Oriëntatie springzadels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvie_Juudje

Oriëntatie springzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 00:28

In april ga ik een springzadel aanschaffen.
Zelf ben ik niet zo thuis in de modellen die er zijn wat betreft springzadels.

Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Belangrijk is:
- Ik heb een budget van 500euro
- Het word een bruin zadel (Ik vind het ook leuk om te zien welke verschillende kleuren bruin er zijn!)
- 18 inch
- Veel wrong, zowel knie als kuit.

Aan welke merken/modellen kan ik denken voor mijn budget?

Ik ben erg benieuwd naar foto's en de reden waarom jij juist dat zadel hebt gekozen.
Het gaat dus ECHT om alleen bruine zadels.

Carlijn__

Re: Oriëntatie springzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:48

Ik ben ook naar springzadel opzoek dus hou dit topic even in de gaten :j

zelf hoor ik wel goede verhalen over rossner atlanta! maar die is nieuw in de €700,-

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:49

voor 500 euro kom je op een 2e hands zadel. Daar is nieuw niks soeps voor te koop hooguit een wintec maar dat is geen leer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:53

Inderdaad zul je niet veel bijzonders tegen komen qua kwaliteit voor een nieuw prijs van 500 euro...
zelfs 2e hands zal dat al moeilijk worden als je ook nog bruin wilt wordt het helemaal zoeken naar een speld in een hooiberg of veel geluk hebben.

En dan qua kleuren, er zijn tig kleuren bruin, het moeilijkste is dan de rest in de juiste kleuren erbij zien te vinden.

Wij hebben een jaguar springzadel, super fijne zadels (niet te koop)

Babybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:43

Als je mazzel hebt tref je nog wel een goed springzadel voor dat geld, maar dat is meestal als een paard uit zijn zadel is gegroeid, of als mensen met de sport stoppen...
Het belangrijkse is denk toch dat het zadel goed past op je paard en dat je er zelf ook goed in/op zit. ;)

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:51

Ik heb de Rossner Amerika al een paar jaar en ik ben er erg blij mee. Het leer ziet er nog steeds mooi uit. Deze zijn zo'n 700 euro, maar zover ik weet alleen in het zwart.
De Rossner Atlanta zijn wel in het bruin, maar rond de 775 euro.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 13:08

Heeft iemand ervaring met Kentaur?
Deze kost bijvoorbeeld 500euro.
Ben zelf alleen helemaal niet bekend met dit merk :n

Het word waarschijnlijk ook een tweedehands zadel hoor.
En de zadelmaker komt natuurlijk gewoon langs om te passen.
Maar vind het wel fijn om van te voren te weten wat er op de markt is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:10

kentaur kost geen 500 euro nieuw die zijn 800+

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 13:32

Ah dan zijn ze duurder geworden.
Stalgenootje heeft deze vorig jaar nieuw gekocht voor 500 :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:35

Ik heb een Daaleman. Op de prijs na voldoet zo iets prima aan de eisen. Misschien dat je tweedehands er eentje op de kop kan tikken voor dat geld.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:52

Ik het een Kentaur, maar dat is een dressuurzadel :Y)
Ben niet van het springen, dus heb ook geen springzadel, maar ik denk dat je idd niet snel een goeie nieuwe zult vinden voor dat geld.. Maar er zijn vast ook wel goeie tweedehandse ;) Over het merk Kentaur ben ik wel tevreden :) Mooi goed leer, zit goed, en ze blijven ook erg goed.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:20

Ik heb een Rossner amerika (in het zwart) en een Rossner Atlanta (in het bruin). Beide 2e hands gekocht, allebij geloof ik €350. Er is iemand met een bruine Rossner Amerika op bokt, alleen dat is een zadel gemaakt van restleer dus uniek ;)

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:23

voor 500 euro kom je niet ver voor een nieuw zadel zal een tweede handse worden.zelf heb ik een springzadel van rossner tweedehands gekocht voor 300 euro nog met garantie

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:35

Op marktplaats zie je nog regelmatig de oude modellen van de stubben (siegfried) met de ronde achterboom. Deze zadels zijn over het algemeen bruin van kleur. Deze zadels zijn meestal nog erg goed en voor een laag prijsje.
Als je op zoek bent naar een nieuw zadel voor 500 euro, dan geef ik je voor een fietszadel meer kans van slagen dan voor een goed springzadel.

En anders zou ik zeggen probeer nog ff keihard te sparen en koop een goeie die wat duurder is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:26

Dat is geen ruim budget als je ook perse een bruine wil.

Ik durf de wintec 2000 jump wel aan te raden (ook in bruin). Fijn zadel, veel steun en aan te passen aan jou verhoudingen, leuke prijs. Maar zelfs deze komt boven de 500 euro uit.

Kunststof vind ik juist een voordeel omdat ik er ook meer cross (= waterbak)

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:17

Je zou ook kunnen kijken op de divoza site bij gebruikte zadels. Er staan vaak demo modellen tussen, die zijn nogal een stuk goedkoper en ik denk ook nog in zeer goede staat.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:16

Ik hoor veel over het feit dat ik met dit budget niet ver kom.
Misschien begrijpelijk want dat had ik zelf ook al wel gedacht :j

Komen jullie dan eens met zadels die jullie aanraden die duurder zijn?
En dan natuurlijk niet ineens zadels van 2000euro. Want deze zal puur voor erbij zijn. Ik heb namelijk een dressuurzadel wat wel meer centen heeft gekost. Ik ben dan ook een dressuurruiter die een 2e zadeltje erbij wilt voor het springen en crossen voor de afwisseling.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:19

ik denk dat je in die lagere prijsklasse dan in de richting van kentaur komt.

Ik heb zelf een kn allegro voor dressuur en heb een kentaur charon in bestelling voor er bij voor het springen.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:48

Ik heb een zeer net 2e hands stubben zadel voor 775,-- het was even zoeken. Maar ik denk dat je op de divoza site ook een heel eind komt ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:58

Mijn wintec was 600 en een beetje

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:50

Kentaur is een fijn merk, tenminste wij hadden een priamos en die beviel zeer goed. En die was toen al nieuw meer dan 500 euro....

Ik denk dat je gewoon gedult moet hebben en regelmatig kijken op Marktplaats, bokt, etc.
Of plaats een zoek opdracht op bokt.
Ga naar de ruitersportzaak in de buurt en vraag of die inruilers hebben en wat die kosten...
Of Ebay... en mn de duitse ebay daar staan regelmatig leuke zadels op voor een goede prijs.

Ik denk dat je met 750 euro verder komt voor een 2e hands van de betere merken... ik zou me daar op orienteren...

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:59

Ik heb een bruine Prestige type Michel Robert, het is gewoon een zalig zadel :-)
Heeft gewone knie en kuitwrongen, maar ik zit erin als een huis.
ik heb wel een 17 inch, een 18 inch voel ik me niet op thuis
(met confectiemaat 44)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:15

pirouetje schreef:
Ik heb een bruine Prestige type Michel Robert, het is gewoon een zalig zadel :-)
Heeft gewone knie en kuitwrongen, maar ik zit erin als een huis.
ik heb wel een 17 inch, een 18 inch voel ik me niet op thuis
(met confectiemaat 44)

Ik denk dat dit zadel zo ongeveer 1.750 euro boven budget ligt, denk niet dat dit een bedrag is dat TS eraan wil spenderen.

pin013 schreef:
Dat is geen ruim budget als je ook perse een bruine wil.

Ik durf de wintec 2000 jump wel aan te raden (ook in bruin). Fijn zadel, veel steun en aan te passen aan jou verhoudingen, leuke prijs. Maar zelfs deze komt boven de 500 euro uit.

Kunststof vind ik juist een voordeel omdat ik er ook meer cross (= waterbak)

Blijft een kunstof zadel na veelvuldig gebruik wel helemaal netjes??

Kentauer,jc en knightrider(misschien euroriding, maar weet niet hoe duur deze zijn) zijn de goedkopere redelijk correcte zadels. Anders kom je toch bij een wintec (of thorrowgood, wederom weet ik niet welke prijs bij hierbij hoort), dit kun je beter doen als een zadel wat voor geen kanten klopt. Het moet natuurlijk passen. Je kan eens de tweedehands zadels in de gaten houden, best-fit heeft vaak heel veel demozadels, je ziet er vaak niets aan maar er is toch een heel bedrag van de prijs af. Misschien kan je zadelmajer van het duurdere dressuurzadel je helpen, heeft die niet nog wat ligen met een inimini beschadeging op de lepel, deze heeft immers als eens aan je verdient, doet dus eerder water bij de wijn.

Tweedehands is vaak een groot probleem het moet ook maar net passen, als je er steeds een zadelmaker bij moet halen (als jij denkt dat het past)wordt je budget ook steeds kleiner.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:23

Sammie18 : ik heb dit zadel 2e hands gekocht voor 550 euro, het gaat niet om het nieuwste model....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:08

@ sammie:
Mijn wintec ziet er na 2 jaar nog als nieuw uit. Te oodelen aan de (dressuur) wintec van een vriendin van me zal dat de komende jaren ook wel zo blijven.
Het voordeel vind ik nou juist dat ik na modder en water geen schuur sporen heb zoals ik die na dat soort rot omstandigheden met mijn veel duurdere leren dressuurzadel wel heb.

Gewoon laten drogen, niet poetsen en invetten.