Ligt jouw zadel op de juiste plaats? Test het!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Ligt jouw zadel op de juiste plaats? Test het!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:44

De reden dat ik dit hier plaats, is omdat veel paarden worden beperkt in hun beweging omdat het zadel teveel naar voren ligt.

Sindskort heb ik het Parelli pakket level 2 in mijn bezit. Op een van de dvd's staat een stuk over hoe je onder andere kunt zien of je zadel op de juiste plek ligt. Door dat stukje ben ik gaan inzien dat waarschijnlijk heel veel zadels te ver naar voren liggen, dus op de schouder, waardoor het paard beperkt wordt in zijn bewegingen.

Zoals op dit plaatje kan worden gezien, ligt de schouder(blad) vlakbij de schoft:
Afbeelding

Dit kun je ook zelf voelen bij je paard: voel eerst op het schouderblad (dat dus hard is) en verplaats je hand naar achteren totdat je net achter het schouderblad zit, dus daar waar het voor het eerst zacht voelt. Teken deze plek af met een kleurtje dat uiteraard afwasbaar is. :P Misschien dat stoepkrijt wel werkt. Of vingerverf.

Pak dan het voorbeen op en til deze zo op dat de onderarm ( = het bovenste deel van het been) in een hoek van 90 graden of zo mogelijk nog hoger op. Zo boots je de maximale beweging van je paard na. Het schouderblad wordt door deze beweging naar achteren ''geschoven''. Vraag of iemand anders nu weer de plek meteen achter het schouderblad aftekent. Dit zal enkele centimeters verschillen met de eerst markering. Zet het been weer op de grond.

Je zadel moet enkele centimeters achter de tweede markering liggen. Je kunt nu door je zadel (zonder dekje) op de voor jou normale plek te leggen kijken of je zadel normaal gesproken op de juiste plek ligt.

Ga nu rijden met je zadel op de (nieuwe) juiste plek. Het kan zijn dat de eerste paar keren dat je rijdt, je paard zijn bewegingen steeds groter gaat maken waardoor het schouderblad steeds verder naar achteren beweegt. Hierdoor kan het dus ook zijn dat je zadel steeds iets verder naar achteren moet worden gelegd. Teken daarom de eerste keren voor en na het rijden het schouderblad af, totdat het schouderblad zich niet meer verder naar achteren verplaatst.

Je paard zal je dankbaar zijn! :)

Ik zou het erg interessant vinden als mensen die dit gaan doen ons op de hoogte willen houden van hun ervaringen, eventueel met foto's. :)

PS: Voor de meeste mensen zou dit natuurlijk oude koek moeten zijn, maar ik denk dat er vast nog wel bokkers zijn die hier iets aan kunnen hebben.

SkyMarian

Re: Ligt jouw zadel op de juiste plaats? Test het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:52

Ik denk dat een heel groot issue nog voor het op de goede plek leggen is. Namelijk gewoon een goed passend zadel :) ook daar schort het nog wel eens aan.

Daarnaast wijken bij veel paarden de singelplaats en de plek waar de stoten uitkomen als het zadel wel juist ligt nogal eens van elkaar af.
Oftewel de singel ligt vlak achter de voorbenen en de stoten lopen 5-10 verder op de romp naar beneden. In deze situatie trekt de singel het zadel naar voren. Kan het zadel nog zo passend zijn en de ruiter het nog zo op de goede plek gelegd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:55

Dit gaat ik zeker bekijken en uitproberen!
Mijn zadel is goed passend aangezien hij op maat gemaakt is voor mijn paard en pas (1 maand geleden) nog gecontroleerd is.

Zal eens kijken hoe ik het makkelijk af kan tekenen en ik zal als ik de mogelijkheid heb er foto's van maken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:56

Ik denk dat het nog makkelijker uit te leggen is. Het zadel moet altijd achter het hoogste punt van de schoft liggen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:58

Natuurlijk is dat ook super belangrijk. Maar het wel of niet goed passen van een zadel kun je niet even zelf testen en niet uitleggen via internet. Bovendien is het besef dat het goed passen van een zadel super belangrijk is, volgens mij bij de meeste bokkers al wel doorgedrongen. (Wil niet zeggen dat al die zadels inderdaad ook passen.) :)

Opala: was het maar zo gemakkelijk. ;) Je kunt het zadel wel achter het hoogste punt van de schoft leggen, maar vaak ligt het zadel dan toch nog op het schouderblad omdat het niet ver genoeg naar achteren ligt.
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-06-09 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Na het lezen kan je je bericht nog Wijzigen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:11

Ik ga met de TS mee.
@ Sjakie: Ik vind zelf de rigide opstelling betreffende de plaats van de singel nogal overdreven eerlijk gezegd. De plaats van de singel is altijd ondergeschikt aan de plaats van het zadel. Als de plaats van de singelstoten dicteert dat de singel 10, of voor mijn part, 20 cm achter de voorbenen hoort, then so be it! Een goed voorbeeld hiervoor is de geweldenaar Ballouk van LadyJane.

Als de singel terugglijdt in de singelgroeve is je paard/pony te dik. (Sorry, ik rijd motor, ik ga graag kort door de bocht... _O- ) Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:13

Ik niet :) ....heb uit 1 van de profielen uit dit topic al een mooi voorbeeld gezien van een niet te dik paard :)
*gelukkig rij ik auto en neem de bocht wat ruimer*

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:18

Juist voor paarden waarbij de singel naar voren glijdt tijdens het rijden, en daarmee het zadel naar voren trekt zijn onder andere banaansingels in het leven geroepen. In dat geval blijft het zadel op zijn plaats, en hoeft de singel niet verder naar voren.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:25

M_i_R schreef:
Juist voor paarden waarbij de singel naar voren glijdt tijdens het rijden, en daarmee het zadel naar voren trekt zijn onder andere banaansingels in het leven geroepen. In dat geval blijft het zadel op zijn plaats, en hoeft de singel niet verder naar voren.

Een singel alleen is echt niet altijd genoeg hoor. Het helpt mee :j Maar zelfs dan voorkom nog nog niet dat een zadel naar voren wil.

Mijn paard heeft hier last van, zo erg, dat een wow zadel al bijna niet passend te maken was. Met curved 'banaan' singel. Puur en alleen omdat zij een nieuw systeem (in geen enkel ander zadel bestaand) hanteren voor dit soort gevallen, een soort voorsingel, maar een die NIET de schouder begrenst (wat alle andere voorsingels wel doen) gebruiken kon dit wel. Deze brengt de stoot naar voren, maar het zadel niet, waardoor de stoot niet naar voren hoeft te 'trekken'.

Ligging van de stoten, is dus ook een heel belangrijk aspect voor een passend zadel. Vooral bij de rondbuikige gevallen. En er zijn weinig zadels die dit kunnen oplossen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:25

@ M_i_R: klopt :j
Laatst bijgewerkt door SkyMarian op 27-05-09 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:26

ow, wat een handige tip. Ga dit is proberen, zodra paard van de wei terug komt..

Jelsahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:29

Ik wist het niet, ik ga sewes meteen kijken of het goed ligt
ik denk dat heel wat mensen wat hebben aan jou uitleg!!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:33

Misschien is het ook handig uit te leggen hoe en waar de lenderen zitten.

Het kan namelijk heel goed, dat een zadel nog net past (qua lengte), indien hij te ver naar voren wordt gelegt. Maar dat hij op het moment van verplaatsen naar de juiste plek, te lange kussens blijkt te hebben waardoor deze op de lendenen drukken. :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:34

Ik dacht ook vaak dat mijn zadel wat ver naar achter lag maar als ik aan het stappen ben en doe mijn hand onder het voorste stukje, dan kan je precies voelen of het schouderblad tegen het zadel aankomt. En dan weet je ook wel of hij niet te ver naar voren ligt.

JolandaKne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:40

Wat goed thanx!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:10

Fijn dat in ieder geval een paar bokkers er wat aan hebben. :)

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:40

Goed info dank je wel!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 12:53

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:24

ik heb gelukkig geleerd hoe het zadel moet liggen, maar je ziet het zo verschrikkelijk vaak dat ze te ver naar voren liggen. ik legde het zadel ook altijd te ver naar voren, dat werd je niet anders geleerd op de manege. :n
ik snap nog niet zo goed hoe dat in hemelsnaam mogelijk is.

ik heb geleerd dat het zadelblad minstens 2 vingers achter het schouder moet liggen. en dat de singel dan automatisch over het platte stukje onder op de buik loopt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:29

Wel goed die info zeg.
Bij het gros van de foto''s hier op bokt zie je zadels die praktisch in nekken van paarden leggen. Ik snap echt niet dat de berijders dat nou zelf niet zien.
Hopelijk kunnen deze mensen hier iets mee.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:24

wie op bokt heeft als kind zijnde op de manege geleerd hoe je het zadel op de rug moet leggen? en dat de singel een handbreedte achter het voorbeen moet liggen?

daar leer je het toch meteen (meestal, uitzonderingen daargelaten) al fout? er moet dus wel iemand zijn die het je goed leert, meestal is dat véél te laat.

nog een ding is; voor de mensen die het zadel altijd te ver naar voren hadden liggen, het nu op de goede plek leggen, past het zadel dan nog wel? ligt het écht goed op de rug, kantelt het nu niet te ver naar voren of achteren?

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:34

Citaat:
ik heb geleerd dat het zadelblad minstens 2 vingers achter het schouder moet liggen. en dat de singel dan automatisch over het platte stukje onder op de buik loopt.

Dit is niet automatisch zo, het hangt erg van de ligging van de schouder van je paard af. Is deze erg schuin, dan komt de singel verder naar achteren liggen dan als de schouder steil is.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:13

Ik zet zadel net iets achter het schouder heen van de been of hoe je het oook precies noemt. Je kan het eigelijk gewoon met je blote ogen zien vooral als je al elke dag rijd :+

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:16

Heel erg bedankt, zal het even gaan testen :)

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:21

dorientjuh schreef:
Ik heb even een foto gezocht op google;

http://www.dressuurstal.be/images/2005/ ... _7210b.jpg
Hier moet het zadel toch wel op de schouder liggen lijkt mij? Niet om Ed of Lingh zwart te maken hoor. Aan de andere kant: hoe kan het paard zo strekken als het zadel niet goed zou liggen? Wat denken jullie?

Hier heb ik nog een mooie site gevonden met informatie, helaas wel in het engels: http://www.spinalvet.com.au/saddles_errors.htm

De zweetbladen van dit zadel zijn extreem naar voren gebouwd. De boompunten steken niet zo naar voren maar naar beneden.
Voor zover je zou kunnen zien vanaf een foto, wat vrijwel niet mogelijk is, zou ik zeggen dat de boomtakken van dit zadel waarschijnlijk
niet op de schouder liggen. Edward Gal heeft nogal lange benen en niet veel bips om het maar zo te zeggen :D Die benen moet hij
ergens kwijt kunnen en dat lukt bij hem niet door een grotere zitting in het zadel, dus moet het in de zweetbladen gezocht worden.
Wel vind ik Edward op deze foto totaal niet in balans zitten, zijn voeten steken ver voor de loodlijn uit waarop hij zit.

Wat betreft de manier van 'strekken' kan je nog lange discussies houden. Ik noem dit voorbeenzwaaien, want achter gebeurd er (op
deze foto) niet bijster veel :n