Hoe ervaren jullie de aanleuning met een bitloos hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lies_Beuker

Hoe ervaren jullie de aanleuning met een bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 12:14

Naar aanleiding van de bitloze dressuurwedstrijd van gisteren op het K.N.H.S. centrum in Ermelo, vraag ik me af hoe men de aanleuning van de verschillende bitloze optomingen ervaart. Ik heb al 40 jaar ervaring met het bitloos rijden met diverse hoofdstellen. In dit geval gebruikte ik deze neusriemen voor de lespaarden en - pony's. En ik heb er hele goede ervaringen mee, zij het dat het per dier erg verschilt.

Zouden jullie een goede, duidelijke foto van de neusriem kunnen plaatsen, graag ook met paard erin en zonder paard, zodat ik de werking kan zien.

Liever geen eindeloze discussies over het wel of niet, alleen JOUW ervaring en JOUW gevoel hoe de aanleuning van jouw paard of pony is. Want dat is - denk ik - het grote probleem voor de juryleden als je wedstrijden rijdt zonder bit.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:22

zij

Re: Hoe ervaren jullie de aanleuning met een bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:02

weet je wat het volgens mij ook een beetje is? met bit ZIE je de inwerking niet, maar geef je ook constant druk, totdat het paard zijn hoofd in de goede houding houdt (als het goed is).
met een bitlooshoofdstel is dat imo ook zo.

ik zet wel eens bij aan een halster. dat geeft constant druk, maar op een gegeven moment zoekt mijn paard de houding die ik blijkbaar van haar verlang. ze brengt haar hals laag, en neusje netjes rondom de loodlijn. op dat moment is de hele druk weg. pas als ze weer haar houding verander krijgt ze were constante druk...
en dit is gewoon met een stalhalster en een touwtje om bij te zetten...

ik rijdt zelf met meroth en vind die ideaal omdat de release erg goed is.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:31

ik zelf rij met een bitloos hoofdstel van emiel voest. is een super ding en ook de aanleuning is makkelijk te krijgen. deze kun je vergelijken met gekruisd achter de oren is echt ideaal omdat mijn paard niet zo fijn rijd op het bit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:30

Ik heb jaren zonder bit gereden. Dressuur is niet zo onze sterkste kant, maar ook dat deden we zonder bit. Deze foto is gemaakt op een onderlinge wedstrijd
http://img451.imageshack.us/img451/9288 ... 017ah0.jpg

Bitloos rij ik met een Marylot sidepull. Is eigenlijk gewoon een zachte, flexibele neusriem met aan de zijkanten een ring voor de teugels.
Hier een duidelijkere foto van dit type hoofdstel (er zit normaal wel een front- en keelriem aan, maar ik vind het zo mooier, zonder al die riemen om z'n hoofd)
http://lh5.ggpht.com/_DW6nIBaKPLY/SlZTx ... SC0941.jpg

Wegens omstandigheden rij ik nu weer met bit. Op endurance wedstrijden met een ijslanderstang en thuis in de bak met hetzelfde bit, maar de teugels aan de bovenste ring zodat hij gewoon inwerkt als een ongebroken trens.

Ik ben geen dressuurruiter, laat dat duidelijk zijn :+ Aanleuning vind ik een moeilijk punt, hij knikt snel in z'n hals en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zonder bit knikte hij minder, maar bleef dan wel in die houding lopen (zoals op de foto), ik kon wel stelling vragen, maar verder had ik weinig invloed op z'n halshouding. Ik merk dat ik met bit meer invloed daarop heb. Ik kan hem gemakkelijker wat lager laten lopen, meer met het neusje eruit of juist wat opgerichter om hem even een beetje achter z'n vodden aan te zitten.
Ik merk vooral dat ik met bit net ietsje meer kan.

Ik heb jaren bitloos gereden, maar nu doe ik dat enkel nog na 1 a 2 rondes in een endurance wedstrijd. In de bak doen we gewoon met bit omdat dat voor mijn gevoel net even beter gaat.

Maar ik denk dat er zeker verschil is hoe je een paard van jongs af aan rijdt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:39

Ik rij met een Spaans hoofdstel, dat werkt in op de neus. Ik merk in de aanleuning niks anders dan ik met een bitloos hoofdstel heb. Ze buigt niet minder makkelijk af, ze blijft even constant.
Ik heb geen serieuze werkfoto's, maar op deze zie je het hoofdstel wel het beste. De teugels zitten gewoon aan de zijkant.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:08

Ik vind dat sommige paarden snel op de hand gaan lopen, zwaar worden. Ja, dan moet je ze achter sneller krijgen,.... maar toch.
Het krijgen van een goede verbinding met een lichte aanleuning is best moeilijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:15

Lies_Beuker schreef:
Ik vind dat sommige paarden snel op de hand gaan lopen, zwaar worden. Ja, dan moet je ze achter sneller krijgen,.... maar toch.
Het krijgen van een goede verbinding met een lichte aanleuning is best moeilijk.

Dat bedoel ik idd. Zonder bit blijft hij meer op de hand hangen en als ik hem dan achter erbij wil krijgen gaat hij alleen maar harder. Met bit heb ik net dat beetje meer op die achterhand erbij te krijgen.

Natuurlijk moet het allemaal zonder kunnen, maar ik (en ik ben niet de enige) ben nu eenmaal niet zo'n kundige/getalenteerde ruiter. Ik vind het knap als iemand het wel kan.

Ik ben ooit bitloos gaan rijden omdat ik het prettiger voor het paard vond. Maar nadat hij in een wedstrijd zo had lopen drammen dat het levensgevaarlijk werd en ik zo hard moest strekken om te zorgen dat we niet van de heuvel zouden storten dat hij een drukplek opliep op z'n neus, hang ik er toch maar een bitje in :o

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:30

Lies_Beuker krijg je wel les? Want hoe ver je ook bent, het is áltijd handig als er iemand naar je kijkt die je kan corriceren.

Nou ik was toevallig ook aanwezig in Ermelo, en ik rijd al 3 jaar met een Sidepull. Mijn eigen paard heb ik bitloos beleerd. Eerst buitenrijden (4 jaar), jaar er na pas in de bak gestart(5 jaar). En jaar daarna lessen gaan volgen. nu ze 6 jaar is dus. Nu kijkt er een instructrice naar mij,en corriceert mij behoorlijk! Eerst had ik haar in mijn handen, nu rijden we af en toe zelfs zonder bijna contact te hebben. Maar je moet natuurlijk wel contact houden, om die aanleuning te houden.

Ik kan er slecht tegen als mensen zeggen: bitloze hoofdstellen zijn niet gemaakt om constante druk mee te houden. Zijn bitten daar wél voor gemaakt dan?? Daar druk je ook constant mee op de lagen in de mond.. waarom zou dát wel mogen,en niet op de neus?
Je hebt paarden die geen ruimte genoeg hebben in de mond voor een bit, of littekens, of wat dan ook.

Ik krijg les op een normale manier, het enige verschil is dat ik bitloos rijd. Toch merkt zij geen verschil, en eerder heb zij niet iemand zo les gegeven.

MIJN ervaring is dus dat het wél kan, hoe ik het VOEL.. ja ik moet met mijn gevoel (bv mn handen en veel meer hoor) voelen wanneer ze weer omhoog komt met haar hoofd. ik moet haar dan met mijn handen tegenhouden, maar met mijn benen juist vooruit sporen. dus van achter naar voren wel! Begrenzen met mijn teugels, bij de neus ipv het bit.. Ja ik denk dat het hetzelfde aanvoelt.Bij haar kan ik de vergelijking niet maken bit of bitloos, maar andere paarden rijd ik wel mét bit en daar moet ik ook op dezelfde manier op rijden..

foto: Afbeelding
het is ook grote foto waar je kunt zien dat de buitenste ringen voor de teugels zijn waarmee je het hoofd dus op zij trekt met links en rechts gaan. Aanleuning gaat via druk op de neus :
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JLEL4CAB.jpg

ik heb geen foto zonder paard er in. Kan alleen wel zeggen dat de lus van de bakstukken te lang is dus die heb ik door de ringen heen gehaald dat het niet flappert.
hier tijdens de wedstrijd: [img]http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Slh-rllZ4NI/AAAAAAAAQ_o/6dM6MViFZFI/s576/2009%2007%2010%20bitloos%20wedstrijd%20073.JPG[.img]
en: http://lh6.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Slh-u ... %20074.JPG
En de aanleuning is er, want als die er niet is kan een paard ook niet halsstrekken, toch?
foto van halsstrekken (op de helft, dus ging nog íéts verder)
Afbeelding

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:40

Ik weet niet hoe je foto's moet plaatsen hier, kom niet zoveel... Ik verwijs dus door naar een site.

Ik rijd met bit, stang, halsriem en bitloos. Voor elk is een voor en tegen. Het voornaamste probleem van bitloos rijden vind ik dat paarden weinig respect hebben voor de hulpen. Ze gaan snel hangen, pullen, als ze willen gaan -gaan ze. Ik zie teveel stuurloze ruiters zonder bit. Vaak is het idealisme en geen objectieve keuze. Resultaat: Sleurende ruiters, ongecontroleerde paarden. Erg zonde en jammer.
Ik ben een groot voorstander van bitloos rijden en je zult me meestal zo zien. Maar het paard dient wel geleerd te hebben om met een bitloze optoming goed te luisteren. Het ene paard leert ogenblikkelijk, het ander na jaren. Op http://www.paralelli.eu/bitlozen.htm 2e helft, kunnen de geïnteresseerden een overzicht vinden van al mijn paarden met de gekozen optoming en de weg er naar toe. Dan krijg je een goed beeld van diverse paarden en het wel of niet bitloos. Ik ga daar verder in dit topic niet verder op in.

Aanleuning met een bitloze optoming is erg moeilijk en wel om twee redenen: De neus is net als de mond erg gevoelig en het ontbrekende respect van het paard vraagt vaak teveel druk. Combineer die beiden en je ziet het probleem.
Mijn witte paard rijdt prima bitloos, maar in de aanloop naar Ermelo, met veel dressuur, een poging tot oprichting en zwaardere oefeningen, kreeg hij al na enkele dagen irritatie op de neus. Geen bult of plek, maar duidelijk wel gevoelig en kwetsbaar. Met een bit heb ik dit nooit ervaren, terwijl je daar ook met aanleuning mee rijdt. Een stang kan ik er niet mee vergelijken, want daarmee rijdt je niet op aanleuning...
Ik heb gekozen voor de Marylot Controller (foto's ook op de aangegeven site) omdat deze de nodige respect afdwingt net als de Dr Cook maar niet gehinderd wordt door het kruisen van riempjes die de elkaars inwerking verstoren. Sinds 1983 zoek ik naar een juiste optoming en met de Controller denk ik die gevonden te hebben. Ik vond hem voor dressuur goed functioneren. De optoming waar ik in Ermelo mee ben gestart werd te scherp bevonden, omdat de neusriem aan de smalle kant was. Mogelijk heeft dit thuis de irritatie ook veroorzaakt. Hij zal nu op de Marylot Side Pull worden uitgevoerd, deze is zachter en breder.

Bitloos is volgens mij de ideale optoming om met een losse teugel te rijden. Indien nodig in combinatie met een stang of bit en twee teugels. Het paard kan dan zelf kiezen waar hij naar luistert zeg ik altijd. Je gebruikt de bitloosteugel en als het respect ontbreekt (paard hangt, pullt, vertrekt) dan is een hele kleine ophouding met de mondteugel voldoende. Zo bouw je een hele nette verstandhouding op en heb je na enige tijd geen mondstuk en tweede teugel meer nodig. Mocht ik echt serieus bitloos willen dressuur rijden, dan zou ik dit ook zo op gaan bouwen. Maar op zich vind ik een bit beter passen bij de Engelse dressuur omdat deze nu eenmaal goed met aanleuning werkt...

Gr van Lotje
Laatst bijgewerkt door CattleBitch op 13-07-09 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:45

Wat is precies de defenitie van 'aanleuning'? Strakgetrokken teugels?

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:51

Lenneke_ schreef:
Ik ben ooit bitloos gaan rijden omdat ik het prettiger voor het paard vond. Maar nadat hij in een wedstrijd zo had lopen drammen dat het levensgevaarlijk werd en ik zo hard moest strekken om te zorgen dat we niet van de heuvel zouden storten dat hij een drukplek opliep op z'n neus, hang ik er toch maar een bitje in :o

Advies: Combineer ze met twee teugels en gebruik enkel wat nodig is: Zacht-op de neus als het kan, wat harder-in de mond als het moet... Na verloop van tijd gaat je paard eieren voor zijn geld kiezen. Daarna kun je het bit ook nog los meenemen in zak of zadeltas en bij misbruik van je zachte optoming er een korte tijd inhangen. Succes verzekerd!!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:55

Arabesk schreef:
Wat is precies de defenitie van 'aanleuning'? Strakgetrokken teugels?

Aanleuning is een typische dressuurterm, die weergeeft dat je het paard in de voorwaartse beweging wat tegenhoudt en nageeft zodra hij hij de hals afbuigt en de rugspieren gaat gebruiken die daar aan vastzitten. Daarna blijft de ruiter contact houden, welke we dan de aanleuning noemen. Dit zou licht moeten zijn, maar de meeste ruiters maken er een hang en sleur item van :-(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:57

Volgens mij las ik laatst inderdaad dat het vroegah betekende: contact met de achterhand dmv de mond (in dit geval neus of hals).

Valt die amazone met touwhalster/halsring dan wel onder aanleuning?

Dat schop en trek toch nog kan winnen hebben we vrijdag wel gezien :roll:

Gootje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:22

mijn ervaring is dat sommige paarden zelfs mooier en beter gaan lopen met een bitlooshoofdstel omdat ze zich dan beter kunnen ontspannen.
maar ik denk dat ook ligt aan hoe gevoelig dat paard in de mond was

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:24

Hoi Lies,

Wat leuk dit topic. Ik maak van de week wel een foto van Tommie als ik bitloos rij.
Ik doe het nog niet zo lang en vind het soms best wat lastig. Maar we beginnen het beide steeds beter te begrijpen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:40

Ik vind dat je bitloos niet met aanleuning (met de betekenis 'doorlopend teugelcontact', want ik had eigenlijk ook geleerd wat Arabesk daar schrijft) kunt rijden en dus op een andere rijstijl over moet. Ik weet ook geen enkel bitloos hoofdstel wat ontwikkeld is om met aanleuning op de neus gereden te worden. I.m.o. ben je dus gewoon je tuig verkeerd aan het gebruiken als je het wel doet. Beetje als met aanleunig rijden op een western scharenbit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:38

Als aanleuning slechts betekent 'teugelcontact behouden wanneer het paard nageeft', waarom wordt dat zo belangrijk gevonden?
Het gaat toch om de nageeflijkheid, losgelatenheid, rechtgerichtheid, de ontspanning, de balans etc van het paard? Waarom wordt daarbij dan nog zoveel waarde gehecht aan dat constante teugelcontact en dus druk?
Zodra je nageeflijkheid van je paard krijgt, wat is er dan fijner voor je paard dat hij ook dàn van voren de ruimte behoudt.

Ik vind het juist zo belangrijk dat mijn paard zonder die continue (teugel)druk zèlf al die punten opzoekt en bereikt, zonder dat ik haar daarbij zit te hinderen en te pushen en druk op haar hoofd blijf uitoefenen.

Verder kan aanleuning imo prima zonder bit, al kies ik daar zelf niet voor, maar vraag me af waarom Bandida vindt dat het niet kan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:15

dat blijf ik me ook afvragen.
waarom mag constante druk in de mond wel,en op de neus niet.
Ik snap het gewoon niet, en hoop echt dat iemand me dat kan uitleggen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:46

Nou simpel: we zijn gewend aan het beeld van bitten in de mond. Bovendien is het iets wat meer buiten ons oog ligt en wat we niet direct zien is er niet.

Stel dat in de geschiedenis van het paard het bit nooit was uitgevonden en iedereen bitloos reed en er zou nu een wedstrijd geweest zijn waarbij voor het eerst stukken ijzer in de mond zouden worden geplaatst 8-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:49

JoviBan schreef:
Als aanleuning slechts betekent 'teugelcontact behouden wanneer het paard nageeft', waarom wordt dat zo belangrijk gevonden?
Het gaat toch om de nageeflijkheid, losgelatenheid, rechtgerichtheid, de ontspanning, de balans etc van het paard? Waarom wordt daarbij dan nog zoveel waarde gehecht aan dat constante teugelcontact en dus druk?
Zodra je nageeflijkheid van je paard krijgt, wat is er dan fijner voor je paard dat hij ook dàn van voren de ruimte behoudt.

Ik vind het juist zo belangrijk dat mijn paard zonder die continue (teugel)druk zèlf al die punten opzoekt en bereikt, zonder dat ik haar daarbij zit te hinderen en te pushen en druk op haar hoofd blijf uitoefenen.

Verder kan aanleuning imo prima zonder bit, al kies ik daar zelf niet voor, maar vraag me af waarom Bandida vindt dat het niet kan.

imo kan een paard nooit volledig ontspannen als er druk op de teugels staat. Gezien vanuit NH krijg je dan nooit een release en nooit fase 1 of 0, maar een continue fase 2 of 3. Het paard wordt nooit beloond en kan niet wijken voor de druk.

Waar ík naar keek vrijdag is of een combinatie harmonieus was en ontspannen. En wat voor figuurtjes ze dan ondertussen breien zal me worst wezen :D

Dat vond ik vroegah ook al, toen keek ik al naar hoe ruiters zaten op hun paard en begreep ik toen al niet dat iemand die de hele proef vooroverzat tóch 1e kon worden en besloot toen al dat dát geen sport voor mij was ;-) (11 jaar oud)

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:09

FahyaFemke schreef:
dat blijf ik me ook afvragen.
waarom mag constante druk in de mond wel,en op de neus niet.
Ik snap het gewoon niet, en hoop echt dat iemand me dat kan uitleggen!

Mogen gaat het niet over, het werkt gewoon in de praktijk niet. Constante druk met een stang werkt ook niet... mag best, alle Spanjaarden doen het, maar die hebben speciale paarden die lichamelijk er tegen kunnen. Trouwens, Spanjaarden doen dit al met de neusriem, voordat de stang erin gaat. Ik ken geen Spaanse of Portugese paarden met een hele neus... Toevallig de mijne, maar da's de enige... En da's toeval.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:22

Arabesk schreef:
Valt die amazone met touwhalster/halsring dan wel onder aanleuning?

How interesting.... Goeie vraag, ik denk het wel, want het paard loopt in de oprichting en dat krijg je eigenlijk niet zonder een goede aanleuning. Ralph Goessen, Honda Blaha en Alexander nevzorov hebben ook aanleuning met halsring of zelfs zonder. Aanleuning is dan dus niet verbonden aan een optoming maar aan een kunde. de ene optoming zal eerder aanleuning uitlokken als de andere, maar zonder goede stuurman werkt niks.

De combinatieoptoming touwhalster/halsring (halsring: waar overigens ook het stuurpunt erg hoog zit! Zie andere discussies) lijkt me best een ideale combi, omdat het paard zodra ie goed loopt, niet wordt lastiggevallen door het touwhalster. Zodra hij misbruik maakt van zijn besturing, komt het touwhalster als backup aan het werk. Ik ben zelf niet voor een touwhalster om mee te rijden, tenzij je hem helemaal niet hoeft te gebruiken misschien. Ik heb al veel misbruik gezien van koekebakkers die hun paard daarmee rijden en dat helemaal niet kunnen. Soms milimeters dun, echt walgelijk.

In de opzet van de Working Equitation sport zijn we bezig met de reglementering. Voor de klassieke en de westernafdeling verwijzen we naar de gebruikelijke optomingen voor die takken van sport. Voor de Basic, een speciale rubriek voor bv TRECruiters en kennismakers, is de optoming geheel vrij, mits hij niet tot wreedheid kan leiden. Chris Knol, een belangrijke western- en cowjudge hebben wij gevraagd in de praktijk met die nieuwe regels te werken en in de eerste wedstrijd werd het touwhalster al verboden... Na veel discussie, want ik wilde liever helemaal geen beperkingen, is de conclusie geworden: toegestaan mits het deel op de neus 12 mm doorsnee is. we adviseren nu de mensen die er toch mee willen rijden om er tape omheen te doen, tot de gewenste dikte. Ook de Twisted Wire, (werd niet mee gereden maar werd wel als voorbeeld aangehaald) is niet toegestaan op de WE-Basic.

Kan goed zijn dat de KNHS ook zo'n regel gaat hanteren, maar ik breng ze niet op het idee :z

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:49

(hij stuitert ook :D )

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 02:37

Ben grote fan van Honza, hij staat op nummer 2! Ik heb m life gezien in Den Bosch en Essen, hij is erg verlegen en ontzettend sympathiek!

Op nummer 1 staat voor mij Ty Murray! http://www.unbridled.nl/youtube.htm eerste en tweede filmpje, kijk op 15 minuten cq 16.30 en geloof je ogen gewoon niet!! Paard is twee jaar (we gaan daar niet over in discussie) en rijdt de extreme cowboy race met alle gemak en rust, ongelooflijk!!