Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildflower

Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 08:44

Het zoveelste zadel zoek topic.

Het blijft een gedoe om het juiste zadel te vinden.

Hierbij mijn probleem:

Ik heb een groot paard (ong 1.80) met een hoge redelijk smalle schoft (medium is net te breed) en een rechte rug. Ik heb inmiddels al ong 20 zadels gepast.
Passier: te smal kussenkanaal en te dicht op de schoft. Prestige: Mondena lag redelijk tot hij werd aangesingeld, trok te ver over de schoft. Kentaur, Albion, kieffer etc liggen allemaal niet. 9 vd 10 laat te weinig ruimte rondom de schoft of zakt al gelijk te ver boven op zijn schoft. Zo gauw als die zadels worden aangesingeld (als ze al van te voren genoeg ruimte gaven) komen ze aan de achterkant omhoog door zijn recht rug. Het zadel zakt dus niet "in" zijn rug.

Dus eigenlijk moet ik een zadel hebben zonder voorsingel die over de schoft loopt. Met kussens die niet te hoog bij de schoft (kamer) beginnen zodat hij daar genoeg ruimte heeft. Daarnaast met keilkussens en een breed kussenkanaal zodat het zadel en mooi aansluit op zijn rug en genoeg ruimte houdt voor zijn ruggewervel.

Wie heeft de gouden tip. Zadelmaker is er inmiddels ook bijgeweest en is voor mij aan het zoeken dus ik pak het professioneel aan maar hoor graag wat jullie ideeën hierbij zijn.

Waarschijnlijk zal ik nu een paar keer een WOW tip krijgen. Lijken mij super zadels maar boven mijn budget. Mijn absolute max is echt 2000,- en dat ga ik nog maar net redden maar voor een echt goed zadel heb ik dat over.

Wildflower

Re: Tips: Zadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:01

Ik heb trouwens geen interesse in tweedehands zadels van particulieren. Ik wil het nu gewoon gelijk goed doen via een zadelmaker. Heb de afgelopen periode al heel wat zadels gekocht en verkocht en wil er graag klaar mee zijn.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:21

Vervelend dat je zoveel moeite hebt een goed passend zadel te vinden. Ik vroeg me eigenlijk af welke zadelmaker je ingeschakelt hebt en waar die precies naar op zoek is?

Op mijn mans vroegere wedstrijdpaard (175cm, hoge schoft, rechte rug) heeft een aangemeten KN zadel welke door van Triest passend is gemaakt. Hij heeft in het zadel een nieuwe boom besteld en daarbij is de schoft deels vrij gelegd (uitsparing). Dit zadel kochten we nog in de guldentijd echter weet ik de prijs zo even niet meer.

Ik heb meerdere paarden met goed passende zadels, had altijd de indruk dat een "echte" zadelmaker elk zadel wel passend kon maken. Van Triest vind ik persoonlijk een vakman.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:28

Ik heb inderdaad ook een KN zadel maar mijn paard is niet zo heel groot (1,64). Ze heeft wel een hoge schoft en een rechte rug. Het is een KN Allegro en koste bij Divoza vorig jaar 1679,-
Zoiets zou je kunnen proberen in elk geval.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:30

Op mijn ruin van 1.85 m hoog, waar een mediumboom ook te breed is, een hoge schoft heeft en een redelijk 'rechte' rug heeft, hebben wij een Anatomica liggen. Deze hebben wij aan laten passen door Drunens Ruiterhuis. Het zadel heeft boommaat 2, dus net was smaller dan een medium. Dat zadel zit nog onder je budget, dus dat is wel prettig.
Toen hij ingereden werd, lag er een KN op. Dit lag grotendeels wel goed bij de schoft en op de rug, alleen was de boommaat te groot maar dat heb je als het zadel op meerdere paarden moet passen. ;)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:33

Mijn paard heeft ook een moeilijke rug. Heb laatst een hulsebos wb3 2ehands gekocht en daarna hulsebos laten komen om het zadel op maat te laten maken. Het ligt nu perfect. het kost wel wat maar dan heb je ook wat.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:33

Er is onlangs een topic geweest over Strada-zadels en die spreken mij heel erg aan. Moet je even de zoekfunctie gebruiken dan kom je bij het topic uit.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:37

De zadelmaker die gister is langs is geweest is absoluuut een vakman. Stephen Walter uit Enschede. Maar een zadel moet ip gelijk goed liggen en dat deden de zadels van gister allemaal niet. De andere 14 zadels die ik er eerder op heb gehad zijn van of klungelige zadelmakers of van particulieren of waren leen/probeer zadels etc...

Gister hebben we er in ieder geval ong 8 gepast.

maar KN heb ik ervaring mee en heeft ook al op mijn paard gelegen. Die lag ook helaas niet goed. Viel ook gelijk op de schoft of schoof heen en weer maar miss is die alsnog passend te maken maar zoals ik al zei een zadel moet bijna gelijk goed liggen een beetje opvullen = geen probleem. Maar heb met veel opvullen slechte ervaring: keiharde kussend, bobbelig en storend voor het paard.

strada ga ik nakijken en anatomica (heb ik ook wat mindere verhalen over gehoord maar ga ik nalezen)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:41

Mss is een bates innova iets voor je. Super zadels, die net in je budget vallen. Kussen en bomen kan je aanpassen en bovendien voorzien van cair systeem, dus lucht.

Mooi en kwalitatief goed zadel

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:43

Heb op mijn grote kwpner van 1.74 met mega schoft een Hulsebos wb4 met smalle boom.
Ben er erg tevreden over, een aanrader ;)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:45

Waarom ga je niet voor een maatzadel? Met je 2000 euro moet dat toch geen probleem gaan worden lijkt mij?
Ik heb zelf een maatzadel (Morris & Nolan, Engels), close contact, welke op paard en mij op maat is gesneden. Na alle voorgaande ellende zijn paard en ik al lange tijd dolgelukkig met dit eindelijk perfect liggende zadel!
Misschien zijn Hulsebosch/Daaleman of een maatzadel van een ander merk wel wat voor jou?

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:49

Ik heb nu een Stubben zadel met een Rudi Rathloos (?) boom. Is een boom die wat langer langs de schoft naar beneden loopt dan een normale en lager steun vindt en daardoor de schoft vrij houdt. Geloof dat in mijn geval de boombreedte 27 is. (Ik heb een KWPNer van 174)
Eerder altijd borsttuig om ed en deze kan ik zelfs mee rijden als ik vergeet na te singelen. Dus was voor mijn paard de perfecte oplossing.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 09:51

Hulsebosch heb ik erg veel negatieve verhalen gehoord. Stalgenoten waarbij het duidelijk geen succes is. Daaleman wil ik inderdaad eens gaan bellen voor mogelijkheden en kosten. Morris & Nolan kan ook nog optie zijn. Wat zijn daar ongeveer de kosten van op maat en al en wie levert die zadels?

Zouden jullie ook de namen van degene die jullie de zadels hebben geleverd er bij willen zetten? Dan kan ik gelijk kijken of het een beetje in de buurt is.

Heb je een foto van die stubben?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:06

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:22

Bij mijn paard met hoge schoft lag eigenlijk alleen de KN en Anatomica goed.
Ik heb overigens echt alleen nog maar positieve verhalen over de Anatomica gehoord. Veel stalgenootjes zijn er ook heel tevreden over.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:54

Jammer dat jou grens op 2000 euro ligt. Anders zou een WoW wellicht een optie zijn door de zeer brede aanpasbaarheid en de grote keuze uit verschillende soorten kussens, zittingen en zweetbladen.

Echter is de nieuwprijs van een WoW 450 euro boven jou budget...

meer informatie over wow zadel is te vinden op http://www.zadelmakerijboer.nl en http://www.wowsaddles.com

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:55

Ik weet dat je geen tips wilde over WOw, maar met jouw budget kan je dan niet beter even doorsparen en Arie laten komen?

Je sukkelt duidelijk al een hele tijd, dus kan je beter een eenmalige goede investering doen, dan telken malen bedrogen uit te komen.
Verder ben ik zelf wel een beetje sceptisch tegen het volledig op maat laten maken. UIteindelijk evolueert je paard toch vaak qua bespiering en heb de ervaring dat mening zadelmaker, weinig ruimte laten voor dergelijke ontwikkelingen, Resultaat zadel past niet en kan je ze weer terug laten komen. Kijk elk zadel zet zich, dus van tijd laten nakijken is nodig. Maar een zadel waar teveel aan aangepast moet worden is waardeloos in mijn ogen en komt dat de kwaliteit niet ten goede.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:56

Met 2000 euro moet je ook met een maatzadel een heel eind kunnen komen. Kijk inderdaad eens naar een Anatomica, een Sommer, een MSCF zadel of een op maat gemaakt black country zadel.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:01

is Stubben niks voor jou?
op mijn ruin van 1.83 hadden wij een stubben liggen, paste perfect moet enkel nog even opgevuld worden zodat hij perfect lag.

een zadel die echt in 1 keer goed ligt zal je denk ik niet vinden, dan moet je hem echt als op maat bestellen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:05

OP bokt was er toch ook een tweedehands wow, zou die niet aan te passen zijn en nog steeds binnen budget liggen?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:12

2 weken geleden hebben we een MSFC'er bij ons thuis gehad. Zij heeft op onze merrie oo een eigen zadel (MSFC) gepast. Deze lag niet goed, te hoog op de schoft dus helde naar achter ondanks dat de boommaat goed was. Kwam door de zgn. ballonkussens. Bij dit type zitten extra kussens vooraan naast de schoft, speciaal voor paarden waarbij veel zadels op de schoft komen te liggen. Mss is dit wat? Valt binnen je budget.
Wij hebben uiteindelijk voor een Baines gekozen. Lag meteen goed.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 12:16

2000,- is op dit moment ook echt mijn max/max!!

In principe ligt mijn budget op 1500,- maar als het moet kan ik tot 2000,- gaan maar dan houdt het ook echt ff op.

Ik snap dat WOW best wel eens de oplossing kan zijn maar op de een of andere manier geloof ik er gewoon niet zo in. Kan het niet goed onderbouwen maar vooral met het prijskaartje is het voor nu gewoon geen optie.

Op maat gemaakt zadel dat nu goed past kan over een half jaar of een jaar al niet meer passen en dat is inderdaad wel een risico met dergelijke zadels. Een risico die WOW waarschijnlijk grotendeels ondervangt.

Aan de andere kant als een zadel nu al in essentie goed op het paard ligt is het vaak met aanpassing van vulling ook pas te maken als de bespiering etc veranderd. Een zadel waar nu al veel aan moet veranderen wil ik dus ook niet! Juist een zadel wat nu al echt "bijna" gelijk goed ligt en dan is het ook verder vaak passend te houden.

Moet nog goed voor mezelf de voors en tegens op een rij zetten van WOW enzo maar het geld houdt me nu heel duidelijk tegen. Ik heb alleen een WOW van 17inch op bokt gezien. Dus dat is geen optie en voor de rest heb ik er veel te weinig verstand van om te kunnen zien of een WOW zadel in essentie al min of meer passend zou kunnen zijn.

wbt MSFC. Ik heb er iemand bij gehad maar loop vooral er erg tegen aan dat ze vrij veel geld vragen en dan ip ook bijna geen zadels bij zich hebben.

Dus heb liever een goede zadelmaker met veel optie's die met een boel zadels langs komt en dan van daaruit kijken wat passend is. Iemand nog tips van zo iemand die in de buurt van Zutphen zit?

Drunen en Maartenshuis al gemaild maar zit allemaal verder dan uur rijden bij mij vandaan.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:42

Drunen komt ook langs met diverse zadels, je moet een omschrijving geven van hoe het lichaam van je paard eruit ziet en ook je eigen lengte etc. Op basis daarvan nemen ze zadels mee en die worden ter plekke gepast. Ik denk dat je beste naar Drunen kunt bellen mocht je een afspraak willen maken, met mailen zijn ze niet zo vlot. :P

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:52

Het is natuurlijk wel fijner om een zadelmaker uit de buurt te hebben. Mijn Anatomica is bijvoorbeeld toen ik hem net in korte tijd ik denk wel 3 keer bijgevuld. De kussens waren vrij zacht en zakte na een tijdje teveel in. Dat deden ze gratis terwijl ik bleef wachten (ik maakte dan een afspraak wanneer de zadelmaker er was). Maar het is wel vervelend als je daar ver voor moet rijden. Inmiddels ligt het zadel alweer een jaar of twee goed. Vorige maand nog na laten kijken, toevallig niet door Drunen maar door iemand die vroeger als zadelmaker werkte en toch op stal kwam, en het lag nog steeds perfect.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:58

Van Triest heeft destijds de paardenrug geheel opgemeten en daar het zadel incl nieuwe boom passend op gemaakt. Dit zadel lag ook niet perfect zonder aanpassingen, kon haast ook niet met zo`n rug.