Welk zadel voor iemand met zeer holle rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Welk zadel voor iemand met zeer holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 11:59

Ik heb een erg holle rug en stevige kont waardoor ik als ik in het zadel zit heel moeilijk mijn onderrug recht kan maken. De laatste tijd heb ik weer erg veel pijn in mijn onderrug en 10 minuutjes rijden levert de dag erop gigantisch veel pijn op. Nu heb ik een westernzadel waar ik me best wel goed op voel maar ik kan die onderrug toch niet echt recht maken, ik blijf dus met een holle rug zitten waardoor ik natuurlijk heel moeilijk schokken kan opvangen met alle gevolgen vandien.

Zo zit ik dus op mijn zadel. En dan doe ik al redelijk veel moeite om mijn onderrug recht te maken (bekken te kantelen dus), maar daar moet ik zoveel moeite voor doen dat ik dat geen half uur kan vol houden.
Afbeelding

Beugels langer of korter zetten lijkt allemaal niet te helpen.

Herkent iemand dit probleem? Wat voor zadel hebben de 'holle-rug-mensen' hier op bokt? Of zijn er mensen die dit probleem gewoon blijven behouden eender welk zadel ze gebruiken?

SkyMarian

Re: Welk zadel voor iemand met zeer holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:09

Holle rug mens meldt zich. Allereerst zal je nooit de holling kwijt raken. Het hoort bij je bouw.

Van belang zijn dat je een goede verticale balans hebt. (schouder-heup-hak) op 1 lijn.
Een goede aanspanning van je onderste buikspieren. Wij holle-rugmensjes moeten veel meer moeite doen om het bekken onder ons lijf te trekken.

Qua zadel vinden wij over het algemeen meer balans in een zadel met een vlakke zit. In een diepe zitten kunnen we onze bips niet kwijt :+

Als je wat meer info zoekt plus beeldmateriaal. Hier 2 topics van mijn zitlessen
[RIJ-ITP] Zitlessen: het resultaat so far
[RIJ-ITP] Zitlessen: het resultaat so far deel 2

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:15

Ik meld me hier! :D Het is inderdaad je bouw, dus er van af komen gaat niet. Ik moet zeggen, qua zadel prefereer ik echt iets met veel vrijheid: een vlakke tot halfdiepe zit, zodat je de ruimte hebt om te zitten en je hulpen te geven. Voor mij heeft een boomloos zadel ook wonderen verricht, maar dat is maar net wat je fijn vind rijden, en of het past bij wat voor discipline jij wilt rijden natuurlijk.

Hebben jullie ook altijd na pakweg een halfuurtje zo'n last van je (onder)rug?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:22

:wave:
Ik merk per paard veel verschil. Als ik een paar dagen niet op mijn eigen paard heb gezeten ga ik juist meer last van mijn rug krijgen, maar in de tijd dat zij drachtig was en ik tijdelijk een ander paard reed kreeg ik juist meer klachten van het rijden. Wellicht dat het aan het zadel ligt, of aan de manier waarop het paard opgooit, dat weet ik niet. Mijn paard is erg vlak en het paard waar ik toen op reed juist het tegenovergesteld.

Waar ik wel achter ben is dat het juiste zadel met de juiste maat erg belangrijk is. En niet al te gedwongen zit en voldoende ruimte. Als de zit niet gedwongen is, maar de inchmaat te klein dan wordt je toch op je muis geduwd en komt je rug weer hol te staan. Toen ik mijn paard kreeg lag er een imperial riding kadet op (vzh). In die tijd merkte ik ook het meeste dat niet rijden meer klachten betekende. Ondertussen heb ik er een stubben dressuur op liggen, geen idee welk type, hij zit heerlijk en dat is het belangrijkste :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:31

@sjakie : de fotootjes waren zeer duidelijk EN zeer herkenbaar!! :D Ik heb ondertussen ook al enige punten ontdekt die ook bij jou voorkwamen waar ik nu extra op let. Vooral mijn beenligging die te ver naar voren lag, daar let ik nu erg op.

@Mloeser : tegenwoordig kan ik zelfs geen 10 minuten meer op mijn paard zitten zonder pijn te voelen. |( Ik heb al geprobeerd om mijn lichaam helemaal in houding te zetten die wordt aangeleerd als je begint te rijden, helpt niet, EN ik heb al geprobeerd om mijn lichaam complet te ontspannen, helpt niet, EN ... Ik wordt er wat moedeloos van.

@ Falona : een zadel met een grotere inch-maat ... dat moet ik eens proberen. Ik heb onmiddelijk veel last van zadels met een diepe zit, mijn zadel heeft qua diepte een medium zit, maar het is wel de standaard 16 inch (westernmaat dan) misschien moet ik wat ruimer hebben??

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:33

Als je echt een bekkenstand hebt met een holle rug dan zijn je onderste buikspieren echt noodzakelijk.
Waar heb je precies pijnklachten?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:35

Mandyke schreef:
De laatste tijd heb ik weer erg veel pijn in mijn onderrug en 10 minuutjes rijden levert de dag erop gigantisch veel pijn op.

Herkent iemand dit probleem? [...] Of zijn er mensen die dit probleem gewoon blijven behouden eender welk zadel ze gebruiken?

Dit probleem herken ik helemaal. Maakt niet uit op welk zadel ik zit, probleem bleef. Bleef inderdaad want ik volg nu regelmatig de zitlessen die Sjakie hierboven ook aanhaalt. Daar ben ik enorm van opgeknapt. Niet alleen te paard maar ook op de grond. Kan de pijn in mijn onderrug beter onder controle houden nu. :j

edit: qoute aangepast
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 17-11-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:37

Enige verschil is wel dat jij geen horizontaal, maar een steil bekken hebt. Jouw holling in de rug komt elders vandaan :)
Maar ondanks dat heeft het ook wel voor jou een enorm verschil gemaakt :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:38

Ik denk dat je idd voor een ruimere inchmaat moet gaan. Jou bips is ook niet de kleinste :o Die past ook niet in een standaard Engelse 17 inch ;)

Als de inchmaat te klein is kom je aan de achterkant op het deel van het zadel terecht dat weer omhoog loopt. En probeer dan maar eens op dat punt je bekken te kantelen en je bips naar beneden te draaien.

In een zadel met een vlakke zit heb je daar minder last van omdat het niet zo erg omhoog loopt als bij een zadel met een diepe zit.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:40

Dat horizontaal bekken heb ik wel eens meer van gehoord en dat je daar anders mee om moet gaan dan bij een gewoon steil bekken. Maar hoe kan je erachter komen hoe dat bij jou zit?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:40

Zo te zien heb je in je zadel inderdaad relatief weinig ruimte. Had ik ook hoor, met een 16" western (van continental). Een 17" is vrij schaars heb ik gemerkt, plus dat het niet op de paarden zou passen die ik western mocht rijden (AVS, tinkers). Tja, wat je zou kunnen doen is een boomloos western uitproberen met een lage cantle en pommel. Dan heb je net iets meer zitruimte (terwijl je vaak in boomloos minder ruimte lijkt te hebben). Een BF western (rose en nut bijvoorbeeld, hebben ook nog een mooie tooling) kun je "gratis" op proef nemen. Je kan het altijd proberen, misschien heb je er wel baat bij :j

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:42

Falona schreef:
Dat horizontaal bekken heb ik wel eens meer van gehoord en dat je daar anders mee om moet gaan dan bij een gewoon steil bekken. Maar hoe kan je erachter komen hoe dat bij jou zit?

Je hebt 3 typen.

Horizontaal (holle rug en meestal royale bips)
Normaal bekken (alles tussen steil en horizontaal in)
Steil bekken ( platte/ bolle onderrug en meestal weinig bips)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:45

Nou, die royale (achteruitstekende) bips is hier zeker aanwezig :+

Weet je wat ik het meest vervelende vind met het zoeken naar mijn houding. Als ik 'goed' zit, dat zit ik zo OP mijn bips. Om een of andere reden heb ik altijd het idee dat OP je bips zitten nou per definitie ook niet de perfecte houding is. Die zitbeenknobbels zijn dan in geel velden of wegen meer te bekennen.
Laatst bijgewerkt door Dorus op 17-11-09 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:46

Ik krijg training op de flexchair. http://www.flexchairmovement.nl/ Ik zit zelf bij de fysiotherapeut die ook een demo gaf op horse event Daarnaast helpt een een zadel met een vlakke ongedwonge zit ook heel erg goed.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:47

sjakie schreef:
Als je echt een bekkenstand hebt met een holle rug dan zijn je onderste buikspieren echt noodzakelijk.
Waar heb je precies pijnklachten?

De pijn zit vooral in de hele lage onderrug, aan het staartbeen en loopt zo uit naar mijn heupen.

Ik ga eens vragen op de ranch of ze voor mij een privé-les zitcursus kunnen verzorgen, misschien wordt daar het één en ander duidelijk. Maar de grotere inch-maat ben ik al bijna van overtuigd want als ik erover nadenk ... telkens als ik mijn bekken probeer te kantelen wordt ik tegengehouden door het zadel omdat er geen ruimte is. Een grotere inch-maat westernzadel is niet makkelijk te vinden maar misschien een boomloos... Al heb ik eens op een barefoot cheyenne gereden, ging opzich goed hoor, maar ik vond toch ook dat ik daar redelijk in 'opgesloten' zat. En echt zonder steun in de rug rijden gaat ook niet, krijg ik ook weer rugpijn van. Dit lijkt wel Mission Impossible :D :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:50

Schangah schreef:
Ik krijg training op de flexchair. http://www.flexchairmovement.nl/ Ik zit zelf bij de fysiotherapeut die ook een demo gaf op horse event Daarnaast helpt een een zadel met een vlakke ongedwonge zit ook heel erg goed.

Accademy Bartels is er inmiddels ook mee gestart om hun leerlingen beter te leren zitten

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:52

Falona schreef:

Weet je wat ik het meest vervelende vind met het zoeken naar mijn houding. Als ik 'goed' zit, dat zit ik zo OP mijn bips. Om een of andere reden heb ik altijd het idee dat OP je bips zitten nou per definitie ook niet de perfecte houding is. Die zitbeenknobbels zijn dan in geel velden of wegen meer te bekennen.

Als je goed op je zadel zit voel je én je zitbeenknobbels én je kruis. Veel mensen zitten graag achterop het zadel en daarmee automatisch vaak ook achter de beweging en meestal de benen te ver naar voren.

@TS: heb je klachten ook als je gewoon je dagelijkse dingen aan het doen bent?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:53

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:54

Schangah schreef:
Ik krijg training op de flexchair.

Ik heb deze onder mijn bureau staan. Die stond hier toevallig al op kantoor en gebruik ik met enige regelmaat. Het enige nadeel is dat hij geen wieltjes heeft en nog best wel zwaar is.
http://www.swopper.nl/

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:55

Falona schreef:
Schangah schreef:
Ik krijg training op de flexchair.

Ik heb deze onder mijn bureau staan. Die stond hier toevallig al op kantoor en gebruik ik met enige regelmaat. Het enige nadeel is dat hij geen wieltjes heeft en nog best wel zwaar is.
http://www.swopper.nl/

Is niet dezelfde, de flexchair wordt door fysiotherpeuten gebruikt en zit gekoppeld aan een computer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Schangah op 17-11-09 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 12:56

sjakie schreef:
Falona schreef:

Als je goed op je zadel zit voel je én je zitbeenknobbels én je kruis. Veel mensen zitten graag achterop het zadel en daarmee automatisch vaak ook achter de beweging en meestal de benen te ver naar voren.

@TS: heb je klachten ook als je gewoon je dagelijkse dingen aan het doen bent?

Ik heb al veel moeite met mijn zitbeenknobbels te lokaliseren :+

Tegenwoordig heb ik veel last van mijn rug. Ook bij het heffen van zwaardere dingen (wat ik nu dus niet meer doe) maar bijvoorbeeld ook gewoon als ik op een stoel zit (ik doe bureauwerk en dat begint stilletjes aan een hel te worden)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:58

sjakie schreef:

Dan is mijn idee daarbij toch goed, maar als ik dan het gevoel heb mijn zitbeenknobbels gevonden te hebben krijg ik weer te horen dat ik meer op mijn kont moet zitten :roll: Misschien toch maar meer op mijn eigen gevoel afgaan dan en zoeken naar die zitbeenknobbels.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:05

@ TS: als het in het dagelijks leven al veel pijnklachten geeft is het wellicht handig om bijv. eens een cesar naar je te laten kijken :)
De problematiek lijkt groter dan alleen de keuze van het zadel :)

@ falona: pak de meest oncomfortabele houten stoel die je kan vinden en probeer je rug je hol en zo bol mogelijk te maken. Als het goed is kun je voelen dat je over je zitbeenknobbels heen rolt. Let wel dat je op de punt van de stoel gaat zitten en je knieën een hoek van 90 graden maakt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:06

Hier ook iemand met een extreem holle rug en daardoor geprononceerd achterwerk. Ook ik doe veel bureauwerk en moet ook niet te lang in een bureastoel zitten. Ter afwisseling zit ik op een grote bal, op aanraden van een fysiotherapeut.

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:09

Ik heb wel een behoorlijk holle rug maar herken de pijnklachten niet. Heb juist het idee dat mijn rug sterker wordt door het paardrijden