoor is echt al alles geprobeerd, voor meer uitleg mag je altijd pb'en). En om 1 of andere reden blijkt de combinatie boomloos & singel het beste te werken, omdat daarbij de singel wat verder naar achter ligt dan doorgaans..

Nu lagen er per toeval bij de persoon waarbij mijn pony staat 2 zadels om te testen, een "smal" zadel en eenzelfde soort zadel dat op een fjord had gelegen. Toen ik heb dit zadel maar eens op mijn pony gelegd, kan nooit kwaad. Ik weet dat je vanaf een foto niet 100% zeker kan zeggen of een zadel past of niet, en ik weet ook dat het er op een foto anders uitziet dan in het echt, maar ik zou toch graag jullie mening hebben. Als er namelijk iets is wat op de foto al duidelijk niet goed is .. Het zadel heeft er gewoon opgelegen, ik heb er verder niet opgezeten omdat dit niet ging omwille van het weer. Maar ik ken het soort zadel wel, heb er bij een ander paard op gereden en vond het super zitten ;) Dus daar heb ik niet zo'n schrik voor.

Uiteraard, moest het zadel aangekocht worden, komt er iemand bij die er verstand van heeft om alles goed na te kijken ;)
Maar wat denken jullie zo vanaf een foto op het eerste zicht?

Afbeelding
(singel nog niet vast)

Andere kant: http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... border.jpg
Achterkant: http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... border.jpg
Voorkant: http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... border.jpg
Komt het zadel te ver vanachter?: http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... border.jpg

Met de singel vast
Afbeelding

Waar de singel ligt: http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... border.jpg

En nog 2 foto's met wat meer pony:
http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... border.jpg

http://i247.photobucket.com/albums/gg14 ... border.jpg

Nog bepaalde vragen? Laat maar horen ;)

rosja1

Re: Dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:13

op het eerst gezicht vind ik het netjes liggen hoor. de lengte kan ook net volgens mij en het ligt niet op de schouder. mooie pony trouwens.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:15

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:19

is dat niet de vorm van het zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:22

Of de hoek van de foto?

Ik heb gevoeld op de plaats van de schoft waar het zadel aansluit (dus over dat stukje heb je het volgens mij) en daar kon makkelijk een hand tussen, dus zelfs met dekje denk ik persoonlijk niet dat het te fel gaat drukken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:23

neh zadel is te smal
dat is zo al te zien
ligt ook aangesingeld ten berge
zou tch nog even verder zoeken ..

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:23

als je er een hand tussen kan stoppen(ook met dekje en met singel aangesingeld) is het goed denk ik hoor.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:25

Volgens mij is de boom iets te smal. Als je goed kijkt ligt het zitvlak iets hellend naar achteren op het paard. Denk dat dit wel horizontaal moet zijn. Het lijkt ook wel een beetje of dit type zadel er zo op moet liggen dat in ieder geval de bovenkant boom en de bovenkant lepel gelijk aan elkaar moeten liggen. Nu ligt de voorkant hoger dan de achterkant.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:26

je meot hem goed aansingelen een dekje eronder doen en dan voelen. mijn zadelmaker zei dat als je er dan nog een hand tussen kan schuiven het goed is, te wijd is namelijk ook niet goed. als je niet met je hand eronder kan glijden naar beneden is het foute boel, dan is het te strak. ik vind het ook zo moeilijk beoordelen van een foto.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:26

ik heb ook het idee dat de boom wat te smal is. Maar mocht je intresse hebben kan een expers het echt bevinden ;).
Wel een super mooi zadel trouwens?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:29

Het is een Malibaud-zadel.
Moet zeggen dat ik ook de indruk had dat het niet helemaal 100% goed lag (wat gezegd werd dat het niet helemaal horizontaal leek te liggen), ik denk ook dat het nog ietsje naar achteren moet, alhoewel mij dat IRL niet meteen opviel en ook niet op elke foto ..

@ nickyu : hoe kan jij zo makkelijk zien dat de boom te smal is? Kan je mij dat uitleggen?

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:32

Klopt dat ie idd nog wat naar achteren moet. Denk niet dat de schouder helemaal vrij ligt. Maar als je 'm wat meer naar achteren doet is ie te lang. Het zadel is dus en te nauw en te lang voor je paardje.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:37

zadel toont naar achteren lopend
dus voor hoger als achter
betekend dat het grootste deel van jouw gewicht op de achterzijde
(nierstreek) steunt , dit is voor je paard niet fijn

daarbij graaft die zich een weg naast de schoft ..

als ik bedenk dat die ietsjes naar achteren zou moeten liggen
is die te lang en zal die nog net te smal zijn ..

zijn wel hele fijne type zadels :D
tenminste voor de ruiter
vind de malibauds voor het gemiddelde paard van wat wij gezien hebben niet zo fijn ..

van de tig keer slechts enkele maal passend gezien

begrijp wel , aan de vorm van je pony te zien , waarom je meer te porren bent voor een zadel
met een singel ophanging iets verder naar achteren

moet even hart nadenken maar er was een bokker die dit type zadel te koop had
maar dan wijdere vork , paste helaas net niet lekker op de mijne (mijn pown)
hlaas... maar misschien net wel op de jouwe
zal eens zoeken voor je :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:41

Dank je voor de uitleg :)

Zou het zo'n probleem vormen als het zadel wat verder naar achter ligt? Voor de nierstreek dan .. Want er is toch nog een stukje waar geen gewicht van mij komt. En bij het boomloze wat er nu op ligt komt de achterkant nog verder, is ook wel het stuk waar geen gewicht op komt groter maar toch .. En daar heb ik dus nog nooit problemen mee gehad (enkel dat de achterkant schuurt als er een verkeerd dek onder ligt omdat het dus zover naar achteren komt).

Dat te smal blijf ik me afvragen hoe je dat zo makkelijk ziet, want daarin kan ik niet volgen als ik eerlijk moet zijn :o
Dat "een weg graven naast de schoft" komt op mij over alsof die lijkt weg te zakken ofzo? Nu doet alles dat bij een pony met 5cm haar op dit moment (kijk maar naar de singel) := Of bedoel je daar wat anders mee?

Als je dat andere zadel vindt mag je dat zeker even laten weten ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:47

In dit topic: [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels staat een hoop informatie over de ligging van niet-Engelse zadels, met ook een paar goede stukken over Malibaud. Misschien heb je daar nog wat aan, of kun je het daar ook eens vragen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:54

Dank je :)
Ik had al op "Malibaud" gezocht maar daar kwam ik niet ver mee, ben dat topic wel tegengekomen maar dat is zo groot .. en ik hou niet zo van topics van tig pagina's waar je dat beetje informatie wat je zoekt moet uitfilteren :o (kan je eigenlijk niet in een topic zelf zoeken?) maar ik zal dan toch eens kijken ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:13

net als bij een western heeft een mauliboud een heeel klein
stukje over aan de achterzijde
daar rekening meehoudend vind ik dit zadel nog te lang en ja daar gaat je pony last mee krijgen

bij een boomloos is het veel minder erg dat het te lang is
daar je daar echt jouw zitplek + paar cm er omheen hebt waar de druk komt , dat is appels met peren vergelijken

zo te zien heeft jouw pony behoorlijk korte rug
maar weet niet hoe deze onder zadel loopt
dus tild hij goed , of blijft de rug dan nog iets hol ?
etc etc etc vanalles wat een zadelverkoper ter plekke behoort te beoordelen .. al met al dit zadel is te smal en te lang ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:24

Ok, merci voor de reactie, ik leer elke keer bij :)

Extra nadeel is dat een zadelverkoper vaak alleen naar het zadel kijkt .. Ik had laatst een zadel wat goed lag, niet te lang was, ook met rijden goed bleef liggen etc. Ik had toen al aangegeven dat de pony snel moeilijkheden heeft ivm de singel, maar dat was volgens haar geen probleem, ze was er eigenlijk 100% van overtuigd dat het geen probleem zou zijn omdat de singel anders lag dan bij een standaard dressuurzadel. Nu, dat was ook zo, daarin geef ik haar geen ongelijk, maar toch had ik na even "echt rijden" (was iets van 10 minuten in de paddock en pakweg een uurtje buiten waarvan 20 minuten draf/galop, wat dus niks is..) een singelwonde waar je U tegen zegt, nog nooit zo'n grote wonde gehad :=

Dus ja, toen heb ik eigenlijk opgegeven en besloten gewoon met het boomloze verder te gaan, al voel ik mij bij dat boomloze dus ook niet 100%, maar wat moet je doen hé .. :=

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:59

volgende keer zadelverkoper die niet alleen kijkt naar zadel maar ook singel positie(wat in mijn oordeel ook onderdeel zadel is )
en kijkt naar manier lopen en rijden en ruiter

succes , ps zal de betreffende bokkker op dit topic wijzen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:01

Dat was dus gebeurd, maar zou volgens de verkoper geen probleem opleveren, zadel lag verder goed, ook onder het rijden en het gaf toen inderdaad ook geen probleem, maarja bij een kwartier/20 minuten in de paddock stappen en draven kan je daarover natuurlijk niet 100% zeker zijn en ik kon de verkoper moeilijk meenemen op buitenrit ;)

Dank je :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:54

de betreffende bokker meldt zich :D

het zadel in kwestie is een mclellan, ongeveer wat op jouw foto's staat maar dan zonder zweetbladen.
zoals op deze foto, alleen zitten er geen fenders of beugels bij, enkel het zadel met de singel.
het is breed genoeg voor mijn bolle tinker en zelfs het vlaams trekpaard van mijn vriendin, en een beetje schoft is geen bezwaar.
alleen de lengte zou een probleem kunnen worden.
de totale lengte van het zadel is zo'n 57 cm.
op mijn tinker lukte dat écht niet, want die heeft een ienemiene zadelruimte van maar 36 centimeter.
maatje kinderzadel zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:51

Merci voor je reactie :)
Maar ik moet al niet naar de foto kijken om te weten dat het niet gaat passen, 57 cm haal ik echt niet :=

Ik heb een tijd terug eens het dressuurzadel wat er toen oplag (en wat in theorie paste maar blablabla, lang verhaal ;) ) gemeten en ook zijn zadelruimte en toen kwam ik op zo'n 50 cm uit ... En ik heb gisterenavond gedacht van het nog eens te gaan meten om zeker te zijn, want ik ben zelfs niet zeker over die 50 cm (weet niet zeker of ik ver genoeg van de schouders ben afgebleven + vroeg genoeg gestopt) dus het kan misschien zelfs nog minder zijn ..

Edit; ik weet niet goed wat ik moet doen, al die verschillende reacties (van totaal niet passen tot perfect liggen en alles daar tussenin :=) ..

Probleem is dat ik over pakweg een week moet beslissen of ik het al dan niet neem, dat hier nog steeds sneeuw ligt (zelfs de wegen zijn dicht) en dat het dus momenteel echt onmogelijk is om er zelfs maar op te gaan zitten, laat staan even rijden. Ook zie ik echt niet in hoe ik op zo'n korte tijd een goede zadelpasser moet vinden, ik heb geen idee wie hier nog in de buurt zit en hoe weet ik of deze goed is? Heb er tijd terug 1 bijgehad met heel veel goede commentaren, maar ik persoonlijk heb er mijn bedenken bij wat hij toen allemaal gezegd heeft :o (pas op, toen klonk het heel logisch hoor, maar achteraf bekeken .. := ).

Dan kan je zeggen: neem het zadel niet, MAAR, dit soort zadels zijn sowieso al moeilijk te vinden, zelfs 2e hands en kosten nieuw makkelijk 3x zoveel als de prijs die er nu voor gevraagd wordt. Verder is dit een model voor bredere paarden en deze zijn NOG MOEILIJKER te vinden dan het gewone model .. :=

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:23

Misschien kun je de rug van je paard eens een beetje vies laten. Leg er dan een wit laken op en daar het zadel overheen. Ga een half uurtje rijden en pak alle gangen mee. Kijk dan eens hoe de afdruk op het laken is. Dat kan soms al genoeg zeggen. Voor heeeeel erge viese plekken en achter niks betekend bijv. dat je voor teveel druk hebt/te strak zit. Evt. zou je ook nog zelf een plip-pad maken. Als je de zoekfunctie hier gebruikt kun je er het één en ander over vinden. Weet niet waar je woont, maar de zadelpassers van country mill in nijkerk zijn erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:50

Dank je, maar zoals denk ik al meermaals gezegd is rijden echt onmogelijk nu .. Ik heb geen binnenbak ter beschikking (ook niet in de buurt, dan moet je al met de trailer gaan en wat ik dan in de buurt mag liggen mag je ook niet zomaar even gaan rijden) en de weide is echt niet te rijden nu. De enige optie is op straat, maar zelfs die liggen momenteel wit van de sneeuw (en spiegelglad) dus liever niet ...

Verder ben ik van België, dus de meeste gekende goede passers van Nederland zijn niet een optie voor mij (toch niet om zomaar even snel te laten langskomen), tenzij natuurlijk vlak bij de belgische grens, dan zou het nog kunnen..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:48

50 cm zadelruimte valt best nog mee, daar moet je echt wel wat voor kunnen vinden ;)
maar die mcclellan van mij zal idd niet passen.

op de site van huertecilla (http://www.huertecilla.net) staat een schat aan informatie.
je moet maar eens kijken bij 'het zadel'.
daar staat ook perfect uitgelegd hoe je de zadelruimte moet opmeten.

als je een onafhankelijke zadelpasser wil (die zelf geen zadels verkoopt waardoor je belangenvermenging vermijdt), kan je altijd eens kijken op http://www.msfc.nl/samenwerking/onze-leden/Europa/
Veerle de Meyer heeft mij een paar maanden geleden goed geholpen.