Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lies_Beuker schreef:Ik vind dat sommige paarden snel op de hand gaan lopen, zwaar worden. Ja, dan moet je ze achter sneller krijgen,.... maar toch.
Het krijgen van een goede verbinding met een lichte aanleuning is best moeilijk.
Lenneke_ schreef:Ik ben ooit bitloos gaan rijden omdat ik het prettiger voor het paard vond. Maar nadat hij in een wedstrijd zo had lopen drammen dat het levensgevaarlijk werd en ik zo hard moest strekken om te zorgen dat we niet van de heuvel zouden storten dat hij een drukplek opliep op z'n neus, hang ik er toch maar een bitje in
Arabesk schreef:Wat is precies de defenitie van 'aanleuning'? Strakgetrokken teugels?
JoviBan schreef:Als aanleuning slechts betekent 'teugelcontact behouden wanneer het paard nageeft', waarom wordt dat zo belangrijk gevonden?
Het gaat toch om de nageeflijkheid, losgelatenheid, rechtgerichtheid, de ontspanning, de balans etc van het paard? Waarom wordt daarbij dan nog zoveel waarde gehecht aan dat constante teugelcontact en dus druk?
Zodra je nageeflijkheid van je paard krijgt, wat is er dan fijner voor je paard dat hij ook dàn van voren de ruimte behoudt.
Ik vind het juist zo belangrijk dat mijn paard zonder die continue (teugel)druk zèlf al die punten opzoekt en bereikt, zonder dat ik haar daarbij zit te hinderen en te pushen en druk op haar hoofd blijf uitoefenen.
Verder kan aanleuning imo prima zonder bit, al kies ik daar zelf niet voor, maar vraag me af waarom Bandida vindt dat het niet kan.
FahyaFemke schreef:dat blijf ik me ook afvragen.
waarom mag constante druk in de mond wel,en op de neus niet.
Ik snap het gewoon niet, en hoop echt dat iemand me dat kan uitleggen!
Arabesk schreef:Valt die amazone met touwhalster/halsring dan wel onder aanleuning?