Maar verplaats gerust

Helleu bokkers,
ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een klein luxe probleempje.
Ik zal beginnen met een korte inleiding. Ik heb een Tinker, en vorig jaar heb ik hem in de winter bijna stilgezet, en bij wijze van uitzondering een aantal keer gereden. Dat was erg jammer, want we konden in de lente weer van voren af aan beginnen. Dit wil ik deze winter vermijden en ik wil eigenlijk toch zeker 3-4 keer in de week blijven rijden (mocht de bak en zo meewerken).
Vorig jaar heb ik hem onder een winterdeken gehad van 200 grams van Harry's Horse. Prima deken, maar ik durfde hem hier niet met droge huid, maar toch natte haren onder te zetten, aangezien zijn spierbevangenheidsverleden. Maar vorig jaar had ik een jaar vrij en had ik de tijd om hem helemaal op te laten drogen, te laten rollen, poetsen en dan pas de deken erop.
Dit jaar wil ik het anders aanpakken, er zijn al tachendertig opties door mijn hoofd gegaan.
-scheren; geheel of jachtmodel, maar mijn paard is verschrikkelijk bang en ik wil hem dat eigenlijk niet aandoen, en ook mezelf niet, al die stress. Tevens wordt hij dan erg fris, weet ik van vorige eigenaren.
-dekenloos; ik sta erg open voor dekenloos, dan kun je je paard zelf laten opdrogen, lekker laten rollen en tjuus, dag paard! Alleen zat ik dan in mijn maag met dat ik niet op alle dagen kan rijden omdat je afhankelijk bent van het weer. Mocht hij nat zijn + modderig, dan ga ik er geen zadel opleggen.
Ook krijgt hij een ENORME vacht en dat lijkt me nou niet lekker rijden

-deken; mijn enige minpunt aan dekens vind ik dat ze niet ademen, en dat ik mijn paard dus niet met natte haren (wel met droge huid) eronder durf te zetten...
Daar had ik gisteren de oplossing voor gevonden: een Bucas deken met SoftDry voering.
Ik kwam uit bij de Smartex.
En nu mijn werkelijke vraag:
Mijn paard heeft nu al een aardig herfstvachtje aangemaakt, ik heb hier nog geen deken opgehad dus zou deze week gaan beginnen met dekens. Welke deken is nu het geschiktst:
-Bucas Smartex Rain Light (150gr)
-Bucas Smartex Medium (220gr)
-Bucas Smartex All in one (490gr)
Daarbij heb ik ook nog de moeilijkheid dat er alleen van de Light en de All in One de Big Neck variant zijn.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk heel erg uit naar de Medium.
Heeft iemand deze en kan deze de halsomtrek meten? Die van Harry's Horse is 140, en dat paste nét (met een ongetrainde nek, dus nu zal hij wel omtrek 150-160 nodig hebben)
Ik vind de All in One te dik, ik ben bang dat hij het dan té warm krijgt en de Rain Light is dan weer niet geschikt voor koudere dagen en moet ik alsnog dekens wisselen. En Bucas gaat aardig in je portomonnee zitten

Heeft iemand andere ervaringen???
-