Dy'on Difference

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dy'on Difference

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:12

Heeft er iemand hier ervaring met dit hoofdstel? Is het goede kwaliteit, heb je echt beter contact met de mond, is ie niet heel lastig met die 'mexicaanse neusriem' ( :+ ) achter, etc?

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik vind hem heel mooi, maar bij mijn ruitersportzaak is ie 260 euro, dus dan koop ik hem niet zo 1 2 3. :=

x_Quinta_x

Re: Dy'on Difference

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:16

nou nou wat een riempjes zeg.
Ik persoonlijk vind het niet zo mooi achter de oren.
Zou ook nie weten waarvoor dit speciaal dient. Stond het niet bij de verkoopadvertentie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:18

Even gekopieerd :)

Citaat:
1. Geen druk achter de oren.
2. Bakstukken liggen verder naar achteren om de oogzenuwen vrij te houden.
3. Het paard heeft meer zicht naar achteren.
4. De bakstukken en deel van de neusriem schuren niet over het jukbeen.
5. Het bit heeft een betere ligging in de paardenmond.
6. De ruiter heeft en verbeterd contact met de mond van het paard.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:23

Het voordeel van dit hoofdstel is dat er geen druk is vlak achter de oren, bij de aansluiting van de schedel op de eerste nekwervels. Het zou een hulp kunnen zijn bij bepaalde paarden die last hebben van het headshaking syndroom.
Wat ik er echter niet leuk aan vind, is dat je de onderkaak op drie verschillende plaatsen tegen de schedel aansnoert, waardoor er maar 1 riempje te strak moet zitten om het paard te beletten de mond te openen. In principe moet het paard de mond een klein beetje kunnen openen om de onderkaak te laten zakken en nagefelijk te kunnen lopen.

Het hoofdstel wordt vooral gebruikt bij de jumping, ik denk niet dat het toegestaan is bij de dressuur, maar dat weet ik niet zeker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:35

Is weldegelijk toegestaan in de dressuur, valt onder gecomb. keelneusriem.

Er zijn best wel wat paarden die last hebben van hun atlas als er druk op komt, deze ontwijkt deze plek en is dus comfortabeler.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:45

ah! we leren bij :) ik wist niet dat hij bij de dressuur gebruikt mocht worden.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:37

Ideaal hoofdstel geloof ik, wel beetje duur :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:12

Ik heb het geluk dat mijn moeder de helft betaald, dus dan is ie niet zo duur meer. :')

Ben alleen bang dat die brede band net iets te lomp is voor mijn paard, hij heeft maar een klein hoofdje. :=

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:19

Drunksheep schreef:
Ideaal hoofdstel geloof ik, wel beetje duur :=

hoe duur was ie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:22

240-260 euro.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:24

Anthea schreef:
Ik heb het geluk dat mijn moeder de helft betaald, dus dan is ie niet zo duur meer. :')

Ben alleen bang dat die brede band net iets te lomp is voor mijn paard, hij heeft maar een klein hoofdje. :=

Tsja mijn ouders betalen altijd alles voor me paarden en ik krijg verder niks aan zakgeld dus tsja :P
En zo'n brede band zou voor mijn paard niet uitmaken, hij is lekker barok en heeft een bos manen :))
Maarja, ik zou denk ik niet echt geven om uiterlijk als je kijkt naar de voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:30

Als hij echt iets nodig heeft dan krijg ik het ook, maar een extra hoofdstel is best wel overbodig dus dan krijg ik het niet 'vergoed'. _O- Maar moet zeggen dat ik ook wel errug veel zakgeld krijg pw, dus dat is gewoon eerlijk. :Y)

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:45

Ik heb zo'n hoofdstel gehad voor mijn vorig paard. Bij hem waren enkele zenuwen gekneld aan zijn atlas (?)
en eerste nekwervels waardoor hij zijn hoofd enorm schuin hield tijdens het rijden. Via via ben ik dan op dit
hoofdstel gekomen, wat ik uiteindelijk gekocht heb. Met dit hoofdstel werd het rijden een stuk beter.
Maar ik heb hem ook al gezien bij mensen die hem gekocht hebben zonder dat het echt nodig was. De brede
band vond ikzelf niet zo lomp. Mijn paard had ook geen groot hoofd, en zelf met nog een bontje erop, leek
het mij echt niet lomp :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 06:44

Op een "duitse site" is een vergelijkbaar hoofdstel te koop, waarbij het kopstuk net iets minder ver naar achteren ligt. M.i. mooier om te zien en zelfde resultaat (geen druk op het punt achter de oren) en... kosten rond de 160,00 euro. Weet helaas zo de naam niet meer, maar is al eens eerder een topic over geweest een paar maanden terug.