Welk deken geschikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Welk deken geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:53

Hallo allemaal,

Ik zou de haflinger die ik rijd graag een deken om willen doen van de winter aangezien ze veel beweging krijgt en het de wintervacht dan enigsinds tegenhoud.
nou ben ik daar niet zo ervaren mee in de zin welk deken je het beste kunt gebruiken voor welk paard..
Ik weet de maat die ze nodig heeft, alleen weet niet hoeveel grams ik nodig heb..

Is er iemand die me wat tips zou kunnen geven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:57

Ik had vroeger een waterdichte canvas deken voor mijn tinker. Wordt ook wel hengstendeken genoemd. Canvas is ontzettend sterk, echt niet kapot te krijgen, laat geen water door, maar blijft wel ademen, dus een bezweet paard droogt er snel onder :) Het is geen dikke deken (wat ik zelf erg fijn vind zodat de overgang tussen wel en geen deken niet te groot is), maar precies dik genoeg om de ergste wintervacht tegen te houden :)
Tegenwoordig heeft mijn tinker trouwens geen deken meer op, hij krijgt nu een wat dikkere wintervacht, maar rijden is toch geen probleem. In de winter zweet hij minder snel, en als hij bezweet is na het rijden dan krijgt hij eventueel in de trailer even een zweetdeken op, en thuis leg ik hem een paar flinke plakken hooi in de inloopstal, de vacht doe ik met stro opwrijven (haren rechtop zetten, zodat er een laagje lucht tussen komt te staan als isolatie), en dan is hij echt in no-time droog :) Als zijn hooi op is kan hij dan weer lekker droog naar buiten als ie wil. Ideaal.

daffie1986

Re: Welk deken geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:11

Je kan zoeizo niet ineens een 300 gr deken op gaan doen. Je zult denk ik toch echt meerdere dekens moeten aanschaffen met verschillende vullingen, als je bijwijzen nu een 300 gr's op doet heeft het paard hier straks in december niks aan en maakr ie evengoed nog een dikke vacht aan. Ik denk dat je inderdaad het beste kan doen wat mystic tinker zegt, gewoon een new-zeeland deken/canvas deken om gaan doen, die worden bij divoza zoiezo nog steeds verkocht.

Sgatjexxx

Re: Welk deken geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:12

eeen dikke maar niet te dik

Gr. Sgatjexxx