Sindskort heb ik het Parelli pakket level 2 in mijn bezit. Op een van de dvd's staat een stuk over hoe je onder andere kunt zien of je zadel op de juiste plek ligt. Door dat stukje ben ik gaan inzien dat waarschijnlijk heel veel zadels te ver naar voren liggen, dus op de schouder, waardoor het paard beperkt wordt in zijn bewegingen.
Zoals op dit plaatje kan worden gezien, ligt de schouder(blad) vlakbij de schoft:

Dit kun je ook zelf voelen bij je paard: voel eerst op het schouderblad (dat dus hard is) en verplaats je hand naar achteren totdat je net achter het schouderblad zit, dus daar waar het voor het eerst zacht voelt. Teken deze plek af met een kleurtje dat uiteraard afwasbaar is.
Misschien dat stoepkrijt wel werkt. Of vingerverf.Pak dan het voorbeen op en til deze zo op dat de onderarm ( = het bovenste deel van het been) in een hoek van 90 graden of zo mogelijk nog hoger op. Zo boots je de maximale beweging van je paard na. Het schouderblad wordt door deze beweging naar achteren ''geschoven''. Vraag of iemand anders nu weer de plek meteen achter het schouderblad aftekent. Dit zal enkele centimeters verschillen met de eerst markering. Zet het been weer op de grond.
Je zadel moet enkele centimeters achter de tweede markering liggen. Je kunt nu door je zadel (zonder dekje) op de voor jou normale plek te leggen kijken of je zadel normaal gesproken op de juiste plek ligt.
Ga nu rijden met je zadel op de (nieuwe) juiste plek. Het kan zijn dat de eerste paar keren dat je rijdt, je paard zijn bewegingen steeds groter gaat maken waardoor het schouderblad steeds verder naar achteren beweegt. Hierdoor kan het dus ook zijn dat je zadel steeds iets verder naar achteren moet worden gelegd. Teken daarom de eerste keren voor en na het rijden het schouderblad af, totdat het schouderblad zich niet meer verder naar achteren verplaatst.
Je paard zal je dankbaar zijn!

Ik zou het erg interessant vinden als mensen die dit gaan doen ons op de hoogte willen houden van hun ervaringen, eventueel met foto's.
PS: Voor de meeste mensen zou dit natuurlijk oude koek moeten zijn, maar ik denk dat er vast nog wel bokkers zijn die hier iets aan kunnen hebben.
Je kunt het zadel wel achter het hoogste punt van de schoft leggen, maar vaak ligt het zadel dan toch nog op het schouderblad omdat het niet ver genoeg naar achteren ligt.
)
Maar zelfs dan voorkom nog nog niet dat een zadel naar voren wil.
Die benen moet hij