Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:59

In Wales ;)

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:43

Is het enige verschil tussen de multi en de competition het ringetje of zijn er nog meer verschillen?

_AJ_
Berichten: 250
Geregistreerd: 10-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:18

Ik zag ook al een tijdje geleden dit hoofdstel op de website van horseware... En het sprak mij aan aangezien je het op verschillende manieren kan gebruiken (zowel met als zonder bit e.d.). Nu was ik een paar weken geleden bij Drunens Ruiterhuis en daar zag ik hem ook tussen hangen. Helaas vond ik het maar een hard hoofdstel, totaal niet zacht en soepel.

HelgaV

Berichten: 1995
Geregistreerd: 31-07-07
Woonplaats: Steggerda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:23

minkie schreef:
Ik heb em via horseware besteld.
Competitie hoofdstel in het zwart en wel met de bitclipjes.
Waarschijnlijk is hij over twee weken binnen!


Als ik op de website van Horseware kijk dan staat daar dat de competition bridle geen bitclipjes heeft. Dit hoofdstel zou geschikt zijn voor de gevorderde ruiter...

minkie

Berichten: 1572
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Texel

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:26

Ik heb losse bitclipjes erbij besteld. Lijkt mij dat deze ook gewoon op de competition passen.

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:49

Het testmodel is binnen! *\o/*
Het is een heel bouwpakket _O-
Mooi stevig leer, nog wat stuggig, maar wel mooi geposterd..

Het enige wat me een soort van tegenviel zijn de bitklipjes.. die zijn van plastic! :n

Ga vanavond eens kijken of er ook een bouwtekening bij zit :))

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:35

Oh dat had ik er uit het filmpje ook wel uitgehaald, dat het plastic was :P
Ben héél benieuwd!

HelgaV

Berichten: 1995
Geregistreerd: 31-07-07
Woonplaats: Steggerda

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:51

Okej, ben heel erg benieuwd naar je ervaring!!!

steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:14

Morgen even drunensruiterhuis bellen en vragen naar de prijs.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:38

Ik had hem een tijdje ook al op de site gespot, nog gezocht op bokt voor een topic erover, maar toen niets kunnen vinden :D (en niets geopend). Gaaf dat ik hem nu hier toch tegenkom. Ik vind het prachtig en mochten ze in NL te koop gaan worden en heb de centjes, doe ik hem misschien ons wel kado :D

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:39

Ik ben er ook helemaal weg van..
Maar eerst even afwachten hoe en wat met mijn paard en dan zal ik eens kijken waar ik hem kan aanschaffen..

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:14

Ik heb hem vandaag betaald en hopelijk wordt hij morgen verstuurd. Volgende week dus meteen uitproberen.

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:12

Bouwtekening zat er gelukkig bij :))
Hij is mooi hoor! Even wat bitloze modellen in elkaar geknutseld.. veelbelovend! Riempjes worden al soepeler na het gefröbel!
Morgen een even kijken hoe het bit erin hangt!

Er waren wel wat wonderlijke onderdelen.. maar na wat zoeken kwam ik een heel eind:
Een mysterieuze riempje:
Afbeelding
Afbeelding

En hier is het voor bedoeld! :j : Je haalt het kinriempje erdoor, uiteinden door de 'sidepullringen' en er ontstaat soort bitlooshoofdstel waarbij de druk over kin en neus verdeeld wordt!
Afbeelding
Afbeelding

Met een soepele stoffen band kan je een crosslink maken:
Afbeelding

Zó loopt ie achter de oren langs, keurig over een kussentje..
Afbeelding
De release lijkt soepel te zijn.. maar hoe hij echt werkt, moet ik natuurlijk nog uitproberen..

Tot slot een close up van de kaptoomring:
Afbeelding

steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:14

Hoeveel was je er voor kwijt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:22

Wat mij op de foto's op valt is dat de gespen heel naar bij de mondspleet zitten, lijkt me niet echt comfortabel voor het dier....
Afbeelding

Afbeelding
Zie bottom strap.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 05:39

Vind het echt een prachtig hoofdstel zo! En zoveel mogelijkheden, dat is echt handig. En alles in een! Kaptoom en bitloze hoofdstellen de deur uit, en geen ruimte tekort meer in mijn kastje :P

Britt

Berichten: 18895
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:23

Die gesp bij de lippen is idd een groot nadeel.
Ik vind hem zonder ringetje echt heel erg mooi, maar met is zo handig!
Zou je de longeerlijn ook aan de 'side ring' kunnen vastmaken of is hij daat niet sterk genoeg voor?

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:10

Steinstein.. ik heb em voor inkoopsprijs als testmodel om te kijken of ik het wat vind voor in mijn shop ;) Als, dan gaat de multi ongeveer 135,- kosten bij mij.

De competition is volgens mij niet echt als bitloos hoofdstel te gebruiken.. de sideringen zijn aanzienlijk kleiner. De ringen díe aan de multi zitten zijn overigens allemaal heel degelijk en sterk bevestigd, ik verwacht dat ze bij de competition ook stevig genoeg zijn! :j

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:12

Kan niet wachten! Ik ben zelfs zo erg dat ik (den ik) de competition erbij ga bestellen voor wedstrijden. Ik zit bij mijn paard vast aan de africhtingsneusriem omdat ze van een hoge neusriem plekken onder de kaak krijgt, en dit is eindelijk een toonbaar ding!
Voor de training vind ik de multi super handig doordat je er ook heel makkelijk een longeerlijn aan klikt. Al je dan het bit vastmaakt met de extra clips, heb je een heel vriendelijk longeerhoofdstel.

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:01

@ Mrijn : hoeveel heb jij dan betaald voor dit hoofdstel ? met verzendkosten.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:54

Dat is echt gaaf, ik hoop dat je ze op gaat nemen! (voor mij dan een bruine :D )

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:03

Wat een prachtig hoofdstel!!

KimPower

Berichten: 177
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:21

Verschrikkelijk mooi hoofdstel.

Jammer dat de bitklipjes van plastick zijn, anders had ik hem gekocht :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:40

Wat een prachtig hoofdstel, jeetje interessant dat hij ook als kaptoom te gebruiken is, is het leer daar sterk genoeg voor? Ik zoek nog een kaptoom voor klassieke dressuur, zou dat met dit hoofdstel gaan Nienke?

Die gesp, kan die niet naar onderen gedraaid worden? Dat is wel een beetje een nadeel, zeker omdat mijn paard zijn mond niet stil dicht houd en nogal veel rommelt en knabbelt. Ik heb de neusriem altijd redelijk losjes, met dit syteem kan dat ook?

Kan nl het fimpje van youtube niet openen, iets met de site of mijn pc, weet ik niet.

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:58

Neusriem kan zo los als je wil.. Gesp zit vast.. die blijft altijd op dezelfde plek (helaas voor als hij daar niet fijn zit...)
Vriendin heeft hem vandaag uitgebreid getest..
Bevindingen zijn super.. ik quote even vanaf een ander forum:

Citaat:
Test, test, test.................. we hebben 'm getest hoor! In alle uitvoerbare modellen.

Wat was mooi:
- Kleur: ** had de bruine, die in werkelijkheid dus heel erg diep-donkerbruin is (je kan het ook zacht-zwart noemen :+ ) . Ik heb een zwart zadel, maar als ik 'm bestel wil ik deze kleur. Die past prima bij zwart en is duidelijk minder 'hard' van kleur dan de zwarte.

- Kwaliteit: = wowie! Mooi kwaliteitsleer. Vergelijkbaar met de orginele Cook-kwaliteit (voor wie die heeft of kent)

- Pasvorm: Perfect! Full frontriem is ook echt full. 'Bakstukken' liepen prachtig lángs het jukbeen en niet erop. In lengte nog volop ruimte om langer of korter te maken.

- Ligging: in alle uitgevoerde modellen STIL.

Wat was minder:
- Kaakriem zat in het laatste gaatje [edit: getest op een Tinker]. Persoonlijk vind ik dat dan weer jammer, ik zou graag 1 of 2 gaatjes overhebben. Dit is (denk ik) waar de meeste mensen met koudbloeden tegenaan lopen. Die hebben meestal iets diepere kaken dan een warmbloed.


Testresultaten:

Bit-hoofdstel: De ligging is stil, extreem stil omdat het bit enigszins gefixeerd is met die twee clipjes [edit: er is getest met klipjes aan het bit ipv bithangers. Dit paste in dit geval prima, bij een paard met langer hoofd zullen wel bithangers nodig zijn!] . Normaal duurt het opstarten (diesel hè :roll: ) best lang. Nu liet ** al vrij snel haar hoofd zakken. Ik had het 'bit-hoofdstel' daarom expres als eerste getest om een vergelijkbaar resultaat te hebben.

Sidepull:
Deze uitvoering was GAAF! Heel erg duidelijk. ** reageerde er goed op, bleef tijdens aandraven of teruggaan naar stap mooi levelheaded. Normaal wil ze van stap naar draf haar hoofd nog wel eens omhooggooien. Hoewel wij tijdens de test het kinriempje een beetje 'losjes' hadden laten zitten, verschoof het hoofdstel geen centimeter! Het opbollen van de bakstukken is echt heel minimaal (ik schat een 2 mm). Door de kaakriem (duidelijk voordeel tov normale sidepulls) werden de bakstukken niet richting ogen getrokken bij een ORS.
Ik was benieuwd of ik een rem zou hebben met deze 'milde' uitvoering. Daarom de bitloze varianten ook buiten getest. ** in galop gezet in de richting van 'naar huis' terwijl het windering en ruig was buiten. Ze blijft supermooi levelheaded lopen, geen ors hoeven gebruiken. Had het gevoel 'alle controle' te hebben.



De tweede test was om te kijken of ik haar makkelijk op zou kunnen pakken met deze 'milde variant' als ze lang en op de voorhand met de neus over de grond sloft. Moeiteloos met wat kleine kneepjes kwam ze omhoog. Geen gehang.

Medium bitloze variant: Al heel snel bleek dat voor ons deze uitvoering niet fijn werkte.
Ik denk dat het komt omdat hij onduidelijk is. Door de dikke padding onder de kin verwacht ik. Ik zag er geen enkele meerwaarde van. Als je nou dat kinriempje eraf zou kunnen halen en alleen de padding onder de kin zou hebben zou het volgens mij veel beter werken. Maar nu zat én de padding en het kinriempje bij elkaar en dat was nogal dik, stug en onbeweeglijk.

De crosslink was weer wel super! Ook buiten getest, met galop en rem-test. Werking voelt hetzelfde als de sidepull, zonder ruis. Ik had wel het idee dat de release minimaal is, maar dat dát juist voor ** heel erg prettig is. Wanneer ze helemaal 'los' gaat, zakt haar hoofd gelijk naar (richting) het gras, op de voorhand en moeten we opnieuw in 'positie' komen zeg maar. Nu was er een heel kleine release, voldoende als negatieve bekrachtiging, maar net te weinig om haar te laten 'vallen' op de voorhand. Voor ons i d e a a l, voor claustrofobische paarden weet ik het niet. Van de kaakriem/kinriem heb je geen last.

Kaptoom Geen enkel waarneembaar verschil met de branderup kaptoom. Gewoon goed dus.

Ik ben dus na de test heel erg enthousiast en ga hem zeker aanschaffen. Kaptoom, keuze uit 3 bitloze varianten en bit-hoofdstel in 1, van een súperkwaliteit voor dat bedrag!?
Bovendien vind ik 'm ook nog mooi om te zien. :-)


;)