Welke variant van de Bucas Smartex?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Welke variant van de Bucas Smartex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:44

Voor de mods: ik heb dit topic hier neergezet omdat het specifiek over een Bucas deken gaat, en niet persé over een deken ja of nee.
Maar verplaats gerust :P

Helleu bokkers,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een klein luxe probleempje.
Ik zal beginnen met een korte inleiding. Ik heb een Tinker, en vorig jaar heb ik hem in de winter bijna stilgezet, en bij wijze van uitzondering een aantal keer gereden. Dat was erg jammer, want we konden in de lente weer van voren af aan beginnen. Dit wil ik deze winter vermijden en ik wil eigenlijk toch zeker 3-4 keer in de week blijven rijden (mocht de bak en zo meewerken).
Vorig jaar heb ik hem onder een winterdeken gehad van 200 grams van Harry's Horse. Prima deken, maar ik durfde hem hier niet met droge huid, maar toch natte haren onder te zetten, aangezien zijn spierbevangenheidsverleden. Maar vorig jaar had ik een jaar vrij en had ik de tijd om hem helemaal op te laten drogen, te laten rollen, poetsen en dan pas de deken erop.

Dit jaar wil ik het anders aanpakken, er zijn al tachendertig opties door mijn hoofd gegaan.
-scheren; geheel of jachtmodel, maar mijn paard is verschrikkelijk bang en ik wil hem dat eigenlijk niet aandoen, en ook mezelf niet, al die stress. Tevens wordt hij dan erg fris, weet ik van vorige eigenaren.

-dekenloos; ik sta erg open voor dekenloos, dan kun je je paard zelf laten opdrogen, lekker laten rollen en tjuus, dag paard! Alleen zat ik dan in mijn maag met dat ik niet op alle dagen kan rijden omdat je afhankelijk bent van het weer. Mocht hij nat zijn + modderig, dan ga ik er geen zadel opleggen.
Ook krijgt hij een ENORME vacht en dat lijkt me nou niet lekker rijden :P

-deken; mijn enige minpunt aan dekens vind ik dat ze niet ademen, en dat ik mijn paard dus niet met natte haren (wel met droge huid) eronder durf te zetten...
Daar had ik gisteren de oplossing voor gevonden: een Bucas deken met SoftDry voering.
Ik kwam uit bij de Smartex.

En nu mijn werkelijke vraag:

Mijn paard heeft nu al een aardig herfstvachtje aangemaakt, ik heb hier nog geen deken opgehad dus zou deze week gaan beginnen met dekens. Welke deken is nu het geschiktst:

-Bucas Smartex Rain Light (150gr)
-Bucas Smartex Medium (220gr)
-Bucas Smartex All in one (490gr)

Daarbij heb ik ook nog de moeilijkheid dat er alleen van de Light en de All in One de Big Neck variant zijn.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk heel erg uit naar de Medium.
Heeft iemand deze en kan deze de halsomtrek meten? Die van Harry's Horse is 140, en dat paste nét (met een ongetrainde nek, dus nu zal hij wel omtrek 150-160 nodig hebben)

Ik vind de All in One te dik, ik ben bang dat hij het dan té warm krijgt en de Rain Light is dan weer niet geschikt voor koudere dagen en moet ik alsnog dekens wisselen. En Bucas gaat aardig in je portomonnee zitten :+

Heeft iemand andere ervaringen???

-

Priscilllla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:07

PucK: ik heb de light en de medium, normaal gesproken heb ik de hele winter de light op, vorig jaar met die extreme kou toch de medium gekocht want ik merkte dat het net even te koud was voor alleen de light. Maar die winter ervoor dus de hele winter met de light gedaan. De omtrek kan ik voor je meten, weet alleen niet of dat verschilt per maat, Toby heeft maat 135 (185). Ik zou dus de light doen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:10

Nigel heeft maat 195, door zijn dikke billen :P
Zou je het toch willen opmeten?
Thx voor je hulp Priscilla! :D

Ik heb de Harry's Horse (200gr) officieel in de verkoop, maar dan kan ik voor de echt koude dagen in de winter deze er nog opleggen(of een nw kopen), maar dat zullen er hooguit 20 zijn.
Laatst bijgewerkt door Puchje op 06-10-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:11

Hoi, hier ook de light, die ligt er al een week of twee op, als het echt koud wordt leggen we er een onderdeken/staldeken onder en dat bevalt prima!!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:11

mss belachelijk, maar je hebt nu ook de dekens van horseware voor quarters dus met extra brede borst en kont.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:12

Fidele, heb je dan nog steeds de werking van de Stay Dry voering?
In principe geldt dan hetzelfde als hierboven; ik kan voor die 20 dagen dan een onderdeken eronder doen, dan die 20 dagen maar niet rijden, is ook geen ramp.

Bulck, hebben die ook een StayDry voering?

En ik zou misschien op kunnen bouwen met de regendeken die ik nu heb met een vulling van 150 grams naar de All in One, meer mensen die dit hebben gedaan? Hoe reageert de vacht daarop?

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:15

Hi Puck, ik heb de Smartex all in one besteld hier op Bokt voor de helft van de prijs. Krypto heeft ook al een behoorlijke wintervacht aangemaakt en het voordeel van de all in one vond ik dat je niet steeds dekens hoeft te wisselen. Ik spoor het topic even voor je op ;)

Overigens heb ik er nu een fleece gevoerde regendeken opliggen. Krypto staat op dit moment nog 24/7 buiten.
Laatst bijgewerkt door Noppert op 06-10-09 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:16

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:16

OOOH super Franka, dankjewel! :oo
Krijgt Krypto het niet te warm nu onder die All in One?
Dat houdt mij het meest tegen. Het lijkt me een ideale deken, idd wat je zegt, niet meer wisselen, maar hij is toch 490gr...
Vorig jaar vond ik de 200 al dik :+
Laatst bijgewerkt door Puchje op 06-10-09 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:17

De power turnout light. Geschikt voor temperaturen tussen + 18 graden en - 15 graden. Heb je dus maar één deken nodig.
Zijn ijzersterk en hebben een fijne pasvorm.

http://www.bucas.com/power_turnout.php

Puchje

Re: Welke variant van de Bucas Smartex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:18

Heeeey, dat is geen Smartex! Maar heeft wel een StayDry voering!
Thx zoetjes!! :D

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:20

Puchje schreef:
OOOH super Franka, dankjewel! :oo
Krijgt Krypto het niet te warm nu onder die All in One?
Dat houdt mij het meest tegen. Het lijkt me een ideale deken, idd wat je zegt, niet meer wisselen, maar hij is toch 490gr...
Vorig jaar vond ik de 200 al dik :+

Ik denk dat die "lucht"brug (ben even de naam kwijt :o? ) de temperatuur genereert waardoor de deken zich aanpast aan de omgevingstemperatuur.
Als het goed is komt de deken volgende week binnnen, levertijd is 14 dagen ;)
Regendeken met fleece voldoet op dit moment nog wel even, het is 19 graden buiten........

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:21

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:21

Ja, hier nu ook voor het eerst dit jaar de fleeceregendeken op :)
Hmm, ik ga weer nadenken :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:22

Haha Bulck, qua pasvorm zit ie als gegoten inderdaad :+
Ik weet alleen niet of ik de voering zo vertrouw...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:27

Afbeelding
M'n fijngebouwde paardje :+
Je ziet dat de HH behoorlijk strak zit al.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:30

Ja ik heb zelf voor al mijn paarden de rambo plus voor buiten. Altijd mooi droog, zelfs als ze eens in de gietende regen buiten staan.

de rambo duo is mss een optie? Twee dekens ineen, het is zeg maar het onderdeken die je vastzet in de waterproof deken. de dikte kan je regelen. Want zowel het onderdeken kan je nemen in verschillende diktes alsmede ook het bovendeken. Ik was enkel maar aan het meedenken met het gegeven Tinker. En dan zijn dergelijke dekens toch vaak net niet genoeg passend en voor dat geld vind ik wel dat je een goed liggend deken mag hebben. Mss best eens een ruiterzaak erbijhalen en dekens testen.

Maar als je enkel twijfelt aan voering? waaraan twijfel je dan? Horseware zijn zowat de beste dekens die ik ken (nee ik maak geen reclame, maar puur op ervaring :-) )

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:39

Niet dat ik twijfel aan je ervaring, maar ik heb in Bucas wat meer vertrouwen, omdat zij ook met die StayDry voering adverteren.

Ik zit nog verder te zoeken, maar wat is eigenlijk het verschil tussen de Turnout en de Smartex? Via de site van Bucas word ik ook niet veel wijzer.

En via de advertentie zijn alle maat 195 uitverkocht... Jammer..

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:12

Stuur de TS van dat Bucas topic een mailtje, ze kan ze ook bestellen namelijk ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:39

Ik heb voor alledrie de paarden een Light uitvoering en ook alleen bij erge kou moet er een extra fleecedeken eronder. Ik denk niet dat de stay dry werking dan ook nog goed werkt, die is echt bedoeld voor rechtstreeks op de paardenrug. Die andere uitvoeringen vind ik erg dik en die kun je dus ook pas opdoen als het echt koud wordt. Met 1 deken najaar, winter en voorjaar door is eigenlijk sowieso niet te doen, ik denk dat je dat ook niet moet zoeken. Hoewel de Light wel een hele ruime range qua temperatuur heeft (-15 tot +15).

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:35

Tja ik kan alleen maar lovend zijn over de Bucas Power eerlijk gezegd.
Na 30 jaar zowat alle merken te hebben gehad toch maar eens over gegaan op die mega dure Bucasjes :D
Omdat mn ouwe opoe het wel verdiende vond ik. Was al gewaarschuwd door de verkoopster, eens een Bucas, altijd een Bucas.
Heeft ze verdorie nog gelijk gekregen ook. Nu staat alles in de Bucas, rib uit mn lijf, maar de kwaliteit is super! De paarden zweten er niet onder, ze zijn sterk, fijne pasvorm en nog 3 jaar garantie ook. In de zomer met de hogedruk van binnen en buiten afspuiten en zien er weer uit als nieuw. Zelfs de zilver kleurige.

Tja, ik ben om, en mn bankrekening leeg... :o Maar de paardjes happy, lekker warm en bovenal kurkdroog!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:52

Argh, twijfel nog steeds :+
Light, Medium of All in one...

Ga toch voor de Medium denk ik, al wil ik wel de halsomtrek weten.
Priscilla, wilde jij die voor mij opmeten?
Of iemand anders misschien?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:59

Hoi, ik had vorig jaar dezelfde vraag als jou. Mijn paard staat ook altijd zonder deken buiten maar vanwege spierbevangenheid werd ook aangeraden een tijd een deken op te leggen. Ik heb voor de Bucas Smartex medium gekozen. Je moet maar eens kijken er staat als het goed ik ook zo'n tabelletje bij voor welke temperaturen de deken geschikt is. Er zit voor temperaturen boven nul volgens mij maar 1 of 2 graden verschil tussen de rain en medium. De rain raden ze aan tot 12 graden en de medium tot 11 graden of zoiets. De medium is weer wel veel geschikter voor koudere temperaturen onder 0. Ik vind het een super deken, goede kwaliteit, pasvorm enzovoorts. Ik was er heel blij mee, mij paard heeft er 2 maanden dag en nacht mee gelopen en geen schuur, zweetplekken of wat dan ook. Dus ik kan hem zeker aanraden. Nu laat ik trouwens haar weer zonder deken rondlopen, als het niet nodig is gebruik ik ze liever niet. Maar bucas is echt aan te raden,

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 23:17

Super bedankt Beeker!
Heb jij de Medium nog?
Zou jij de halsomtrek willen meten?
(lint langs één van de zijden leggen van schoft tot boeg en dat x2 ;) )

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:05

Dit hoort bij Seizoensvragen.
Zodoende een verplaatsing van HAR-->SV.