Ik heb een 4 jarige welke gewoon met bit ingereden is. Hij is echter 1.75 groot, maar heeft een vreselijk smal mondje. 11,5 cm bit is te groot, 10,5 is net te klein.
Hij heeft op een 11 cm bitje gelopen welke goed past, nadeel is dat 11 cm praktisch niet te krijg is behalve in onderlegtrens a 1 cm dik(bustrens, enkelgebroken, rvs). Hier heeft hij ook een periode mee gelopen zonder direct merkbare problemen.
Een maandje of 2 terug werd hij van de een op andere dag heel erg spooky op het bit. Gezien de leeftijd dachten we gelijk aan de tanden. Gewone hoofdstel heeft plaatsgemaakt voor een bitlooshoofdstel. De verandering was enorm. De niet merkbare problemen bleken toch eerste tekenen van "problemen" te zijn. Met een bitlooshoofdstel loopt hij veel stabieler, durft lengte in de hals te pakken vanaf het begin, kruipt niet meer achter het bit en is veel minder onrustig. Voorheen leek het op gewoon jonge paarden onhandigheid, maar na verandering van wel of geen bit verdween dit als sneeuw voor de zon.
Ik heb er totaal geen problemen mee om hem bitloos te rijden. Wil ook niet de discussie opstarten wat wel of niet beter is. Wel ben ik benieuwd of meer mensen dit zo ervaren hebben.
En verder zou ik vooral tips of suggesties willen voor bitten die zouden mogen in de dressuursport (er vanuit gaande dat we (nog) niet bitloos mogen starten) die passen in zijn kleine bekkie ... 11 cm dus.
Bitringen vind ik geen optie gezien die maar tot de L2 mogen.
Momenteel start het paard niet, haast heeft het zeker nog niet.
Voor de mensen die zich druk maken. Dierenarts heeft zijn gebit gecontroleerd en op een paar mini-haakjes was er niks te vinden. Plek waar het bit ligt is ook niet gevoelig. Zadel is recent gecontroleerd en ligt goed. Osteopaat heeft zijn rug al nagekeken en ook geen bijzonderheden